Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Det står ganska tydligt, på fler ställen. Dock ej på framsidan.

Har ni hört det makabra som hänt på Varian Arabians i USA?????
Två av deras gamla ston har blivit skjutna,den ena så illa att de var tvungna att ta bort henne och den andra vårdas nu för sina skador.
Att det finns så grymma människor,så de ge sig på våra oskyldiga stackars djur!!!!!!! :(

Stoet som avled var Sweet Sanadika (f.1989) & hon som vårdas för sina skador heter Mosquerade V (f.1984). På Varians hemsida finns bilder och mer info om stona: http://www.varianarabians.com/broodmares.asp

Håller tummarna hårt för att Mosquerade ska överleva och få några till lyckliga år hos Varian!! Och R.I.P. Sweet Sanadika!

Helt sjukt är det!
Men vi har ju våran beskärda del här med, fast här stoppar man in vassa föremål i könsorganen istället :crazy:

Vi har ju en rätt nära här som håller på med det där (ja han är dömd!!) Men jag hoppas att jag bor så pass nära att han inte kommer hit just för att det är för nära där han bor.

Finns ju inget sätt att skydda hästarna mot sånthär! jätte sorgligt är det ju!

Usch så hemskt, det är ofattbart hur grymma människor det finns som ger sig på helt oskyldiga djur :S

Oj jag blev så glad idag, fick ett mail från hingsten shalomons ägare ( e. primo ) att han finns tillgänglig för avel i Finland.. Honom skulle jag gärna ha en avkomma efter.. fastän jag inte har något passande sto just nu.. Någon som har några erfarenheter av honom? sett honom IRL eller någon av hans avkommor?

Jag har ingen erfarenhet av honom, men han visades ju och godkändes för ridponny i Sverige, så han har gjort ett ordentligt bruksprov. Vilket är föredömligt tycker jag.

Jag har sett Shalomon på Blommeröd, blev mycket förtjust i honom och hade planer på att använda honom, men det blev aldrig av. Mycket fin hingst, verkade ha ett lugnt och trevligt temperament och gjorde stort intryck. på mig i alla fall. :)

Shalomon visades i Aachen också men blev placerad långt ner på resultatlistan.

För mig är det viktigare att han har gjort ett bra bruksprov än att han fick en dålig placering i Aachen.

Håller med!
Placerad långt ner i Aachen betyder ingenting för mig i mitt val av hingst. Absolut nada.
Shalomon har fått mycket goda omdömen av de rutinerade uppfödare som sett honom live, det är konstigt att han inte är mer änvänd tycker jag.
Har själv inte sett honom så jag kan inte uttala mig alls öht.

Vinterbilder på Cilla
52.jpg

9-1.jpg

Underbara bilder! Ser himla fräckt ut med svansen som sticker rakt ut åt sidan på den sista bilden!:D

Trots snö och kyla- börjar det rycka lite i uppfödargenerna nu? Vad har ni för tankar om hingstval till våren?

mm för mig väger nog också bruksprov högre än utställning, I Finland är han ju godkänd även för halvblod också.. Han vore inte helt fel att sätta på mitt Etman sto, men det får jag nog vänta med ett par år, se hur hon utvecklas, blir osv.. :)

Zadira kommer jag inte att betäcka trots allt, man vill ju avla på en hållbar häst, o röntgen visade att hon har en lös benbit + förslitningar osv.. Så hon får vara promenadhäst istället sorgligt men sant!

Klokt att röntga och sedan välja bort avel om röntgen visar att det finns problem!
Har ett sto som betäcktes med Kulak i somras, ultraljudet visade en fosterblåsa men så liten att vet. trodde att den skulle försvinna så han skrev "ej dräktig". Men nu börjar jag undra .... Hon betedde sig annorlunda under hösten, redan då var jag misstänksam, och nu börjar magen växa tycker jag. Å andra sidan får de ett väldigt bra grovfoder, så det kan ju bero på det också! ;)

Som vanligt går tankarna hit och dit när det gäller hingstval, men en sak vet jag: Hingsten ska vara testad SCID och CA och röntgad ua. Sedan ska den helst ha uträttat något utanför utställningsringen också.

Är Kulak röntgad eller testad något av ovanstående?
Har för mig att ingen röntgen gjorts, men kan ha fel om det.

Ja, som jag minns Shalomon va han ganska grov och ganska slätstrucken, exteriör mässigt skilde han sig inte från mängden. Antaligen är det därför han hamnade långt ner i Aachen.
Jag minns också att under tiden han stod i Sverige hade han en duktig proffs trainare och ryttare.
På You Tube visas hästen i rörelse i ultra rapide. Jag är misstänksam när hästar visas i ultra rapide, skulle vara bättre om han stod stilla så man kunde se hur han se ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 385
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 365
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 176
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka