Sv: Arabavel 2009/2010 forts
Den person i avelsgruppen som inte tyckte förslaget var bra blev heller inte kontaktad när förslaget nu hamnat på bordet igen.
Men strunt samma. Jag, som inte kan åka på årsmötet, (jag tror inte bonden som är på semester gillar att jag struntar i att mjölka hans kor på lördag,
) har skrivit ett mail, som, förhoppningsvis läses upp på årsmötet:
/////
Majoriteten av arabhästuppfödare är numera, som i de flesta raser, inte längre stora stuterier, med massa kunskap om avel, uppfödning, härstamningar och blodslinjer. Utan ägare med ett enstaka sto, som de tar några enstaka föl på.
Därför är det enormt roligt att en certifiering av hingstarna är på väg att ske, så att dessa hobbyuppfödare kan få hjälp att välja ut den optimala hingsten, för det syfte de själva har med sin avel.
Jag har tagit del av Avelsgruppens förslag på en Avelsplan för arabiska fullblod, och har följande åsikter:
Att det krav på deltagande i Riksutställning ändras till: officiell utställning, avelsvärdering eller premiering.
Först då kan man räkna med att de allra flesta hingstar kommer in i denna certifiering, och därmed få full effekt av förslaget.
At de krav som ställs för att nå upp till de olika klasserna förtydligas ordentligt, så man klart och tydligt förstår vad som krävs av hästarna, så att det inte är upp till någon i SAHF att godtyckligt sätta hingstarna i olika klasser.
Dessutom bör det ändras, så att ett deltagande inte är meriterande, om man inte är godkänd i tävlingen.
I förslaget verkar också nivån på prestation i de olika grenarna vara väldigt skilda.
Att jämföra ett deltagande i galopplöp med en start i SM i hoppning, (jag antar att det inte menas "arab-SM") är totalt felaktigt.
Med vänlig hälsning
Camilla Kvarnström, medlem i SAHF.
/////
De av er här som instämmer i vad jag skrivit, får gärna maila Ingela och be henne lägga till era namn på mailet.
gomir.ox@telia.com