Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag har faktiskt fullt förtroende för att både Peter Upton och Jerzy Bialobok är fullt kapabla att bedöma en hästs exteriör, precis som en rad andra showdomare också (Marek Trela, Scott Benjamin, Benny Freme, Anna Stojanowska, osv...) och de kan säkert göra det på en häst hur den än står. De får ju faktiskt se dem röra sig också. MEN det finns showdomare jag inte litar ett ögonblick på.

Jag tycker att de ska ställas upp och visas som på en premiering. Jag tycker också att det ska vara två showdomare och två exteriördomare som tillsammans pratar ihop sig och ger en gemensam bedömning. Detta för att det ska vara lika för alla och att alla ska känna sig bekväma med att visa sin hingst oavsett inom vilken disciplin de verkar. Ingen ska behöva känna ens en misstanke om att de andra har en fördel av någon anledning.

Carina på Silver Arabians

Om det nu är så varför skulle det då vara så fruktansvärt farligt att få in någon från sporten i styrelsen. Sporten är liksom också intresserad av avel. Det är ju resultatet av aveln vi rider på.
Avel hänger lika strakt ihop med sport som det gör med show men sporten får inte vara med och leka i dagens arabsverige. Den ska stå bockandes med mössan i hand och säga "tack för att jag får köpa din misslyckade showarab" trots att kraken inte har några förmågor inom högre klasser inom ridsporten.
Tyvärr Annika det är showen som sätter agendan i Sverige och ni kan inte ens se det själva.

Word! De flesta arabhästryttare jag känner föder upp sina egna hästar idag. Dvs de håller bevisligen också på med avel. Även om de aldrig satt en fot i utställningsringen. Och fortsätter det så här så lär de ju knappast börja.

Jag undrar om inte det bästa för arabaveln vore om SAHF "dog ut" och kanske återuppstod i framtiden med yngre, mer visionära och mångsidiga arabhästmänniskor.

Carina;:bow::bow::bow::bow:

Vi är så många som tycker så här, det är rent hopplöst att styrelsen är så hiskeligt stelbent och håller fast vid gamla mossiga ideal som faktiskt inte hör hemma i modern avel.

Show är show, att visa sin häst för exteriörbedömning är en helt annan sak.

Min önskan är att SAHF blir en avelsförening för oss medlemmar oavsett avelsmål, att vi kan jobba för att tillsammans marknadsföra och utveckla aveln av våra fantastiska hästar.
Men så länge styrelsen består av endast de med fokus på Show och SAHF arrangerar RIKS så ger det en disciplin ett övertag.
Låt SAHF ge stöd till arrangörer i alla discipliner.
Att försöka dra oss med andra avelsmål än Show till RIKS för gemenskap är fel väg även om det är väl menat.
Jag vill inte tvinga någon till Distansen för att den skall bli accepterad och känna att den går "rätt" väg.
Fick vi ett samarbete och en samhörighet inom vår ras kanske vi självmant skulle vara mer öppna och lära av varandra.
För Hingstcertifieringen sätt ihop en grupp av domare och en veterinär, lyft på fötterna titta i munnen.
Ge dem ordentligt med tid för varje hingst och en som för protokoll.
När man åker på premiering får man i förväg skriftliga instruktioner på hur man visar och ställer upp hästen, lika för alla.
Jag ser inte att det skulle vara en svårighet att visa häst som på premiering utan lättare, det måste också vara lättare för domarna med en häst som står still rätt upp och ner.
Ingela

Jag har nog gett upp tror jag. Skulle helst i framtiden vilja sitta ute i "obygden" och föda upp vad jag vill, efter eget huvud och inte ha ngt med SAHF (eller ARAB) att göra. Tyvärr.

Gomir, det borde inte vara svårt att genomföra det du föreslår! Det är så självklart att det är så det ska gå till! Jag är så innerligt trött på alla utomstående kommentarer om hur oseriösa vi är i vår avel, att våra bedömningar av avelsdjuren är ett skämt osv osv.

Problemet är att det är så svårt att komma innanför de vattentäta skotten hos styrelsen. Jag hoppas dock på att vår nuvarande ordförande är mer öppen för förslag och går att prata med!

Bewellin; inte ge upp! Rätt som det är blåser det nya vindar!

Håller med många på mycket här bla Carinaso, cornelia, ck, Gomir, bewelinn mm (hoppas jag inte trampt nån tå hårt eller glömt nån, vilket jag HAR gjort tror jag).
Men vad är det för fel på Grevagårdens avelsvärderingar?
Araberna är ju välkommna där. Nog för att det inte "fastnar" på sahf's hemsida, men "i min värld" så har det iaf betydelse för stoägaren.
Sen får vi se vad som händer med både ARAB och SAHF i mars nästa år. :crazy: Men känns ju omåttligt trist att det blev så snett och att man måste "vänta" på bättre tider (iaf jag, då jag har lite tycken och tänk, men inte så mkt "tygnd" i mig om jag skulle vilja säga nått. försökte det förut men icke. En liten speta som inte har ett "namn" ska inte tala högt :grin: )

Jag är mest lite fundersam över vad SAHF:s framtidsplaner är. Vad vill man med SAHF nu och var vill man att SAHF ska vara om 5, 10, 15 år?

Om målet är att minska antalet medlemmar, så ytterligare split mellan olika intresseområden samt omskapa SAHF till en krympande utställningsförening så gör man ju ett kanonjobb!

Vill man ha bredd, fler medlemmar, låta folk som avlar för hobby liksom för show och prestation få plats och få inflytande? Epic fail.

Jag ser arabhästens framtid som mycket uppdelad. Alla avlar åt sitt håll, mot sina avelsmål. I helt olika föreningar. SAHF består av under hundra personer som turnerar runt och visar samma 30 utställningsaraber på varandras gårdar och gnäller om "the good old days" typ. ;)

...Skulle helst i framtiden vilja sitta ute i "obygden" och föda upp vad jag vill, efter eget huvud...

Det tycker jag i och för sig att man alltid ska göra. Man måste avla på det man själv tror på och hoppas att det finns andra som tycker lika och uppskattar det man gör. Börjar man anpassa sig efter marknaden, mot sin egen övertygelse, så blir det aldrig bra. Då skulle jag föda upp småhundar istället för araber, men det vill jag inte... ;)

Det undrar jag oxå! Precis som många andra.
Det finns ju ånga kloka idéer som bara spottas ut, men finns inte viljan att se/lyssna på dessa idéer så går det som det går.
Vad kan man göra för att öppna ögoenen i sahf? Tror att alla "hobby" folk åste gå med igen för att sen "tvinga" (?) sahf i en mer allmän-arab-inriktning än show-inriktningen som är nu.
Men förstår om man inte vill sponsra varken ARAB eller SAHF mer än man måste med tanke på historian. Men nån gång måste man dra ett sträck över det osm har hänt och hjälpas åt att lyfta igen. Men det är tungt, spec så många inte ser konflikten eller ser att det är så enkelspårigt.

*KL*

Kan vi inte backa bandet lite? Vad mer exakt är det i SAHF ni saknar, alternativt är för mycket av? Ibland kan det vara bra att lista ner konkreta punkter på vad man vill förändra, så att man påminner sig om vad man är arg på... ;)

Visst finns det ett föraktande förhållningssätt på allt som sker utanför show-ringen på vissa håll, men det tycker jag är mer ett personproblem. Får man bort dessa personer, så försvinner problemet. Eller jag kan inte ens tycka att det är ett problem. De får väl sitta där och tycka att de är bäst i världen om de vill. Det stör inte mig. Det är först om de konkret sätter käpparna i hjulet för andra som de är ett problem.

På samma sätt finns det ett föraktande sätt från en del håll inom prestationskretsar också, när det gäller vad som sker inom show-ringen. Samma sak där, det är ett personproblem.

Jag umgås med arabfolk i alla kretsar och det finns många uppfödare som har liknande avelsmål och uppskattar samma saker trots att de av varandra har placerats i facket "showavlare", "buskavlare", "prestationsavlare" osv...

Jag kan inte se att något av detta har med SAHF som förening att göra. Kan någon ge mig en konkret uppgift som de skulle kunna sätta på "att-göra-listan" som skulle förbättra saken?

Hingstcertifieringen var en sådan punkt och den är ändå på gång. De har fått kritik för detta första försök och har lovat att ta till sig den. Jag har läst beskrivningen i Riks-katalogen hur den är tänkt att fungera och jag tycker att det låter alldeles strålande. Nu gäller det bara att få det att fungera i praktiken också.

Inte svar till någon direkt utan bara lite allmänna reflektioner.

Jag har varit medlem i SAHF sedan 1991. Lämnat många motioner genom åren och varit på många av SAHFs årsmöten t.o.m. försökt sitta som suppleant i styrelsen, men varje gång har jag känt mig lika lite värd i föreningens ögon.

Även i år var jag på SAHFs årsmöte, var en av dem som försökte få in ridfolk i nya styrelsen. Bemötandet vi fick på plats var djupt deprimerande! Många var direkt oförskämda och rent otrevliga. Men märk väl, det finns riktigt trevliga människor där också - som på alla andra ställen. En eloge till Gustaf Uhlén som faktiskt bemödade sig om att sitta ned med oss "i andra änden av bordet" efter middagen för att försöka diskutera med oss. Han verkar vilja åstadkomma ett närmande mellan lägren! Jag lovade Gustaf att ge honom det här året för att bevisa en vilja till förändring inom styrelsen. Tyvärr tror jag att han möter allt för stort motstånd för att lyckas. Hittills har jag inte känt av någon förändrad inställning.

Detta med att SAHFs forum stängdes och gjordes om till enbart medlemmar är förödande för fria diskussioner - ingen skriver någonting intressant längre! Ändringen motiverades bl.a. med att det skulle finnas en speciell rubrik med "Fråga styrelsen", där de skulle svara ganska snabbt på våra frågor. Jag lade in en fråga om regler för premiering av ston den 23/6 där jag bad om snabbt svar eftersom anmälningstiden för SH-premieringarna snart gick ut ... och har fortfarande inte fått svar! Det säger en del om intresset för "icke showrelaterade frågor" tycker jag.

Hingstcertifiering som koncept är en god idé. Men årets försök var alltför dåligt förberett. Jag hoppas verkligen att de som deltog i år erbjuds att deltaga igen nästa år utan kostnad, till ett bättre koncept där man tagit till sig åsikter och förbättrat rejält.

På det stora hela är jag så trött på att höra att "vi" som inte håller på med show gör allt för att förstöra för SAHF. Faktum är att de allra flesta av oss vill ha en stor, gemensam och TREVLIG rasförening.

Summa summarum känns det faktiskt som att det är lika bra att lämna SAHF och att bara lägga energi på sin egen avel i fortsättningen.
Mvh
Anne

Det tycker jag i och för sig att man alltid ska göra. Man måste avla på det man själv tror på och hoppas att det finns andra som tycker lika och uppskattar det man gör. Börjar man anpassa sig efter marknaden, mot sin egen övertygelse, så blir det aldrig bra. Då skulle jag föda upp småhundar istället för araber, men det vill jag inte... ;)

Jag siktar nog mest på avel för eget bruk, inte för försäljning i första hand. Men absolut, Samtidigt vore det ju trevligt med en bra och välfungerande rasförening som inte skämer ut sig.

Jag har av styrelsemedlem fått höra att jag och mina åsikter inte är önskvärda och lämpliga i SAHF så det skulle nog vara prio ett för mig. Att alla ska känna sig välkommna (även om man har åsikter som är obekväma för folket som anser sig sitta i toppen).

Sen tycker jag det har funnits en massa bra ideer under årens lopp för både avel och sport men de har alltid motarbetats. Det händer ju aldrig något, inget blir av och blir det av så blir det halvtaffligt genomfört. SAHF förnyar sig aldrig. Så ta vara på eldsjälarna och deras idéer (om det finns några kvar?).

Hur jag än vrider och vänder på det så blir svaret att fel personer (inte alla) sitter i styrelsen. Finns det några bra personer som är beredda att hoppa in och jobba istället? Finns det eldsjälar som åker på årsmötet och röstar in dem? Det är ju inte så att det är omöjligt. Man måste bara engagera sig tillsammans. Och det verkar ju finnas gott om folk som tycker lika. Åtminstone på internet.

Jag är inte så säker på att man är beredd att engagera sig och då har man istället valt att antingen ställa sig utanför föreningen eller att man kan leva med dagens läge. Personligen har jag nog valt det sista. Jag lägger helt enkelt hellre min tid på annat även om jag har åsikter och tänker fortsätta att vara medlem. Engagemanget räcker inte längre än så, tyvärr. Ingen blir gladare än jag om någon tar tag i saken, men det kanske är det som är den springande punkten? Någon annan...

Fel personer sitter säkert i styrelsen och är även ute och representerar rasen på en rad dåliga sätt lite allmänt men jag har väldigt svårt att se hur man skulle bli av med dem. Mer än den "naturliga vägen" under tidens lopp. Förhoppningsvis blir det bättre med lite generationskiften i framtiden.

Jag har en utbrändhet under bältet och väljer nog att helt enkelt ställa mig utanför tills vidare. Och jag hoppar över medlemskapet. Både det och att försöka fightas i motvind känns inte värt det helt enkelt.

Du har helt rätt och vi försökte faktiskt i våras. Vi var några gäng som åkte dit för att försöka få till en förändring men därav blev intet av flera orsaker. Den största var att folk gärna satt på internet och gnällde och sa att "nu jävlar" och sen när det väl kom till kritan satt de hemma. Jag försöker gärna ett år till men då vill jag veta att det ger något annars kommer jag att gå ur "klubben för inbördes beundran" nummer 1. Jag är nämligen inte beredd att ekonomiskt sponsra denna förening något mer som den ser ut idag.
Föreningen har skral ekonomi och behöver varenda krona den får in. Min åsikt är att vissa i styrelsen pratar med "kluven tunga" för att försöka lugna ner prestationsfolket för att få oss att stanna kvar och hålla upp deras taskiga ekonomi.
Jag var som sagt på årsmötet och efterföljande middag och den attityd som visades där gör mig lätt illamående. Vissa saker har tagits upp i offentligheten andra bör nog stanna väl nergrävda. Jag kan dock säga att jag vet att det finns folk som har mycket god koll på vad som sades och vem som sade vad och det var inte rumsrent (jag har själv endel sådan information). Den mest intressanta informationen kom fram framåt natten så de som endast var på mötet missade de riktigt rejäla grodorna.

Den största var att folk gärna satt på internet och gnällde och sa att "nu jävlar" och sen när det väl kom till kritan satt de hemma. /QUOTE]

Men lägger de ett årsmöte ute i buschen längst ner i sverige är det omöjligt att komma.
Jag har ett jobb där jag ibland OMÖJLIGT kan komma ifrån (mjölkningstider att passa). Jag skulle kunna åka på ett möte om det lätt gick att åka över dagen. Tex på Arlanda, som jag flera gånger föreslagit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka