Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Va bra att du sa det, för när ja kollade igenom min årings pass som hon nyligen fått så stod där inte heller något FA nummer och det är ju rätt bra att veta;)

Ja de känns super skönt! Den ena av dem planerar jag ju att betäcka i framtiden.
Fast CA testet får vänta tills ekonomin tillåter. Men kommer givetvis göra det innan en ev betäckning.
Fast det har fått mig att undra, undrar om många hingstägare/hållare kommer göra testet i sverige. Ja menar om ja testar mina ston vill jag givetvis även att hingsten ska vara testad och inte tänker jag betala för att hingsägaren ska göra det åt mig, om än det "bara" kostar några hundralappar är det pengar för mig, det blir ju en eller två säckar med foder;)

Jo precis, CA statusen har ju ingen som helst betydelse innan du ska betäcka hästen!

Det är nog fler och fler som testar nu tror jag, vi får hoppas att de flesta testar sina hingstar iaf! Om jag skulle betäcka med en icke testad hingst så skulle jag nog kunna erbjuda mig att CA testa faktiskt, iomed att det är så lite pengar i "det stora hela" med betäckningar och sånt! Iaf om jag hade ett positivt sto och det var en hingst jag verkligen gillade!

Själv är jag jätte nervös inför vad Pselma kan ha för status!

Jag hoppas verkligen att de svenska hingstägarna kommer att hänga på och testa (och offentliggöra resultaten). Om inte annat så för att CA tas på stort allvar i t ex Tyskland och USA och det vore synd om Sverige hamnade i "bakvattnet" internationellt för att vi slarvar med att testa här.

Vissa svenska hingstägare kommer förmodligen att känna sig pressade att testa sina hingstar om deras hingst har en nära släkting som är bärare eller har producerat ett drabbat föl t ex.

Blir många hästar testade nu kommer ju förmodligen och förhoppningsvis behovet av att testa minska med åren.

Knapplån

Men usch, ju mer jag läser ju mer övertygad är jag att mitt arabsto har minst fjorton olika fel som jag hittills inte haft en aning om. Jag kan nog sälla mig till skaran okunniga som förut endast hört om arabens goda egenskaper men nu börjar jag ju tvivla :(
Kan iallafall nämna att jag tänker båda kolla efter CA och cystor fastän jag egentligen inte tror att jag kommer avla på mitt lilla sto (Top Flyte Pamill)

Nej inte ska vi glömma arabernas goda egenskaper! Så tvivla inte om det;)
För även om den blivit mycket "uppståndelse" kring araberna så det för vi är rädda om våra hästar och vill bevara ,fast med friska individer för deras egen skull.
Så de räknar jag nog inte som en dålig egenskap utan vi måste titta över våran avel när problemen blivit så stora.

Så njut av din härliga arab:)

Ja, det ÄR verkligen en underbar ras, i grunden frisk och sund, avlad för att klara hårt arbete och strapatser och med en unik förmåga till samarbete med människor!
Det är den totalt frisläppta aveln, kombinerad med okunskap och modeavel, som har gjort att vi nu står här med en ras med en hel mängd problem. Men visst ska man njuta av sin arab, och visst ska man kämpa för att avla fram sunda individer med rasens urgamla, fantastiska egenskaper!

Det är den totalt frisläppta aveln, kombinerad med okunskap och modeavel, som har gjort att vi nu står här med en ras med en hel mängd problem.

Var snäll och låt bli att framställa dina personliga teorier som fakta, för det är de inte.

Exempelvis så har SCID och CA funnits sedan beduinernas tid. De kallade dem för "Allahs förbannelse". DNA-testet för SCID kom för ca 10 år sedan och för CA för ett och ett halvt år sedan. När det gäller SCID så är det snarare så att vi i modern tid kraftigt har minskat utbredningen tack vare detta och jag är övertygad om att detsamma kommer att ske med CA.

Carina på Silver Arabians

Jag upplever dock att de största problemen för araben idag är benen, precis som för alla raser.
Skillnaden är dock att "förr i tiden" räknades araben som hållbar, och jag är inte helt säker på att den stämpeln längre finns tyvärr. Och nu snackar jag inte om sånt man kan se när man köper hästen som lösa benbitar och cystor. Utan det som kommer efter "ett tag" pålagringar här o där, hälta efter hälta som gör att man till sist måste avliva individen.

Detta upplever jag som det största problemet för "våran" ras faktiskt. Det andra (SCID o CA) är ju relativt lätt att komma tillrätta med nu när man har DNA test. Även cystor och lösabenbitar är nog delvis lättare att komma tillrätta med än detta.

Frågan är då vad som är fel? är det kvaliten på benen? Hur korrekt ett ben är betyder ju faktiskt inte speciellt mkt om inte kvaliten på benet är bra. Eller är det kanske kroppens sammansättning, vinklarna "överallt" som är så dåliga att benen inte håller av den anledningen?

Och nej, jag tycker inte att det räknas som att en häst har hållbarhet för att man har ridit den i skogen och lite på bana. Araben är ju från början en distanshäst, den är fortfarande en den bästa distanshästen, största problemet är dock att få hästen att hålla.

Eller är det vi ryttare som är så förbannat dåliga på att rida kanske?
Det är ju faktiskt fullt möjligt att det är så, men det är ju inte det jag har hört när jag har varit hos tex A-tränare i distans... H*n jämförde "oss" distansryttare med hoppryttare som varit där och upplevde att kunskapen var MÅNGA ggr större hos distansryttarna, så därav känns inte det riktigt troligt heller.

Nu var det inte bara de två sjukdomarna jag menade, utan alla de problem och det dåliga rykte araben har idag! Vi är väl alla överens om att araben i grunden är en sund och otroligt härdig ras, eller? Då är frågan: Varför anses den inte vara det nu för tiden?

Jag får väl omformulera mig: Jag TROR att det beror på den totalt frisläppta aveln osv .....

Andra hållbara teorier mottages tacksamt!

Jag är inte jätteorolig över benen, många högpresterande travare och galoppörer ser ut som 7 svåra år i sina ben. Visst är ben oerhört viktigt, och speciellt långsiktigt i aveln, det håller jag med om. Läs mig rätt. Men klart...inte lätt avla på en hingst i USA när det finns photoshop och högt gräs...

Det jag är mest orolig över är den tillgänglighet och bristen på närhet OCH kunskap vad gäller avel i dag. Detta i samband med extrema avelsdjur gör att JAG anser inte vi riktigt har kontroll över vad som sker idag. Och ännu värre kommer det att bli!
I många fall så handlar det om att ta fram något som är vackert...som folk dreglar över och som går att få PENGAR för om man vill sälja.
Utomlands så bryr sig inte folk så mkt om hästen är friröntgad (visst ett + i kanten) och kan gott se genom fingrarna om benen pekar lite hit och dit.

En känd STOR uppfödare har en avelshingst som massproducerar och som ger fruktansvärda ben - han har det själv. Dessutom en tvärhand mellan frambenen. Tjänar dom dåliga slantar på sina extrema hästar? Japp! Grattis till dom, tråkigt för eftervärlden!
Ett sto som Venetzia (stavning) är inte vackert. Kan aldrig bli - om man jämför henne och Pianissima så ser man skillnaden på freakavel och vackert!

Det jag menar nu är att vi som avlar har ett ansvar att tänka igenom vad det är vi vill ha - våga ta hjälp och även kritiskt granska vad vi håller på med.
Det är precis lika illa att avla på ett konvext huvud med små ögon och hjorthals.

Jag TROR att i och med detta med CA kommer mångas ögon att öppnas och puschas till att avla med friska individer, även röntgen. Jag hoppas att ARAB sätter ut någon form av statistik och även premier till de svenska uppfödare som avlar med friska och frirötgade djur (varför inte hälften i registreringsavgifter, eller dom som inte kollar upp får betala mer?)

Jag vill slå ett slag för Maria Rendahl på Kullatorp som inte sticker huvudet i sanden var sig det gäller cystor eller CA och tar sitt ansvar med sin avel. Hon är ett föredöme och att läsa om hennes CA drabbade stounge fick mig att gråta! Vem kan inte rekommendera detta stuteri ini framtiden????

"En känd STOR uppfödare har en avelshingst som massproducerar och som ger fruktansvärda ben - han har det själv. Dessutom en tvärhand mellan frambenen. Tjänar dom dåliga slantar på sina extrema hästar? Japp!"

Haha blev lite fel där...tjänar dom dåligt var frågan och jag säger ju nej på den ;)

Jag har mailat ägaren tidigare och bett om bilder där man ser benen från flera håll och fick till svar att det finns inga sådana bilder och hans ben och kropp är helt perfekta så no need to argue om det.
Så fast jag spelade seriös intressent fick jag alltså inga bilder.För dom finns inte.

Så att så länge jag inte sett honom själv finns ingen anledning för mig att hänga ut stuteriet. Eller om jag får fram en bra bild men som sagt, dom verkar inte finnas. Hingsten har mellan 1o00 och 200 avkommor.
En av dem såg jag från 100 meters håll var så fransysk att jag var tvungen gå fram och se extra noga. Och visst var det så. Skodd med beslag som 1 åring.

Men sdom sagt, dåliga ben finns det gott av och det jag ville poängtera är att som hingstägare så klarar man sig långt och typade avkommor kommer ut- en del med mindre fina ben.
Som stoägaren och tillgång på semin så går det av bara farten. För man kikar mycket på vad han lämnat i Aachen...I Paris..."arab bluppen" ;)

Jag förstår dem på att vis, man vill ta något hyffsat nytt och spännande ifall man sen ska sälja eller avla vidare. Det går så snabbt nu detta med aveln. Märker ni inte?

En julhälsning från oss till Er!

2008eng.jpg

En God Jul och ett Gott nytt år önskar vi från Kalbo.

God Fortsättning.

Zsiwa som efter att resultaten har blivit publicerade kom 10:a på Unghäst VM ska under 2010 betäckas med Portmer.

Palisa som även hon vilar från banorna ett tag ska betäckas med Wadim.

*KL*

Kan någon förklara en sak för mig.

Som vanligt har jag slötittat på hästannonser och då främst araberna förstås. Om namnet står i annonsen brukar jag titta på stammen i onlinestamboken, av ren nyfikenhet. Har sett att man annonserar arabkorsningar under rubriken "araber", en verkar t ex vara arab-NF korsning och en verkar vara arab-okänd. Jag kan inte se i stamtavlorna att det står att hästen inte är renrasig arab, har jag missat något? Ska man bara förstå det?

Tycker det är lite knepigt för att någon mindre kunnig köpare som vill ha en arab kan tro att dom köper en arab, och så gör dom faktiskt inte det...eller syns det någonstans? Ser t ex passen annorlunda ut för en arabkorsning och står det tydligt där?

Bara en slöfundering ;)

Det är klart att det står i passen vad hästen har för ras.

Passet till min korsning så står det när man slår upp förstasidan "Arabkorsning".
Framsidan ser dock exakt likadan ut som på de renrasiga.

Däremot har du rätt i att det inte framgår i webstamboken att det är korsningar.
Den som vill kan kolla in min Wissman.
Där står det pappans namn (felstavat:(), men inte resten av faderns härstamning. (jag skickade ändå in kopia på faderns handlingar).
Men det framgår inte att pappan är travare, om man inte redan vet det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 225
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025