Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jo, många bra hingstar ja, men att sedan hitta en hingst som passar just sin egen märr, det är svårare.

Jag verkar inte lyckas i år faktiskt.

Jag har kunniga arabmänniskor runt mig som kan hjälpa mig med det när det är det dags för det! ;)

Finns ju hingstar som verkar via semin också.

*KL*

Och vad tycker folk om avelsplanen som SAHF:s grupp har tagit fram? Jag vet att det har varit uppe lite på SAHF:s forum men tänkte lyfta det här också.

Jag tycker det är spännande att de säger att avelsgruppen tagit fram den när det inte är så.
Och på mötet var alla rörande överens om att riksutställningen INTE var rätt plats för en bedömning!

Jag orkar inte ta om allt här också, mina åsikter finns på SAHF.

Jättebra att det äntligen blir någon form av varudeklaration på hingstarna, men att ett grundkrav ska vara att hingstarna visas på Riksutställningen känns bara som ett desperat försök att få deltagare till Riks.

Kan det däremot bli valfritt att visa officiell utställning, avelsvärdering eller på premiering är saken helt annan!

mm...sånt är jag inte så insatt i. Jag blev bara väldigt fundersam över delen som handlade om tävlingsmeriter för hingstar, främst att man är så restriktiv över vilka tävlingar som "räknas", och att man sätter likhetstecken mellan saker som inte alls verkar förtjäna det.

Som jag förstår det hela, är det en tävlingsmerit att komma sist i en tävlingsklass på SportCup - eftersom det är deltagande som räknas - medans att ha massor med vinster i t ex Lätt A dressyr i lokala eller regionala "vanliga" tävlingar, eller fått placering och BC i några 80km distanslopp är inte en tävlingsmerit.
Samt, att delta i en galopptävling vilken som helst, med vilka resultat som helst, jämställs med att ligga på SM-nivå i andra discipliner.

Eller har jag missförstått något?

Vore jag hingstägare skulle jag vara rätt förvirrad.

Jag tror att just de punkterna kommer att justeras.
Att de inte är justerade redan nu är en gåta.

Men å anda sidan står det i avelsplanen att det är SAFH's (jag antar att de menar SAHF) styrelse som fastställer vilka tävlinga/utställningar som ska räknas.

För det kan ju inte vara så korkat som det står, att det räcker med att komma sist i ett galopplöp för att bli klass 1?
Samtidigt som den stackare som hellre tävlar hoppning måste upp i SM-nivå, (150 cm) för att kunna bli klass 1.

Jag tror att just de punkterna kommer att justeras.
Att de inte är justerade redan nu är en gåta.

Men å anda sidan står det i avelsplanen att det är SAFH's (jag antar att de menar SAHF) styrelse som fastställer vilka tävlinga/utställningar som ska räknas.

För det kan ju inte vara så korkat som det står, att det räcker med att komma sist i ett galopplöp för att bli klass 1?
Samtidigt som den stackare som hellre tävlar hoppning måste upp i SM-nivå, (150 cm) för att kunna bli klass 1.

Exakt.
Att dom ska justeras må väl vara hänt men jag tycker som du, jag förstår inte hur man öht kan lägga fram ett så korkat förslag. Varför var det ingen bland dom som var med och tog fram det som sa "men vänta lite, det här verkar tokigt". Det är ju det första en "vanlig" tänker när man läser det.

Den person i avelsgruppen som inte tyckte förslaget var bra blev heller inte kontaktad när förslaget nu hamnat på bordet igen.

Men strunt samma. Jag, som inte kan åka på årsmötet, (jag tror inte bonden som är på semester gillar att jag struntar i att mjölka hans kor på lördag, ;)) har skrivit ett mail, som, förhoppningsvis läses upp på årsmötet:
/////

Majoriteten av arabhästuppfödare är numera, som i de flesta raser, inte längre stora stuterier, med massa kunskap om avel, uppfödning, härstamningar och blodslinjer. Utan ägare med ett enstaka sto, som de tar några enstaka föl på.
Därför är det enormt roligt att en certifiering av hingstarna är på väg att ske, så att dessa hobbyuppfödare kan få hjälp att välja ut den optimala hingsten, för det syfte de själva har med sin avel.

Jag har tagit del av Avelsgruppens förslag på en Avelsplan för arabiska fullblod, och har följande åsikter:

Att det krav på deltagande i Riksutställning ändras till: officiell utställning, avelsvärdering eller premiering.
Först då kan man räkna med att de allra flesta hingstar kommer in i denna certifiering, och därmed få full effekt av förslaget.

At de krav som ställs för att nå upp till de olika klasserna förtydligas ordentligt, så man klart och tydligt förstår vad som krävs av hästarna, så att det inte är upp till någon i SAHF att godtyckligt sätta hingstarna i olika klasser.

Dessutom bör det ändras, så att ett deltagande inte är meriterande, om man inte är godkänd i tävlingen.

I förslaget verkar också nivån på prestation i de olika grenarna vara väldigt skilda.
Att jämföra ett deltagande i galopplöp med en start i SM i hoppning, (jag antar att det inte menas "arab-SM") är totalt felaktigt.

Med vänlig hälsning
Camilla Kvarnström, medlem i SAHF.

/////

De av er här som instämmer i vad jag skrivit, får gärna maila Ingela och be henne lägga till era namn på mailet.
gomir.ox@telia.com

Vad jag förstår så blev det inte några ändringar i bemanningen på årsmötet som bättre och bredare kan representera araben i sin helhet och inte bara showbiten. Vad kan vi göra på sikt för att ändra det inför nästa års möte? Ska det till en ändring så är det väl NU man ska börja arbeta aktivt - inte tre veckor innan nästa möte :confused:
Vi behöver nog strukturera upp det här lite bättre än att bara skriva några motioner, och att hoppas att någon autonominerar sig inför nästa år. Sätta ihop en alternativ styrelse - presentera den så som vi skulle vilja se den. Vilka har den erfarenheten som behövs att bidra med? Och framför allt - vilka är villiga att göra detta? Sätt ihop en ny regering så som ni vill ha den - och ha den redo att tas i drift. Visa allvaret.
Sätta ihop en alternativ avelsplan - lämpligen baserad på aktuellt genomröstat material med lämpliga och motiverade ändringar.
Vissa är bra på avel i sig, andra är bra på individerna och brukandet av dessa. Dessa måste vara representerade från Samtliga håll, och någonstans mötas på vägen - VAR vill NI att ARABEN ska vara om 10 år???

Jag har läst flera inlägg här på forumet när det gäller styrelsen för SAHF.
och jag blir lite förundrad över det som jag uppfattar som gnäll, anledningen till att jag uppfattar det som gnäll är att ni som inte är nöjda inget gör.
Är föreningen viktigt för er så ta då och gå in och påverka.
Hur man påverkar står i stadgarna, dvs de regler som organisationen har tagit beslut om när det gäller hur demokratin skall fungera i den gruppen.

Är man inte nöjd med stadgarna så skriver man en motion om att förändra dem.
en fråga som flera har tagit upp är att man inte är nöjd med ordföranden.

i SAHF är det styrelsen som tillsätter ordföranden.
Något jag tycker är dumt, det bör vara årsmötet som tillsätter. Personen skall inte var bunden av att kunna bli avsatt av styrelsen utan väljas av årsmötet.
Lägg då en motion i att ändra det förfaringssättet.
när det gäller avelsprogrammet så finns det också synpunkter.
lägg då en motion i det man inte är nöjd med.
och är det då så att svaret blir att styrelsen skall hantera frågan, nöj er inte med det.
utan säg då att man har motionerat till årsmötet för att man vill att årsmötet skall ta beslut.

Som i så många andra organisationer har fler fört fram att man inte har möjlighet att delta på årsmötet.
så är det ibland på grund av att man är upptagen eller att man helt enkelt inte har råd.
I SAHF kan man rösta genom ombud om jag inte har tolkat stadgarna fel, låt då någon rösta för er om ni inte kan delta.

Det finns också synpunkter på att ordföranden inte syns.
jag undrar om det finns några krav från organisationen som är tagna av årsmötet som ordföranden kan synas med, finns det sådana?

Men snälla, sluta gnäll så mycket utan gör mer.
för att få rösta på årsmötet måste man varit medlem under hösten året innan, jag är osäker på vilken månad, och betalt årets medlemsavgift.

Är frågorna så viktiga så att man kan lägga ner så mycket tid med att skriva om det som är fel tycker jag nog att man bör kunna gå in och påverka så att det blir bättre

Sören

Anser för övrigt att utan att kunna så mycket om avel att den inte är logisk på några punkter och bör förändras.

Absolut!
Med så många engagerade hoppas jag att nästa årsmöte ska bli full av åsikter och förändringar!

Ps...glöm inte betala in medlemsavgiften även nästa omgång...

Efter att ha läst den nya prislistan tappar man all lust att avla arabhästar.

T ex, missar man nån underskrift när man sänder in registreringsansökan kostar det 700 KRONOR extra...

Registrering inkl pass går på över 4000 kr, om jag inte läst fel.

Vilka andra rasföreningar har dyrare registrering än vad hingstavgifterna kostar?

Kan man inte bara bomba ARAB, och börja om på ny kula?

Varför ska stoägare betala för ARAB's skulder, är det inte möjligt att sätta ARAB i konkurs?

Har arab storhetsvansinne eller vad är dte för fel på dem? Finns det någon annan som tar ens i närheten avdessa summor för att registrera ett föl? Det rör sig dessutom inte direkt om den ras som ger mest betalt för fölungarna. En ung arab med hyfsad stam brukar man kunna hitta för 20000-25000:- det gör att registreringskostnaden blir 16-20% av vad man får för ungen. Jag kan inte hålla en häst för 16000:-/år så avel går ju inte ens +/- 0 pengamässigt ens om hingsten skulle vara gratis (betalt för jobbet kan man ju bara drömma om).
Ja CK det är nog dags att bomba arab alternativt att starta något konkurerande. Har arab verkligen monopol eller kan man starta upp en ny registrerande förening?
När jag läste dessa summor så funderar jag allvarligt på ifall jag inte ska registrera Novans föl i SH istället (för visst går det?). Fölet är en korsning så varför slösa pengar på att registrera i ett dyrt förbund som verkar ha fått storhetsvansinne.
Helt ärligt jag gillar araben men Arab och alla turer, stiftelser, föreningar osv kring det gör mig bara arg. Det känns som om någon/några har bestämmt sig för att skaffa sig makt/fördelar genom att göra hela situationen omöjlig att genomskåda.

Det är vansinne.
Vi betalar för att ARAB shabblat bort pengar och har taskig ekonomi.
Illa.
Så ILLA!

Dessutom så tar de en extra avgift för icke medlemmar.
Oj oj oj.

Du kan absolut regga avkomman i SH.
Jag har gjort det med "mina" arabkorsningar. Det kostar under 1000 kr, och passet kommer med vändande post. :)

Ärligt, vore det inte för att reggning i ARAB är en förutsättning för att få starta avkommorna i galopp, så skulle jag nog bara regga mina araber som korsningar i SH.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 216
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2