Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Såg sedan att själva registeringsavgiften för partbreed var ungefär hälften gentemot renrasigt. Är det verkligen så mycket billigare för dem att registrera en korsning eller är de rädda att de ska gå till SH istället?

Dessutom så tar de en extra avgift för icke medlemmar.
Oj oj oj.

Det är väl enda sättet för dom att få SAHF att höja sina medlemssiffror.

Fast visst är det märkligt, i alla år så har det av hela tiden påpekats, att man ska hålla skillnad på ARAB och SAHF, eftersom "dom inte har med varann att göra".

Då kan man väl lika gärna få rabatt om man är med i Centerpartiet? ;)

Såg sedan att själva registeringsavgiften för partbreed var ungefär hälften gentemot renrasigt. Är det verkligen så mycket billigare för dem att registrera en korsning eller är de rädda att de ska gå till SH istället?

Tja, vad kan det ta för tid att registrera en häst?
Man öppnar kuvertet, tittar igenom pappren, knappar in lite i datorn.
Vips, klart.
Min gissning, 5 minuter.

Efter att ha läst den nya prislistan tappar man all lust att avla arabhästar.

T ex, missar man nån underskrift när man sänder in registreringsansökan kostar det 700 KRONOR extra...

Registrering inkl pass går på över 4000 kr, om jag inte läst fel.

Vilka andra rasföreningar har dyrare registrering än vad hingstavgifterna kostar?

Kan man inte bara bomba ARAB, och börja om på ny kula?

Varför ska stoägare betala för ARAB's skulder, är det inte möjligt att sätta ARAB i konkurs?

4 000 kronor? Är de inte kloka? :crazy: Det känns som att hälften hade räckt.

Jag är mest frågande till varför de helt plötsligt, mitt i säsongen, höjer avgiften för betäckningslicens, kräver CEM-prov, och resultat av SCID-test.

Det känns ju lite sådär, att de som redan betalt i mars klarar sig undan med billigare avgifter, och inga test-resultat.
(obs, för att undvika gliringar, så har den hingst jag råkar ha redan ha betalt, och har tagit diverse prov redan med tanke på att den står på semin).

Jag har mailat ARAB lite frågor om detta, men de har väl inte öppet idag?

Eller det borde de ha, med tanke på personalkostnaderna, 2 heltider... ;)

Ärligt, vore det inte för att reggning i ARAB är en förutsättning för att få starta avkommorna i galopp, så skulle jag nog bara regga mina araber som korsningar i SH.

Om man reggar en renrasig arab i SH kan man då registrera den hästens eventuella avkommor i arab (givetvis förutsätter det att DNA har gjorts)? Det vore ju i såfall ett väldigt enkelt sätt att använda för att protestera mot dessa vansinniga priser (för alla som inte har häster som kan tänkas gå till galoppen eller bli avelshingstar).

Du är inte så dum du. ;)

Men det är nog för bra för att vara sant.
ARAB kan aldrig, på något sätt, neka att registrera ett arabiskt fullblod, men jag antar att en förutsättning för registrering är att föräldrarna är registrerade i en arab-stambok.

(Jag hittar inte just det på deras hemsida.)

Man kan inte regga en svenskfödd arab i t ex Danmark? Det är ju betydligt billigare där. Inte så bra ur konkurrenssynpunkt...

Senast ändrad:

Det enda är väl att man då måste betala licensen dit på den hingsten man använder? Eller tänker jag fel?

Föl skall registreras i det land där de är född.
Man kan inte registrera ett föl i SH och sedan i nästa generation registrera hästens avkomma som fullblodsarab man kan inte heller registrera om en häst från en registratur till en annan. Dvs om hästen registreras som partbred så är den partbred hela livet.

Det du säger måste altså betyda att Arab har monopol och får sätta vilka :devil: priser de vill. Frågan är om man kan anmäla dem till någon konkurens myndighet. Om man påstår att det bara kostar hälften att regga en partbreed så ljuger man defenitivt och tar ut ett kraftigt överpris. Vart tar alla pengar vägen? Dessutom kan man verklgien ifrågasätta detta med att Sahfs medlemmar ska få allting biligare. Skulle inte detta skötas så att de var oberoende av varandra.
Ju mer jag läser om dessa föreningar/stiftelser/AB (visst är det ett sådant också?) ju ruttnare verkar det vara.

Jag säger då det. Nu är det slut med arabhästar för mig.

Det är synd eftersom jag dyrkar det arabiska fullblodet men jag är så JÄVLA less på dess förening och registrering.

Någon som kollar på Gordon Kitchen Nightmares?
Tyckte senaste avsnittet var en riktigt bra liknelse. En KOCK som inte respekterar eller lyssnar på de kunder som ÄTER hans mat. Han hade ju
rätt och alla andra fel.

Varför tror ni han inte hade några matgäster och varför har SAHF så få medlemmar? En svår nöt att knäcka eller hur?

Ja, om man ska avla och försöka leva på att föda upp arabhästar så kan man väl knappast gå med vinst? Vad kostar ett arabföl? De flesta föl jag sett ligger på runt 30 000 kronor och hur mycket tjänar man då som uppfödare? Ingenting eller väldigt lite.

Men om man bara vill ha en arab som ridhäst, då spelar det ju ingen roll vad de kostar att registrera.. men att avla på araber, det kostar skjortan. De kanske bara vill att de med tjock plånbok avlar? Det kanske är det som är baktanken?

En kompis till mig fick sälja sitt stoföl för 15 000 kronor. Detta stofölet hade en mycket fin stamtavla och var ett fint exemplar - rastypisk och mycket trevlig på alla sätt och vis!

Ja, det är sorgligt verkligen. Uppfödare behöver vara entusiaster som är villiga att arbeta häcken av sig och betala för att få göra det ... Som jag själv ...

Säg att det kostar ca 15000 att få fram ett nyfött föl, och nu tog jag till i underkant och har inte heller räknat med stoets foder och hennes allmänna kostnader under den tiden. Sedan kostar det, under första året, kanske 2000/år att försäkra fölet, 4000 att registrera det, 2000 i vaccinationer, 2000 i hovslagare, 5000 i högkvalitativt foder (naturligtvis beroende på vad man får betala för sitt foder). Vi är redan uppe i 30 000, och det är vad man kanske kan få ut för en ettåring.

Man får då hoppas att sto och föl håller sig friska och inte behöver veterinärvård, det vet vi ju alla vad det kan kosta.

Även mycket välstammade, lovande unghästar säljs för i sammanhanget en liten peng. SAHF måste verkligen räkna med att vi är ett stort gäng glada entusiaster som är beredda att lägga MASSOR med pengar på förmånen att få föda upp vårt ädla arabiska fullblod!

Nu har jag mailat jordbruksverket en fråga angående lagligheten i Arab ABs prissättning. Enligt svensk lag får man inte ta ut mer än självkostnadspris för registrering av hästar och man får inte ge speciella rabatter till medlemmar (det sista glömde jag nämna i mailet). Ska bli intressant att se ifall det kommer något svar och vad svaret kan bli.

Nu har jag mailat jordbruksverket en fråga angående lagligheten i Arab ABs prissättning. Enligt svensk lag får man inte ta ut mer än självkostnadspris för registrering av hästar och man får inte ge speciella rabatter till medlemmar (det sista glömde jag nämna i mailet). Ska bli intressant att se ifall det kommer något svar och vad svaret kan bli.

Heja! Heja! :bump:

...för med facit i hand kan dom sätta vilka priser de vill.
Vi ska betala deras dumhet.

KEEP UP THE SPRIT :bump::bump::bump:

Ring eller maila mig om du vill ha draghjälp.

Och jag håller på o ringer och försöker få tag på en människa som verkar vara omöjlig att få tag på!

Jag är verkligen på krigsstigen känner jag :devil:

Jag är så trött på att bli överkörd!

På jordbruksverket?

Undar fortfarande hur självkostnadspris för shettis kan vara 200:- och för arab 2700:- (3300-600 för DNA). Det är 13,5 ggr mer. Glittret i pappret måste vara äkta silver :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 216
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2