Sv: Arabavel 2011
KL
haha Cornelia, där fick Du till det
.
Ser egentligen tre kategorier köpare:
Observera att jag inte lägger någon värdering i nedanstående.
1/ Statusköpare inom show, som Waldorff så träffande beskrev. Vilka är beredda att betala hur mycket som helst för något som de absolut vill ha.
Det märkliga i kråksången är att när man normalt samlar på konst, frimärken eller vad det nu är så brukar man också vara intresserad av att det finns en potentiell uppsida på det man köper. Förstår inte riktigt statusköparnas resonemang, men men man kan inte förstå allt.
Avlar man för denna grupp så finns det en kapitalstark kundkrets, men det kostar också att nå dem, i form av utställningskostnader, handlers etc, om man nu överhuvudtaget får fram en så pass bra showhäst så att den klarar internationell konkurrens.
2/ Köpare till riktigt bra och välstammade sporthästar. Den kategori av köpare känns väldigt liten och det tror jag beror på två saker.
Dels har arabhästen inte, med några få undantag, visat hur bra den är i klassiska grenar som hoppning, dressyr och fälttävlan. Däremot inom galopp och distans, men där känns det å andra sidan som det inte riktigt finns samma pengar, om man inte säljer utomlands.
Dels finns inte den strukturen i föreningen som visar vilka linjer som ger och har gett bra prestation. Alla avlare får uppfinna hjulet själva.
3/ Skogsmulleköpare, som inte har speciellt mycket pengar och endast är intresserade av att ha en häst (kan vara såväl arab som travare eller vad som helst). En sådan häst skall heller inte kosta speciellt mycket pengar enligt mitt sätt att se.
Detta är väl egentligen ingen kategori som någon vill avla för, men de flesta hästar torde ändå hamna i denna kategori, på grund av att de antingen inte når målet för köpare i kategori 1 och 2, eller att köpare i kategori 2 uteblir, och så gäller det att se till att få så mycket betalt som det bara går, om man är lagd åt det hållet.
Med andra ord, vad avlar vi på, förutom underbara individer?
Hur kan vi tro att sportmänniskor vill köpa våra hästar för tävling när vi inte kan visa genomförda prestationer i generation efter generation? Jämför gärna med halvbloden.
Vad har vi en förening till om inte för att förstärka aveln?