Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Och vill bara säga att på denna bilden är det typ 30 grader varmt, B är precis intagen från hagen, sönderbiten av både äckliga och envisa blinningar i Skåne,
oborstad och allt.

Som Limona skrev, far till Prylens Pepton (med alla sina meriter), far till flera hästar som rids western. Vad mer kan man begära med sex levande avkommor:).

Om man skulle uttrycka det fint så kan man ju säga sparsamt använd i avelsboxen:).

till Busig demon, Basse är nog litet mer än en halvdoldis, gärna heldoldis om han och jag får välja:-). Han är en av fyra helsyskon efter den fantastiska kombinationen Ballerina - Metat. De andra är Belle, Birka Princess (nu i Norge) och Bistro (i Saudi), halvsyskon med bland annat Opprevas fina Brittny. Bistro är far till bl a Tärenäs Narinne som i sin tur är mor till TA Nox och så är ju Bistro också far till Diesel. Ballerina i sin tur går tillbaka på bl a Bint Munira som en del galopp/distans gärna har i stammen.

Basse är en fantastisk gentleman men nu skall vi inte diskutera honom utan vilka alla Ni andra skall betäcka med:).

Tack Helena för att Du talade om att det är HAN:D.

Tack Limona för länken till Prylens Pepton, hade inte sett denna förut.

Senast ändrad:

Att det ska vara så omöjligt att få in bilder. HUR gör ni??

pic_show_id31070739.html

När du har tryckt på svara (som vanligt) trycker du på 3:e ikonen från höger ovanför textfältet, det är den som ser ut som en liten landskapsbild i gult och grått. Då kommer en ny ruta upp i den ska du "klistra in" hela adressen på den bild du vill lägga in. MEN det innebär att bilden måste finnas på någon hemsida så att du kan få med hela adressen, annars funkar det inte. Välj bilden du vill ha och högerklicka på den, kopiera hela adressen och klistra in i rutan (här på Buke) som kommer upp, istället för "http://" som redan står där.

Jag tog citatsvar och fick se att du klistrat in din adress efter "http://" vilket innebar att det kom med 2ggr. Försökte klistra in din bild här nedanför ... men det funkade inte ändå. Fel adress? Nej, för om jag klistrar in adressen som sökväg på en internetsida kommer bilden upp - skumt? Jag vet inte hur pixbox funkar? Någon annan som kan tipsa?
/Anne
pic_show_id31070739.html

*Knapplån*

Fotade morrhoppan i hagen häromdagen...

Zalima, 1 år, Ecaho (Pepton x Etruria/Palas) x Zefirka (Eldon x Zenobia/Endel).

Zalima50.jpg

Zalima54.jpg

Zalima51.jpg

Zalima52.jpg

Zalima55.jpg

Och sen får jag bassning om jag inte skriver... Foto © Helene Söderström länk borttagen av moderator

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad av en moderator:

När du har tryckt på svara (som vanligt) trycker du på 3:e ikonen från höger ovanför textfältet, det är den som ser ut som en liten landskapsbild i gult och grått. Då kommer en ny ruta upp i den ska du "klistra in" hela adressen på den bild du vill lägga in. MEN det innebär att bilden måste finnas på någon hemsida så att du kan få med hela adressen, annars funkar det inte. Välj bilden du vill ha och högerklicka på den, kopiera hela adressen och klistra in i rutan (här på Buke) som kommer upp, istället för "http://" som redan står där.

Jag tog citatsvar och fick se att du klistrat in din adress efter "http://" vilket innebar att det kom med 2ggr. Försökte klistra in din bild här nedanför ... men det funkade inte ändå. Fel adress? Nej, för om jag klistrar in adressen som sökväg på en internetsida kommer bilden upp - skumt? Jag vet inte hur pixbox funkar? Någon annan som kan tipsa?
/Anne
pic_show_id31070739.html

Adressen ni har använt är en länk till en hemsida (slutar på .HTML) medan taggen som bildas är IMG, dvs en bild. Adressen måste alltså gå direkt till en bild som slutar på .JPG eller något annat bildformat. Högerklicka på bilden och välj egenskaper. Kopiera bildadressen men ta bort sista nollan.

Nu ska vi se om det fungerar...

31070739.jpg

Tur att det finns såna som du, Carina, som är lite "händiga" :laugh: Nu får Camilla gå in och skriva vad det är för hästar också.

Gillar förresten "Morrhoppan"!
/Anne

Sherlock Holmes. Det stämmer. För den som vill veta vem som ligger bakom är det en travare - 09 e. S.J's Caviar.
Wezpa är u. Walizka (e. Etman), och därmed halvsyster med distanshästen William. Hon såldes redan som nyfödd till nuvarande ägare.

Ja, förhoppningsvis en hingst. Fast hon fölar inte förrens tidigast midsommar.

Dosan sätter jag fast med ca 5 buntband.
Birth Alarm är det absolut bästa jag köpt i hela mitt liv! Har ett sto som fölar i natt, och nu ska jag lägga mig och sova som en stock ända tills hon börjar föla.
Inte nåt vaknande varje halvtimme för att kolla, utan telefonen ringer mig när det är dags att gå ut. :laugh:

Vissa håller på sig ...:) Där har man ju varit intresserad ett tag, men icke då ...:)

Min Plannja (Etogram- Palma) är betäckt med Glaz och ska ultraljudas i veckan som kommer.

KA Kornelia ska betäckas med JB Ffenix när nästa brunst kommer. Hon har precis haft sin fölbrunst efter att ha nedkommit med Khariad e. Joani IT.

Bild på Khariad:

253018_214053585292879_100000647171720_687590_4954845_n.jpg

Sorry CK - jag kände mig som en jubelidiot när jag såg en bild då jag googlade å såg att jag ändå tänkt rätt. Ska försöka programmera saken imorrn - får väl ta fram verktygslådan... Jag har lite tid kvar - mitt sto kommer nog gå över tiden precis som det verkar som att de flesta andra ston har gjort i år.

Hatar att fixa med sånt som gör mig spadrig, tack för att du svarade. Jag trodde att jag hann få bortmitt inlägg innan någon gjorde sig besväret att läsa och svara.

Lycka till med ditt sto!

Lite tidigare än beräknat, men riktigt skönt att slippa alla vaknätter ;) kom äntligen mitt eget crabbetföl för i år! Natten till i lördags (5/6) kl.00.30 föddes ett hingstföl :love: e: Indian Shimad u:Cinnamon Lady (även hon min egen uppfödning).
Ute för första gången - skarpt solsken!
110605_Cinnas_fol_012_a.gif

Här står morfar, Gimmick, och övervakar att allt går rätt till i fölningsproceduren :D
110605_Cinnas_fol_013_a.gif

/Anne

KL
Hur gick det på "hingst certifieringen"? Eller man måste vänta tills ridsport kommer ut?
// Linda

KL
Hur gick det på "hingst certifieringen"? Eller man måste vänta tills ridsport kommer ut?
// Linda

Här är totalpoängen. Jag har inga delpoäng eller skriftliga kommentarer. Jag hoppas att det kommer upp på sahf.se. Annars känns det inte värt speciellt mycket.

Maruss 59,5
Black Turbo 69,0
Zappat Enzahi 69,5
Liliuz 73,75
Carwyn 76,5
Rohara Bacara 80,0

Det som bedömdes var: typ, temperament, huvud, hals, bog, kropp & överlinje, ben fram, ben bak, skritt, trav.

Max = 10 x 10 = 100 poäng.

Avslutar med en dagsfärsk bild på morrhoppan (Zalima, f 2010, Ecaho x Zefirka/Eldon), som för övrigt skulle få 10 på temperament. Jag har precis tillbringat en halvtimme med att reda ut hennes långa och tjocka man. Tovig var den och jag var inte speciellt lätt på handen. Piggborste och balsamspray var det som gällde. Men hon stod lös i boxen och bara njöt... :love:

Zalima59.jpg

Undrar vad som krävs för att få maxpoäng på temperament. Domarna såg väl bara hästarna uppställda lite kort, en lite skrittrunda och en trav-runda.
Om hästen uppför sig väluppfostrat, springer snyggt bredvid sin handler och ändå bara får medelpoäng, vad ska den då göra för att få bra poäng? Buga för domaren?

Halvblodshästar på kvalitets får väl nästan alltid 10 poäng, om dom inte sparkar veterinär och domare.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka