Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Annika, jag tycker du blundar för fakta.

De flesta av de "stora" som föder upp araber ägnar sig åt show. Det är inte bara lite guldkant på tillvaron utan en stor buisness med mycket pengar inblandade. Massor av tid och pengar läggs på att träna och förbereda hästarna för de stora showerna, ja, det vet du ju själv mycket väl.

De hästar som tas fram som stjärnor hinner inte med att också tränas för andra discipliner, det blir alltför krävande. Alltså läggs ofta tiden och pengarna på show.

Det är ofrånkomligt att andra uppfödare, som vill lägga krutet på att få fram hästar som uträttar något på tävlingsbanorna (och nu menar jag inte lokala klubbtävlingar, utan i högre klasser i större sammanhang), inte har tid att ta fram showstjärnor. Man kan snacka sig blå om att det är förödande att dela upp araben i show och prestation, och det tycker jag egentligen också. Men det är kalla fakta att det är så det blir.

Så länge det är så mycket status och pengar inblandade i show- världen kommer det fortsätta att vara så här.

Jag tycker att det är bättre att gilla läget och försöka hitta vägar där man kan mötas på lika villkor (t ex i en hingstcertifiering) än att ställa sig i varsin ringhörna och stirra ilsket på varandra.

Probelemet är att avel för prestation kräver andra saker än avel för show. Visst finns det misslyckade showhästar som blir bra tävlingsindivider men det är mer slump än planerad avel. Showaveln kommer av naturliga skäl dra mot det som premieras i showringen och det som premieras där är inget jag vill se hos min ridhäst.

Jag vet ju precis vem som har gjort uttalandet och det är inte så lyckat sagt men andemeningen med särintresse är att den personen och fler än han anser att SAHF är en avelsföreningen och galopp, distans m.m. står för särintresse. En sak som jag tycker är lite fel är att kalla riksen för show. Det är en utställning för avelsarbete så show kan likväl också kallas för särintresse. Å andra sidan har ju föreningen också ansvar för sportcupen att den anordnas. Någon förbaskad gång måste det ju gå att jämka ihop allt.

Nu har vi samma åsikt!

Låt alla använda sina araber till det man vill! Så länge man avlar på friska och sunda djur, och följer regler och förordningar.

Avelsgruppens första förslag var ju att avelsvärderingens exteriörbit skulle ske på Riks, i ordinarie utställningsklass.
Givetvis blev protesterna stora, det krävs ju en del träning för att visa häst på showmaner, och den träningen vill inte alla utföra.

Sen ändrades det ju till att det skulle ske på Riks, (där fick många ge efter), i egen klass, där man skulle få ordetligt bedömning och skriftlig kritik.

Nu blev det ju verkligen inte som det var tänkt, tyvärr.

Den dagen alla inser att show är en DEL av det man kan bruka arab till, och inte "´show är det man brukar arab till, ridgrenarna är bara för andrasorteringshästarna".

Just därför hade det varit så himla kul med en hingstcertifiering som passar alla hingstar, oberoende på vad ägarna vill göra med sin hingst.
Tyvärr tror jag inte de som enbart har utbildning till arabhästdomare är rätt personer att bedömma exteriör.

sagt men andemeningen med särintresse är att den personen och fler än han anser att SAHF är en avelsföreningen och galopp, distans m.m. står för särintresse.

Så du menar att vi som har araber till galopp och distans inte avlar araber?
Är vi inte välkomna att vara med i SAHF, och avla efter våra avelsmål?

Varför i hela friden är då inte Show ett särintresse?

Nej, det tror inte jag heller. Alltså att det är rätt personer att bedöma exteriör. Som sagt, studiebesök på en premiering för alla i styrelsen, så att de sedan kan ta itu med att kalla in rätt folk till att döma certifieringarna!

Mitt önskescenario är en arabavel där man har möjlighet att få sin hingst bedömd på ett rättvist sätt, där man har som regel att låta hingstar och ston sättas i tävling innan de sätts i avel och där man har show som en guldkant på tillvaron, inte som ett bedömningskriterie på en bra häst.

Förresten tycker jag absolut att man kan kalla Riks för en show. Det är ju vad det är! Jag kan inte se att hästarna bedöms på något annat sätt än på de andra showerna under säsongen, med undantag för hingstcertifieringen som ändå inte blev som vi hade hoppats.

CK jag skrev att show skulle räknas som särintresse.
Klart att alla som är intresserade av avelsarbete skall ingå i samma avelsförening. Däremot är väl frågan om det skall styras mot en sportförening (inkl. show som sport) eller kvarstå som ren avelsföreningen. Hur som helst måste en samordning skapas inom föreningen där. Jag tror du missförstod mig lite. Vill bara tillägga att jag inte försvarar dagens hingscertifiering men jag tycker att det var bra med en uppstart och det var mycket vågat av dom som prövade på. Jag gjorde det inte. Nu skulle jag gärna vilja fortsätta diskutera men jag skall snart sätta mig på flyget. Ha det gott allihopa och gå ihop och fundera runt hingstc. och SAHF.

Probelemet är att avel för prestation kräver andra saker än avel för show. Visst finns det misslyckade showhästar som blir bra tävlingsindivider men det är mer slump än planerad avel. Showaveln kommer av naturliga skäl dra mot det som premieras i showringen och det som premieras där är inget jag vill se hos min ridhäst.

Absolut sant. Det vet varenda arabmänniska, att man inte kan bada och sminka en elittränad distanshäst och så ta in den i utställningsringen. Ingen större risk att man får några högre poäng då!

Helt klart att man är ute efter andra kvaliteter om man avlar för tävling. Visst, det är tråkigt, mitt mål är att de tu ska kunna förenas (tävling och show alltså), men det är kalla fakta.

Jag tror ingen i styrelsen behöver göra ett studiebesök på en premiering. De har varit med länge och jag lovar att de har sett många avelsvärderingar/premieringar.

KL

Gilla på många inlägg ovan:D.

Varför kan man inte bara se show som en tävlingsdisciplin bland andra?

Visst att den disciplinen inkluderar en exteriörbedömning, men hur ofta sammanfaller den med rasbeskrivningen?

Dras inte exteriören ibland åt extremhållet, för att få utsökt mejslade ansikten, likt skulpturer? Men stämmer det med rasbeskrivningen?

Om show ses som en tävlingsdisciplin så är det kanske inte så svårt att acceptera att just showhästar avlas på specifikt utseende, liksom andra discipliner avlas för andra egenskaper. Känns som att den "riktiga" arabhästen, den som känt historiens vingslag i årtusende, är någonstans mittemellan de som vill avla extremt, oavsett vilket håll. En arab är en arab.

Dessutom är det väl så att det egentligen finns få riktigt bra showhästar, alltså hästar som älskar att visa upp sig, som lägger iväg i jordens trav och då inte i balanstrav utan verkligen med bärighet m.m.. Men många känner sig kallade........

Det är väl dessutom så att har man en häst som är showig så har man ett visst försprång i utställningsringen, eller? Åtminstone har jag upplevt det så. Visst en bra häst, och då menar jag korrekt i benställ och kropp, arabtypisk etc men utan showighet får bra poäng, men inte lika mycket som en riktig showare. Har också sett hästar som är supershowiga, med en kanske något sämre exteriör, som klarar sig långt på showighet, hmmmm.

Vad vill jag med detta, jo, att vi alla borde enas runt intresset att avla, utan att "hata" varandras särintressen, utan med respekt för varje individs dröm och utan att försöka påverka individens val, enas kring intresset för avel, värdering etc. Genetik är genetik oavsett individ:) och det är väl det som just avel är, genetik. Inte snyggare, fulare, etc det är värderingar.

Om det nu är så varför skulle det då vara så fruktansvärt farligt att få in någon från sporten i styrelsen. Sporten är liksom också intresserad av avel. Det är ju resultatet av aveln vi rider på.
Avel hänger lika strakt ihop med sport som det gör med show men sporten får inte vara med och leka i dagens arabsverige. Den ska stå bockandes med mössan i hand och säga "tack för att jag får köpa din misslyckade showarab" trots att kraken inte har några förmågor inom högre klasser inom ridsporten.
Tyvärr Annika det är showen som sätter agendan i Sverige och ni kan inte ens se det själva.

Jag tror ingen i styrelsen behöver göra ett studiebesök på en premiering. De har varit med länge och jag lovar att de har sett många avelsvärderingar/premieringar.

Verkligen? Då ställer jag mig frågande till varför det blev som det blev på hingstcertifieringen. Jag trodde att det var helt klart att den inte skulle bedömas som en show.

Om det nu är så varför skulle det då vara så fruktansvärt farligt att få in någon från sporten i styrelsen. Sporten är liksom också intresserad av avel. Det är ju resultatet av aveln vi rider på.
Avel hänger lika strakt ihop med sport som det gör med show men sporten får inte vara med och leka i dagens arabsverige. Den ska stå bockandes med mössan i hand och säga "tack för att jag får köpa din misslyckade showarab" trots att kraken inte har några förmågor inom högre klasser inom ridsporten.
Tyvärr Annika det är showen som sätter agendan i Sverige och ni kan inte ens se det själva.

:bow: Och det gjordes ivriga försök att få in folk från sporten i styrelsen, men icke.

Dessutom är det ingen som köper de misslyckade showaraberna, det ser man så snart man är ute på någon försäljningssida. Samma häst är till salu hur länge som helst och priset bara faller ...

Och man har stängt in sig ännu mer inom styrelsen genom att stänga det öppna forumet på SAHF så att bara medlemmar har tillträde. Jag är medlem, men jag går aldrig in där numera eftersom debatten där dog ut när det stängdes.

Jag var inte på Riks 2011, och såg ej hingstcertifieringen, men däremot var min gamla mor och en väninna (veterinär, dressyrdomare,uppfödare samt har deltagit i flera avelsvärderingar för sportponny och diverse olika hästraser) från England. Deras dom efter att ha sett hingstcertifiering/avelsvärdering var: En parodi på en seriös avelsvärdering av hingstar, efter att ha sett denna certifiering lär väl all trovärdiget att SAHF är intresserad av annat än Show har totalt försvunnit!

Dystert ...

Vi är många som vill att det ska gå till på ett mycket mer seriöst sätt och som har ambitioner när det gäller att höja arabens värde som användbar ridhäst. Det är verkligen så dystert när det inte tas på allvar.

Lite nyfiken bara, vilka var domarna på hingstcertifieringen? Showdomare eller folk med erfarenhet från *vanliga* avelsvärderingar av prestationshästar?

Rätta mig om jag har fel, någon, men jag tror att det var de showdomare som var på plats. Jag var inte heller där, nämligen, men om man går in och tittar på SAHF:s flik om Riks-11 så står bara showdomarna nämnda.

Men, som sagt, rätta mig om jag har fel!

Det var samma utländska domare som dömde de andra klasserna, Jerzy Bialobok ( Polen), Holger Ismer ( Tyskland), Ferdinand Huemer ( Österrike) och Peter Upton ( England).
Ingela

Här anser jag att det finns en brist.
Jag vill inte ha en showdomare som dömer avelsexteriör.
Bevisligen så är det ett mode i showringen (även om en "korrekt arab ska vara korrekt)
Och bevisligen vet inte en showdomare hur bra ben ska se ut då de dömer ner en BRA häst pga det finns en som är "bättre".
Peter Upton tror jag mig tycka kan sitt jobb, precis som Benny Freme.
Men ändå...varför inte hyra in "certifierade avelsdomare" till dagen D?

Jag tycker hela iden med denna avelsbit är LYSANDE, jag tror detta kan leda till något väldigt, väldigt bra. Till nästa år hoppas och tror jag att allt blir bättre. Men som sagt: jag skulle aldrig ta dit "min hingst" för att bedömas enligt dessa kriterier.
Showuppstäld -Why?
Av showdomare -Why?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 677
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka