Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Nu är ju Nässjö inte ett ställe som ligger helt avsides, många kan åka över dagen. Har också gått igenom Sportcupens sponsorer 2009 och de stuterier jag känner till som har sponsrat är Prinsens Araber, Tärenäs Arabstuteri, Q Arabians, Turbo Star, Naples Arabians har bla sponsrat i två år .. Vad har klagofåglar på Bukefalos sponsrat med?? Vad har tex AHIS sponsrat utställningarna med?
Det är jättebra och enkelt att de som har utställning som huvudinriktning sponsrar ridsporten, eller hur? Men hur ofta sponsrar ridsporten en utställning?
Jag har också synpunkter på SAHF, många bra saker och en del kanske sämre, och en av de bra sakerna är att icke medlemmar inte skall ha rätt till att rösta om en styrelse!

Linn Tauberman

Jag håller i stort med dig Linn.

Men du frågade vad man vill ha ut av en ordförande?
Jag vill vara fräck och fråga Dig det.
Vad vill DU ha ut av en ordförande och sedan: vad tycker du HM har åstadkommit?

Vill understryka att en förening är mer än just en ordförande, men tänk vad frustrerande att inget höra av denna människa, som skickar folk med sina budskap.

Inte för att jag ser mig som någon klagofågel, men Gomir har varit med och sponsrat ridklasser på Sportcupen de senaste två åren.
Ingela

*kl*

Själv har jag tidigare engagerat mig alldeles för mycket i alldeles för många saker och också fått betala priset för det. Så nu tar jag det lite lugnt på den fronten, inte är jag medlem heller.

Men fick jag trots det önska något om en potentiell ordförande så är det någon som brinner för rasen och vill puffa för avel på friska individer oavsett vad dessa sedan ska användas till. "Grentillhörighet" m.m. är inte viktigt för mig så länge vederbörande är öppen för att alla dessa intresseinriktningar finns och bör tas till vara.

Bewelinn- som personligen inte mäter engagemang i varken gnäll eller pengar. ;)

Stopp och belägg, Linn, du måste skilja på SAHF och ARAB! Jag anser att jag har rätt att uttala mig eftersom jag suttit med i Håkans styrelse för SAHF (om än som suppleant 2007-2008, jag hoppade av i missnöje 2009).
Håkan sitter idag på flera stolar, han har gjort (och gör fortfarande ett KANONjobb i ARAB, som är ett AB, vilken SKA gå med vinst ) ... men han är INTE den idealiska ordföranden för en IDÈELL förening, som SAHF, eftersom han aldrig varken syns eller hörs där. Nedan syns MINA svar i tjockare text:

Vad vill Ni att en ordförande skall uträtta? H*n ska vara ett ansikte utåt. Någon som kan nås av medlemmarna. Någon som syns ute på olika arranagemang. Räcker det inte med att Håkan Mattson's arbetstid på SAHF går åt att behandla anmälningar som fortsätter hagla in efter den förra styrelsens grodor och förskingring av pengar? Detta gäller INTE SAHFs förra styrelse, utan ARABs förra styrelse! Tror nog att det behövs en människa med ganska starka nypor då. Linn, det finns fler än Håkan som har "starka nypor"! Vem tycker Ni skall behandla dessa ärenden, en som ens inte är medlem i SAHF för att den inte har "lust" att betala medlemsavgift på 250 kr, eller den som inte har "råd" att åka på ett årsmöte en gång per år? Det är dags att vi får en ordförande i vår RASFÖRENING som är engagerad - och som medlemmarna VET vem det är! Detta är MINA åsikter: Anne Karlsson

Linn Tauberman

Jag kommer att ta kontakt med de av er som har skrivit under listan för att avsätta nuvarande ordförande och som är röstberättättigande i år. De som är medlemmar i år har rätt att komma på årsmötet OCH att uttrycka sin åsikt! Men enbart de som var medlemmar 1 oktober 2009 och betalar sin meddelmsavgift före 31 januari 2010 har rätt att rösta angående ny styrelse.
Mvh
Anne

Senast ändrad:

Av flera anledningar Annika.

Anledning 1: Jag är väldigt nyfiken på vad Linn själv har att säga. Jag fördömer ingens åsikter men vill gärna höra dom också.

Anledning 2: Jag anser mig redan har svarat på den frågan tidigare ett antal gånger. Tror och hoppas ni har greppat vad jag anser är tokigt i denna sammansättning.

Anledning 3: Jag svarar i 9 fall av 10 på frågor och ställer ofta motfrågor men får inga svar. Det är väl inte fy skam att berätta egna åsikter och reflektioner och sedan efterlysa andras istället för att gå på andra med frågor utan att själv komma med någon egen reflektion?

Vi ska ju ändå försöka komma fram till något bättre och då måste det bollas, inte bara kastas anser jag.

Förresten så alla ni som funderar på att skriva på namnlistan, gör det för i morgon skickas den tillsammans med lite annat smått och gott.

MVH Linda

SAHF, Stiftelsen (minns inte förkortningen kanske SAHS) och ARAB har ju pga depositionerna varit sammanflätade och den röran förmodar jag att HM har
engagerat sig flitigt i för att reda upp. En hel del fritid har nog gått åt till det ändamålet. Att orka engagera sig utöver det kan jag tycka är lite väl mycket att begära av HM närhelst araben är så mångsidig med de olika sportgrenarna.
Att AHIS och SARA finns som egna föreningar inom arabsporten är väl en alldeles utmärkt lösning.
Egna ordföranden som kan focusera på respektive specialintresse.

SAHFs styrelse idag tycker jag jobbar framåt. Hemsidan fungerar, medlemsblad dimper ner (trots så mycket tidigare kritik) tack vare Anette Mattsson och nu två medlemsträffar innan årsmötet. Mer än vi tidigare haft.
Det gäller givetvis för var och en att traska dit självmant.
Den största makten har nu valberedningen och vi får se vilka de luskar fram.

Annika Lindhöjd som inte kommer att skriva under namnlistan.

Till Linda, Jag har synpunkter på hur en bra ordförande skall vara men de tänker jag lägga fram på årsmötet, men jag kan säga att han/hon inte skall göra en massa inlägg på ett forum i alla fall. Då skulle jag tappa all respekt för honom/henne.

Till Anne, Kanske finns det fler som har starka nypor än Håkan Mattson, men det kanske inte har funnits tidigare när vi var i behov av dem? Det är självklart att är man inte nöjd med nuvarande ordförande/styrelse skall man rösta fram en ny, helt rätt, men det skall inte göras av icke medlemmar som tycker SAHf är blaha, och inte på ett forum, och inte på grund av att Göran Ericsson har skött detta EM ärende på ett mycket underligt sätt som tål att kritiseras!( om man läser hans inlägg på SAHF) Ena sekunden skall vi ha EM, men det framkommer att det krockar med RIKS, folk blir upprörda. SAHF tittar på en lösning men innan de hunnit komma med ett svar börjar folk skälla..utan anledning. Göran Ericsson svarar med att han undersöker, men måste prata med HM, samtidigt som Genberg vässar och smutskastar HM, yrkespolitiker..(vad har det för betydelse i sammanhanget) GE meddelar ledsamt att det kanske inte blir ett EM nu helt plötsligt..men vi får se. Ännu mer upprörda icke medlemmar/medlemmar. Sen helt plötsligt från ett flygplan meddelas ett sådant viktigt beslut att EM inte blir av?? Och då blir det HM´s fel. Men sen skall det nog undersökas lite till från GE.. Folk är arga, förbannade på HM, det är hans fel. GE meddelar att till slut har de kommit överens, det blir ett EM. Hade jag varit ordförande och läst vad som skrivits hade jag gjort precis likadant som HM, jag hade blivit skitförbannad.

Linn Tauberman

Så nu har jag betalat in medlemsavgiften till SAHF trots att jag gick ur pga allt tjafs 2008.
Så även om jag inte har rösträtt på årsmötet så väger väl mitt namn nu tyngre på listan..

Jag har försökt läsa och förstå vad DU egentligen är ute efter Linn ... men tyvärr lyckas jag inte förstå din ståndpunkt?

Normalt sett kan jag knappast anses som "korkad", men när jag läser dina inägg känner jag mig själv som ganska ... "korkad"?! Jag förstår helt enkelt inte vad du är ute efter? Snälla, förklara så att även jag förstår vad du menar!

SJÄLVKLART kan inga "icke medlemmar" rösta fram en ny ordförande, det måste väl alla människor förstå? Man måste (som vi tidigare har påpekat) ha varit medlem 1/10-09 och ha betalat medlemsavgiften senast 31/1-10 för att ha rösträtt vid 2010 års årsmöte!

Hur i hela friden kan du dra in vad Göran/AHIS gör (oavsett om du tycker att det sker på "underliga sätt" eller ej) i debatten om SAHFs ordförande? Det har inte med varandra att göra på något sätt! Att Genberg påpekar att Mattsson är yrkespoliker är väl i sig inte så konstigt? HM är faktiskt en yrkespolitiker, dessutom en skicklig sådan. En yrkespolitiker har som en av sina arbetsuppgifter att kunna argumentera för sina åsikter ... oavsett att vi ytterst sällan sett en skriven åsikt från Håkan själv under hans tid som ordförande i SAHF! Detta är en av de stora skillnaderna från många av oss vanliga "dödliga" medlemmar, som oftast vet vad vi vill - men tyvärr sällan kan uttrycka vad det är vi vill åstadkomma.
/Anne

Hej Anne,

Icke medlemmar kan naturligtvis inte rösta. Och jag tycker inte heller att de sitter på en rätt att kräva Håkan Mattsons avgång när de inte gör ett dyft själva för SAHF, såsom en enkel sak att vara medlem.

Att denna häxjakt på Håkan Mattsons avgång inleddes för tillfället beror på bråket om EM, där bland annat Göran Ericsson var inblandad. Han skötte ärendet på ett klumpigt sätt tycker jag. Om arabsverige redan hade tendens till att bli uppdelat i två läger så var detta spiken i kistan.

Mvh Linn

Hej Linn!

Man kan inte ha en framträdande post och vara en doldis.
Då är man inte trovärdig.

Du skriver:
"Jag har synpunkter på hur en bra ordförande skall vara men de tänker jag lägga fram på årsmötet, men jag kan säga att han/hon inte skall göra en massa inlägg på ett forum i alla fall. Då skulle jag tappa all respekt för honom/henne."

Då vill jag ställa en fråga till dig:
Ferdinand Huemer, ex president i ECAHO hade en egen tråd och även ett forum som kallades "ECAHO Questions" på Straight Egyptians.com där han besvarade medlemmarnas (och icke medlemmars) frågor.
Tråden hittar ni här med länkar till forumet:
http://www.straightegyptians.com/forum/index.html

(ser att länken inte går direkt till tråden, men sök på ECAHO Questions längst ner i sökrutan)

Tyvärr hittar jag inte forumet men han har ändå kommenterar på SE.com vilket är ett utomstående forum.

Läs och begrunda om ni anser honom oseriös.

MVH Linda

Senast ändrad:

Hej Linda,

Jag tycker inte en ordförande skall beblanda sig i ett forum NEJ, men dock tycker jag att en ordförande skall besöka olika tillställningar tex en inbjudan till en galopp tävling, ABSOLUT.
Jag har flera som jag skulle kunna tänka mej som ordförande i SAHF, men jag skulle vara försiktig med yttranden om jag ens inte stödjer föreningen.

Det är ju som att klaga på Svensk politik utan att rösta. Eller vad tycker du?

Mvh Linn

JAG har varit medlem i flera år men betalade inte in medlemsavgiften 2009.

Jag har inget emot Håkan Mattsson.

Men tycker att en ordförande ska vara engagerad och entusiastisk.
Med en stark entusiastisk ledare som syns utåt tror jag att det skulle ramla in medlemmar i en idag väldigt liten rasförening.

Om du ler mot busschauffören på väg till jobbet får du ofta ett leende tillbaka. Är du entusiastisk inför det jobb du ska utföra smittar det ofta av sig på dina arbetskamrater.
Precis på samma sätt fungerar det i en rasförening med en driven och entusiastisk person som ordförande i SAHF skulle vi tillsammans kunna åstadkomma vad som helst.

Hej Linn!

Man kan inte ha en framträdande post och vara en doldis.
Då är man inte trovärdig.

Du skriver:
"Jag har synpunkter på hur en bra ordförande skall vara men de tänker jag lägga fram på årsmötet, men jag kan säga att han/hon inte skall göra en massa inlägg på ett forum i alla fall. Då skulle jag tappa all respekt för honom/henne."

Då vill jag ställa en fråga till dig:
Ferdinand Huemer, ex president i ECAHO hade en egen tråd och även ett forum som kallades "ECAHO Questions" på Straight Egyptians.com där han besvarade medlemmarnas (och icke medlemmars) frågor.
Tråden hittar ni här med länkar till forumet:
http://www.straightegyptians.com/forum/index.html

(ser att länken inte går direkt till tråden, men sök på ECAHO Questions längst ner i sökrutan)

Tyvärr hittar jag inte forumet men han har ändå kommenterar på SE.com vilket är ett utomstående forum.

Läs och begrunda om ni anser honom oseriös.

MVH Linda

Men Linda, du kan väl ändå inte mena att frågorna till Ferdinand H är i liknelse med de som är ställda till Håkan Mattson? För övrigt så tycker jag Annette Mattson är utmärkt som född till informatör varför ändra på det?

Men Linda, du kan väl ändå inte mena att frågorna till Ferdinand H är i liknelse med de som är ställda till Håkan Mattson? För övrigt så tycker jag Annette Mattson är utmärkt som född till informatör varför ändra på det?

Jag förstår att en sitter som president i ECAHO och en sitter som president i SAHF.
Jag förstår det jag vill fråga om du sett igenom samtliga trådar han gått in och svarat på?
Så frågan är: vad är skillnaden?

Jag har flera som jag skulle kunna tänka mej som ordförande i SAHF, men jag skulle vara försiktig med yttranden om jag ens inte stödjer föreningen.

Det är ju som att klaga på Svensk politik utan att rösta. Eller vad tycker du?

Mvh Linn

Kan du precisera vad du menar? Vilka är det som inte stödjer, syftar du på de medlemmar som gått ur?

Jag håller med dig om att icke medlemmar inte ska får rösta, men alla har rätt att göra sin röst och åsikt hörd, det är därför man har namnlistor.
Oavsett om du är på OK/Q8 och protesterar mot höjda bensinpriser fast du har ett Statoil kort. Det är inte fel!

*kl*

Ang. tillgänglighet så är t ex flera av våra riksdagspolitiker men även högt uppsatta internationella politiker tillgängliga för "gemene man" via medier som facebook och twitter.

Givetvis kan de välja vilka frågor de vill svara på men de finns där ute i cyberrymden för att hålla koll på vad folk tycker och tänker.

Tyvärr ser jag bara frågor och svar angående hans synpunkter som domare inte ECAHO som organisation och dess beslut. Men jag kanske har läst på fel inlägg?

De frågor som jag har ställt genom åren till HM har jag alltid fått utmärkt respons på. Vi kanske inte vid alla tillfällen varit sams och tyckt lika men i slutänden har vi kommit överens (naturligtvis efter diskussion med resten av styrelsen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 406
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 214
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka