Arabavel 2009/2010 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 954
  • Visningar Visningar 224 509
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Jag tror det räcker med en gång i detta fallet speciellt med tanke på att köparen var med under besiktningen och dessutom godkände veterinären innan besiktningen gjordes. Jag tog på mig kostnaden för att jag personligen tycker att det ska ingå vid en försäljning. Men som sagt, var och en gör som den vill! :idea:

Anledningen till att köparen ska betala är delvis för att veterinären har tystnadsplikt. Är det något fel så får alltså inte veterinären ens diskutera det med den som inte beställt tjänsten!

Jag som köpare skulle kräva att stå för besiktningen, om jag inte köper av företag, för då är det som sagt andra regler! Men köper jag av privatperson så skulle jag inte våga annat!

Sedan är det ju så att veterinären besiktar för ett endamål, tex ska man använda hästen som skogsmulle så har denne lägre krav än om jag tex kommer och säger att jag ska ha en elit häst i distans.
Det är ju svårare för säljaren att veta exakt vad köparen har för planer.

Men som sagt, var och en gör som den vill! :idea:

Det gäller att vara påläst vid försäljning/köp av häst eftersom lagarna ser ut som de gör. Det är ju dessutom två olika lagar som gäller beroende på om det är privat eller företag.
Så det kan vara en sak att göra som man vill o en annan att göra det lagen kräver.
// Linda

Hej!

Jag var för ca ett år sedan och praktiserade på ett Arabstuteri. Det var under fölningsperiod och jag fick se mycket. Det var spännande och mycket givande då jag inte är så insatt avel.

Jag fick vara med en tjej en natt som hade fölvakt och hon förklarade för mig hur hela processen gick till och visade mig hur kamerorna och allt fungerad. Nu till saken.

Tjejen förklarade för mig att fölstona var sydda i slidan. Jag :eek:
dom var alltså tvungna att vara beredda på att klippa tråden när stoet skulle ha.

Senare visade hon mig på ett annat sto hur det såg ut och jag tyckte väl inte det såg särskillt... hälsosamt (I brist på rätt och bättre ord)

Får man verkligen göra så?
Är det vanligt?

Det finns ston som spricker för mkt, och inte riktigt läker ihop som de ska. Gör de inte det så finns risken att de får in bajs, och det är ju inte direkt nyttigt.

Så man gör det för hästens skull.

Hej!

Jag var för ca ett år sedan och praktiserade på ett Arabstuteri. Det var under fölningsperiod och jag fick se mycket. Det var spännande och mycket givande då jag inte är så insatt avel.

Jag fick vara med en tjej en natt som hade fölvakt och hon förklarade för mig hur hela processen gick till och visade mig hur kamerorna och allt fungerad. Nu till saken.

Tjejen förklarade för mig att fölstona var sydda i slidan. Jag :eek:
dom var alltså tvungna att vara beredda på att klippa tråden när stoet skulle ha.

Senare visade hon mig på ett annat sto hur det såg ut och jag tyckte väl inte det såg särskillt... hälsosamt (I brist på rätt och bättre ord)

Får man verkligen göra så?
Är det vanligt?

Oftast beror detta på att stoet suger in luft i slidan = bakterier lätt kan få fäste. Har inte direkt med att göra att de spricker efter förlossning, utan snarare ett preventivt syfte när de väl blivit betäckta/seminerade att bakterier ekj ska få fäste i livmodern och därmed orsaka att stoet ej blir dräktigt/kastar.
Det är en veterinär indikation och heter caslickoperation.

De ston som har spruckit för mig efter att de fölat har ej behövt sys, eftersom detta oftast läker ihop av sig utan problem. Men å andra sidan har de inte spruckit speciellt mycket.

Främsta indikationen är alltså luftinsugning i slidan och därmed till livmodern

Se bl.a. här:
http://www.svf.se/SVS/Hästsektionen/Hästsektionen/Normer av medicinsk karaktär/Caslickoperation.aspx

och här:
http://www.equine-reproduction.com/articles/VulvalConformation.shtml

okey :) då är jag lite mer insatt i det. Jag hade aldrig stött på det innan och har varit fundersam på det ett tag men nu har jag fått lite klarhet.

Är det vanligare att det förekommer hos araber eller är det i största allmänhet som det förekommer att man syr?

Oftare på ston av "ädel" ras, som araber och engelska fullblod. Fick jag i alla fall lära mig en gång i tiden!

okey :) då är jag lite mer insatt i det. Jag hade aldrig stött på det innan och har varit fundersam på det ett tag men nu har jag fått lite klarhet.

Är det vanligare att det förekommer hos araber eller är det i största allmänhet som det förekommer att man syr?

Förekommer hos alla raser vad jag sett.....

Läskigt, det hade jag aldrig hört talas om.. men om det är för hästarnas skull så är det ju bra antar jag! :idea:

Jo jag har sett det på massor av travare, jättevanligt och det bästa för "muttsnappare"

Oftare på ston av "ädel" ras, som araber och engelska fullblod. Fick jag i alla fall lära mig en gång i tiden!

Håller med Cornelia här.
I de flesta böcker nämns det att det är vanligt på engelska fullblod.
Har också läst att man klipper upp i förebyggande syfte.
Gärna i böcker av amerikansk författare.
Låter onödigt att ingripa innan man märker att det här går inte.
Känner inte till någon arab med caslick.
Låter ju lite "udda" om hela stuteriet i Hannah0407s inlägg var klippta och sydda.
Vad händer om de missar fölningen? Spricker stoet?
Skulle gissa att hon då inte spricker där hon är sydd.
Måste ju bli en jäkla härva av ärrvävnad...
Man kan ju inte direkt klippa bort överflödigt skinn i den regionen.Eller?

Håller med Cornelia här.
I de flesta böcker nämns det att det är vanligt på engelska fullblod.
Har också läst att man klipper upp i förebyggande syfte.
Gärna i böcker av amerikansk författare.
Låter onödigt att ingripa innan man märker att det här går inte.
Känner inte till någon arab med caslick.
Låter ju lite "udda" om hela stuteriet i Hannah0407s inlägg var klippta och sydda.
Vad händer om de missar fölningen? Spricker stoet?
Skulle gissa att hon då inte spricker där hon är sydd.
Måste ju bli en jäkla härva av ärrvävnad...
Man kan ju inte direkt klippa bort överflödigt skinn i den regionen.Eller?

En caslicksydd märr måste alltid klippas upp INNAN fölning så det gäller att INTE missa en sådan fölning. Precis som ALLA fölningar är det krav på övervakning enligt lag men än mer extra vikitgt så att man kan klippa upp i rätt skede på en caslicksydd!!! Man kan alltså inte "missa" fölning på en sådan märr. Och nej man kna inte klippa "överflödigt skinn" hur som helst.

Kan man som ägare själv inte klippa upp måste man ha ut en veterinär som gör det pronto!!! Det är varje stoägares ansvar som tar på sig ansvaret att betäcka sitt sto att se till att man gör allt för detta sto inför fölning....

Nu antar jag att du menar att man absolut inte bör/får missa fölningen i stället för "inte kan" missa fölningen.
Men ändå...vissa ston är duktiga på att luras och gudarna ska veta att långt ifrån alla stoägare vakar så som man bör.
Så jag undrar ändå..vad händer om fölningen missas?
Kan stoet föla ensamt?
Spricker hon sönder och samman?
Du verkar ha viss erfarenhet av detta,därför frågar jag.
Mvh,A

Det bästa är att klippa stoet en bra bit innan fölning, det är det vanligaste.
SDom HobNob skriver så är det superlätt att missa fölningen så jag tycker det absolut bästa är att agera förebyggande i tid

Nu antar jag att du menar att man absolut inte bör/får missa fölningen i stället för "inte kan" missa fölningen.
Men ändå...vissa ston är duktiga på att luras och gudarna ska veta att långt ifrån alla stoägare vakar så som man bör.
Så jag undrar ändå..vad händer om fölningen missas?
Kan stoet föla ensamt?
Spricker hon sönder och samman?
Du verkar ha viss erfarenhet av detta,därför frågar jag.
Mvh,A

ordfel ja....givetvis bör/får man inte missa fölnignen...

inge direkta egna erfarenheter av caslicksydda ston då mina ston inte har anatomiska defekter som gör att de suger in luft via vagina, däremot erfarenhet av fölningar under många år.

Kameraövervakning, givetvis kan man klippa "i god tid" men det är ju relativt vad som avses med detta. Och risken för luftinsug och bakterieansamling ökar ju därmed.....
Personligen så har jag kameraövervakning och ja, sömnen blir lidande....

Oklippt kan stoet spricka rejält och det är onödigt eftersom detta i sin tur kan orsaka grava problem

Man är korkad om man väntar tills strax innan fölning innan man klipper.
Man kan gott och väl klippa god tid innan på dräktigt sto då det är "stängt" för infektioner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 420
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 426
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 091
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka