Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Tack för infon!

Jag tror att det kommer bli bra bara folk nu skriver under.
Saker som kan irriterar mig är dessa dammråttor som gnäller bakom draperierna men gör ingenting för att förändra, så får man ingenting bättre kan jag säga.
Jag känner inte HM men kan lova ER att en man med sådan bakgrund garanterat skulle göra något åt saken om det var omvända roller.
Han kanske till och med småskrattar åt hur mesiga alla är, detta kan vara det enklaste uppdraget han stött på!!!
Man måste tänka åt båda hållen, inte vara rädd att göra sin röst hörd.

Tror inte han skrattar, tror han fullkomligt skiter i oss. Eller jo, kanske han skrattar medans han skiter i oss. Det går dock att göra sig av med en ordförande som till synes sitter orubblig på sin post. Men man får vara lite slipad. Redan nu ska man ha fram en ordförandekandidat till årsmötet, föreslå den enligt stadgarna så den finns "på banan", och innan årsmötet kommer ska man ha SÄKRAT årsmötesrösterna om man så måste släpa röstberättigat folk ur sina sjuksängar och skjutsa dom till mötet eller få hemskickat fullmakter från Timbuktu.

Finns den personen?
Är den beredd att kandidera med allt vad det innebär?
Finns det stöd?
Var i såfall finns det stödet, eftersom många av dom som inte sympatiserar med nuvarande styrelse har uttryckt sig genom att gå ur föreningen?

Jag ställer frågorna bara.

Ja men det är ju jättebra att du kommer med sån info. :bump:

Jag har ingen stor erfarenhet av större föreningar, mest suttit i slaskföreningar där stadgarna är kopierade och ordförande bästa vän med vice som är kusin med de resterande ;) Nej allvarligt talat..jag tror det stora problemet är att hitta någon som VILL ta sig an med tanke på tidigare historier. Jag har ingenting emot att en okunnig arabmänniska sitter som ordförande (då styrelsens totala sammansättning är mer viktig) men att det är någon som är drivande, som lyssnar och som jobbar aktivt och FRAMÅT.
Tja var finns den människan...jag vet inte, kanske man skall börja luska i det med. Jag har ju själv några önskvärda kandidater men jag vet att dessa inte är jätte intresserade.

Att vara medlem är ju ett måste. Annars har man inget att säga till om.
Men jag måste fråga, ska man själv sätta upp sig på listan? Jag hittar inte mitt namn o trodde man kom med på listan via dig.

// Linda

Hej!
Jag skrev in dem som jag visste ort på, skriv gärna upp dig så blir det rätt på en gång ;)
Man bör vara medlem det håller jag med om, men nu har jag fått flera mail ang människor som gått ut tack vare styrelsens sätt att hantera föreningen och medlemmarna och det är ju jätte tråkigt om inte de får göra sin röst hörda.
Jag uppmanar ändå att bli medlem då man har rösträtt.

Hoppas ni inte ser mig som en uppviglare. Jag anser att det är sunt att en förening har en väl sammansatt styrelse som arbetar framåt FÖR rasen. Enligt mig är det endast HM som inte gör detta och hans postion borde räckas över till en mer engagerad och öppen person. Många i styrelsen arbetar mycket föredömligt för oss medlemmar och för rasen så detta är endast tillägnat ordförandeposten.
För mig är det helt obegripligt han han vill sitta kvar...det kan jag bara inte förstå!

Jag hoppas på en förändring, denna förening har haft så många "lidande" medlemmar allt för länge och både vi och rasen förtjänar ett upplyft.

Jag ser dig inte alls som en uppviglare, jag tycker att du har helt rätt i sak. Det är bara det att jag tillbringade över 10 år i politiken och det politiska föreningslivet för ett tag sen och såg hur det funkade. Jag har varit med åtskilliga ggr om att man har varit missnöjd med en ledande person, vem det nu är, och det suras och gruffas och muttras om att nu f-n måste X avgå, men sånt åstadkommer noll och ingenting. X tycker nämligen att X gör ett himla bra jobb och har vanligtvis ett gäng omkring sig vars intressen X bevakar och som talar om för X att h*n gör ett himla bra jobb och är faktiskt den enda som finns och kan.

Man måste ha en plan, och ffa måste man ha en kandidat. Om det inte går att matcha fram någon nu i år så kanske man kan jobba långsiktigare och matcha fram någon nästa år.

Och då måste dom som har gått ur föreningen pga att man är missnöjd med styrelsen betala in sig igen, inte för att uttrycka stöd för nuvarande styrelse men enbart med sikte på att kunna rösta in nytt folk på årsmötet 2011. Eller kanske t o m kandidera själva, vem vet.

För om detta som nu hänt inte får folk att tycka att måttet är rågat och att dom måste vara med och rycka i SAHF så vet jag inte vad. :confused:

Har idag fått provsvar på mitt sto och hon är bärare av CA, Och betäckt med just Gimmick. Hade jag vetat detta innan hade jag givetvis inte valt han som hingst, men nu gäller det ju att gilla läget bara. Orolig har jag varit hela tiden och detta gör ju inte saken bättre. Hoppas hoppas att jag får en frisk fölunge. Någon som vet hur tidigt man kan skicka prov på fölet, vill ju helst veta direkt om det är drabbat // Maggan

Jag håller alla tummar, fingrar och tår för att du ska få ett friskt föl!!

Testa borde man kunna göra samma sekund som du kan dra ut hår med rötter i, alltså nån sek efter att att du har fått bort fosterhinnan :)

får man fråga vad det är för sto du har? stam?

Åter igen! Jag håller tummarna!

Har idag fått provsvar på mitt sto och hon är bärare av CA, Och betäckt med just Gimmick. Hade jag vetat detta innan hade jag givetvis inte valt han som hingst, men nu gäller det ju att gilla läget bara. Orolig har jag varit hela tiden och detta gör ju inte saken bättre. Hoppas hoppas att jag får en frisk fölunge. Någon som vet hur tidigt man kan skicka prov på fölet, vill ju helst veta direkt om det är drabbat // Maggan
Vad tråkigt, men det är många som står i din situation i år eftersom kunskapen om CA inte var spridd i våras. Till nästa år ska man inte behöva göra det längre. Hoppas att du tillhör de 75 % som klarar sig från att drabbas av ett sjukt föl, med en sådan kombination. Du kan testa så snart fölet är fött, men eftersom det gäller en sån liten en kanske det är bra om du rycker extra mycket tagel och verkligen ser till att hårrötterna kommer med.

Carina på Silver Arabians

Tack för era svar...Hon är efter Cala `Dor och Silver Zeefir
Och ja...Jag kommer nog att rycka tagel direkt när min fölunge är ute :( Vill veta om det är någon mening att fästa sig vid den.
Hon kastade ett föl förra året i månad 9 även då var hon betäckt med Gimmick. Vad som vad fel fick vi aldrig veta, men nu funderar jag på om detta kan ha varit orsaken ?? Någon som vet ?

Längst ner på mitt papper står det : This is not a direct test for CA. The analysis is based om markers accociated whit this disease.
Kan någon förklara för mig är så usel på engelska. Tack // Maggan

Det betyder att det är ett markörtest. Dvs man har identifierat gener som har samband med sjudomsgenen och uppträder samtidigt (typ... :)). Det har mycket hög tillförlitlighet.

Det är på det sättet man testar även för exempelvis prostatacancer på män, om jag inte har fattat allt fel.

Så snart de har forskat fram ett direkt genetiskt test kommer alla hästar som är testade idag (på UC Davies) att testas igen och man behöver inte skicka in nya tagelprover.

Hos en häst med CA börjar inte degenereringen av lillhjärnan förrän efter födseln. Dessutom så är det inte en dödlig sjukdom, så det ska inte kunna ha haft något samband med att hon kastade förra året.

Det betyder att det är ett markörtest. Dvs man har identifierat gener som har samband med sjudomsgenen och uppträder samtidigt (typ... :)). Det har mycket hög tillförlitlighet.

Det är på det sättet man testar även för exempelvis prostatacancer på män, om jag inte har fattat allt fel.

Så snart de har forskat fram ett direkt genetiskt test kommer alla hästar som är testade idag (på UC Davies) att testas igen och man behöver inte skicka in nya tagelprover.

Hos en häst med CA börjar inte degenereringen av lillhjärnan förrän efter födseln. Dessutom så är det inte en dödlig sjukdom, så det ska inte kunna ha haft något samband med att hon kastade förra året.

Tack snälla :)

Usch så nervöst och trist. :( Håller tummarna för att oddsen är på din sida.

Tyvärr finns det fortfarande nog fortfarande en hel del arabmänniskor som inte har en aning om vad CA är. Och en del som inte tar det på så stort allvar. Så risken finns nog att det kommer att fortsätta födas CA-drabbade föl ett tag till dessvärre.

Ja han kom sexa i sin kvalklass i Paris.

Jag tyckte han var charmig, maskulin och showig. Han sprang t ex hela tiden och spanade upp på läktarna när han visade sig på ett väldigt "medvetet" sätt. Han rörde sig mkt uppåt med bra påskjut men verkade lite låst i bogarna och var inte så framåtgripande där som jag hade önskat.

Jag tyckte han var lite lång och omusklad i ryggen i förhållande till halsen som var lite kompakt. Jag upplevde att han kanske blivit lite för slimmad för showringen. Tror det hade klätt honom bättre med mer massa och muskler. :D

intressant, tack. :bow:

jag frågar för att jag såg nyss en uppställd bild på honom och det kanske var bilden som visade fel men jag tyckte som du, att han såg så himla omusklad ut, kraftig fram men sen ingenting o ingenting, så att han såg mycket "osymmetrisk" ut.
men det som jag reagerade mest på var att han på den bilden hade en OTROLIGT platt kors. reagerade du på det? ska det vara bra?

IRL så såg han snarare ut att vara lite toppig och högre bak än fram så det är nog smart posering (alt. photoshop ;)).

Usch så nervöst och trist. :( Håller tummarna för att oddsen är på din sida.

Tyvärr finns det fortfarande nog fortfarande en hel del arabmänniskor som inte har en aning om vad CA är. Och en del som inte tar det på så stort allvar. Så risken finns nog att det kommer att fortsätta födas CA-drabbade föl ett tag till dessvärre.

Jag hade inte heller en aning om detta innan Gimmicks ägare ringde och berättade. Jag blev inte heller då speciellt orolig men vill få iväg testet så fort som möjligt för att få det ur världen. Hade faktiskt inte drömt om att hon kunde vara bärare, nu är hon det och måtte fölet vara friskt. Speciellt som vi nu känner sparkar så tydligt och allt är roligt. Men jag måste lida och vänta tills mitten av maj, då det är beräknat. // Maggan

Ja absolut det måste vi bara göra.
Vi kan börja här!

Dela detta vidare:
Alla ni som är medlemmar och anser att Håkan Matsson skall avgå, skicka ett PM till mig med ditt namn och adress. Jag skall senare göra en sammanställning och skickar in.
Ni som inget skriver antar jag anser att han bör sitta kvar, det finns inga mellanlägen.

Jag tycker det är tragiskt hur vi medlemmar blir överkörda och pissade på.

Jag blev oerhört upprörd över att forumet stängdes ned och öppnades på angloarabens forum, inte just för att det blev som det det blev utan HUR det gjordes. Ingen som helst underrättning eller röstning eller ens en uns av respekt för alla vi som skriver där. För oss medlemmar. Oerhört dåligt gjort.

Nu detta med EM. Får forumsgesten att blekan avsevärt.
Vem är det säger att det är så här det skall gå till? Tolererar vi på allvar att en enda, totalt ointressad människa för rasen skall bestämma om Sverige skall få möjligheten att representera EM?

Jag uppmanar er alla här och nu att ÄR ni inte medlemmar så bli det och ni som är - fortsätt.
Som medlem har man en chans att påverka inför nästa årsmöte. Som medlem har man en chans att höras, vi är inte ointresserade av det arabiska fullblodet och det ska vi visa dem!
INTE genom att tjura ihop om 350 kr i medlemsavgift utan genom att höja sin röst och visa vad vi vill, vad vi vill ha sagt.

Kom igen nu och skicka ett PM. Jag gör sammanställningen!

Nu är ju jag inte medmem så skickar inget PM i och med att det känns som man borde vara medlem för att kunna sitta på listan.
Men, jag tycker ändå absolut att han ska avgå!
Och ja jag vet att man borde vara medlem etc. för att påverka etc. men som läget är så vill jag inte bli det faktiskt för att betala för nåt jag inte får ut nånting av känns...inte ok.
Men det är ju en annan diskussion.
Bra initiativ alla ni som orkar göra det dock!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 401
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 193
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 050
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare