Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Matt....själv skulle jag snarare säga att jag tappade hakan fullständigt :eek: och förstod i ett slag varför så många tycker att SAHF inte känns relevant. :(
Vad har SAHF med saken att göra? Det är en person som opponerar sig och han representerar möjligtvis ARAB (fast i det här fallet förmodligen mest sig själv...). Den som i så fall kan sägas representera SAHF i tråden är Anette, eftersom hon sitter i styrelsen för föreningen.

Carina på Silver Arabians

Temperamentet är för mig det som väger absolut tyngst!
Självklart ska den ha en kropp som den kan arbeta i och så.
Min lilla tjej är bara 4 och har Je Amadeuz som pappa Hanaya Saeeda som mamma.

Ställde ut henne förra sommaren var ändå nöjd fast sista placering:)
De gillade hennes kropp vad jag förstod det som( dock var hon otroligt tunn och omusklad)
Hon har kvar sina tandknölar också..hoppas de försvinner snart =/

Hon har inte direkt det typiska "arab" formade huvudet förutom när hon blåser upp sig då får hon lite:P!

http://www.pixbox.se/pic_show_id29375447.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29375449.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22789304.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22764512.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22764516.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22764633.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id28615312.html

=)

Jag har hellre en häst som är bra i huvudet och mindre "snygg" än en as snygg som är hypernervös och liknande.
DOCK är ju inte alla araber såhär( vi som vet arab) med träning så går allt:)
Tränar min enl. NH metoden:)<3

För nån månad sedan stegrade hon sig
Nu så rider vi skritt trav och galopp utan några som helst problem:)
bjussar på en bild - mörk-
http://www.pixbox.se/pic_show_id29930301.html

Var för inte en som är assnygg OCH bra i huvudet? Varför välja bort när man kan få båda? :d

Jag håller med dig!
Min dam är enligt mig snygg, och har bra temprament!

Fille är i dagsläget fortfarande snygg (trots 7 cm vinterpäls) och verkar ha ärvt mammas temprament!
Släppte honom med en flock isisar i lördags, 13 andra hästar, största flocken han varit med innan är hans mamma och xinderella. Men han tog det hela med ro och stod i mitten helt still när de andra bet på honom för att visa att han var liten. Han höll med och föltuggade. De sprang lite, Fille först, alla andra efter, sen när fille ville stanna så gjorde han helt sonika det, inte ett dugg rädd för flocken som kom bakom honom!

Fick mkt beröm för att han var så lugn!

*KL*

Något som jag definitivt kommer att göra är att rycka rejält med tagel från alla mina hästar och lägga på lager för framtida bruk. Vem vet vilka tester som kan komma i framtiden? Vad bra att kunna testa även hästar som gått ur tiden.

Såg ett gäng nakensvansar för min inre syn och kunde inte låta bli:rofl:

Skämt åsido, en mkt god idé!

:bow:håller helt med dig

tycker att det borde vara obligatoriskt med avelsvärdering åtminstone bland hingstarna.. Sen gärna även för stona :)

Här i Finland så är ju inte arabaveln så stor, men de som satsar seriöst här avelsvärdera sina hingstar i de flesta fall i alla fall, och de hingstarna som fått en värdering används också mest :bump:

Hur går avelsvärderingen till hos er? Görs det någon form av lista från er ert avelsförbund på de hingstar som avelsvärderats?

Ärligt talat, Carina, jag tappar alltid hakan när jag läser på det forumet, att det kan vara så totalt befriat från intressanta diskussioner (förutom CA-diskussionen nu då) och bara handla om hästar som är till salu, hemsidor som är uppdaterade, hästar som har visats på den och den utställningen och så ytterst få om någon arab som presterat något utöver att vinna på utställning ...

Hingstarna värderas bland alla andra hingstar likaså stona.. Här i Finland finns det en sida som heter sukuposti där man kan kolla upp alla hästar som finns registrerade här i Finland, där står det också om en viss häst avelvärderats, med vilka poäng och domarens kommentarer. På SAHY:s sida så finns också avelshingstarna tillgängliga och där står det också om de blivit avelsvärderade, och en direkt länk sen till sukuposti.. Det finns också en sida på Suomenhippos där alla hingstar som är godkända för avel finns tillgängliga, och där hittar man även araberna. Så om man söker efter en arabhingst åt sitt sto så är det i princip enklast att hitta en som är godkänd för avel :)

Sen har vi ju så få araber här i Finland endast några hundra.. Så utbudet är inte så stort. det ordnas ju inte så många tillställningar för araber osv.. vad jag vet så ordnar arabföreningen kanske en utställning/ år .. resten får man kämpa för bland andra hästar..

haha lite rörigt det här skulle ni fråga någon som är mera insatt skulle ni säkert få ett bättre svar!

kan sätta den här länken som exempel ( hoppas det inte räknas som reklam)

http://www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=30499

Vad har SAHF med saken att göra? Det är en person som opponerar sig och han representerar möjligtvis ARAB (fast i det här fallet förmodligen mest sig själv...). Den som i så fall kan sägas representera SAHF i tråden är Anette, eftersom hon sitter i styrelsen för föreningen.

Ja det har du rätt i. Jag blandar ihop....lätt att göra menar jag, när det sitter samma folk överallt. :crazy:

Det jag menar är att det var ett uttryck för denna strutsmentalitet och ovilja att ta tag i problem som så många har påtalat.

Det är bra att sådana som Annette kämpar på och engagerar sig. Fler borde göra det.

Ärligt talat, Carina, jag tappar alltid hakan när jag läser på det forumet, att det kan vara så totalt befriat från intressanta diskussioner (förutom CA-diskussionen nu då) och bara handla om hästar som är till salu, hemsidor som är uppdaterade, hästar som har visats på den och den utställningen och så ytterst få om någon arab som presterat något utöver att vinna på utställning ...

Håller med. Diskussionerna här är intressantare.

KL

Har också nu läst på ett visst annat forum och vart besviken och ledsen på hur resonemanget av en viss person är :(
Visserligen representerar denna inte nödvändigtvis nån annan än sig själv med de åsikterna, men när man ändå har en position så att säga, oavsett var, om det har med avel eller araber att göra så tycker jag nog man kanske bör ha en lite bättre och framförallt seriösare atityd till genetiska sjukdomar.

Trist fast inte så förvånande, tyvärr (men ändå blev jag paff när jag läste)

Ja det tycker jag med. Självklart kan Buke urarta men så är det ju på alla forum?

Det intressanta är, att dom som vill verka lite finare i kanten och inte "hänger" på buke enligt dom gör det i form av anonyma användare likaväl....såååå ointressant kan det väl ändå inte vara ;)
Vilka det är får ni klura på själva, ett tips är att läsa på sahf:s forum på negativa inlägg om buke ;) Och det finns ju självklart fler! :banana: Det är ju kul att det är ett sånt intresse!

Det GÖR ju inget om man nu skulle hänga på detta "14 is" forum, det enda som händer är väl i värsta fall att man får kritik, eller att en obekväm sanning skulle komma upp (som NU till ex ;))
Dessutom kan det ju vara sunt i vissa fall att det finns en anonymitet bara infon är riktig och ingen smutskastning sker.

Ang denna person på sahf så är det ju bara beklagligt och oerhört tydligt att man vill sopa bort problemen. Som frontperson i ARAB så skall denne SJÄLVKLART ta detta på allvar för att vi vill ju främja rasen, eller hur???
Jag förstår bara inte vad det är man vill avla på? Vart vill man komma? Vad vill man uppnå?

Jag förstår bara inte vad det är man vill avla på? Vart vill man komma? Vad vill man uppnå?

Som en kompis sa till mig härom dagen: Araben har med dagens avel blivit till en underbar skör leksak som endast duger till att titta på"

Så ska det ju inte vara!

Visst araben är vida känd för sin skönhet, men de brukade också vara starka och hållbara.. araben skall ju kunna vara häst också gå att använda i dagliga sysslor också, för nöjesridning, för tävling, för utställning, för att ha ett liv

Jag tycker att det borde vara en självklarhet att alla som avlar på araber skulle tänka på att försöka få fram så friska individer som möjligt, hållbara, korrekta, bra temperament och förståss skönhet. För det är väl det som man som "vanlig hästköpare" vill ha när man köper en häst?

tänk vad bra om alla till att börja med skulle låta testa sina hästar t.ex mot Scid CA och även friröntga dem.. man skulle avelsvärdera sina hingstar och alla som inte uppfyller kraven skulle tas bort ur avel.. DE flesta vallacker har ju ett mycket trevligare liv än vissa hingstar.. Sen skulle man också satsa lite på stona, åtminstone rida in dem, ev. avelsvärdera dem också, kanske tävla osv.. men pust så mycket jobb det skulle bli haha:)

Detta är bara min åsikt, själv har jag aldrig fött upp någon arab och har heller inga erfarenheter --> så detta är mest mitt morgonsvammel

Som en kompis sa till mig härom dagen: Araben har med dagens avel blivit till en underbar skör leksak som endast duger till att titta på"?

Oj oj oj ....visst kan man vara kritisk mot en hel del aspekter i arabaveln men jag tycker inte att man som arabmänniska behöver medverka till att sprida uppfattningen att araber numera "endast duger till att titta på". Låt oss inte glömma t ex att araben sopar banan med samtliga andra hästraser inom distansen. Eller den enorma galoppindustri som finns kring araben i vissa länder.

Bara för att inte araber tar hem SM i dressyr eller hoppning så betyder det inte att dom inte "duger" :mad:

delvis KL

Jag ville bara dela med mig att mitt stos testresultat kom idag.
Gretka (Saturn PL/ Greta Garbo-Bomarc) är N/N icke bärare av CA. :)

gretka01.jpg

Oj oj oj ....visst kan man vara kritisk mot en hel del aspekter i arabaveln men jag tycker inte att man som arabmänniska behöver medverka till att sprida uppfattningen att araber numera "endast duger till att titta på". Låt oss inte glömma t ex att araben sopar banan med samtliga andra hästraser inom distansen. Eller den enorma galoppindustri som finns kring araben i vissa länder.

Bara för att inte araber tar hem SM i dressyr eller hoppning så betyder det inte att dom inte "duger" :mad:

det är just det som irriterar mig, att det är just det som utomstående tycks tro.. Jag vill inte att folk skall tro att de bara är leksaks hästar. De är ju så mycket mera. För jag vet att araber kan prestera och att det finns de som verkligen anstränger sig för att visa upp vad deras araber går för.. Just distans och galopp är jättebra exempel. Araben är en underbar häst som vi bör bevara! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 171
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 049
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka