Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Har varit mycket prat om CA den senaste tiden, misstänker starkt, att jag vet en häst som bär på detta, har pratat med ägaren om detta & hon ska testa sin häst samtidigt som vi ska testa våra, någon som vet vart man kan vända sig om man har lite frågor? skulle vilja veta om det är skadligt att den rids? & varför det är det? skulle isf vilja berätta mer om detta för tjejen som äger stoet, stoet som jag tror bär på detta rids en del, dock blir hon ledd av en tjej & en annan sitter på, kanske känner hon trygghet då? eftersom hon ej skakar då, men det syns tydligt i stressade situationer samt i trav & gallopp då huvudet nickar kraftigt, & vid upphetsning "skakar" hon på huvudet, har sett henne ramla baklänges en gång vid en stegring mot en annan häst, en kort stund låg hon platt fall :/ hon kan även slå huvudet i väggen när hon är lite upphetsad & ska äta m.m

Om din engelska är ok, så finns det massor att läsa här: http://www.cerebellar-abiotrophy.org/
Du kan även kontakta dem om du har frågor. Som jag har förstått det så bör man inte rida hästar som är drabbade av CA, eftersom de har problem med bland annat avståndsbedömningen. Det är helt enkelt farligt för både häst och ryttare.

Carina på Silver Arabians

okey, tackar, ska fråga dem, har berättat för tjejen att man inte bör rida henne, men hon tycker inte att det är så farligt, eftersom hon ridits en hel del samt att hon går fint i form, så jag vet inte vad jag ska svara henne på det riktigt, nu ska stoet eventuellt kanske åka till en tjej på tillridning också & sen säljas, denne vet också om detta, därför känner jag också att jag kan iaf upplysa henne lite mer om detta, kan ju kanske gå illa om dom skulle ge sig på bommar eller hinder..

Ja, det kan gå väldigt illa. Läs gärna artikeln ur SAM om CA som finns bland annat på min hemsida ("Arabhästen" - "Genetiska defekter") och på SAHF:s hemsida ("Intressanta och viktiga artiklar").

En en god vän till mig har sett ett arabsto med misstänkt CA hoppa hinder utan att "fälla ut landningsstället".

Stoet kraschlandade alltså på buken (två ggr). Förmodligen pga den felaktiga avståndsbedömningen, det måste ju vara svårt att se när marken kommer. Så jag skulle absolut inte hoppa en sådan häst.

Sen kan jag ju tycka att det är etiskt tveksamt att sälja en sådan häst vidare...

*KL*

Puttar upp tråden med gårdagens bilder på en fölrund Zefirka PL (Eldon x Zenobia/Endel), dräktig med Ecaho PL. "Seven weeks and counting..." :D

Zefirka9.jpg

Zefirka10.jpg

Zefirka11.jpg

PS För er som tycker att det ser ut som om det inte är så mycket snö, så kan jag meddela att hästarna går ovanpå ca 50 cm hårdpackad snö. Där de inte har gått så är det ca 80 cm... :eek:

Hehe, så ser min Kanoria ut också, trots att ultraljudet sa "ej dräktig". Tänk om det ligger en baby i hennes mage också?

I alla fall, roligt att se fölmagar och lycka till med babyn! Vad spännande med ett Ecaho- föl!

Jo, nu kan man gå på skaren som väl är. Men det är fruktansvärt halt där solen ligger på, en av tvåårshingstarna hamnade nyss på en stor isfläck och det var verkligen Bambi på isen! Det slutade med att han gick omkull, men inga skador som väl var. Vågar inte ta ut hästarna på någon form av motion så länge det är så här!

KL*

Någon som har koll på avelsvärderingen?
Tydligen så kom bara 2 araber till visningen, och Bimaal blev klass 1, och så var det en till som blev klass 3, men det stod inte vad den hette :crazy:

hejhej! jag har ett fullblods sto som jag vill betäcka med en fin arab hingst. har ni några tips på sidor om olika hingstar m.m? tack för svar

Utbudet av arabhingstar för angloavel är inte så stort, men de som är godkända i Sverige är Luxor och Elcatero som finns på naturlig betäckning. Luxor är ej röntgad men Elcatero är det. Båda står på naturlig betäckning.

Kan du tänka dig att använda hingst på semin är även Om El Tanam i Norge godkänd samt PA Nafal Ibn Sharim (CA- och Scid-fri) och Pamour i Danmark.

I Tyskland finns arabhingstarna Sheik Mandu och Is Orlow som är godkända i trakhenerförbundet. Det finns mer uppgifter på angloarab.se under ”Hingstar”.

Kan du tänka dig att använda en förstagångskorsning dvs 50 % arabblod så finns angloaraben Kilroy efter Danser på färsk- och transportsperma på Hästak.
http://www.angloarab.se/undersidor/annons_kilroy.htm

Kilroy x (50 % ox)
Kilroy.jpg

Foto: Lena Bengtsson

+ några foton som jag har tagit.

Elcatero ox (2 juni 2009, Gamleby)
elcatero_stegrar_2juni09.jpg

Luxor ox (2005, Kumla)
luxor_ox_446h.jpg

hej och tack:) jag ska kolla upp dessa hingstarna och hoppas jag fastnar för någon så min lilla donna får en bebbis:)

Nu har jag gått och köpt mig ett litet arabsto och jag tänkte presentera henne för er lite kort. Hon heter BA Michayla och är född -08 e.Perignon Al Amar u.Madheera Al Amar ue.Madjer Mahogany uue.Joka Tuam. Ett sött litet sto som jag hoppas ska kunna bli en fin allroundhäst och givetvis även ett bra avelssto.

24916_359447240016_595040016_3719029_1933305_n.jpg

Förresten, är det någon som vet vem som äger hingsten Bakir? Vart står han? Har de någon hemsida som har honom? Jag hade en arabvalack efter honom som blev 27 år gammal.

Ni som är medlemmar - har ni checkat in hur många motioner som styrelsen vill göra något av?

2 motioner är inskickade för att främja rasens sundhet in i framtiden. Enkla årgärder:

*Alla hingstar som skall verka inom aveln skall vara CA testade
samt
*En offentlig lista på ex stamboken som alla kan läsa på nätet till de uppfödare som har en u.a häst på antingen CA/SCID(öntgen. Detta för att dels verka för friska hästar men även premiera de uppfödare som faktiskt GÖR det. Kanske det sporrar andra att "vara med" på listan/nätet.
Mitt förslag ligger i den redan befintliga stamboken på sahf:s sida.
Sätt in röntgen u.s. Styrkt av kopia på resultatet som ligger i hästens folder på ARAB.

Styrelsen anser att båda förslagen skall avslås.
"Det är upp till varje stoägare att ta reda på den info man vill ha av hingstägaren/hästägaren." "För jobbigt genomföra"

Så då vet vi det. Vi har ingen stödjande förening i det fallet.

Det är knäppigt, minst sagt.
Grunden till allt är WAHO ´s regler som har bestämt att alla hästar med registrerade föräldrar skall registreras. Det ända krav är registrerade föräldrar, registraturen få inte ställa flera krav på avelsvärdering, röntgen eller CA test, är hingsten registrerad, har genomfört hälsokontrol och löst licens få han användas i avel. Man få göra tester etc. men det är frivilligt. Det ända som slå högre än WAHO´s regler är bestämmelser från jordbruksverket som sannerligen följer EU direktiv.
Att upprätta en lista över, till exempel, CA testade hingstar kan uppfattas som diskriminerande och då gå det inte!
WAHO´s regler gäller alla medlemsländer runtom i världen, det är säkert därför reglerna är så enkla, det skulle aldrig funka om reglerna för registrering va olika i olika länder.

Jag tycker att detta är kostigt.
Varför kan inte Arab säga att denna hingst rekomenderar vi denna rekomenderar vi inte (men du får regga avkomman). Jag kan förstå att alla är godkända enligt WAHOs regler men jag kommer aldrig att kunna förstå varför man inte kan ställa krav på hingstar som ska rekomenderas till avel. Det borde gå att lägga ut vilka som är N/N, N/CA och CA/CA, liksom SCID och röntgen offentligt och sedan säga att vi rekomenderar avel på de testade djuren. Då skulle dessutom de riktiga avarterna vad gäller marknadsföring av arabhingstar "försvinna". Tyvärr använder ju viss hingstägare utryck som "Godkänd av Arab för avel på alla raser" (i vissa fall kan man byta godkänd mot rekomenderas :crazy:) om sin klass III hingst som inte har presterat något (men han är ju söt och snäll).

Ibland känns det som att arabaveln är lite "buskavel" i alla fall om man jämför med t ex halvblodsaveln där skyhöga krav ställs på hingstarna. Ibland önskar jag att arabaveln var lite mer som halvblodsaveln.

Idag har jag pratat med Anette och fått vissa klarheter i saker.
Jag ska tillägga här att kanske vi inte sett en ände på detta.
Det finns vissa hinder att klara upp innan man kan föra ett register men när det är gjort så hoppas jag för mitt liv att det blir gjort annars är det skam på torra land.

Tillsvidare är alltså mina motioner som förslag avslagna.
Jag hoppas på en fortsättning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 225
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka