Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

hstkuk036.jpg

Din häst såg inte ut att vara så där jätteroad av hunden...
PS Ser att du fick hjälp med bilder på Pax under dan!:)

Afgano Kan se om jag kan scanna in bilden + lära mej ladda upp,men hinner inte förrän i helgen,tyvärr.
Usch,låter som en läskig olycka!:crazy:
Katalogen finns inte på nätet vad jag vet.
Tror bara man hittar den om ngn vill skilja sej från den och det brukar man ju inte vilja!;)

Tussinussen Plockar med Kismet då oxå!

Gomir Grattis!! Skönt! Har foton på Gomir från Blommeröd-löp.
Får ordna fram...När köpte du honom?

Jisses,nu får jag att göra i helgen....:)

*KL*

Hur tänker stoägare när de väljer hingst?

Kommer någon att välja en hingst som är bärare av CA-anlaget?
Eller väljer ni hellre en "dålig" hingst, men som inte är bärare?

Mitt sto är ju testat CA-fri så jag kan välja en hingst som är bärare.

Jag ser nog CA-statusen hos hingst som är bärare som ett minus bland alla andra ungefär (kort hals, ngn förfader jag inte gillar osv). Samtidigt måste jag erkänna att är jag ute efter en hingst med väldigt vanligt förekommande blodslinjer så skulle jag nog försöka leta upp en CA-fri i första hand (Psyche-linjer t ex).

Jag hade inte valt bort en hingst pga att han var bärare av CA om han i övrigt var det bästa valet för mitt sto och mig.

(Hon är själv inte bärare)

Jag resonerar lite som Bewelinn. Mellan två likvärdiga hingstar (om man nu kan säga att det existerar...), så väljer jag den CA-fria. Även om jag inte riskerar mer än att få en bärare, eftersom jag har CA-fria ston, så ser jag det ändå som en begränsning. Ska jag behålla avkomman kommer det att begränsa mitt urval när det gäller framtida kombinationer och om den ska säljas kommer potentiella köpare att resonera likadant. Marknaden är tuff ändå och en CA-bärare måste förmodligen vara "mer perfekt" för att vara konkurrenskraftig. Men hittar jag den bästa kombinationen så skulle jag inte tveka att betäcka med en bärare.

Carina på Silver Arabians

En ögonblicks bild, och han tyckte det var jätte roligt att leka med hunden, när han inte ville leka längre så stannade han och betade helt enkelt och brydde sig inte ett dugg om den.

Den hästen hade dock alltid öronen mer eller mindre bakåt, kunde aldrig visa bilder här på buke förens folk började skrika "djurplågare" och liknande.
Han hade jämt öronen bakåt, och vääääldigt mkt vitt i ögonen så på bilder som var närmre såg man alltid ganska mkt ögonvita.

Vissa hästar är sånna, men har man aldrig haft en sådan så har man kanske svårt att förstå det.
Pselma är tvärtom, har nästan jämt öronen framåt, utom när hon är djupt koncentrerad eller när hon anser att jag är dum (tex när jag påminner henne om att galopphjälperna faktiskt betyder galopp och inte nåt annat).

Ok,ja jag tolkade bara det jag såg på bilden.
Hästen ser fin ut annars!:)

*KL*

Hur tänker stoägare när de väljer hingst?

Kommer någon att välja en hingst som är bärare av CA-anlaget?
Eller väljer ni hellre en "dålig" hingst, men som inte är bärare?

Jag kan tänka mej en bärare till ett sto som är CA N/N.
Inte att välja en exteriört sämre hingst - då är det bättre att stå över det året.
Det är viktigt att läsa på om CA och lära sej mer om det samt att kunna berätta för de som vill veta hur det ligger till om de inte hittat information ännu.
Det får inte bli hysteri av det.
Bättre med noga planerad avel.Det finns mkt mer förutom CA-status som väger in.

Jag köpte Gomir hösten -98, han stod då på Angarn. Gomir har för mig alltid varit en drömhäst och jag följde hans galoppkarriär genom åren men dom enda bilder jag har är några suddiga när han vinner på Strömsholm.
Det vore kul att se bilder på honom från Blommeröd, jag blir dig evigt tacksam.
Ingela

Om man ska utesluta eller kassera alla dåliga egenskaper, inklusive kända och okända recessiva anlag, ja då blir det nog inte mycket till genpool kvar.

Att tulla på individens kvaliteter i stort = "välja en dålig hingst" för att slippa undan en enda ynka recessiv gen, innebär som jag ser det snarast att riskera "köpa på sig" många, många fler, mindre önskvärda gener, om än inte just CA-genen.

Kort sagt: på ett N/N-sto kan jag mycket väl använda en CA-bärare, om avelsvärdet i övrigt är högt.

Ett större problem i sammanhanget är trenden med att alla betäcker med samma poppishingst. Det finns ju ett par paradexempel nu på hingstar som betäcker extremt mycket, internationellt, tvärsöver alla blodslinjer, och är bärare N/CA. Exemplen kommer säkert att bli fler. Även om de betäcker N/N-ston så sprids genen över hela genpoolen i och med detta extrema användande av dessa hingstar. Stofamiljer som varit fria innan, blir också, i viss mån, bärarlinjer.

Men CA-genen är bara en pytteliten del av problematiken, ett enda illustrerande exempel i den stora mängden gener. Långt värre är att man begränsar HELA genpoolen och alla egenskaper när så otroligt många använder exakt samma linjer och individer. Hästar utan linjer till Saklawi I kommer att bli smått unikt snart.

Jag har bilder med skärpa både huvud,under löp samt defilering.
Fast det är ju inte digitala så de ska letas upp och scannas,sen ska jag lära mej ladda upp dem på pixbox eller nåt.
Kommer så snart jag kan med dem!:)

Kanske ska tillägga att jag ser på en icke-testad hingst på ungefär samma sätt som på en bärare.

I bägge fallen så riskerar jag att få en bärare och jag måste testa avkomman. Har jag riktigt otur kan jag dessutom råka på en av de fåtal drabbade (affected) hästarna utan symtom och bli "garanterad" bärare.

kl*

Grand FA 194/99 testad via vhlgenetics (Nederländerna) CA, N/N och SCID Clear

Tack Anette M för hjälpen!

Senast ändrad:

Ingen brådska Hobnob!
När du har lugn och ro och lite tid över.

Nej, vet precis hur det är med vissa saker. Dom skiljs man bara inte ifrån ;-)

Afgano Kan se om jag kan scanna in bilden + lära mej ladda upp,men hinner inte förrän i helgen,tyvärr.
Usch,låter som en läskig olycka!:crazy:
Katalogen finns inte på nätet vad jag vet.
Tror bara man hittar den om ngn vill skilja sej från den och det brukar man ju inte vilja!;)

Efter en lång tids nervös väntan ( tagelproverna fastnade i tullen) har jag äntligen fått svar på CA testerna för mina hingstar:
Gomir N/N - Normal
Indian Shimad N/N - Normal
En stor lättnad!:D
Ingela

Verkligen roligt att både Gomir och Indian Shimad är fria från CA! GRATTIS, Ingela!
Mvh
Anne

Kormant är för inavlad tycker jag.
Kormant är efter Kaiser undan Kukorika. Kukorika är även mor till Kaisers mor Kurosza.

kan inte annat än att hålla med. Men måste tilllägga att det är en hingst med utstrålining. Har väl fått bra poäng på gångarter på utställning, men är avelsvärderad på Grevagården 2002 med 33 poäng...2003 med 30 poäng...
vet inte hur hans avkommor ser ut, men ett par stycken har han väl ändå(?)

2003 fick han 39 poäng.

Då hade halsen, som beskrevs som kort och grov 2002, förvandlats till lång med naturlig välvning. :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 408
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 214
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka