Är NH en trend, eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är NH en trend, eller??

Har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om detta råkar bli en störande upprepning...

Jag upplever inte NH som en trend. Däremot tycker jag att det är tråkigt att det inte finns någon riktigt bra översättning som förklarar ordet Natural Horse-Man-Ship just för att det utan översättning blir något som lätt kan avfärdas som en flummig trend.

För mig handlar det om en "naturlig" kommunikation mellan hästen och människan där faktiskt hästen kommer först; dvs det är hästens sätt att kommunicera som människan ska lära sig. Tänker man så kan man faktiskt "träna" NH - alltså människan tränar sin förmåga att kommunicera med hästen på ett sätt som hästen redan kan.

Däremot går det inte att träna hästen i NH; den ÄR redan expert på att vara häst och kan liksom inte vara något annat heller. Tänker man så, så går det alldeles utmärkt att sätta in ett ledarskap i sammanhanget - jag kan absolut vara "flockledare" trots att jag lämnar flocken, det ställer bara lite större krav på mig att varje gång jag är i hästens närhet visa mig värdig ett ledarskap. Och det är den stora utmaningen och tjusningen i det hela, tycker jag!

Jag har, oavsett sammanhang, väldigt svårt för "fanatism", eller vad jag nu ska kalla det, dvs när man oavsett rationella argument skall driva sin sak till dess spets hela tiden. Och tyvärr har jag stött på en hel del NH-utövare som uppträder på just det viset. DEN typen av engagemang tror jag kan ligga NH i fatet.

En dressyrtränare till mig sa en gång att "alla sätt att hitta en fungerande kommunikation med hästen är bra sätt". Det citatet bär jag med mig och tänker ganska ofta på, och även om jag anser mig ha det bästa verktyget att skapa en kommunikation med så kanske någon annan har ett annat bra kommunikationssystem, utan att det för den skull kallas "NH".

Jag kan bara hålla med och buga och bocka över dina ord!
Och rutger 21, håller med där också, använder själv mycket "repviftande" och tycker att det fungerar super. Och som du säger, det är timing det handlar om, och eftergift i samma ögonblick som hästen gör rätt. Har man inte rätt timing ska man nog inte använda sig av rep, det kan bli väldigt fel då!

Monas inlägg är bra, så tänker jag också..

Ja precis, det är inte bara och vifta som många tror i tråden.
Men det är klart, vet man inte vad det handlar om kan det nog se konstigt ut;)

För mig är det iallafall ingen trend, för mig är det en naturlig hantering med kommunikation, och jag kommer alltid att fortsätta med detta.
Men klankar aldrig någon för hur de vill hantera sina.
Reagerar enbart när jag ser stora fel, som t ex när våld är inblandat.
Då säger jag ifrån:devil:

Tyvärr är frälsta människor svåra att påverka i sin tro.
Titta på vilken religion eller sekt som helst.

Som jag uppfattar de har de ingen större källkritisk förmåga o tunnelséende.
Inser inte att de indoktrinerats:eek:

Hästen står för facit. Att den lyder- innebär inte per automatik att man har lyckats. Villigheten däremot.

Axel- som just har pussat på sina fålar:love:
Val. borde kallas för Elvis. Om man killar vid mungipan så gör han minen
De gillar även att bli blåsta i munnen, så det "pruttar".
Axel- med barnasinnet kvar:cool::angel:

För mig heter det sunt förnuft och hästvett. Jag har aldrig kallat mig "NH:are" men jag har alltid varit intresserad av de djurslag jag håller på med. I det ingår att lära mig hur de kommunicerar etc. Konstigt nog har jag aldrig haft stora problem med att hantera hästar trots att jag inte är "NH:are" :grin:

Som jag upplevt det så slog detta begrepp igenom i slutet av nittitalet (iaf i den isolerade del av landet jag bodde i då). Helt plötsligt köpte alla westernutrustning, såg The Horsewhisperer på bio och blev hästpratare. Mkt märkligt att folk klarat av att ha häst i generationer innan detta slog igenom ute i stugorna, kan tyckas. Jag tror att de som har behov av att placera människor och annat i fack och sätta namn på allt man gör, gärna köper detta. Människan som art är ute efter paketlösningar. Här kom en färdigpackad lösning som skulle fungera för alla: självklart kändes det bättre än att traggla år ut och år in för att komma på saker själva... Varför lära sig hästvett när det fanns ett mystifierat och spännande begrepp och en subkultur - NH - som man kunde ansluta sig till och vara lite speciell?

Jag har, oavsett sammanhang, väldigt svårt för "fanatism", eller vad jag nu ska kalla det, dvs när man oavsett rationella argument skall driva sin sak till dess spets hela tiden. Och tyvärr har jag stött på en hel del NH-utövare som uppträder på just det viset. DEN typen av engagemang tror jag kan ligga NH i fatet.

En dressyrtränare till mig sa en gång att "alla sätt att hitta en fungerande kommunikation med hästen är bra sätt". Det citatet bär jag med mig och tänker ganska ofta på, och även om jag anser mig ha det bästa verktyget att skapa en kommunikation med så kanske någon annan har ett annat bra kommunikationssystem, utan att det för den skull kallas "NH".

:bow::bow::bow:

Exakt så jag känner det. Många ggr får man höra från "NH:are" att de minsann kommunicerar med sina hästar till skillnad från alla andra (dvs de som inte uttalat sysslar med NH, och främst tävlingsryttare blir beskyllda för att sakna känsla och kommunikation). Det är att ha gått till överdrift och snöat in i sin egen tro. Det kan aldrig vara så att endast en sak är rätt och allt annat fel, vilket man ofta får höra från dessa inbitna fanatiker.

Du antar för mkt och läser in sånt som inte skrivs men känner dig träffad, du kanske skulle gå en kurs i NH, Natural Humanship? Känns meningslöst att ens försöka diskutera med ngn som har så ingrodda idéer, skygglappar och förutfattade meningar huggna i sten så jag lägger ner. Du får gärna fortsätta läsa in förolämpningar i mina inlägg om det gör dig lyckligare, jag har inget intresse av att försöka öppna stängda sinne som så tydligt försöker snedvrida vad jag skriver. :grin:

Kallar inte det jag håller på med nh utan ren vanlig förnuftig hantering med kommunikation..
Men snälla var inte så rädda för ett litet ord:confused:

Jag tror att NH är det snällaste man kan göra mot hästen, faktiskt. Inget "tvång" på att dom ska ha på sig sadel och en metall stång i munnen bara helt fritt. Dom är snälla nog som låter oss sitta på dem.
iallafall,
vill gärna kunna mer om NH eftersom att jag inte kan "det".
vet någon om det finns någon typ av utbildning/kurs som man kan gå till(gärna inom göteborgsområdet ifall någon känner till en kurs eller liknande), eller läsa några bra böcker?
tacksam för svar!

Den enda som inte förstår vad det är du skrivit, är du själv. En dålig grund att ha i en diskussion.
Verkar som om din tråkiga attityd till Natural Horsemanship ställt till det för dig?

LIA

*Knapplån*

Nu har tydligen pepparkakorna tagit slut hemma hos somliga :devil:. Och därför ligger denna tråd VÄLDIGT och då menar jag V Ä L D I G T nära papperskorgskanten.

:angel:

IngelaH
moderator, som kan städa bort både julen och annat om det behövs, utan att förklara vilka, vad, hur och varför.

Senast ändrad:

Behöver ju inte innebära att det är fel på Natural Horsemanship?

LIA

Det har jag inte sagt men det tar alldeles för lång tid för ett märkbart resultat.
Sedan att det har funnits jätte länge betyder inte att det är rätt eller fel.
Folk dricker massor med sprit trotts att det inte är bra för oss men det har man gjort sedan urminnes tider. ;)

Hur kan nh vara en trend som funnits i ett 100 tal år???
NH är bara ett namn på naturlig hantering.

Måste säga att jag tror inte på naturligt flock beteende i hantering av en häst idag. Jag frågar inte min häst om den vill göra något jag talar om för den att jag vill att den skall göra si och så gör den inte det talar jag om det på ett hårdare/tydligare sätt. :angel:

*Knapplån*

Nu har tydligen pepparkakorna tagit slut hemma hos somliga :devil:. Och därför ligger denna tråd VÄLDIGT och då menar jag V Ä L D I G T nära papperskorgskanten.

:angel:

IngelaH
moderator, som kan städa bort både julen och annat om det behövs, utan att förklara vilka, vad, hur och varför.

Undrar bara varför tycker denna tråd har varit mycket bra ännu så länge.
Inget ord krig iaf ;)

Ja det är ditt sätt..och det är väl ingen som klankar på det..
Jag arbetar på mitt sätt och tycker inte om när någon klankar på det.

Häst människor älskar på något konstigt vis att tillrättavisa andra.
Det jag menar i mina inlägg är att det är ingen trend utan naturlig hantering som jag tror 100% på. Utan att vara någon sektmedlem:grin:
Som någon skriver i tråden..

Som vanligt gör du dig själv till tolkare och ställföreträdare för alla andra, är det på samma vis när du hanterar hästar så ser jag varesig NH, sunt förnuft eller horsemanship i det. :cool:

För min del är "diskussionen" med dig avslutad, tolka det som du vill och berätta gärna för andra hur de ska uppfatta saken.

Undrar bara varför tycker denna tråd har varit mycket bra ännu så länge.
Inget ord krig iaf ;)

IngelaH

Jag är snäll idag, för JAG har inte slut på pepparkakorna... :angel: men jag har en rejäl förkylningsinfluensa i krokarna som jag kan dela med mig av... :devil:

De trevliga samtalsinläggen, jag satt och raderade i natt vid tresvepet när jag inte kunde sova... doftade INTE rosor i alla fall... Sen om somliga här, skulle kalla det ordkrig eller inte, det kan ju diskuteras och det finns fortfarande ett par diskustanter som borde vässa sig lite.

Alla kan inte ha samma syn på saker och ting och man kan inte banka in sin egen tro i skallen på någon annan, om den andre inte är intresserad av samma syn på saker och ting. Och det gäller BÅDA sidors syn på saken...

Nu blev jag förvirrad... *går och snyter mig en stund* :crazy:

Mvh

IH

Senast ändrad:

Dvs, delar av det som kännetecknar Natural Horsemanship är välbekant för ett par jag umgås med.

Men då är det knappast något NH:confused: Det är bara vanlig hederlig sund hästhantering.

Jag har frågat dej förr men aldrig fått ett enda konkret svar:crazy: Men jag ger inte upp så lätt :angel:

VAD exakt skiljer då som gör att något kan kallas NH? Eller ÄR NH i din definiton bara gammal vanlig sund hästhantering som fått ett "namn" som gör att det är lättare att sälja som om det vore ett nytt koncept:confused:

DU skrev också:

Mycket av det, tänkande, hanterande, prylar mm, som kom i o m Natural Horsemanship är idag spritt bland hästfolk utan att man tänker på NH.

Kan du ge exempel?

Jag tror f ö att man ska akta sig för att romantisera "gamla hästkarlar". I Sverige hade vi i huvudsak 3 "sorters" hästar med dito "hästkarlar", nämligen arméns, jordbrukets samt vagns-. "Nöjeshästar" förekom i stort sett inte.
När man läser i olika skrifter hur livet för dessa hästar tedde sig, är hästkarlar inte något positivt epitet. Bäst verkar bönderna ha hanterat sina hästar, delvis antagligen för att dom var just deras och livsviktiga för jordbruket

Oj oj, en historielektion vore kanske på sin plats.

Ridhästar för nöje fanns i de högre klasserna och även för att ta sig fram med. Inte i så liten omfattning heller även om hästen i första hand var ett nyttodjur.

Arméns hästar och hästhållning ligger till grund för mycket inom rid- och hästutbildning än idag. Det finns skrifter med redogörelser över foderstater, skötsel, sjukdomar och även hantering och problem i hästhållningen som kommer ur just armén och detta i olika länder inte bara i Sverige.
Hästarna tog man väl hand om, även militärerna mfl var i högsta grad beroende av sina hästar. :cool: De måste skötas väl för att klara sitt jobb. Sen att livet var hårt, ja det var det för folket också.....

Dessutom svårt att hålla isär bönder och stora delar av arméhästhållningen eftersom de pojkar som kom in i armén bland annat som sk "ryttare" kom från landsbygdsbefolkningen, som torpare,mm. Dvs folk med nära anknytning till jordbruket.

Nej LIA läs på. Du kanske kan lära mer om gamla tiders hästhållning så att du får lite perspektiv:grin:

För min del fungerar inte NH alls så jag tycker det är värdelöst slöseri med tid. Men det är min mening.

Behöver ju inte innebära att det är fel på Natural Horsemanship?

Det har jag inte sagt men det tar alldeles för lång tid för ett märkbart resultat.
Sedan att det har funnits jätte länge betyder inte att det är rätt eller fel.
Hur menar du då? Märkbart resultat hos dig eller hos hästen?

Vad jag vet har jag inte påstått att lång tid är rätt eller fel??

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 981
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 489
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar