Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Fast nu ljuger du!
Det kostar 3300 kr, man kan inte räkna med att alla är medlemmar!

Och de ökade kostnaderna pga de 2 anställda får enligt svensk lag inte påverka priset för registrering och pass.

Och man får enligt svensk lag inte ta mer betalt än vad det kostar i matrial, och den tiden det då tar för dig att fixa pappersarbetet. Och du får ursäkta, men jag vägrar tro att den kostnaden skulle bli 10 000 kr bara för att hästen i fråga är 2 år. Ett litet påslag, ja det säger iaf inte jag något om, men det är ju för tusan löjligt att ens påstå att 10 000 skulle vara en rimlig kostnad!

Jämför med ASVH, de har ett påslag på 900 kr, det är en förbannad skillnad. Och påstår du att det verkligen kostar 10 000 för er att regga en häst som är 2 år, då behöver ni verkligen fundera på era rutiner!!

Detta är absolut inget personligt emot dig på något sätt, jag hoppas du förstår det, men vi arabhästägare/uppfödare känner oss totalt överkörda!

KL

Till er övriga kan jag meddela att jordbruksverket vill ta emot anmälningar, gärna så många som möjligt för att visa missnöjet, och det ska vara skriftliga sådana, och man får vara anonym om man vill!

Det kostar totalt 2950 kr att registrera en arab inkl moms, inkl pass DNA + SCID om man skickar in papperna inom födelseåret,

Fast detta pris gäller ju bara de som är med i SAHF alla andra som (av förklarliga skäl) inte vill vara med i den föreningen måste betala 3300:-

Jag hoppas att du förstår att det som skrivs här inte är något personligt mot dig utan snarare mot en helt ignorant och världsfrånvänd styrelse. Problemet är att idag inbringar ett arabföl vanligen mellan 20.000:- och 30.000:- om då registreringen blir mer än 10% av försäljningspriset och man ser att andra har mycket lägre priser så uppstår frågan vad det är för inkompetent ledning i Arab.

Det gick lite snabbt sulle precis skriva att det är lite dyrare omman inte är medlem i SAHF, men du hann före.

Jag förstår absolut att inget är mot mig personligen. Jag vill att ni verkligen ska veta att här finns inget vinstintresse.

Jag sköter bokföringen också här och det blir ingen vinst överhuvudtaget pga de kostnader vi har, jag vet inte hur andra registraturer får det gå ihop, men många har ingen fullständig stam och det är inte så noga. Det är enormt noga här pga att vi har en stängd stambok, inget orent blod finns så långt tillbaka som det överhuvutaget finns stam att tillgå.

Pga de ökade kostnaderna för att bli av med de två tidigare anställda måste det komma in pengar, det kostade ARAB 500 000 kr. Så är det i alla företag, om kostnaderna ökar måste man höja priserna.

Så vi följer definitvt svensk lag att vi inte tar mer betalt än vad vi har utgifter för.

Men om ett föl har två registrerade araber som föräldrar lägger ni knappast tid på att kolla om farfar är registrerad.
Det är ju självklart att han är det.
STC har stängd stambok, och där kostar det runt 750 kr att få hästen registrerad, få den identifierad inkl DNA samt frysmärkt och pass.

[...]jag vet inte hur andra registraturer får det gå ihop, men många har ingen fullständig stam och det är inte så noga. Det är enormt noga här pga att vi har en stängd stambok, inget orent blod finns så långt tillbaka som det överhuvutaget finns stam att tillgå.[...]

Jag har jämfört med Shettisarnas 200:- i registreringsavgift av den anledningen att de också har en stängd stambok. Om man tar bort DNA avgiften från priset i Arab så blir det 13,5 ggr dyrare att regga araben.
Jag tror inte att du ljuger om att det går precis jämt upp. Problemet är att om man måste ta ut dessa priser för att få det att gå runt så får man se över sina kostnader (och återigen det ska inte du göra utan "ledningen" för företaget)

Som sagt vet jag inte hur de får det att gå ihop, hade varit intressant och veta, vi har utgifter för varenda krona vi får in.

De måste ha högre priser på något annat, har hört att hingslicenserna ska vara enromt höga och att betäcka med en travhingst ska också vara det, reserverar mig mot att jag inte vet säkert.

Vi skulle inte kunna ha enorma priser på licenser då det inte bedrivs avel i samma omfattning som inom travet.

Tidigare ledning körde ARAB s ekonomi i botten genom spekulationer i aktier + att en del pengar är helt borta, går att läsa om på hemsidan, detta har ARAB varit tvungen att reda ut under 5 års tid och nu kom den gamla sjukskrivna personalen tillbaka och såg till att vi fick ytterligare kostnader. Så kostnaderna är översedda så mycket det går, men när gammalt ska redas upp går det inte att komma ifrån att det är mer kostnader än vad som hade behövts.

Vår styrelse får låna ut privata pengar till ARAB dessutom, cså illa är det, vilken tur att de kan det.

Nu är de ute ur bilden och förhoppningsvis ska det kunna se bättre ut i framtiden, det får vi hoppas på men tills dess har vi denna sista enorma kostnad att reda ut.

Det är hemskt tråkigt att det måste drabba oss hästägare men jag får hoppas på förståelse också när ni vet anledningen och att vi bara måste kunna betala våra kostnader. Det ser ljusare ut i framtiden åtminstone.

Mvh
Minna

Jag är väl medveten om hur bilden ser ut med dessa 2 anställda. MEN! Man får inte enligt vad jag kan läsa mig till (och vad jag har tolkat det som när jag pratat med dem på jordbruksverket) låta det påverka priset.

Som jag har fattat det så får ni rent lagligt bara ta ut den kostnaden som blir av att tillverka passet, och sedan den tiden du faktiskt lägger ner, vad som hänt innan eller andra saker ska inte påverka, för de påverkar inte kostnaden för tillverkningen av pass och registreringsbevis. Förstår du hur jag menar?

Jag hade tyckt att det hade varit bättre att kursa ARAB ab och sedan börjat om på nytt

Fakta är att ARAB s avgift för att regga är mer än dubbelt så hög som den dyraste andra registraturen i sverige. Och det är inte försvarbart!

Kanske måste man titta sig om efter billigare lokaler? Jag vet inte, men som det är nu kan det inte fortsätta!

Senast ändrad av en moderator:

Det tror jag också! WAHO får ju inte utesluta en arab ur sin stambok, och har tilltänkta hästen alla andra papper i sin ordning - DNA testad mot föräldrarna, språngsedel etc så tror jag inte det ska vara några problem att regga i efterhand trots att den tidigare är "felreggad" ?!
Frågan är bara om man verkligen VILL ge sig på att registrera om hästen från SH till ARAB med allt vad det innebär i pappersexercis, dna-prover och byråkratiskt krångel även om det nu skulle gå.

Det tog mig Mer än TRE år att få färdigt en registrering av en import i ARAB... Helt bortkastad och upplåst tid under vilken hästen inte kunde Tävlas, visas eller avlas, inget pass kunde utfärdas och hästen kunde således inte ens säljas... eller slaktas?

Hur är det med ärenden som redan är inskickade?
Höjer ni priset på dem med fast man skickat in papprena innan prishöjningen?

Import/exportavgifterna är inte heller tillåtna enligt SJV.

Man kan få ta ut lite (några hundra) för ev. ökad administration men inte så mkt som görs idag. Och det får tydligen inte kallas import/exportavgift öht heller.

Det är också tveksamt att "bakdatera" prislistan till den 1:e april när det kom ut den 8:e.

Tidigare ledning körde ARAB s ekonomi i botten genom spekulationer i aktier + att en del pengar är helt borta, går att läsa om på hemsidan, detta har ARAB varit tvungen att reda ut under 5 års tid och nu kom den gamla sjukskrivna personalen tillbaka och såg till att vi fick ytterligare kostnader. Så kostnaderna är översedda så mycket det går, men när gammalt ska redas upp går det inte att komma ifrån att det är mer kostnader än vad som hade behövts.

Vår styrelse får låna ut privata pengar till ARAB dessutom, cså illa är det, vilken tur att de kan det.

Nu är de ute ur bilden och förhoppningsvis ska det kunna se bättre ut i framtiden, det får vi hoppas på men tills dess har vi denna sista enorma kostnad att reda ut.

Det är hemskt tråkigt att det måste drabba oss hästägare men jag får hoppas på förståelse också när ni vet anledningen och att vi bara måste kunna betala våra kostnader. Det ser ljusare ut i framtiden åtminstone.

Mvh
Minna

Jag tycker inte det är så speciellt passande, att en person på sekretariatet, går ut och förtalar fd arbetskolleger, om vad dom har kostat eller inte.
Det finns nämligen ingen annan hästavelsförening i Sverige, som gör en sådan negativ reklam för sin ras som just SAHF.
En ordförande, som ständigt figurerar i massmedia, i diverse oegentligheter.

Hur tror ni att andra hästavelsorganisationer eller avelsföreningar, ser på just SAHF? Uppfattas SAHF som en seriös avelsorganisation, tror knappast det.:confused:

Så vi följer definitvt svensk lag att vi inte tar mer betalt än vad vi har utgifter för.

Men snälla Minna det kan inte möjligen stämma.

1) ARAB har olika kostnader beroende på om man är medlem eller inte.
Det kostar väl inget mer för ARAB att administrera reggandet av en häst bara för att hästen tillhör en icke-medlem?
Detta är snarare att betrakta som att man lägger en straffavgift på icke-medlemmar. Antigen det eller så ger man medlemmar rabatt, vilket är ett tveksamt förfarande om ARAB.s ekonomiska situation är så illa som du säger.

2) Det kostar väl inte ARAB dubbelt så mycket att administrera reggandet av en häst andra året, eller tre gånger så mycket tredje året? Det är väl återigen att betrakta som straffavgifter för att man dröjt med reggandet.

Sen tycker jag inte alls att det är bra att styrelsemedlemmar i ARAB ska hålla på och låna ut pengar till ARAB, jag tycker tvärtom att det är rent förkastligt, även om det ser "snällt" ut. Man försätter sig ju i en jävssituation, för att man då har ett ekonomiskt intresse i bolaget.

Jag blir alltmer fundersam ju mer jag hör om hur SAHF och ARAB sköts.

Jag tycker inte det är så speciellt passande, att en person på sekretariatet, går ut och förtalar fd arbetskolleger, om vad dom har kostat eller inte.
Det finns nämligen ingen annan hästavelsförening i Sverige, som gör en sådan negativ reklam för sin ras som just SAHF.
En ordförande, som ständigt figurerar i massmedia, i diverse oegentligheter.

Hur tror ni att andra hästavelsorganisationer eller avelsföreningar, ser på just SAHF? Uppfattas SAHF som en seriös avelsorganisation, tror knappast det.:confused:

Du tog orden ur min mun!
Fattar inte hur en som är anställd av ett bemanningföretag, inhyrd till ARAB ö.h.t. kan uttala sig på dylikt sätt som gjorts ovan. Jag blir kränkt av det, hur ska då inte de f.d. anställda känna det??????

Du tog orden ur min mun!
Fattar inte hur en som är anställd av ett bemanningföretag, inhyrd till ARAB ö.h.t. kan uttala sig på dylikt sätt som gjorts ovan. Jag blir kränkt av det, hur ska då inte de f.d. anställda känna det??????

Hon har faktiskt inte sagt något mer än vad som finns till allmän beskådning på ARAB:s hemsida där även anställningskontrakt mm finns. Och jag antar att styrelsen har beslutat att lägga ut den informationen, så det är isf dom som ska ha skäll, inte den som enbart upprepar lite av vad som står där.

Det kan väl iofs ha sina "praktiska" sidor också att folk gräver sin egen grav. Tippar att en hel del har skärmdumpats och skickats vidare till SJV.

Ja och hur lagligt är det att lägga ut anställningskontrakten på nätet inkl. namn och personnummer? Att lämna ut personuppgifter på intenet är det ganska kraftiga restriktioner kring.

Jag har inte sagt någonting om det, jag påpekar bara att man kanske ska rikta sin ilska åt rätt håll...

Jag reagerade också på det med personnummer. Om man ändå ville lägga ut kontrakten hade man kunnat använda lite Tippex först :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 214
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka