Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

En skaplig ett-tvååring med god ridhästexteriör men inte nödvändigtvis showlämpad. Det brukar vara sådant jag är sugen på. :D

Även kända uppfödare lyckas ju inte alltid med alla uppfödningar. De flesta jag besökt har haft ett par sådana där mer svårsålda exemplar.

Jag tror att man biter sig själv i foten som uppfödare om man hävdar att "Mina hästar har jättebra stam och är perfekta. Det är marknaden det är fel på." Alla borde göra sig en tjänst och kritiskt granska sin avel istället. De är kanske inte så bra som man vill tro.

Det såldes araber i Polen för oerhört höga belopp för bara några veckor sedan. Så visst finns det pengar för riktigt bra hästar.

Däremot kan man som uppfödare välja att sälja bort det man själv inte är nöjd med för låga priser. Just eftersom de kostar pengar om de är kvar.

Carina på Silver Arabians

Det är ju trevligt att det finns sådana köpare som du!:) Finns nog inte så många, tyvärr ...

Jag tittar ibland in på D- ponnyernas salu- sidor och ser helt andra priser. 70000 för en häst som tävlat och placerats i L A ... det är inga stora bedrifter, men det höjer priset rejält.

Det jag menar är att genom att komma ut med araberna på tävlingsbanorna förbättrar vi deras rykte och höjer därmed priserna.

Jag säljer sällan någon av mina uppfödningar, och de jag har sålt genom åren har jag fått ungefär vad jag begärt för. Det är inte jag personligen som har råkat ut för det jag beskrev innan, men den dagen kan komma när som helst eftersom jag har ett par hästar till salu nu ... Fast då säljer jag givetvis inte, och det gör inte den jag skrev om heller!:D

Ja, Carinaso, i Polen säljs givetvis araberna för gigantiska belopp. Och jag kan tänka mig att de ligger högre i pris i många andra länder, där de också har bättre rykte.

Ni måste ju förstå vad jag menar! Det handlar inte om mig och mina uppfödningar, det handlar om att arabens rykte måste förbättras!

Ser ni inte hur marknaden ser ut, eller väljer ni att göra som strutsen?!

Min syster var i Polen för några veckor sen och köpte 2 ston med superb stam, god exteriör för en spottstuver OCH hon var erbjuder flera andra araber för knappt ingenting, så även Polen har nog märkt av en sviktande marknad. Men självklart finns det samtidigt väldigt dyra hästar där som samlare köper.

Ja, för samlare och en lite exklusiv skara rikisar finns det alltid priser att ta ut förstås. Frågan är bara vad de samlar på, om det bara är typ eller om det är hästar som presterar något utöver ett superbt utseende?

Nä, jag menar att folk i allmänhet ska få upp ögonen för araben som sporthäst så att man den vägen får upp priserna för oss som föder upp araber i detta avlånga land. Även om man inte har en massa pengar eller inflytande eller får sitta i VIP- tältet ... Även vi kan ju ha höga mål med vår avel, använda bra avelsdjur men vill inte arbeta ideellt hur länge som helst.

Jag vill bara inflika i vad jag tänker om inflytande i arabvärlden.
Har lite känslan i hela ämnet att arabvärlden är en plastvärld.

Det stora inflytandet man har är pengar. Pengar, pengar pengar och då inte en övermedel inkomst utan jag pratar PENGAR.
Har du dollars i fickan (eller ett fett arv, mycket skog;) ) och vill spendera i att köpa in material, skicka hästar på träning och då sitta med där alkoholen flödar så är det för många att vara "någon".
Det finns SÅ många tomhylsor med pengar (och givetvis många med krut i med).
Runt i hela världen är det samma sak: tränare, uppfödare, arrangörer mm ÄR intresserade och slickar folk med dollars. Solklart.

Jag har suttit och på allvar försökt resonera, konversera och diskutera arabavel med ett par stycken sugardaddys med tillhörande sugarbabes.
Men faktiskt - många av dom har inget att säga. Dom vet inget utan hänvisar till sin handler eller stallchef, dröjer med att säga nåt tills nån annan säger nåt annat - då låter det: PRECIIIS. Men hallå...föder inte du UPP hästar?

Aldrig i livet att jag skulle kunna låta sådana personer influera mig och min avel genom att handla häst eller på något sätt inkludera förökning med dom. Never ever.

Och VIP tält... VIPLinda, det kan jag bli om jag har dom slantarna att lägga på Blommeröd, Polen eller Aachen - vart vi nu vill vippa. Det ÄR inga jättesummor egentligen. JAG anser aldrig att det är värt det, (såvida jag nu har en egen häst att visa, mööööjligen och jag vill njuta av stunden).
Skulle aldrig betala 8000 för en helg, sittandes 15 meter från mina arabvänner och dricka bubbeldryck i högklackat och hatt :rofl:

Priserna på araberna...tja ofta tycker jag att dom som kostar 10 000 kr borde kosta det, men konjunkturen har satt sina spår. Jag upplever det som att folk vill inte investera i nya utgifter då tiderna ser ut som dom gör.
Däremot de som har pengar (och en business) får än MER pengar i lågkunjunktur i många fall och för dem är det kalasläge att köpa in nytt då vanliga människor vill dra ner.

Jag väljer att inte alls belasta vår förening för priserna. Det är uppfödarna och ägarna som sätter dem.

Ja, det är uppfödarna och ägarna som sätter priserna! Har inget med föreningen att göra!
MEN föreningen kan arbeta för att höja statusen hos araben, och därmed göra det lättare att ta ut marknadsmässiga priser.

Hoppas det framgick att jag var ironisk när jag pratade om VIP- tältet- även om jag själv har en stamtavla som inte skäms för sig skulle jag aldrig få för mig att sitta där!:rofl: Förresten följde det inga pengar med stamtavlan, så det är väl ändå kört...!:angel:

Ett problem är ju att köparna ofta inte vet skillnad på en skithäst och en bra häst.
Och varför betala dubbelt så mycket för nåt man inte har vett att uppskatta?

Nej så är det förstås. Men det kan man ju inte göra mycket åt, det måste ju vara det samma för uppfödare av andra raser också.

Men även när det gäller den här saken tror jag det är viktigt att försöka höja arabens status. Då blir det fler som både är kunniga och seriösa som intresserar sig för dem.

KL

haha Cornelia, där fick Du till det:).

Ser egentligen tre kategorier köpare:

Observera att jag inte lägger någon värdering i nedanstående.

1/ Statusköpare inom show, som Waldorff så träffande beskrev. Vilka är beredda att betala hur mycket som helst för något som de absolut vill ha.
Det märkliga i kråksången är att när man normalt samlar på konst, frimärken eller vad det nu är så brukar man också vara intresserad av att det finns en potentiell uppsida på det man köper. Förstår inte riktigt statusköparnas resonemang, men men man kan inte förstå allt.

Avlar man för denna grupp så finns det en kapitalstark kundkrets, men det kostar också att nå dem, i form av utställningskostnader, handlers etc, om man nu överhuvudtaget får fram en så pass bra showhäst så att den klarar internationell konkurrens.

2/ Köpare till riktigt bra och välstammade sporthästar. Den kategori av köpare känns väldigt liten och det tror jag beror på två saker.

Dels har arabhästen inte, med några få undantag, visat hur bra den är i klassiska grenar som hoppning, dressyr och fälttävlan. Däremot inom galopp och distans, men där känns det å andra sidan som det inte riktigt finns samma pengar, om man inte säljer utomlands.

Dels finns inte den strukturen i föreningen som visar vilka linjer som ger och har gett bra prestation. Alla avlare får uppfinna hjulet själva.

3/ Skogsmulleköpare, som inte har speciellt mycket pengar och endast är intresserade av att ha en häst (kan vara såväl arab som travare eller vad som helst). En sådan häst skall heller inte kosta speciellt mycket pengar enligt mitt sätt att se.

Detta är väl egentligen ingen kategori som någon vill avla för, men de flesta hästar torde ändå hamna i denna kategori, på grund av att de antingen inte når målet för köpare i kategori 1 och 2, eller att köpare i kategori 2 uteblir, och så gäller det att se till att få så mycket betalt som det bara går, om man är lagd åt det hållet.

Med andra ord, vad avlar vi på, förutom underbara individer?

Hur kan vi tro att sportmänniskor vill köpa våra hästar för tävling när vi inte kan visa genomförda prestationer i generation efter generation? Jämför gärna med halvbloden.

Vad har vi en förening till om inte för att förstärka aveln?

Om jag ska vara helt ärlig så har jag svårt att se hur SAHF skulle kunna höja statusen på araben. Som förening menar jag. Det är väl upp till var och en av oss som själva brinner för och verkar inom rasen. Om någon har en konkret idé så skulle det vara intressant att höra den (obs, är INTE ironisk).

Jag kan ju inte påstå att det blir bättre av att en del med intresse inom prestationsgrenar själva underhåller myten genom att påstå att araber som "bara springer i snöre och ser vackra ut" inte duger till något annat.

Det märkliga i kråksången är att när man normalt samlar på konst, frimärken eller vad det nu är så brukar man också vara intresserad av att det finns en potentiell uppsida på det man köper. Förstår inte riktigt statusköparnas resonemang, men men man kan inte förstå allt.

Uppsidan är pokaler att visa upp och höjd status inom de kretsar man rör sig.

Det är väl samma sak som inom ponnyhoppningen. Där läggs det oerhörda pengar på hästar och tävlingar, men några prispengar finns väl inte att tala om. Bara ära och berömmelse.

*Knapplån*

Jag kan inte tycka att det är helt fel. Alla vill väl få uppskattning för det man håller på med? Så länge som det inte går ut över individen (hästen) eller framtiden för rasen (avelsmålen), så är det väl inte så fel?

En del av er tycker att show-folket ser ner på er och talar i nedsättande ordalag, men handen på hjärtat; gör ni inte ofta detsamma om dem?

Den som är oskyldig, kastar första stenen...

Jag tror inte heller att föreningen kan höja statusen på arabhästen, det måste varje person/ägare göra, och här har vi alla olika intressen.

All heder åt dem som faktiskt tävlar sina hästar och visar att arabhästen kan.

Däremot efterlyser jag av föreningen att vara ett stöd för dem som vill avla genom t ex:

koppla ihop stamboken med tävlingsresultat inom olika grenar,

utvärdera förärvningen hos hingstar (även om det är känsligt, men det är det väl egentligen inom alla raser),

tillse att vi har en korrekt hingstcertifiering som kan mäta sig med andra rasers. Ridprov obligatorisk och gärna med skickliga testryttare. Om arabhästens status som ridhäst/tävlingshäst skall höjas så måste vi visa att vi menar allvar och anpassa oss till resten av världen. Jag drömmer om den dagen när någon matchar fram en hingst så att den går treårstest mot halvbloden, eller visas senare men ändå i konkurrens med dessa.

jag önskar vidare att man inför premiering, på samma sätt som halvbloden, där man tar hänsyn även till avkommor och deras prestation.

----

Det som blir litet tokigt, min personliga åsikt, är att många avlar och det blir för många hästar i kategori 3 ovan, vilket gör att arabhästen får ett rykte om sig att inte duga till så mycket som den faktiskt gör.

Och att många är individualister (vilket inte är fel) och tycker väldigt mycket, i stället för att sätta sig in i fakta avseende genpooler etc. Man har en eller flera favoriter, som är hur trevliga som helst, men som kanske egentligen inte ger tillräckligt bra, men avlar på ändå för att det är så roligt eller för att man tycker att det är en bra stam, även om individen inte ger vare sig showresultat eller tävlingsprestationer. Titta på de hästar som är verksamma i aveln, vad ger de egentligen?

Senast ändrad:

Problemet är kanske att köpare 1 köper gärna färdigproducerat men då ska det vara statusladdat. Många av dem är mer importfirmor snarare än uppfödare.

Köpare 2 föder i hög utsträckning upp sina hästar själva.

Så kvar finns köpare 3 som ska köpa upp allt det andra som köpare 1 och 2 inte vill ha.

Jag håller med om dina idéer. Frågan är om någon har ork att starta. Allt är ju så mycket jobbigare i uppstartskeden och när allt dessutom ska ske ideellt.

Problemet är kanske att köpare 1 köper gärna färdigproducerat men då ska det vara statusladdat. Många av dem är mer importfirmor snarare än uppfödare.

Köpare 2 föder i hög utsträckning upp sina hästar själva.

Så kvar finns köpare 3 som ska köpa upp allt det andra som köpare 1 och 2 inte vill ha.

Jag saknar en gilla-knapp på Bukefalos... ;)

Men man kan heller inte förvänta sig att fem sex personer inom föreningens styrelse skall dra hela lasset. Engagemang är vad som krävs av alla:).

Är man många så blir faktiskt arbetsbördan inte speciellt stor per person.

Men man kan heller inte förvänta sig att fem sex personer inom föreningens styrelse skall dra hela lasset. Engagemang är vad som krävs av alla:).

Är man många så blir faktiskt arbetsbördan inte speciellt stor per person.

Gillar igen... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 679
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V