Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tippex hade varit en bra ide en ännu bättre hade ju varit att vara tillräckligt smart att inse att man bara gör bort sig själv ännu mer :idea:. Jag har inte skärmdumpat dock skrivit ut det. Tror dock inte att det är SJV som ska ha dessa handlingar utan snarare datainspektionen.

Jag har inte sagt någonting om det, jag påpekar bara att man kanske ska rikta sin ilska åt rätt håll...

Jag reagerade också på det med personnummer. Om man ändå ville lägga ut kontrakten hade man kunnat använda lite Tippex först :crazy:

Min ilska är riktad till styrelserna i ARAB och SAHF, men jag anser att en inhyrd anställd ska inte uttala sig om f.d. anställda på dylikt sätt som skett här. Därav att denna person också får ta del i kritiken.

Det är skandal att den information som lagts ut på SAHF's hemsida om f.d. anställda är gjort som det är gjort, men som någon skrev....förhoppningsvis gräver de sin egen grav på detta sätt....för lagligt kan det då inte vara...

Ja och hur lagligt är det att lägga ut anställningskontrakten på nätet inkl. namn och personnummer? Att lämna ut personuppgifter på intenet är det ganska kraftiga restriktioner kring.

Visst, är det kraftiga restriktioner kring, att lämna ut personuppgifter till allmän beskådning, på detta viset.

MEN det talar också om, vilken OSERIÖS styrelse, det är som sitter i SAHF.
Och hur kan man som arbetsgivare, bara tillåta något så absurt.

Man skall kolla info innnan man skriver.........Minna är inte "inhyrd" anställd.

Jag har nu skrivit iordning ett brev som jag kommer att skicka till SJV. Om någon är intreserad av detta för att få en grund att skriva en egen anmälan ifrån så skicka mig ett pm.
Det är vitkigt att så många som möjligt anmäler det här så att missnöjet verklgien syns.
Anmälan skickas till jordbruksverket@jordbruksverket.se alternativt Jordbruksverket,551 82 Jönköping. De slår sedan samman alla anmälningar till en.

Kan du inte skicka brevet till media, tex Tidningen Ridsports redaktion?

Det vore väl högst intressant om de ville gräva lite i det och skriva en artikel..

Jag är fast anställd på ARAB och jag har bara skrivit vad som redan står på hemsidan om de fd anställda för att förklara varför prislistan är höjd. Om det inte blir någon vinst måste det väl betraktas om självkostnadspris?

Istället för att klaga kan ni väl komma med förslag hur ni hade drivit ett företag som fått ökade kostnader? Var ska pengarna komma ifrån? Det går inte att driva ARAB om det inte går runt.

Jag har skrivit det flera ggr, både här och på SAHFs forum!

Jag hade satt ARAB i konkurs, superenkelt.

Jag har skrivit det flera ggr, både här och på SAHFs forum!

Jag hade satt ARAB i konkurs, superenkelt.

Om det nu stämmer att ARAB fått en extrakostnad på 500 000 så undrar jag varför arabuppfödarna ska behöva betala det?
Har alla medlemmar blivit tillfrågade innan anställningar o dyl?

Håller nog med Kimmis, går det så förfärligt dåligt så får ni kursa företaget.
Hur många hästar per år registrerar ARAB?

Tycker det verkar vara en otrolig soppa alltihop och jag förstår inte varför inte arabhästen har en enda rasförening som sköter allt och varför just araben kräver två olika instanser?

Jag ägde arab för ett par år sedan och det var dyrt, tog väldigt lång tid med all hantering plus att jag fick ringa flertalet gånger för att få mina pengar efter försäljning.

Det finns människor som lånat ut pengar för att hjälp ARAB men lämna era förslag till styrelsen. Ni kan maila ARAB så vidarebefodrar jag. Men kan ni inte reglerna kring det ni föreslår är det bortkastad tid för styrelsen att ta upp, de har att göra som det är för tillfället.

Jag är fast anställd på ARAB och jag har bara skrivit vad som redan står på hemsidan om de fd anställda för att förklara varför prislistan är höjd. Om det inte blir någon vinst måste det väl betraktas om självkostnadspris?

Istället för att klaga kan ni väl komma med förslag hur ni hade drivit ett företag som fått ökade kostnader? Var ska pengarna komma ifrån? Det går inte att driva ARAB om det inte går runt.

Inget personligt mot Dig som person, men........Eftersom man nu hade 2 anställda (som var sjuskrivna, vilket kan drabba precis vem som helst), så desto värre att man anställde en tredje person då ekonomin är så dålig.....:crazy:

Varför ska vi skicka förslag till styrelserna i ARAB, SAHR och SAHF??!! De har ju inte lyssnat ett förbaskat dugg hitintills på "krav" ställda av medlemmar! Vad säger att de ska lyssna nu?! De kör sitt race och tänker fortsätta göra så....

Håller nog med Kimmis, går det så förfärligt dåligt så får ni kursa företaget.
Hur många hästar per år registrerar ARAB?

Här är statestiken för 2009

Antal betäckta ston; 315

Antal ägarbyten; 478

Antal exporter; 22

Antal importer; 24

Observera att det står antal betäckta ston inget om hur mänga föl som registrerats.
Jag tycker att detta är lite för lite förändringar för att man ska kunna försvara en egen registratur om den inte drivs ideelt. Utslaget på alla årets dagar motsvarar detta 2,3 ärenden/dag.

Om det inte blir någon vinst måste det väl betraktas om självkostnadspris?

Nej det är inte självkostnadspris. Själkostnadspris är att betala exakt för det material och den tid som används. I självkostnadspris ingår inte att betala för gammla förluster eller återbetalning av lån.
Det betyder att om det tar dig 1 timme att registrera en häst så ska man betala din lön för den timmen, lokalhyran för timmen, elräkningen för den timmen osv och ingenting utöver detta.

Och jag håller med dig, är nog första gången tror jag!
Men när någonsin har ni lyssnat på medlemmarna i sahf?

Vi har velat ha värderingar av hingstarna, vi gick på möte, där ganska många var (inklusive jag själv!) Och ALLA (!!!!!) där var överens om att en utställning inte var rätt plats för en värdering!

Men vad händer? jo, förslaget som tas fram går ut på att man visar på utställning, dessutom i ordinarie klass :eek: utan minsta möjlighet till skriftlig kritik. Och det förslaget tas tillomed fram utan att tillfråga en av personerna i "avelsgruppen" vilket jag tycker är otroligt oförskämt!

Dessutom är det många som vill ha obligatoriskt CA-test på hingstarna, där har vi förvisso en förbättring då hingstarna ska SCID-testas, men! Det är det så vitt ja vet ingen som har skickat in motioner om?

Vi arabhästägare är trötta på detta nu, jag kommer härmed anmäla allt jag kan tycka är fel och låta jordbruksverket granska det!

Och så här när det har gått ett tag sen prislistan las upp, så tror jag faktiskt att det var det bästa som kunde hända arabsverige! De flesta är nu tillräckligt arga för att orka göra något åt saken, och alla står enade!

Jag vill gärna ta föl på mitt arabsto nästa år, men om jag gör det eller inte beror väldigt mkt på prislistan!

gottekorgen: Jag tror du behöver en ordlista, kolla genom vad ordet betyder så ser du att det ni har gjort inte är lagligt i sverige.

Det finns människor som lånat ut pengar för att hjälp ARAB men lämna era förslag till styrelsen. Ni kan maila ARAB så vidarebefodrar jag. Men kan ni inte reglerna kring det ni föreslår är det bortkastad tid för styrelsen att ta upp, de har att göra som det är för tillfället.

Ge mig en anledning till att vi skulle e-maila, styrelsen (jag skriven styrelsen, för det är väl princip samma människor i alla tre, numera), dom har aldrig förut varit intresserade utav vad medlemmarna tycker.

¤ Ett beslut om att låna ARAB pengar, ifrån privata intressenter.
¤ Att göra sig av med den gamla personalen.

Anser jag att det hade behövts ett extra årsmöte, för att få veta vad medlemmarna tycker, det är dock medlemmarna som bär upp föreningen.
Medlemmarna hade då haft en chans, att göra sig hörda.
Nu har styrelsen kört över alla medlemmarna, och så fungerar inte väl organiserad styrelse.

Senast ändrad av en moderator:

Något annat som är mkt intressant är; som du skriver själv, att du är fast anställd på ARAB.
Med andra ord, så blev ni tre stycken fast anställda, när Herr, och Fru kom tillbaka, vem står för den missen???????:confused:
Sålänge en personal som är fast anställd, är sjukskriven, så tar man in vikarierande personal, för man fast anställer inte, sålänge man inte vet vad som sker med den ursprungliga personalen.
Hur skulle det se ut på vår arbetsmarknad i Sverige om våra arbetsgivare behandlar sin personal på det här viset.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte skicka brevet till media, tex Tidningen Ridsports redaktion?

Det vore väl högst intressant om de ville gräva lite i det och skriva en artikel..

Tycker jag också.. detta ska fram i rampljuset. :idea:

Så för att privatpersoner lånat ut pengar till ARAB så ska alla arabhästägare få betala för det?

Jag läste också inlägget om hur många ärrenden ni hade ifjol och det är inte mkt...

Det är som jag skrev förut, det kostar inte dubbelt så mycket för ARAB att regga en häst år två och tre ggr så mycket att regga det år tre. Det är straffavgifter som ni tar ut och det framgår tydligt att det är för att betala av att man fått köpa loss 2 f d anställda. Dom kostnaderna vältrar man alltså över på hästägarna som inte alls är skyldiga till den uppkomna situationen.

Och jag begriper inte varför man inte går till banken, varför ska styrelsemedlemmar låna ut pengar och försätta sig själv i en jävssituation?

Det är bara så tokigt som det kan bli. Folk kommer att sluta med att avla på araber och äga araber just pga agerandet ifrån den förening som har till uppgift att främja araben i Sverige. :eek:

Edit: och ja, det går visst att driva ett företag som inte går runt, bara det är tillfälligt.

Det spelar ingen roll hur stora ARAB:s skulder är. Följs inte SJV:s regler ang avgifter, embryotransfer osv riskerar ARAB att bli av med rätten att registera araber öht.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 214
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka