Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Kan du precisera vad du menar? Vilka är det som inte stödjer, syftar du på de medlemmar som gått ur?

Jag håller med dig om att icke medlemmar inte ska får rösta, men alla har rätt att göra sin röst och åsikt hörd, det är därför man har namnlistor.
Oavsett om du är på OK/Q8 och protesterar mot höjda bensinpriser fast du har ett Statoil kort. Det är inte fel!

Jag syftar på icke medlemmar, även om de har gått ur , går man ur av någon särskild anledning visar det automatiskt att man inte stödjer föreningen. Jag syftar på dem som inte vill sponsra tävlingar ( vilken gren det än rör sig om) och sen klagar på att det är för få och slappa arrangemang. Jag syftar tex på Blommeröd som firar 20 års jubileum i år efter det ryktas det om nedläggning och folk tycker att det är tråkigt, men gör något så att den finns kvar, dra dit varenda häst ni har så fortsätter den. Ungefär så..

KL

En ordförande bör ju vara en engagerad och kunnig person, som lägger så mycket kraft som möjligt på sin i detta fallet ideella post. Positionen som styrelsens ordförande är ju också en representativ post för hela föreningen och dess medlemmar och en sådan post bör ju innebära en viss synlighet såväl internt som externt.

Det handlar ju också om att driva frågor och frågeställningar för såväl föreningens som arabhästens bästa, såväl internt som externt.

Har man inte den tiden, det intresset m.m. m.m. kanske man heller inte bör inneha en sådan post.

Som någon skrev så har ju den nuvarande ordföranden flera uppdrag, bland annat inom ARAB och att dessa tar mycket tid. Då kanske det är bättre att ägna sig helhjärtat åt dessa och lämna över ordförandeskapet till någon annan i styrelsen. Sedan kan man ju diskutera, som någon skrev, att om ens främsta egenskap är att driva ett vinstdrivande aktiebolag (på medlemmarnas bekostnad) så kanske det inte är den egenskapen som är den bäst lämpade för att sitta som ordförande i en ideell förening.

Jag håller med de som har beskrivit önskvärda egenskaper såsom engagemang, synlighet m.m.

Att någon sedan har direktkontakt med ordföranden och tar sina frågor den vägen är väl bara att gratulera den personen:-). Detta förändrar inte synligheten eller brist på vis-a-vi medlemmarna.

Med vänlig hälsning

devere

Och tycker du Linda att det är många i Arabhästsverige som visar sin goda vilja i mångt och mycket? Det finns några få.. men det finns en uppsjö av negativa tycken och ageranden.

Senast ändrad:

Jag förstår din tanke.

Jag skulle vilja vända det till att alla som gör NÅT som främjar rasen skall ha en stor applåd, medlem eller inte.

Jag är ganska övertygad att med en viss omstrukturering av styrelsen och en annan "anda" framåt så kommer dom att komma tillbaka!
Jag tycker att alla som vill påverka ska bli medlemmar NU.
Det kommer fler år, sen så HAR vi ju en så bra tidning ;)

Linn, vi tycker lite olika och så får det bli.
Men jag håller verkligen inte med dig om att en ordförande ska vara tyst och sitta och toppstyra fast inte vara offentlig och tillgänglig.
Jag kan för mitt liv inte förstå varför han sitter och varför han vill sitta kvar.

Vad har han gjort nu igen som är så bra Linn? Informera mig för jag vet inte.
Jag behöver lite argument FÖR Håkan.

Handlar inte om personlig kontakt i någon form, jag känner inte ordförande, utan ett vanligt handlande om man vill ändra på något, ring, skriv ett mail eller brev så får man ett svar. Eller en motion som diskuteras vid ett styrelsemöte ( om det inte brådskar) Det kan alla göra.

Ett litet tiillägg till önskemål om ordförandes egenskaper:

Ledare

Förmåga att entusiasmera och engagera människor.

Visionär - vart vill man ta organisationen i framtiden.

Prestigelös, utan egenintresse

Listan kan säkert göras längre,

hälsningar

devere

Uppfattade det som personlig kontakt:" de frågor jag genom åren ställt till HM",

men det är inte alltid lätt att vara tydlig:-).

Jag tänker inte uttala mej på ett forum om vad Håkan har gjort bra eller dåligt. Men jag kan säga att till en början var jag negativ till honom men efter timmar och dagar i diskussion men en annan styrelsemedlem som har varit aktiv i arabsverige i många, många år som jag också tror de flesta respekterar har jag faktiskt ändrat uppfattning. Jag tänker inte heller gå in på här om jag tycker han skall fortsätta sin post, utan det gör jag på årsmötet.

Mvh Linn

Och tycker du Linda att det är många i Arabhästsverige som visar sin goda vilja i mångt och mycket? Det finns några få.. men det finns en uppsjö av negativa tycken och ageranden.

Så ser det alltid ut Linn.
Sen finns det ett gäng fegisar som inte vågar eller vill ta fight fast dom tycker en massa. Finns alla sorter.

Det är bara en bråkdel som sitter på nätet, många använder brev och telefon, människor som har ett skärpt sinne och mycket kunskap från svunna tider, som varken du eller jag har tack vare vår generation.

Sen så undrar jag om du tycker att alla diskussioner och funderingar till HM skall tas via handskrivet brev och telefon?

Man kan diskutera vem som har mest erfarenhet i oändlighet..

Det är upp till var och en hur man vill ställa frågor till HM dock med lite respekt. Tycker jag en ordförande förtjänar.
Men enklast är väl att maila..?

Återigen till Göran Ericssons uttalande på SAHF vill jag belysa att det jag hakade upp mej på är följande:" Får jag inget svar från SAHF innan 14.00 blir det inger EM" det ser jag som ett hot.
Samt:" Men jag glömde att RIKS är en religon", det ser jag som ett hån.

Linn

Jag ser det som att uttalande 1 var ett ultimatum som redan hade ställts och som HM struntade i. Det tycker jag är nonchalant.

Uttalande 2 var onödig av GE.

Jag älskar ju rasen och beroende på humör går jag ibland hellre på riks än på hoppning och tvärtom. Jag är inte i något läger, tar inte ställning mot någon sport. Och inte heller för någon bara för jag är negativt inställd till någon.

Jag har klart för mig vem jag vill se på ordförandeposten. Det lär personen bli varse om och DET tar jag inte här.

Och det ligger just hos valberedningen att fånga in den personen.
Och det ligger hos medlemmarna att besöka årsmötena och rösta.

Angående sponsring av AHIS så måste det kännas riktigt kul för de showintresserade att sponsra den man blir hånad av.
Riksen är betydelsefull för många uppfödare.

Jag hoppades att denna lägerbildning någon gång skulle upphöra
men tyvärr blåses elden gång titt som tätt.
Att lägga in en positiv tanke och få den besvarad är stört omöjligt.

Ibland undrar jag om arabfolket är synnerligen gnälliga för det
gnälls på hästar och på förening ÅR UT och ÅR IN.
Sen kommer 30 personer inklusive styrelse på årsmötet.
Årsmötet ligger också alltid fel eller också är det fel tidpunkt.
Likadant varje år.
Ordföranden och styrelseledamoter har kommit och gått genom åren.
Lika fel på dom också.
Undrar om årets valberedning äntligen skulle lyckas få fram en superstyrelse
som passar varenda en.

Ja det är jätte tråkigt Annika!

Jag har därför beslutat att i år dra nytta av min medlemspost och göra något, men det passar inte alla vilket jag iofs struntar i för det är min egen talan jag för och inte allas.

Man kan se det på många sätt, mina ambitioner är att möta upp och spika fast hängande frågeställningar, som varit på tapeten i många år.
Därför har jag valt ut de som JAG har intressen av och sammansatt i 3 motioner.
Jag vet att innehållet i minst en av dom kommer att ogillas av några, men så är det. Upp till dem att svara upp då.

Alla kan göra nåt, frågan är hur många som vågar och fortfarande orkar.

Allt är som vanligt!
Jag har sett många ordföranden komma och gå, de flesta har varit mer eller mindre populära när de börja men gnället sätter igång efter ca 1 år, absolut ingen ordförande är fortfarande populär efter 2 år på posten! Jag minns inte någon ordförande som har gjort någon väsentligt ändring eller förbättring, allt rulla på som vanligt. Ordföranden styrs av styrelsen, han/hon fatta ingen beslut ensam. Gnället är inget nytt, det följer gammal invand mönster, det som är skillnad nu är att man gnäller inför publik på nätet och att Håkan Mattson tål påhopp! En sådan slagtålig ordförande har vi nog aldrig haft, tyvarr har utvecklingen gått i riktning som gör förmågan att tåla påhopp som orförandens viktigaste egenskap.

Nu bjuder styrelsen in till medlemsmöten vid tre tillfällen. Där finns då möjlighet
att dra önskningar och hjälpa till med vägledning för styrelsens vidkommande.
Det första mötet äger rum på Näsbyholm den 17:e februari. Öppet för både medlemmar och icke medlemmar. Föredrag hålls av internationella domaren Christina Wahle och då kommer det väl väl till pass att även utreda "utställningsben". Kostnad 200:- för medlem och 300:- för icke medlem.
Läs vidare på SAHFs hemsida. Verkliga tillfällen att sitta öga mot öga med delar av styrelsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 406
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 214
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka