Arabavel 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2011

Men så bra då har jag ju svarat på din fråga om vad jag (och många med mig) vill se i styrelsen för att få något förtroende för föreningen. Den som nyvaldes har inget förtroende från mig eller särskilt många (om ens någon) som håller på med prestation.
Att du anser att jag är bra på att skapa fördommar och bygga läger ser jag som ganska fashinerande. Ja jag eldar på brasan offentligt vilket jag är helt medveten om är mycket impopulärt men den här konflikten är avsevärt mycket äldre än mitt deltagande (vilket är drygt 1 år) och att tvätta byken internt har ju hitills visat sig vara omöjligt. Som jag tolkar allt som hänt tidigare så har konflikten funnits i 10+ år och den är fortfarande inte ens i närheten av en lösning utan har intensifierats. Till detta kan läggas att några fler fördommar mot araben kan knappast skapas eftersom folk inom andra raser skrattar åt araben och har gjort så i många år.

Absolut:),

kom på en annan sak just när det gäller avelsbiten. I stamboken saknas alla tecken på hästarna, har för mig att det var med i den första stamboken.

En nog så viktig bit när det gäller hingstval, så ytterligare en sak till agendan för ARAB eller SAHF att ta tag i.

Har också bestämt mig för att återigen bli medlem, detta för att kunna påverka eller i alla fall försöka. Inser (under protest:-), att jag aldrig kommer att kunna åstadkomma något genom att bara skriva på forum, så därför medlem igen och blivande motionsskrivare:D. Första och enklaste blir att begära att forumet skall öppnas för alla, medlem eller ej.

Har också bestämt mig för att återigen bli medlem, detta för att kunna påverka eller i alla fall försöka. Inser (under protest:-), att jag aldrig kommer att kunna åstadkomma något genom att bara skriva på forum, så därför medlem igen och blivande motionsskrivare:D. Första och enklaste blir att begära att forumet skall öppnas för alla, medlem eller ej.

Äsch, när jag nu precis kommit fram till att jag inte ska betala in nästa år (har känt mig lite less på diverse saker som hänt inom föreningen) så ska du gå med igen! Då måste jag ju vara kvar... :p jag tror på att förändra genom att vara medlem men mitt jobb gör att jag inte har den tiden. Åker du på årsmötet har du min fullmakt iaf! :idea: :D

Om du menar att ha svarat på min fråga så har du inte det. Bara slinkit undan och konstaterat att den nyvalde hade du inget förtroende för. Jag förväntar mig inte heller något konstruktiv lösning ifrån dig mer än att om du och några till fick in rätt person så vips skulle allt lösa sig och SAHF skulle bli en strålande avelsförening.

Du frågade hur min drömstyrelse såg ut och sa sedan att du inte ville ha namn utan vad jag önskade att se. Jag svarade att de personerna som inte blev valda hade enligt mig gjort styrelsen trovärdig för prestationsfolket. Hur kan det ses som slinka undan :confused:. Jag tror inte allt kommer att lösa sig för att nya människor kommer in i styrelsen men jag tror att det ger möjligheten till en början på en lösning. Du verkar anse att det inte behövs någon förändring alls så det är klart vi är oense. Jag anser att början på en konsturktiv lösning är att alla får sin representant i styrelsen. Du verkar anse att en konstruktiv lösning är att folk som vill ha en prestationsarab håller käften och glatt tar avskrapet från showaveln (eller de buskavlade hästarna) och att vi tiger ihjäl problemet att det är extremt svårt att få tag i en bra tävlingsarab.

"Mannen" i fråga var med och startade Svensk Arabgalopp.
Vi har tre stycken i styrelsen som solklart representerar sporten.

Men det är inte vad man har gjort tidigare i livet utan vad man gör NU som sätter avtryck i dagsläget!

Kritiken mot styrelsen är massiv, vilket man förstås inte lägger märke till om man inte läser på olika forum, och när SAHF:s forum så elegant stängdes ner för oinvigda så är det ännu lättare att sticka huvudet i sanden.

*kl*

Så länge styrelsen tycker det är "bra som det är" så kommer förmodligen också medlemsantalet vara som det är. Eller minska gradvis.

Nepp, du har helt fel vad det gäller förändringar. Jag vill förändra så att alla får plats. Nr 1 är att en arab skall vara en arab varken mer eller mindre. Nr 2 att alla broar rivs mellan alla läger så att ett någorlunda samförstånd kan råda. När väl det är avverkat så är min förhoppning att en avelsförening byggs upp där möjligheten finns att söka om prestation (inom alla grenar), ärftliga sjukdomar m.m. Kruxet är bara vilka som kan ställa upp på att dokumentera, har tiden och kunnandet.

KL

Tyvärr så gick det inte riktigt så bra som jag hade önskat hos veterinären.

Vi röntgade hans ben och överbenet är lika stort som hälften av hans vanliga ben. Och det är den delen som är BEN liksom.... sen kommer ju mjukvävnaderna utanpå det :crazy:
Och överbenet är fortfarande aktivt, väldigt aktivt, så det kommer troligtvis bli ännu större :(

Så jag hoppas på att han blir minst lika bred mellan frambenen som sin mor, annars kommer han gå o slå i det där överbenet helatiden.

Veterinären var väldigt förbryllad över att det var så pass stort, så vi tog blodprov för att kolla om det kanske sitter något i benet som vi inte har sett innan... får väl se vad resultatet säger...

I övrigt så gick det väldigt bra! Han är ju väldigt hingstig hemma, men där var han jätte trevlig, skrek lite och spände upp sig när vi lastade i och ur, övrig tid betedde han sig som en valack mer eller mindre, han sneglade på märren som stod i gången brevid och jag vände hans huvud så att jag var mellan honom och henne, och det accepterade han fullt ut och sedan höll han sig på sin sida om mig.

Så jag är väldigt nöjd med hans beteende!

Du verkar anse att en konstruktiv lösning är att folk som vill ha en prestationsarab håller käften och glatt tar avskrapet från showaveln (eller de buskavlade hästarna) och att vi tiger ihjäl problemet att det är extremt svårt att få tag i en bra tävlingsarab.

Det finns idag åtminstone några uppfödare i Sverige som inriktar sig enbart på prestation. Varför är det då så svårt att få tag i en bra tävlingsarab, enligt din mening?

Enligt min mening så styr det som alltid styr i en marknadsekonomi. Om fler tävlingsarabköpare var villiga att betala den summa det kostar att föda upp en häst, så skulle det sannolikt finnas fler som satsade på just det.

Idag finns det betydligt bättre utsikter att få igen sina pengar om man säljer till någon som är showintresserad.

I Sverige verkar det vara skamligt att prata om pengar på det viset. "Jag föder upp araber för att jag brinner för rasen, inte för att tjäna pengar." Men om det går ut mer än det kommer in, så tar pengarna slut för de flesta så småningom.

Själv trotsar jag numer envist "klassgränserna" och drömmer om att föda upp en showstjärna som säljs dyrt till någon arabprins. Det innebär inte att jag gör avkall på prestationsförmågan hos mina avelsdjur och gör mitt bästa för att de lika gärna skulle kunna bli tävlingshästar i toppklass. Jag hävdar med en dåres envishet att det går att kombinera. Just nu har jag en 5-årig uppfödning som ska delta med sin ägare i unghästfinalen i distans. Han har dessutom ganska bra chanser, tror jag. Vad har han för stam? Gedigen polsk stam på fädernet (med en pappa som gått 2 år på galoppbanan i Warsawa, men även blivit rikschampion i Holland). Mödernet är, om man är krass (jag anser att man ska vara ärlig mot sig själv och inte försköna saker och ting), ett resultat av svensk showavel i flera generationer.

Eftersom jag inte är ett dugg intresserad av tävling (inte ens show, om jag ska vara ärlig) för min egen skull, så fokuserar jag på att få så korrekt exteriör som möjligt. Det ska i alla fall inte finnas några fysiska hinder för prestation. Däremot har jag inte råd att satsa på det fullt ut. Jag kan inte se att det finns köpare som är beredda att betala det det kostar mig. Jag sysslar gärna med välgörenhet, men då väljer jag Röda Korset eller Rädda Barnen istället.

Carina på Silver Arabians

Men du sitter väl inte i styrelsen? Så det hjälper väl inte. Eller har du planer på att kandidera?

Jag tycker förresten att det vore rätt trevligt om alla i styrelsen hade en kort presentation på SAHFs hemsida. Vilken bakgrund de har i arabhästvärlden och vad just de jobbar för/tycker är viktigt.

Senast ändrad:

Hennes dotter gör ju det, så en viss påverkan har hon förhoppningsvis fortfarande... ;)

Jo på ngt sätt spelar det roll att man har en erfarenhet att bygga på och är den rätt riktad så är det givetvis ett plus. Å andra sidan kommer det aldrig någonsin hända att alla är nöjda med alla. Ta och ge. Kritiken är inte massiv om du nu tror det. Och Bewellin, jag vet att delar av styrelsen inte tycker att allt är bra.
_________

KL

Ni som har erfarenhet, kunnande, vet hur allt skall bli bra, varför bildar ni inte arbetsgrupper och förankrar det i styrelsen istället för att spy galla runt alla forum. Det krävs iof att vara medlem, lägga ner tid också.

Det låter kanonbra, men vi har ju redan konstaterat att det inte går att förändra något genom att skriva på forum. Du har ideérna men vill att någon annan ska ställa upp med tid och kunnande?

Stämmer. Min dotter sitter i styrelsen samt några vänner också. Själv är jag sammankallnade i valberedningen och lusläser vad medlemmar önskar och vill.

Jag tänker ju mycket som dig. Att avla fram rastypiska exteriört bra araber. Lite kvitto på det kan ju vara att bl.a få de bedömda utav just rasdomarna. Min "showhingst" är inte avlad på sikte show trots att han är visad massor av gånger med kanonfina resultat. I år är hans "ridutbildningsår" och han har de förutsättningar han är avlad för. Showa kan han fortfarande!

Det finns idag åtminstone några uppfödare i Sverige som inriktar sig enbart på prestation. Varför är det då så svårt att få tag i en bra tävlingsarab, enligt din mening?

Det fattar inte jag heller? Jag blir lite trött på detta tjat om att det är svårt att få tag i tävlingshästar.
Det finns i dagsläget en hel del hästar till salu med rejält distansblod. Både unghästar och tävlande hästar.
Men var är köparna?
Samma personer som gång på gång skriker efter prestationsblod köper i nästa sekund en andrasorteringshäst hos showuppfödarna. Sen ursäktar de det med "en fotomodell kan ju också bli bra på friidrott" och "ja, kanske inte bästa blodet för sport, men jag ser det som ett spännande projekt, och uppfödarna sa att mamman var uthållig, hon kunde springa i hagen i timmar innan hon gick att fånga".

Samma personer som gång på gång skriker efter prestationsblod köper i nästa sekund en andrasorteringshäst hos showuppfödarna.

Eller varför inte sätta punkt efter andrasorteringshäst, helt enkelt? Det finns inte speciellt många rena showuppfödare i Sverige heller. Hobbyavlarna "hellre än bra" är nog betydligt fler...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 680
Senast: Claraclara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025