Sv: Arabavel 2009/2010 forts
Jag upplever dock att de största problemen för araben idag är benen, precis som för alla raser.
Skillnaden är dock att "förr i tiden" räknades araben som hållbar, och jag är inte helt säker på att den stämpeln längre finns tyvärr. Och nu snackar jag inte om sånt man kan se när man köper hästen som lösa benbitar och cystor. Utan det som kommer efter "ett tag" pålagringar här o där, hälta efter hälta som gör att man till sist måste avliva individen.
Detta upplever jag som det största problemet för "våran" ras faktiskt. Det andra (SCID o CA) är ju relativt lätt att komma tillrätta med nu när man har DNA test. Även cystor och lösabenbitar är nog delvis lättare att komma tillrätta med än detta.
Frågan är då vad som är fel? är det kvaliten på benen? Hur korrekt ett ben är betyder ju faktiskt inte speciellt mkt om inte kvaliten på benet är bra. Eller är det kanske kroppens sammansättning, vinklarna "överallt" som är så dåliga att benen inte håller av den anledningen?
Och nej, jag tycker inte att det räknas som att en häst har hållbarhet för att man har ridit den i skogen och lite på bana. Araben är ju från början en distanshäst, den är fortfarande en den bästa distanshästen, största problemet är dock att få hästen att hålla.
Eller är det vi ryttare som är så förbannat dåliga på att rida kanske?
Det är ju faktiskt fullt möjligt att det är så, men det är ju inte det jag har hört när jag har varit hos tex A-tränare i distans... H*n jämförde "oss" distansryttare med hoppryttare som varit där och upplevde att kunskapen var MÅNGA ggr större hos distansryttarna, så därav känns inte det riktigt troligt heller.