Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

:bow:

Nu skall jag gå till stallet, men en sista tanke;

jag kan tycka att man faktiskt kan undanta showhästar från ridprov, eller låta det vara frivilligt för dessa.

Så ger man valfrihet, men då kopplat till prestation i utställningsringen, ex vis champion A-show, B-show etc.

Gör man så behöver ingen känna sig tvingad att rida in sin showhäst, om man inte vill av olika orsaker. Fel, skall egentligen vara utbilda inom någon riddisciplin - då jag tror att många showhästar faktiskt är inridna, om ej kanske speciellt välutbildade i ridgren, men å andra sidan välutbildade inom show.

Man kanske till och med kan koppla ett ridprov till "rekommenderad för ridhästavel, rekommenderad för showavel, rekommenderad för galoppavel" beroende på genomfört ridprov eller ej. Tänker som så att galoppfolk kommer säkert också att tycka att varför skall de tvingas göra ridprov om inte showhästar gör, och då kan man lösa detta genom att koppla rekommendationer för avel till prestationer inom respektive gren. Har man inte topprestation inom sin gren, då är det ridprov som gäller annars ingen rekommendation inom någon avelsgren.

Senast ändrad:

*kl*
Jajjemensan, jag kan tala nedlåtande om personer jag anser drar ner rasen. Det står jag så gärna för. Jag tror inte att rasen gynnas av att man slickar uppåt och slår neråt, inte heller att icke kunniga avlar för det jag brinner för - utan direkt kunskap eller fotfäste. Det är endast pinsamt.
Hur många KAN verkligen avel? Och då talar jag inte genetik utan linjer, exteriör och ordet ridbarhet? Prestation? Sundhet?
Det är det här som är så FRUSTRERANDE...
Se på aveln om 20 år. Mark my words!

NU fick jag en idè. :idea:
Är det inte så att man förr längtade att åka på grevagården och se hingstarna? Det var liksom ganska självklart i kalendern, man väntade på resultat.
Många har även provat att göra hingstvisningar med blandade deltagarresultat.

Kan man inte göra denna cerifiering på våren, med tillhörande hingstvisning?
Ex: Man har hingstvisning med lite spex (kanske maskerad) under lördagen. Kanske man får sig en klar favorit? På söndagen visas hingstarna för domare och avelsråd och får sin bedömning. Man säljer saker på plats, sahf får sin del i det hela och kanske mustang kommer? Sälja korv? Grillkväll?
Det finns massor att göra omman tänker till. Det blir en egen arabgrevagården, med både kontaktpunkter, trevligheter och spex ihop med allvar.
Hiss eller diss?

Hiss:D

det kanske till och med är så att man kan ha det på flera platser i landet, syd, mellan och norr? Så behöver man inte åka jäääääättelååååångt:D.

Jajjemensan, jag kan tala nedlåtande om personer jag anser drar ner rasen.

Jag syftade på när man generaliserar och buntar ihop folk, inte om enstaka personer. Idioter finns i alla grupper och i alla skepnader. Jag menade när man fördömer åsikter och värderingar hos "show-folket" och "rid-folket". Jag är allergisk mot sånt.

Se på aveln om 20 år.

Eller så är dagens hästar en produkt av den ohämmade aveln på 80-talet...

Hiss eller diss?

Absolut hiss! :D

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

fortsätter på mitt eget inlägg och Ws idé:).

Om Du dessutom lägger detta på hösten så kan man kanske kombinera med fölmönstring.

Och varför inte någon bra gästföreläsare?

Hösten har ju flera fördelar förutom att det går att få in fölmönstring på samma:

- hingstarna har betäckt klart

- de som tävlar är uppe i kondition

- har man tur kan man se hingstarnas avkommor på samma visning

- showsäsongen i Sverige är mer eller mindre avslutad

- fölvaket är klart

m.m. m.m.

Sedan ska man kanske även acceptera att det går mode i allt. Även hästar. Jag är inte så säker på att det går att höja statusen mot marknadens vilja. Vill den ha en hopp- eller gångartshäst på 175 cm så är det svårt att kränga en 150 cm arab. Hur bra den än är. Det är som att försöka sälja en Dalmatiner till någon som vill ha en Dvärspets. Just Dalmatinern är ett intressant exempel då den, precis som araben, var omåttligt populär under en period. Det avlades på vad som helst och det straffade sig med många hundar med mentalproblem. Samma gäller andra hundraser som varit populära. Med mode följer pengar och med pengar följer skrupelfri avel. Inte så lyckat det heller, även om det blir lättare att sälja.

Vad som styr modet är inte logik, så att bekämpa med fakta tror inte jag räcker. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt det. Jag läste i en managmenttidning en gång att alla köpbeslut (oavsett om det är privat eller inom företag och oavsett vara) fattas med hjälp av magkänsla. Alla argument man anger som orsak till köpet är bara en efterhandskonstruktion för att försvara beslutet.

Carina på Silver Arabians

Jag tror inte heller att föreningen kan höja statusen på arabhästen, det måste varje person/ägare göra, och här har vi alla olika intressen.

All heder åt dem som faktiskt tävlar sina hästar och visar att arabhästen kan.

Däremot efterlyser jag av föreningen att vara ett stöd för dem som vill avla genom t ex:

koppla ihop stamboken med tävlingsresultat inom olika grenar,

utvärdera förärvningen hos hingstar (även om det är känsligt, men det är det väl egentligen inom alla raser),

tillse att vi har en korrekt hingstcertifiering som kan mäta sig med andra rasers. Ridprov obligatorisk och gärna med skickliga testryttare. Om arabhästens status som ridhäst/tävlingshäst skall höjas så måste vi visa att vi menar allvar och anpassa oss till resten av världen. Jag drömmer om den dagen när någon matchar fram en hingst så att den går treårstest mot halvbloden, eller visas senare men ändå i konkurrens med dessa.
jag önskar vidare att man inför premiering, på samma sätt som halvbloden, där man tar hänsyn även till avkommor och deras prestation.

----

Det som blir litet tokigt, min personliga åsikt, är att många avlar och det blir för många hästar i kategori 3 ovan, vilket gör att arabhästen får ett rykte om sig att inte duga till så mycket som den faktiskt gör.

Och att många är individualister (vilket inte är fel) och tycker väldigt mycket, i stället för att sätta sig in i fakta avseende genpooler etc. Man har en eller flera favoriter, som är hur trevliga som helst, men som kanske egentligen inte ger tillräckligt bra, men avlar på ändå för att det är så roligt eller för att man tycker att det är en bra stam, även om individen inte ger vare sig showresultat eller tävlingsprestationer. Titta på de hästar som är verksamma i aveln, vad ger de egentligen?

Om bara Fille blir ohalt snart så kommer han visas på 3 årstest :laugh: Han är fortfarande lite halt, så jag bestämde mig för yttligare ett återbesök, imorgon kl 14 närmare bestämt. Håll alla era tummar!
Jag tror han kan lyckas ganska bra på 3 årstestet. Jag är orolig över poängen på benen, hans överben är i dagsläget stort som min knytnäve, och det gör det svårt att bedömma hans ben. Men han har bra rörelser, och även lite mer storlek som dommarna där gärna vill se (160), men han är ganska ofärdig fortfarande, får väl se vad de tycker om det...

Jo, jag tror envist att det går att höja statusen!

Jag tror att det finns mängder av araber som kan hävda sig bra inom olika discipliner förutom galopp och distans. (Bevisligen gör det ju det, går att räkna upp många ...), en perfekt juniorhäst egentligen. Naturligtvis sätter storleken begränsningar, men detsamma gäller ju rasen ridponny, som avlas för att prestera på tävlingsbanor. Där begränsar också storleken.

MEN om någon junior går i hästköpartankar så väljs oftast araben bort. Varför?

* Den har rykte om sig att vara stirrig och springa med huvudet i stjärnorna
* Den har rykte om sig att ha dåliga ben
* Ofta har inte föräldradjuren presterat något framstående i någon ridgren
* Man menar att de bara duger till att se vackra ut i ett snöre

Vad gör vi uppfödare för att motbevisa detta? Vi vet ju att inget av det är sant (ja, det där med dåliga ben då kanske ...) men det vet inte folk som inte har erfarenhet av rasen.
Vill vi inte att vår ras ska betraktas som en potentiell tävlingshäst? Det är ju världens uthålligaste sundaste hästras i grunden, hur har det kunnat bli så här??

Vad spännande:) håller alla tummar för att det går bra.

Hoppas också överbenet snabbt lägger ner all aktivitet.

Jag förstår inte jämförelsen med ridponny? Visst avlas den för tävling, men den ska tävlas mot andra hästar i samma storlek av barn/tonåringar. Araben ska tävlas av vuxna och med sina 152 cm hävda sig mot hästar som är 165-170 cm.

*KL*
Nu har det gått en vecka sen SAHF's kansli skickade hingstvärderingsresultaten till Webmastern.
När kan man förvänta sig att de kommer ut på nätet, tro?

Väldigt många araber håller sig inom ponnymåttet och skulle passa utmärkt som juniorhäst. Och jag skulle kunna tänka mig att många vuxna skulle kunna tävla de större araberna, som många gånger hävdar sig genom sin smidighet och spänst. Och nu pratar vi inte om de allra högsta klasserna, men hur många ryttare kommer dit? Eller vill komma dit?

Men varför måste jag sitta och försvara mig här, i den här tråden?! Vill vi inte alla här att araben ska synas mer på tävlingsbanorna, eller vad är det frågan om? Har jag totalt missat något?

"Mannen" i fråga var med och startade Svensk Arabgalopp.
Vi har tre stycken i styrelsen som solklart representerar sporten.

Fortsätter......
Jag har skummat igenom tråden efter en veckas ledighet och har noterat en del önskemål inom föreningen. Kan inte alla som "tycker" berätta hur tillvägagångssättet skall gå till för att uppnå resultat. Vem/vilka är också beredda att arbeta ideellt samt att dessutom betala resor och hotellrum till möten, tävlingar osv. Ta pengar ur egen ficka och ta tjänstledigt vid behov. Vara stryktålig dessutom. Vem vill arbeta med den nödvändiga sponsorsverksamheten tex, vilket bl.a kan innebära att ta sin egen bil för kundbesök. Vem vill göra SAM gratis, vem vill vara webba gratis osv....

Jag träffade de flesta (alla?) i styrelsen och diskuterade med många på årsmötet. Jag kan inte säga att jag ser att någon arbetar för sporten på det sätt som sporten önskar. Kan du nämna vilka dessa 3 är? Jag vet en (även om jag glömt namnet :o) och h*n hade endel vettiga åsikter, misstänker en annan (är det den jag tror så anser jag att h*n inte jobbar för sporten alls) och den tredje är för mig höljt i dunkel.
Med dagens styrelse är jag helt ärligt inte ett skit intresserad av att jobba idiellt för föreningen då jag inte känner att det finns en enda medlem i styrelsen som jobbar "stenhårt" för det jag anser viktigt. Att sedan den typen av kommentarer förekommer som gavs om vissa som jobbar/jobbat idiellt för föreningen gör inte direkt att det känns mer attraktivt.

Förstår inte din fråga
En tanke som slår mig utifrån din fråga är att fundera på varför så många inom sporten är väldigt missnöjda med föreningen och dess avelsarbete. Varför anser sporten att den itne får något gehör från föreningen? Är det människorna som är elaka, ignoranta och bara gnäller eller kan det finnas någon ritkig anledning. Med tanke på hur många det är som är missnöjda så skulle ett tips vara att något är kraftigt fel i föreningen, nämligen att "showen" sätter hela agendan (och det gör den även om du inte ser det).

Vi gör så här då?
Sätt upp din drömstyrelse och berätta vad de skall förändra och uträtta inom stadgarnas ramar.

Så i korthet allså , för att vara aktiv i SAHF's styrelse ska du vara rik, ha flexibla arbetstider och kunna lägga en massa oavlönad tid på föreningen?
Den tiden är nog förbi, jag är övertygad att majoriteten av medlemmarna är vanliga hårt arbetande människor som älskar sina araber.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 679
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka