Nu hänger jag inte riktig med.
Jag skrev mina "thoughts" om ordet "träna" inte om man ska andas NH eller inte, så säga. Man "leva" NH som ett val. Vad är fel om en person vill leva så och skapa ett bättre förhållande med sin häst eller en bättre människa för sin häst?
jag förstår att det är svårt för folk som är inte insatt djupare i NH än att har sett Betty i granbyn svinga sin rep eller vifta sin lilla finger för att får hästen att göra nåt att förstår att NH äntligen går mycket djupare än just detta. för många som "träna/leva/andas" (vad man än vill kalle det) NH nu har varit folk som är precis som de flesta i många av dessa tråden varit, icke NH folk men har haft öppet sinne och vill ser vad det gick ut på och hittade nåt som passar de. Vad spela det för roll vad vi vill kalle det. Folk som är emot NH eller bättre sagt namnet NH är just folk som inte har någon kunskaper på just NH. Om det är suntförnuft så är det det. Men det jag har lärt genom PNH bl a är mycket mer än vad bara suntförnuft skulle bjuda mig. Om du är med dina hästar och har en bra förhålande, och jobba med ömsesidig respekt (på hopningsvis det är inte en av tvång och våld lika som många andra) mm och du vill kalle det för gameltiders suntförnuft by all means gör det. Nh är baserad på just det. Tyvärr som är skrivet så många gånger för har många har tappat gripet på konceptet men inte alla. Om du är född med just det suntförnuft som kommer naturligt vad händer med folk som inte har det? Eller lika som mig som har hälsat på några ranchar, ridskolar, hästfolk mm som jag känner inte har detta "suntförnuft" för att lära mig vidare? Jag vill förstår hur hästens hjärna fungera mer än vad en ridskol kan lära mig. Jag har hittat det gonom PNH med det betyder inte att det är för alla, bara mig och flera 100 000 tals andra.
Om jag vill vara KONSTANT medveten att allt jag gör med min häst påverkar den på nåt sätt eller en annan så ja, jag leva NH.
där har vi skillnaden. Jag behandlar mina hästar olika beroende på deras personalitet, vissa har mer självförtroende, vissa har ingen, vissa är lekfullt andra heller står och titta på. Vissa jobba gärna, vissa vill att jag vända om och går hem. Vissa är synlig osäkert andra ser lugn ut med är så rädd/osäkert att de har stängt av (gått inom sig själv). Att kunna ser skillnaden och vet vad jag ska göra för vilken häst för mig är NH. Att jag på en Naturlig sätt med mina kunskaper(horsemanship) kan bygga up de eller dämpa det som är oönskad. Att veta om de behöver tid eller ska det hända nu. Samtiden jag behåller deras respekt för mig.
Ingen har sagt det alls
. Det man har lärt genom NH används i just allt detta du skrev.
Helt rätt!
Men varför är det som denna tråden och många andra skapat? Vill folk bevissa oss (som är insatt och ta NH väldigt seriös och även Newbi's som är intresserad) att vi har fel? Att det ska kalles för "SF" istället? vart är Öppet sinne i detta? Jag är enormt öppet men är emot saker i vissa grenar för jag tycker de är orättvis mot hästen menjag anser att det är just den tränare/ryttare/hanterare som är problemet inte själva grenen, och jag har aldrig öppet en tråd eller äns besökt dessa forumar pga jag vet för lite om dessa ämne. Visst söker jag mer information om de så jag kan lära mera men jag hoppa inte i diskuationer som jag vet för lite om.
Här är en allmänt fråga, Varför är folk änligen emot seriös NH? Nu pratar jag inte om dessa många Bettys i granbyerna och folk som fatta inte nåt om vad NH går ut på. Men folk som ta NH allvarlig? Jag har en terori på detta och det är så här. Många är bekväm i detta de kan redan och är rädd för det de inte vet om. Att lära nåt nytt kan vara skrämmande ibland och vissa inte trivs med att stepa ur sin egen comfort zone. Och vissa jag tror är rädd att kommer på att det de vet kan vara fel eller att det finns ett annat sätt eller även en bättre sätt.
Till din fråga:Är NH en trend?
Hur kan det vara det? För de flesta som skriver (som är emot NH) säger att Nh är bara saker som är från urtiders av gamla häst folk. Så om det har kommet från indiander/cowboys/Wein spanska ridskola/classic dressyr mm och är äntligen "Suntförnuft" hur kan det vara en trend om det har alltid funnits? Det är just nu folk satt ett namn på det för att folk förstår att det finns ett sätt att lära om det som har funnits och har utveklat sen gamlatiders. Då har jag varit i kontakt med NH i 33 år, hur länge måste det går för att inte ser det som en trend?
Men om det är som Lia skrev "utveklingsinriktad" så är det en trend. För det har funnits och kommer alltid finnas och ska alltid utveklas.
Ursäkta för allt skrammel men är sjuk i sängen och det är lätt att bli "carried away".