Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tack för svar!
Ska pumpa min vet på ämnet nästa gång hon kommer.
Skadar inte om ifall att...

Stämmer. Så himla känsliga är de faktiskt inte.

Ja men då är jag korkad då, eftersom jag - som jag skrev - inte har egna erfarenheter av caslicksydda ston då mina ston intehar denna anatomiska defekt att de behöver sys! OK?!

Och som jag skrev - allt är relativt vad "god tid innan fölning är" för var och en av oss.....

Att klippa i god tid utesluter inte noggrann övervakning, eller?!

Varför är du jämt så aggressiv i allt du skriver?:crazy:
Coola ner, det är ingen som har varit taskig mot dig!

Jag har haft 2 ston som har caslick behandlas. I både fallen var det ston i hög ålder som hade fått flera föl innan helt normalt, både hade varit lätt att få dräktiga men det sista åren hade tappat fostret. Caslick operation va lösningen, stonas dräktighet blev normal med behållen foster. Jag klippte bort styngnen själv en månad innan fölning. Fölningen gick helt normalt.

Ja men då är jag korkad då, eftersom jag - som jag skrev - inte har egna erfarenheter av caslicksydda ston då mina ston intehar denna anatomiska defekt att de behöver sys! OK?!

Och som jag skrev - allt är relativt vad "god tid innan fölning är" för var och en av oss.....

Att klippa i god tid utesluter inte noggrann övervakning, eller?!

Korkad eller ej, men du verkar ha väldigt kort stubin. :grin:

Jag förklarar bara helt lugn att man gott kan klippa upp nån månad innan fölning, minst.
Sen är det verkligen inte fråga om "anatomiska defekter" som alltid är grunden till att man caslicksyr.

Håller helt med Dig CK.
Kort stubin och ömma tår då Du SunFlower verkar ta allt personligen riktat mot Dig och ditt behov av att alltid ha rätt.
Det här är ingen informationssajt som drivs av Dig personligen. Mynt har sidor och Du har inte sett alla :)

I övrigt så önskar jag Eder alla en fortsatt trevlig söndag, jag ska fölvaka inatt :)

CK,hur pass vanligt är det med caslick på arabston,enligt din uppfattning?
Känner själv inte till en enda.

Ingen aning, faktiskt.
Jag vet en, min egen, som vi caslicksydde för att hon sög luft när hon var i galoppträning. Hon hade inga problem med infektioner, men fick obehag av att få in luft i slidan.
Att hon sög luft kan säkert ha berott på att hon fölat en gång som 4-åring, innan galoppträningen, och därmed var mer slapp.
(Alltså, inga anatomiska defekter. ;))

Av alla travarston som vi betäckt/seminerat här tror inte vi caslicksytt mer än nån enstaka.
Däremot kanske jag stöter på nån per år som jag klipper upp innan seminering, för att de är sydda för att de sög luft i träning.
Ingen av dessa har sen sydds igen, men ändå blivit dräktiga och behållt dräktigheten.

Men, jag vet i allafall en veterinär som tycker man ska sy igen allt och alla., så det beror nog även på människan, mer än på stona.

Letar efter en unghäst.. ett arabsto.. och lade ut en annons under "Köpes" häromdan och har fått ett par svar och ett av dessa stona ska jag åka och kika på till helgen. De andra har alla haft fel. Det har handlat om tidigare skador, olater och andra tråkigheter. Men ett sto har jag då hittat som verkar bra. Det är ett arabsto e.Algorytm. 5 år gammal. Inriden som 3 åring. Gråskimmel, 147 cm hög. En snäll och cool häst i all hantering och skötsel enligt ägaren. Snäll att rida ut på. Verkar vara en trevlig häst men jag blir alltid så himla skeptisk när man pratar med en säljare som hävdar att hästen inte har några som helst fel. Typiskt mig men man ska väl vara lite skeptisk?

Jag kommer att gårdsbesiktiga hästen men bör jag även låta röntga hästen? Självklart kommer jag att stå för alla kostnaderna för dessa undersökningarna. Tänker på cystor, hur vanligt är det? Vill kanske kunna ta föl på stoet i framtiden.

Usch, det är läskigt att köpa häst.. har inte köpt häst på över 6 år heller så är lite ringrostig? :rofl:

Du presenterade ju en annan häst häromdagen med samma frågeställning, du lär inte få ett annat svar..
Ja, det är lämpligt att röntga och kolla cystor.

Jaja, mitt i all diskussion om att sy vulvor, röntga bakknän och med trötta vinterögon så tänkte jag ändå få visa en HÄRLIG badbild på Sivan och min stalltjej från i somras, visst LÄNGTAR man till sommaren? :bump:

ÅH! Det där ser ju dödshärligt ut! Fast faktiskt lite kallt, men jag kan ju ha fel :D

Mohahahaha...hehe...nej jag var faktiskt inte ens med ;)
men det hade gott kunnat vara en handling utfört av mig ;)

lilltjejen är jag och det där gjorde vi ungefär var tredje dag hela juli månad :D

Ja och dina miner älskar jag, du lever dig in i allt du gör, är hästen glad är du glad, är det kallt - jag då fryser du...märkligt ;)

(( Waldorff - något emot att jag lånar din lilltjej hit till Sthlm? :D ;) ))

Teja - jaa jag förstår att ni gjorde det ofta, även om det ser kallt ut ser det också himla roligt ut!!! :)

Vi hade verkligen hur roligt som helst i somras, hon älskar att bada!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 409
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 215
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka