Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag är i alla fall glad åt nuvarande ordförande, då jag upplever att han verkligen försöker.

Jag skrev tidigare att jag tycker att han har rätt inställning. Men "HUR" menar du att han har försökt hittills? Enligt dig? Jag har bara hört "fina ord" än så länge, tyvärr.

Men är det inte bättre att rösta på personer som säger fina ord, och har uträttat stordåd i tidigare styrelser, än att rösta på en person som gång på gång på nätet visat sitt förakt och sagt dumma ord till många människor och hånat arabhästar av "fel" blod?
:bow::bow::bow:
Kan tillägga att det även uttalades högt i den personliga presentationen under "valkampanjen" på årsmötet. Förmodligen till majoritetens belåtenhet, eftersom han valdes??? :crazy:

En teori är ju att majoriteten på (innan) årsmötet blev så skitnödiga när de insåg att sportfolk faktiskt är intresserade av en stark avelsförening, just för att kunna ha fina, användbara hästar.
Vad är det de är rädda för, för nåt måste det vara, när de var beredda att samla ihop folk så de fick majoritet att rösta in denna person? Skumt.

då känns det ju inte som att de håller speciellt mkt på säkerheten iaf. Varför skulle man då inte kunna köra via webcam liksom? :crazy:

Måste nästan börja med haha där fick jag:).

Jag tycker att han har visat en öppenhet, en vilja att föra dialog med ett bredare fält av människor än vad i alla fall jag är van vid med tidigare ordföranden.

Sedan tycker jag om hans programförklaring - även om den inte besvarar "hur".

Som jag skrev ovan, jag gillar viljan till att föra dialog, men han kan ju knappast göra allting själv eller? Vi måste ju också vilja kommunicera med honom. Ge honom förslag, det här vill vi göra etc och detta kan vi ställa upp med. Det är ju knappast meningen att en person skall dra runt en hel förening och få den på fötter.

Tanken med stoägareföreningen, för länge sedan, var just att försöka få fram idéer m.m. men även genomföra dem beträffande avel.

För när det gäller föreningen så tycker jag inte att det är så enkelt så att man bara kan säga att den är till för showavel. Tyvärr är den inte ens det, enligt mitt sätt att se. Den gör ingenting eller i alla fall mycket litet för den som vill avla, oavsett inriktning på avel. Att då hela tiden skapa en skiljelinje mellan show och prestation i samband med föreningen tycker jag är att blanda ihop korten.

Föreningen skall vara en avelsförening (bl a enligt statuterna). Enligt mitt sätt att se fungerar den inte som en sådan idag, oavsett avelsinriktning.

Så frågan är hur man får till en fungerande avelsförening, det är frågan inget annat. Och jag är ledsen, men jag har svårt att se att de tre som inte blev valda hade kunnat utveckla en avelsorganisation, då jag har uppfattat det, mycket möjligt felaktigt, att de mer är intresserade av olika discipliner inom sporten. Däremot hade de säkert kunna göra föreningen mer publik. Men avelsorganisation, nej tror inte det.

Jag tycker också det, att det är bättre att få in folk i styrelsen som genom sitt tidigare arbete har visat vad de duger till, än sådana som faktiskt har betett sig föraktfullt mot medlemmar och också visat så tydligt var de står i frågan show- sport. Alltså inte både- och utan bara show.

Fakta är att det ser ut som det gör. Blev inte så bra trots alla försäkringar på det numera stängda forumet att det skulle minsann bli så bra och allas röster skulle bli hörda, vi skulle alla arbeta mot samma mål, nämligen arabhästens bästa.

Det första som gjordes var att stänga forumet, och sedan rullar det på. De i styrelsen som inte läser här eller på FB vet inte alls vad medlemmarna tycker och tänker. Var väl skönt att slippa den debatten på hemsidan!

Därför: In med förslag och motioner! Banka på dörren hos styrelsen!

Ska i alla fall jag göra.

KL

Och jag tror att det är bra att man går samman när det gäller att skapa tryck. Tio-tjugo personer har oftast litet mer tyngd än bara en, i alla fall om man "bara har två hästar och inga pengar" eller hur det nu var. Själv har jag tre:).

Stoägareföreningen var ju som sagt från början till för sådant här, att ställa krav eller göra det själva om inte intresse fanns från SAHFs sida.

Kanske ett allmänt surr på stoägareföreningen om just avelsorganisationen?

Vad vi vill ha ut av den etc.

Jag tycker det är fascinerande att ni orkar! Och inget negativt nu alls, jag är verkligen det, speciellt Du Devere som inte "egentligen" har så mycket annat i sahf. :bow: Din kunskap är värdefull och sahf borde SKÄMMAS att dom inte insett vilken resurs du är! :love:

Själv så är jag rätt likgiltig just nu, ända sedan årsmötet har jag liksom känt att det ger ingenting. Jag vet att att det är fel och jag vet att det HAR gett saker och ting på vissa punkter (gillar skarpt vår nya ordförande och hans sätt att ta tag i föreningen), men luften gick ur helt enkelt.
Jag tror minsann jag ska lägga min energi på min unghäst och mitt nya, "braiga" jobb.
Jag tycker och känner att det är synd och skam att inte SAHF uppskattar sina medlemmar mer än dom gör. Det är tydligt för mig hur pass "illa" riktad dess intressen verkligen är.
Man säger att det inte är så, men det lyckas inte förmedlas.
Man känner liksom att alla frågor hanteras och behandlas till förmån senare för showaraben och dess ägare.
Jag gillar show. Men det är ingen prestation, det är ingen gren jag värdesätter hos rasen. Så är det bara. Jag tänker elaka tankar ibland om varför det är som det är och vill slå bort dom, jag vill verkligen se en förändring i föreningen. Men just nu - inte vara delaktig i den.

Jag kommer bli jätteglad när/om/utifall att SAHF lyckas fånga upp mina intresseområden så småningom (förhoppningsvis under tiden jag äger arab) och tankar/ideèr så jag kan få ut, mer än just utställningar vart 5:e år och en medlemstidning 3 ggr per år.
Jag kommer alltså INTE sluta vara medlem, men uppfinningsrikedom och åsikter lämnar jag ifrån mig.
Jag har fått höra att jag "bara gnäller och inget gör", trots mail om uppskattning av mina insatser i styreslefrågor, cystor, sundhet hos araben mm.
Så jag ska helt enkelt sluta göra saker och sluta "gnälla" så är jag övertygad om att allt kommer lösa sig. :idea:

Jag hejjar på er som sagt, "for now" kommer jag inte göra så mycket oljud - säkert gnäller jag till lite då å då, men jag orkar verkligen inte lägga min värdefulla tid på saker som inget ger och ingen ändå vill ha.

Så hejja, hejja! :bump::bump:Jag tog hem hästarna från betet igår, åkte och badade med dom och idag blir det storskurning av häst.

102_7427.jpg

En arbetande Washington

102B7130.jpg

En arbetande Celiaah

250367_10150270136127993_721162992_7604609_5289939_n.jpg

En arbetande Dick

En arbetande L-C-W-G

En arbetande UNG Celiaah

Senast ändrad:

Tack du söta, snälla, rara, fina Waldorff:bow:.

Nej, jag har verkligen inga egna intressen i detta, ställer inte ut, inga betäckningar för närvarande, inga intressen i galopp, distans eller what so ever. Men däremot älskar jag arabhästen, dess väsen, dess intelligens, dess allting.

Jag vägrar vara med i föreningen sedan ett antal år tillbaka, då jag anser att den kunde skötas på ett annat sätt, därav tankarna kring stoägareföreningen som faktiskt tog form redan 2006. Jag vägrar betala till något som inte främjar arabhästens intresse (enligt min mening förstås).

Det som retar mig är att det egentligen inte behövs några stora grejer eller rättare sagt det är inte ett jättejobb att faktiskt förändra föreningen så att den i alla fall till att börja med fungerar som en avelsförening för arabhästar, om viljan finns. Jag tycker verkligen att nuvarande ordförande är på rätt spår, men vill gärna se leverans, inte av honom, utan av föreningens styrelse.

Personligen tycker jag att man skall dra upp en plan för SAHF, precis som Bewellin och säkert flera andra också har påpekat. Vart skall SAHF, vad behövs osv.

När det gäller själva aveln finns det ju ett antal saker som behöver göras för att få en fungerande avelsorganisation som faktiskt är till hjälp för den som vill avla eller är intresserad i största allmänhet. Bland annat vill jag se en koppling mellan stambok och resultat.

Nu går jag ut till mina hästar också och lämnar detta ämne för ett tag. Men som tidigare sagt så skulle jag gärna se att vi, på lämpligt forum ex stoägareföreningen, fick ihop något i all enkelhet som många kunde ställa sig bakom, då har vi tyngd.

En av huvudpoängerna med föreningsliv ska (tycker jag personligen) vara en känsla av samhörighet och strävan mot gemensamma mål. Därmed inte sagt att alla kan/bör hålla med alla, alltid.

Jag har också länge stått över medlemsskap. Mkt för att jag alltmer insett att SAHF helt enkelt är onödigt för mig. Jag kan få ut vad jag behöver från så många andra källor idag (internet, bekanta, andra föreningar osv). Men just det där med gemensamhet och tillhörighet är något jag kan sakna från min tid i olika ponnyavelsföreningar.

Och jag fortsätter envist att vara medlem, trots alla besvikelser och trots att det egentligen inte ger något ... Får väl se hur länge jag stretar på med det. Hade en förhoppning om att kunna visa min då fyraåriga hingst nästa sommar på en certifiering värd namnet, men nu verkar det som om den förhoppningen är grusad.

Förresten: Nu måste väl snart botten vara nådd när det gäller försäljningspriser på araber?! Har det någonsin varit så usla priser? Och folk, som redan har ett löjligt lågt pris på sin häst får förfrågningar om de vill sälja för halva summan ...

Vi måste visa vad araberna duger till! Och vi måste få styrelsen att fatta att den inte längre kan vara en klubb för inbördes beundran, utan att den måste ta steget ut i verkligheten!

Jag känner faktiskt flera som fått rätt skapliga priser för sina hästar (tom ettåriga hingstar). Så det beror nog på vem man är och vad man har att sälja.

Jag känner faktiskt flera som fått rätt skapliga priser för sina hästar (tom ettåriga hingstar). Så det beror nog på vem man är och vad man har att sälja.
Jag tror som du. För en bra häst finns alltid köpare. Däremot kan både geografin och bristen på kontaktnät ställa till det för säljaren.

Jag räknade till 39 (!) araber till salu för 15 000 eller mindre på HästNet. Till synes köparens marknad, alltså, men jag är inte så säker på det. En häst som inte passar in i min avel skulle jag inte ens ta till skänks.

Carina på Silver Arabians - som räknar med att få på skallen nu... ;)

Nej, det tror jag inte att det gör. Har sett så många fina hästar ute på annons efter annons, från kända uppfödare, priserna sänks hela tiden men snart är de ute igen.
Marknaden ser ut som den gör och det är inte bara araberna som drabbas. Det är trögt för andra raser också. Men fina unghästar till salu för 15-17000- det är ju ett hån mot all avel. Räkna ut vad det kostar att föda upp en häst i två år ... och det är väl inte meningen att uppfödaren enbart ska göra ett ideellt arbete?

Inte av mig iaf. ;) Jag köper hellre en lite bättre arab för 45 000:- än tre för 15000:- (om vi nu antar att priset motsvarar kvaliten på aktuella hästar).

Jag har letat häst i två omgångar på annonsmarknaden och "problemet" var aldrig att det inte fanns billiga araber till salu, det var att hitta ngt jag ville ha. Jag har tackat nej till flera gratis araber f.ö.

Senast ändrad:

Även riktigt välkända uppfödare har haft samma hästar till salu i åratal- och sänkt priserna rejält. Och där har det handlat om hästar med mycket bra stam, med prestationer och avelsresultat ... så jag tror inte alls på att det handlar om vem man är och vad man erbjuder. Jag tror att det handlar om arabens rykte, att aveln har nått ett lågvattenmärke och att folk tycker att "en arab, den duger mest till att springa runt i ett snöre och se vacker ut".

Och certifieringen gjorde verkligen inte sitt till för att bättra på arabens rykte!

Jo men det kanske inte är så många som tänker som du.

Jag vet alltså om uppfödare som har fått rena skambuden för sina välstammade araber som redan var lågt prissatta.

Och även 45000 är rätt billigt om du tänker på vad det kostar att föda upp en häst .... Vad räknar du med att få för det priset?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka