Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Jag hittade poängskalan.

1-4 sämre än normalt
5-7 normal häst (5 utan alltför stora fel, 6 godtagbar, 7 medel)
8 bra
9 mycket bra
10 utmärkt

Carina på Silver Arabians

Hur visades hästarna och hur ställdes de upp?
Undrar bara om det var som show eller som normal exteriörbedömning?
// Linda

Tur att jag inte visade hingsten. Jag trodde att det var vanlig exteriörbedömning, med vanlig uppställning. Men de skulle stå i show-position.

Intressant med tanke på vad som sas på årsmötet.
Det skulle inte vara några problem att visa en prestationshingst som aldrig varit i en showring för bedömningen skulle inte utgå från show utan domarna var tillräckligt duktiga för att kunna lägga bort showen när det kom till hingstbedömningen.
Hur :devil: gör man en normal exteriörbedömning när hingsten står i showposition :confused:

Jag blev förvånad när jag såg att hingstarna ställdes upp som på show (som faktiskt, om man är krass, är en position där man kan dölja exteriöra svagheter om man är duktig), men jag vet inte om det var efter instruktioner eller om alla valde att göra det ändå.

Med tanke på vilka domare det var, så är jag rätt övertygad om att de var duktiga nog att bedöma exteriören oavsett position. Själv tycker jag att det är lättare att göra när de rör sig. Men för oss i publikens skull hade jag nog hellre sett vanlig uppställning.

Jag var där och visade Mahruss, det saknades ett h i programmet.
Utan ett skriftligt omdöme var hingstcertifieringen totalt meningslös för mig och jag inser att den inte genomfördes som tänkt.
Det skulle inte vara show, jag blev själv väldigt stressad när jag blev upplyst om att hästen skulle visas och ställas upp i på arabmanér.
Vilken tur att Emelie lånade mig ett utställningsträns innan vi gick in annars hade jag kommit med ett distansträns i Biothane.
Aldrig att jag ger mig in i detta igen, jag varken vill eller kan visa häst som de gör på show.
För mig var det viktigt att ge hingstcertifieringen en chans och jag är stolt över att jag vågade mig dit.
Jag är även oerhört stolt över min lilla häst som skötte sig exemplariskt hela tiden, han borde haft en 10 på temperament.
Och jag är väl medveten om att han inte är i utställningskondition, sent född och sent utvecklad, tagen direkt ifrån betet med de andra grabbarna.
Jag hoppas att avelsgruppen får till en bättre Hingstcertifiering nästa år med skriftliga omdömen annars fyller den ingen funktion.
Ingela

Jag håller med, Ingela. Jag trodde att det skulle vara ungefär som på avelsvärderingen på Grevagården förr, fast mer utvecklad med fler bedömningspunkter. Jag undrar vilka instruktioner som domarna fick av avelsgruppen? Man får väl hoppas att de hade fått veta vad som förväntades av dem...

Med andra ord ett klart brott mot vad som på årsmötet utlovades vid diskussionen av frågan. Av någon anledning är jag inte det minsta förvånad.

KL
Funderar på det här med temperament. Kan det vara så att det kommer användas för att rangordna hingstarna på det sätt som tidigare beskrivits om att ben används inom utställnigen?

Jag är tacksam till de hingstägare som ändå vågade åka dit och vara försökskaniner. Nu vet vi andra med säkerhet att detta inte är något att åka till kommande år. (Om det ens kommer att bli nån mer gång?

Jag väntar med spänning mot att få höra vad det var som brast i informationen.
Struntades det i att talas om för domarna hur hingstcertifieringen var sagd att fungera?
Eller struntade domarna ge omdömmen bara för att de inte orkade?

Jag tror på det första, och då ser vi ännu en gång hur folk i SAHF skiter i vad de vanliga medlemmarna vill ha.

Som jag upplevde det var varje hingst inne väldigt kort tid, det var bråttom.
Domarna hade inte mycket tid att titta på hästarna och ingen sekreterare som kunde skriva ner kommentarer och poäng.
På vanlig premiering tar det ca 10 minuter per häst och det är en domarsekreterare som är med och antecknar.
Om det här med Hingstcertifieringen inte blir seriöst så har vi ingenstans där vi kan få våra hingstar seriöst bedömda och möjligheten att premiera våra hingstar försvann för flera år sedan.
Jag vet att det inte finns ett tvång att få våra hingstar bedömda och klassificerade men det borde finnas möjlighet för oss som vill.
Att SAHF har tillstånd att B-premiera ston på utställning utan skriftligt omdöme är också för mig obegripligt.
Skriv ner era synpunkter till avelsgruppen och ge dem en chans att förbättra till nästa år och hoppas på att några vill anmäla sina hingstar.
Ingela

Håller med helt och fullt, Gomir. Katastrofalt om vi inte kan få våra hingstar bedömda på ett vettigt sätt.
Jag var inte på Riks, men jag har hört och förstått att certifieringen blev en besvikelse. Hade hoppats att det skulle gå till som på en premiering.
Styrelsen måste skärpa upp sig här om det ska bli ett evenemang som folk vill åka till med sina hingstar eller om det ska bli ytterligare något som "vanligt" hästfolk fnyser åt och tycker "typiskt araber"!

Klart inte alla tyckte det var fel. Alla som anser att show är det enda man ska använda en arab till (och det var ju iallafall mer än halva årsmötet) anser givetivs att bedömningen var utmärkt.

Helt ärligt
Kan du inte ens se problemet?
Prestationen har under många år varit kraftigt eftersatt inom Sahf. Medlemsantalet sjunker pga prestationsfolket har tröttnat på att bli behandlade som andraklassens medlemmar. Trots att problemen har påtalats under många år så anser show folket fortfarande att det är vi som vill bruka hästarna som vill dela upp rasen.
/Shaggy jävligt förbannad och trött

Senast ändrad:

Jag delar gärna upp rasen i två delar.
Bättre än som det är nu i alla fall, att folket delas i två delar.

Svarar på båda. Nu är det väl inte helt sant att som det kallas showfolket inte brukar sina hästar till annat än show. Det är faktiskt väldigt många som köper hästar för att bruka inom någon sport ifrån de som kallas "showfolket" likväl som från "bruksfolket". Avel är intressant från alla "läger". Problemet är inte hästarna utan snarare attityder hos hästägare. Jag känner inte en enda kotte inom den svenska showvärlden som är emot brukande av arabhästar. Alla vill inte rida och tävla sina hästar utan kan trivas tillsammans ändå och tycka att en utställning är ett litet lyft i hästlivet. Jag är för egen del helt emot uppdelning och spyr snart på alla gamla fördomar. Så förbaskat trist det måste vara att sitta låst i fördomar år ut och år in och då och resultat nås aldrig.

Jag vet mycket väl att många, till och med en ny medlem i styrelsen, ser ner på de mest presterande brukslinjerna, och tycker att de är fula, trots att de är precis lika renrasiga som hästarna som toppar show.
Och när man får upptryckt i ansiktet att vi som vill använda hästar till distans och galopp bara är "särintresse" så är det inte så kul. Även vi håller ju på med araber just för att vi har valt den rasen för alla fördelar den har.

Jag har full förståelse för att alla inte vill/kan rida, utan bara ha en häst att umgås med, och sköta om. Vill man åka på utställning är det väl bara kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
436
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka