Är NH en trend, eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är NH en trend, eller??

Antar att du faktiskt inte har läst vad jag har skrivit, eftersom jag tog detta som ett skräckexempel på folk som säger sig hålla på med NH men egentligen sysslar med något de inte alls borde ge sig på. Tycker att jag framhåller det ganska klart och tydligt i det jag skriver, och att jag är mycket positivt inställd till NH som begrepp när det utförs av folk som vet vad de gör, oavsett disciplin ....

Beklagar att mitt svar inte blev riktigt vad jag tänkte mig.
Jag såg att du är positiv till NH, men tyckte att just exemplet jag citerade var luddigt. Det är den typen av exempel man ser från dom som av någon anledning väljer att motarbeta Natural Horsemanship, även om man då tar det till intäkt för att "så där är NH".
Därför mitt svar.

Kanske skulle jag avhålla mig från att skriva i hästtrådar? Enligt några längre upp i tråden kan jag ju inte "det grundläggande i hur hästar fungerar osv" eftersom jag anammat Natural Horsemanship. Fast i det fallet är jag ju i mycket gott sällskap. :)

LIA

Jag vet hur lätt det är att missförstådd här på Buke, det har jag också blivit tusen gånger. Självklart har du gjort ett gott val som anammat NH, och självklart vet du vad du sysslar med! Keep up the good work!

Varför är det ett sånt hallelujande kring NH? Jag var på NH kurs för några år sen hos en känd Nh tränare häromkring och det var som ett väckelsemöte där NH prisades och vi stackare som råkade säga att vi red på ridskola fick veta att vi måste omvändas. Vi tillhörde ju de onda. Det var en otäck och hetsk stämning på kursen. Inte blev jag intresserad av Nh efter det där.

Jag håller med dig om att det är hemskt när det blir som en religion, "alla som inte tror på NH är dömda till att aldrig kunna hantera en häst", typ.

All renlärighet är av ondo i hästsammanhang (och andra sammanhang också, tror jag!). Man måste kunna se med ett öppet sinne och väga för och emot, ta till sig en del och förkasta en del. Det finns hästmänniskor som är jätteduktiga inom alla discipliner, och det finns hästmänniskor som borde ägna sig åt sin trädgård istället eller något annat som inte skadar någon ....

Det finns mycket inom begreppet NH som är värt att ta till sig och försöka omsätta i praktiken, men NH är inget nytt. Det har alltid funnits. Alla riktiga hästkarlar/kvinnor har alltid vetat hur man hanterar en häst, fast mycket av den kunskapen har gått förlorad. Därför tror jag att det är bra att folk som har kunskap om hästhantering för det vidare till andra, om man sen kallar det NH eller något annat är väl av underordnad betydelse.

Tacka vet jag vanlig hederlig horsemanship, med ledarskap, förtroende och respekt..
Framförallt ödmjukhet gentemot varandra..
Har hört att vissa nh tränare kan vara nästan dömande, och det är tråkigt.

Man måste kunna se med ett öppet sinne och väga för och emot, ta till sig en del och förkasta en del.
För att klara av det måste man ha lite av jämföra med- bredare erfarenhet. Annars blir det gärna till sanningar.

står det inte i var o varannan annons- utom tävlingshästar- NH-tränad- Hästen då:mad:- som 95% av alla NH-utövare verkar tro att det handlar om.

hur många år tror ni att det tog för Parelli att komma fram till sin metod.
Han gick dessutom kurs i självbehärskning/ kontroll o hade mentorer i många år.
Hur många svenska NH-utövare har det? Mest böcker o kompisar- som inte kan se hur hästar funkar- heller.

Det finns en hel del svenska utövare som har detta, tro mig...
Man måste inte vara från USA för att vara duktig på häst.

Visst gör det det, men hur många av de 95% utbildar sig en längre period- åratal?

Man behöver inte syssla med NH heller för att vara duktig på häst och för att glada och välhanterade hästar.

Man behöver inte syssla med NH heller för att vara duktig på häst och för att glada och välhanterade hästar.

Tvärtom, enligt dig så är vi som "sysslar med NH" sådana som "inte lärt sig det grundläggande om hur hästar fungerar, ska hanteras och skötas för att må bra."
Alltså lär vi varken ha glada eller välhanterade hästar. :(

Intressant att du vet så mycket om våra hästar och vilket elände dom lever i. Kanske dags att ringa djurskyddet?

LIA

Ja, vilken bra idé! :idea:
Du kan ju göra det samtidigt som du anmäler dig till kursen i läsförståelse? :laugh:

Det är du som kritiserar vårt sätt att ha häst, varför anmälandet borde vara i ditt intresse.

Vad gäller läsförståelse får du nog förklara lite närmare vad jag skulle ha "förstått fel" i ditt inlägg.
I mina ögon är NH ngt som folk hoppar på då de inte fått lära sig det grundläggande i hur hästar fungerar, ska hanteras och skötas för att må bra, dvs de som inte har några grunder från äldre tiders hästmänniskor med respekt och kunskap = horsemanship.

Jag nöjde mig med att konstatera att du angiper oss som "tillämpar" Natural Horsemanship eftersom det är det ämne (NH) som tråden handlar om, men specifikt angriper du alla "som inte har några grunder från äldre tiders hästmänniskor med respekt och kunskap = horsemanship". Dvs en stor del eller kanske majoriteten av dagens hästägare.

LIA

Hur du väljer att tolka beror såklart på läsförståelsen. Har jag påstått att "era" hästar far illa för att "ni" sysslar med NH?
Ja, det har du (även om jag inte sagt så tidigare)! Hur ska ditt uttalande om att vi inte kan sköta våra hästar, så dom mår bra, annars förstås?
Vad som står i klartext på svenska kräver ingen tolkning.
Hade jag uttryckt mig som du, skulle jag bett om ursäkt!

Intressant vore att få reda på vad du tror att Natural Horsemanship står för med tanke på ditt uttalande här:
Jag försöker att ha ett horsemanship-tänkande i min vardag med hästar, men NH är inte min grej.
Att NH inte är "din grej" är konstigt alldenstund det är och innebär just Horsemanship. :confused:

Observera en sak till... jag har inte sagt något som kan uppfattas som personangrepp eller förolämpning. Enbart varit saklig.

LIA

Mina erfarenheter av Nh är inte de bästa. Min förra häst hade blivit NH tränad, hon skulle hjälpa oss med honom lite då han trilskades och hon skällde på mig för att jag pratade med hästen och klappade honom... Han fattade inte det så det skulle man inte göra...:cool: Jag klappade och pratade med honom ändå.

Vi tog hjälp av en NH tränare och hon var inte så mycket att hänga i julgranen... Då var man ung och dum... Hon fick inte bukt på hästen, dock blev han bättre när jag gick tillbaka till det traditionella.

Jag blir irriterad när folk säger att det fungerar på alla, för något som fungerar på alla finns inte. Alla hästar är individer.

Dock vill jag säga att det finns jätte bra NH människor, jag har haft otur, men jag skulle mer än gärna kunna tänka mig ta en kurs för en somhar bra referenser.

Dock har jag snappat upp en del som jag tycker är vettigt precis som med allt annat. Nu börjar jag bli mer intresserad igen,då jag skaffat en häst som jag tror hade passat att bli NH hanterad. Det jag har provat på henne har bara gett positiva effekter.

Jag tror NH kommer stanna, dock tror jag att det kommer anpassas rätt rejält, hur vet jag inte än.

Senast ändrad:

Nej det har jag aldrig påstått.
Jag själv blandar hej vilt i klassiskt och horsemanship..
Men för mig är det mer psykologi, ofta inslag av problemlösning, när jag jobbar.

Sen är det lika viktigt att vara en god medmänniska.
Människor som har svårt att vara ödmjuka mot andra människor, ser man ofta att de inte behandlar hästarna bättre.
En tanke som ofta följer mig när jag träffar bitska och otrevliga människor.
Inte ämnat för någon, utan en frustration jag har mot människor i hästvärlden som måste vara så förbannat hårda mot andra.

Tyvärr, jag ber inte om ursäkt för att du väljer att tolka en text tokigt, det är helt och hållet upp till dig att ta åt dig när det inte finns ngt att ta åt sig. Hur du får min text till ett angrepp på alla som inte haft förmånen att få lära sig hantering av gamla hästkarlar intresserar mig faktiskt inte, men eftersom du helt klart tar åt dig så får jag väl försöka vara lite tydligare?

Alla har inte haft förmånen att få lära sig från det att de lärde sig krypa att visa respekt, omtanke och hur man ska hantera och sköta djur av människor som levt ett helt liv med diverse djur som arbetskamrater, goda vänner och för sin överlevnad. De som inte haft den förmånen pga bl a avhästningen av skogs-, jordbruket och militären har istället fått lära sig på andra sätt och av andra. Förhoppningsvis har de istället haft turen att lära sig av människor som lärde sig av ovan nämnda, men många gånger så brister länken och folk har varken tid eller intresse av att lära sig vad som krävs för att en häst ska må bra utan de är endast intresserade av att rida.

När då de här personerna får problem så söker de antingen hjälp av kunniga, lyssnar på dåliga råd av andra eller försöker in absurdum själva utan att veta hur eller tappar humöret och låter det gå ut över hästen. Visst har det alltid funnits dålig hantering och det kommer alltid att finnas dålig hantering, tyvärr, men det jag och många andra vänder sig emot är att NH är en sorts väckelserörelse Halleluja när det i själva verket inte är så förbaskat komplicerat som många verkar tro att nå sina mål genom vanligt hederligt horsemanship och sunt förnuft + en duktig instruktör. De som inte fått lära sig att umgås med djur av de som verkligen kunde efter generationers erfarenheter måste lära sig av andra, vad har det med dåligt skötta djur att göra?

Väljer man att snöa in på ett missförstånd och tolka en text på sämsta möjliga vis så är man i min värld rätt stängd i sitt sinne. Att jag sedan försöker skoja med dig gick tydligen inte heller fram utan du verkar ta det som förolämpningar när jag dessutom skriver att jag ingenstans har sagt att folk som sysslar med NH per automatik har dålig hantering. Är du lika enkelspårig i övrigt så är det inte en kurs i läsförståelse som saknas. :cool:

Alla som läst vad du skrivit säger samma sak som jag, och det kan inga av dina fortsatta förolämpningar ändra på.
Jag skrev att jag skulle ha bett om ursäkt, inte att jag förväntade mig att du skulle göra det. Ber om ursäkt gör man om man förstår vad man skrivit och vad detta innebär.
Nog om det.

Kan du svara på min enkla fråga: vad tror DU att Natural Horsemanship står för?

LIA

Sv: Re: Sv: Är NH en trend, eller??

Jag också har tänkt mycket på det och tänkt samma sak. Bara pga av folk har tolkat det fel.

So here is my thoughts about it...(mer riktat allmänt inte mot dig. Jag vet du vet allt detta redan)

Om jag vill vara pianist så träna jag med en piano, Om jag vill vara en löpare så träna jag min kropp, om jag vill vara en bättre dressyr ryttare så träna jag dressyr (mina "skills" så säga, histori båkom det och vad det gör ut på), Om jag vill vara en allmänt trevligare person för min häst och har förhållande byggt på ömsesidigt respekt, så träna JAG min hjärna. Och det jag lära-mig/träna-på kalla jag för NH.

Måste man alltså "leva" NH för att vara en bättre männinska mot sin häst? Bara undrar?? absolut ingen kritik. Jobbar mycket med ömsesidig respekt och sunt förnuft men kallar mig inte själv för att jobba/träna/leva NH. För mig är det vardagen med hästen som lägger grunden för min hantering och jag behandlar inte min hästar olika bara för att dom avnänds till olika saker, jag tränar/tävlar dressyr, har travhästar och tidigare även haft western som inriktning. Vad är det som säger att man inte kan kombinera dessa? Tycker att man ska ha ett öppet sinne och använda sig av saker man gillar från alla inriktningar, man behöver inte vara så låst på en sak. Ord behöver inte vara lag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve