Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Eller hur självkostnadspris på att regga en 2 åring kan vara strax över 10 000....
Då måste man ju verkligen se till att bli effektivare i så fall!

Annars vill jag fan att det ska vara diamanter på registreringsbeviset och passet!

Hade ju tänkt sälja 2 åringen, men iomed detta så väntar jag tills jag kan regga henne för en rimlig summa, för det är bara en tidsfråga, det ska jag fan se till!:devil:

En fråga.
Kan du sälja henne? Äger du henne fast att köpet inte är klart eftersom hon inte är reggad?
// Linda

Rätta mig om jag har fel men säljer du hästen bara för att du inte har råd att skaffa pass till henne eller vad? :rofl: Jag har sett fin häst på Hästnet by the way. ;)

Jag har erbjudit uppfödaren att köpa tillbaks hästen och denne är inte intresserad och kunde inte bry sig mindre. När de fick reda på att namnet var upptaget så var hennes förslag "kebab", och det säger ju en hel del om hennes attityd tycker iaf jag.

Tanken från början var att jag skulle regga henne själv innan hon åkte till ny ägare, men det var innan avgiften blev 10 000.....

Nej givetvis inte, varför skulle jag göra en sådan sak? :crazy:

För mig är det skillnad på pengar och pengar! Jag har råd att betala 10 000 om jag behöver en ny sadel, jag har råd att betala väldigt mkt mer om nåt av djuren är sjuka.

Men att betala 10 000 kr för något som igentligen inte har med djuret att göra? Nej tack! Djuret mår varken bättre eller sämre av att vara reggad eller inte, utan det är i så fall jag som gynnas utav det. Och 10 000 lägger jag inte på mig själv bara sådär.

Jag tro att alla med lite ekonomiskt sinne vet vad jag pratar om.

Förr så reggade en del uppfödare bara det som blev bra i ARAB. Övrigt fick fortsätta vara oreggat eller så blev det t ex ASRP. Framför allt många valacker "försvann".

Jag vet inte hur lätt det är att komma undan med sådant idag men det känns som att risken för det ökar.

Komma undan?
Alltså, det är ju inget lagbrott att inte regga sin arab i ARAB!

Givetvis är det tråkigt, men det är ju det resultatet man får när de gör såhär!

Det kan ju vara lite synd på ett snyggt sto men en valack är det väl kanske ingen större förlust med (om personen som köper den inte är intresserad av SAHF-relaterade aktiviteter). Jag antar att den måste vara reggad i ARAB för att få vara med på sportcupen osv?

Jo, jag håller med dig fullt ut!
Och därav tycker jag det är så tråkigt, eftersom jag just har ett vad jag tycker iaf, fint sto som jag gärna skulle betäckt nästa år.

Men hur det blir med den saken vet jag inte nu.

Troligtvis blir hon kvar här, jag är mkt noga med vart hon hamnar och hittills har det bara dykt upp en person som jag kände att jag kanske skulle vilja sälja till, och henne skrämde jag nog rejält när jag berättade vad det kostade att regga henne ;)

Jag tror tyvärr inte att du kommer att få hästen såld om den som köper hästen måste skaffa pass och hosta upp 10 000 kronor.

Betäcker du henne oreggad så får väl fölet okänd härstamning på mammans sida?

Förresten, är det inte lag på att hästar ska ha pass nu?

Jo det är det lag på. Uppfödaren begick en olaglig handling när denne sålde hästen till mig, då man inte får sälja häst utan pass. Så jag är med andra ord inte ett dugg "rädd" för detta då det är uppfödaren som åker på det om det skulle vara nåt. Men jag har hittills aldrig varit med om att någon frågat efter passet, så jag tror inte det blir nåt problem.

Hon kommer inte betäckas om hon inte reggas. Men fölet får inte okänd härstammning för det, man kan ju registrera modern efter att fölet är fött om man nu vill det. Och iomed att arabs prislista är olaglig så är jag rätt säker på att priserna kommer sjunka ganska så drastiskt, förhoppningsvis inom en snar framtid, när det händer så kommer hon reggas.

Jag har nu kontakt med en jurist som ska kolla upp det här fallet och hjälpa mig.

Hurvida jag får hästen såld eller inte är inte din ensak.

Detta fick iaf mig att bestämma mig..... jag tänker inte fortsätta att avla på araber. Är redan en enormt dålig marknad där det är SVÅRT att sälja häst och som uppfödare har man tur om man går +/- noll i slutändan. Med dessa priser för reggistrering känns allt helt vansinnigt.

Någon som vet vilka föreningar som man kan regga sin arab i förutom arab?

Om man reggar i sh kan man då senare regga dom som araber om man vill?

Det finns bara en registratur som registrera fullblodsaraben - ARAB AB.
Nej, när hästen är registrerad och fått pass gå det inte att ändra registreringen längre fram. Om hästen är registrerad i SH med okänd harstammning då gäller det hela livet.

Enligt WAHO måste väl alltid en arab accepteras? Papper och möjlighet till DNA försvinner ju inte för att man registrerar någon annanstans? Araber som sålts utan papper och hittats efter många år har man kunnat DNA testa och få registrerade så varför skulle det inte gå för att de registrerats "fel" när det finns allt underlag, språngsedel m.m?
Ann Britt Persson

Nej men så får du väl inte säga. Då kan ju inte Arab skrämma folk till att betala överpris för registreringen :angel:.
(Jag hoppas ironin var tydlig)

Protest!

Det måste väl i ett senare skede gå att få in en häst i ARAB som man från början reggat i SH?

Det tror jag också! WAHO får ju inte utesluta en arab ur sin stambok, och har tilltänkta hästen alla andra papper i sin ordning - DNA testad mot föräldrarna, språngsedel etc så tror jag inte det ska vara några problem att regga i efterhand trots att den tidigare är "felreggad" ?!

* KL*
Åh, varför står man med två avelston, med bra stam, & just av rasen arab??
Det blir att dom får gå tomma ngr år, & bli gamla...( 12 & 15 år i år..) Eller satsa på Anglo?? ( Vad kostar de att regga i jämförelse??) Blä....

Jag jobbar på ARAB och är ensam anställd, telefontiderna är tisd-torsd 9-12, 040-306480, mail info@arab.se,ring eller maila och ta reda på saker så att inte en massa felaktiga rykten sprids som det gjort här. Det har varait 2 anställda här tidigare som nu är ute ur bilden nu med en stor ekonomiskt börda som följd för ARAB att komma tillrätta med, kommer att ta några år.

Prislistan finns på www.sahf.se

Det kostar totalt 2950 kr att registrera en arab inkl moms, inkl pass DNA + SCID om man skickar in papperna inom födelseåret, därefter dubblas det och året efter är det ggr3, så så stor prishöjning är det inte om man registerar födelseåret.

Ska du köpa en ARAB, kontrollera att den är registrerad eller dra av kostnaden på priset, vi har alltför många som köper araben först och sedan kollar vad det kostar och då är araben några år och det blir dyrt. Det är oseriöst av uppfödaren att inte registrera fölen födelseåret och desutom olagligt numera.

Mvh
Minna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 214
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka