Är NH en trend, eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är NH en trend, eller??

Alla som läst vad du skrivit säger samma sak som jag, och det kan inga av dina fortsatta förolämpningar ändra på.
Jag skrev att jag skulle ha bett om ursäkt, inte att jag förväntade mig att du skulle göra det. Ber om ursäkt gör man om man förstår vad man skrivit och vad detta innebär.

LIA

Vilka alla???

Jag startade den här länken för att få höra era tankar om ni tycker att NH blivit en trend de senaste åren inte för att folk ska tjaffsa. Känner att jag måste gå emellan här.

Om jag ska vara helt ärlig tycker jag nästan att LIA har kommit med en del vassa komentarer själv.

Men nu tycker jag att vi lägger ner den diskutionen och återgår till den som vi började med. Är NH en trend, eller?? Eller kanske ska omformulera: Har NH blivit en tränd? (jag vet att NH har funnits länge men det har faktist blommat upp dom sista åren. Men tror inte dom gamla svenska "hästkarlarna" skulle säga att dom pysslar med NH ;)
Obs. Inga tankar eller svar är fel!!!

För min del tycker jag inte att NH fungerar alls resultaten låter oftast vänta på sig mycket länge. Jag tror mer på den gamla tidens hästkarl och inte massa "prat" med hästarna.

Skulle kanske skrivit "alla som jag visat osv" men det antog jag vara självklart.

Men nu tycker jag att vi lägger ner den diskutionen och återgår till den som vi började med. Är NH en trend, eller?? Eller kanske ska omformulera: Har NH blivit en tränd? (jag vet att NH har funnits länge men det har faktist blommat upp dom sista åren.
Vad menar du med en trend, specifikt? Enl en ordbok står det för "utvecklingsriktning". I så fall svarar jag ett klart ja på den frågan. Ända sedan jag själv kom i kontakt med Natural Horsemanship första gången har jag sett intresset växa, oftast på gott men ibland på ont. Mycket av det, tänkande, hanterande, prylar mm, som kom i o m Natural Horsemanship är idag spritt bland hästfolk utan att man tänker på NH.

Men tror inte dom gamla svenska "hästkarlarna" skulle säga att dom pysslar med NH
Det tror jag. Dvs, delar av det som kännetecknar Natural Horsemanship är välbekant för ett par jag umgås med. Annat är nytt och "modernt". Synen på samvaron med häst delar vi, dom och jag.
Men man ska inte tro att "gamla hästkarlar" alla gånger var något att ta efter. Det finns många bevis på motsatsen.

Vad tror/anser du själv att Natural Horsemanship står för?

LIA

Den dagen jag hör en häst gnägga efter sin Nh-människa eller för den delen kommer villigt- ska jag göra ett undantag i min kritiska hållning.

Men trenden kan nog hålla i sig o en del blir kvar- precis samma som med AR- där de flesta verkar att ha bytt till klassisk RK- för närvarande.

Det finns folk som hela tiden vill testa nymodigheter, mens en del till slut hittar ngt som funkar för dem.

Är 100 på att de allra flesta som vill börja med NH- har problem med sina hästar. De som vill köra cirkus med sina- tricktränar:grin:
Om människan inte är en god / trygg ledare, kan ingen övning i världen överbevisa det för hästen.
Adrenalinutsöndring känner hästen av o kan inte skilja på om människan avger det p g a rädsla eller aggression o vill då vara hos sina kompisar istället.:banana: .

Fattar inte varför man inte går ngn kurs i själv/ kroppskontroll- till att börja med- som Pat.:bow:
Föreslår han det överhuvudtaget?

Att försöka imitera ledarhästen i flocken är en omöjlighet- de vet att vi är en varelse på 2 ben. Förhoppningsvis lär de sig att känna sig lika trygga med oss som hos kompisarna, men för det krävs det tillit.
Det är upp till oss att bevisa- hos mig är du trygg!

Den dagen jag hör en häst gnägga efter sin Nh-människa eller för den delen kommer villigt- ska jag göra ett undantag i min kritiska hållning.

Jag var bortrest ett halvår och kom hem. Måste förbi hagen till huset. Bägge mina hästar gnäggade och kom fram direkt när de såg mig.

Jag praktiserar sunt bonnförnuft, kalla det NH om man vill. Jag tycker PNH är överreklamerat och de clinics jag sett har samtliga varit med färdiga hästar vilket bara gjort det hela till en cirkusföreställning. Då sitter man och fnissar hysteriskt om man vet vad hästhantering handlar om medans de som aldrig fått det med vällingen sitter med stora munnar och immiterar fågelholkar och är så imponerade så att de glatt håvar ut många tusenlappar för kompendier, repgrimmor, rep och "morotspinnar" för att stå där och vifta. En del löper linan ut och lär sig något på det. Andra kommer ingen stans, blir frustrerade och "morotspinnen" (som egentligen är ett grövre dressyrspö med en longerflärp) återgår till sin ursprungliga funktion - att vara ett spö.

Jag har en repgrimma och ett långt rep med tung hake. Jag har det för att repgrimman är skarpare än den vanliga grimman och mildare än stigbett och bett. Den tunga haken ger tydligare signaler och jag behöver inte ta i för kung och fosterland. Det långa repet gör att jag kan stå på säkert avstånd eller slacka om jag behöver avstånd för att inte få en fot i skallen.

Men jag anser inte att repgrimman (inköpt i lokala butiken för ca 45kr samt grimskaft för ca 150kr) gör mig till en NH nisse även om jag gillar Monty Roberts.

Senast ändrad:
Re: Sv: Re: Sv: Är NH en trend, eller??

Måste man alltså "leva" NH för att vara en bättre männinska mot sin häst? Bara undrar?? absolut ingen kritik.
Nu hänger jag inte riktig med.:confused: Jag skrev mina "thoughts" om ordet "träna" inte om man ska andas NH eller inte, så säga. Man "leva" NH som ett val. Vad är fel om en person vill leva så och skapa ett bättre förhållande med sin häst eller en bättre människa för sin häst?

Jobbar mycket med ömsesidig respekt och sunt förnuft men kallar mig inte själv för att jobba/träna/leva NH.
jag förstår att det är svårt för folk som är inte insatt djupare i NH än att har sett Betty i granbyn svinga sin rep eller vifta sin lilla finger för att får hästen att göra nåt att förstår att NH äntligen går mycket djupare än just detta. för många som "träna/leva/andas" (vad man än vill kalle det) NH nu har varit folk som är precis som de flesta i många av dessa tråden varit, icke NH folk men har haft öppet sinne och vill ser vad det gick ut på och hittade nåt som passar de. Vad spela det för roll vad vi vill kalle det. Folk som är emot NH eller bättre sagt namnet NH är just folk som inte har någon kunskaper på just NH. Om det är suntförnuft så är det det. Men det jag har lärt genom PNH bl a är mycket mer än vad bara suntförnuft skulle bjuda mig. Om du är med dina hästar och har en bra förhålande, och jobba med ömsesidig respekt (på hopningsvis det är inte en av tvång och våld lika som många andra) mm och du vill kalle det för gameltiders suntförnuft by all means gör det. Nh är baserad på just det. Tyvärr som är skrivet så många gånger för har många har tappat gripet på konceptet men inte alla. Om du är född med just det suntförnuft som kommer naturligt vad händer med folk som inte har det? Eller lika som mig som har hälsat på några ranchar, ridskolar, hästfolk mm som jag känner inte har detta "suntförnuft" för att lära mig vidare? Jag vill förstår hur hästens hjärna fungera mer än vad en ridskol kan lära mig. Jag har hittat det gonom PNH med det betyder inte att det är för alla, bara mig och flera 100 000 tals andra.

Om jag vill vara KONSTANT medveten att allt jag gör med min häst påverkar den på nåt sätt eller en annan så ja, jag leva NH.

För mig är det vardagen med hästen som lägger grunden för min hantering och jag behandlar inte min hästar olika bara för att dom avnänds till olika saker, jag tränar/tävlar dressyr, har travhästar och tidigare även haft western som inriktning.
där har vi skillnaden. Jag behandlar mina hästar olika beroende på deras personalitet, vissa har mer självförtroende, vissa har ingen, vissa är lekfullt andra heller står och titta på. Vissa jobba gärna, vissa vill att jag vända om och går hem. Vissa är synlig osäkert andra ser lugn ut med är så rädd/osäkert att de har stängt av (gått inom sig själv). Att kunna ser skillnaden och vet vad jag ska göra för vilken häst för mig är NH. Att jag på en Naturlig sätt med mina kunskaper(horsemanship) kan bygga up de eller dämpa det som är oönskad. Att veta om de behöver tid eller ska det hända nu. Samtiden jag behåller deras respekt för mig.

Vad är det som säger att man inte kan kombinera dessa?
Ingen har sagt det alls:confused:. Det man har lärt genom NH används i just allt detta du skrev.

Tycker att man ska ha ett öppet sinne och använda sig av saker man gillar från alla inriktningar, man behöver inte vara så låst på en sak. Ord behöver inte vara lag.
Helt rätt!:bow:
Men varför är det som denna tråden och många andra skapat? Vill folk bevissa oss (som är insatt och ta NH väldigt seriös och även Newbi's som är intresserad) att vi har fel? Att det ska kalles för "SF" istället? vart är Öppet sinne i detta? Jag är enormt öppet men är emot saker i vissa grenar för jag tycker de är orättvis mot hästen menjag anser att det är just den tränare/ryttare/hanterare som är problemet inte själva grenen, och jag har aldrig öppet en tråd eller äns besökt dessa forumar pga jag vet för lite om dessa ämne. Visst söker jag mer information om de så jag kan lära mera men jag hoppa inte i diskuationer som jag vet för lite om.

Här är en allmänt fråga, Varför är folk änligen emot seriös NH? Nu pratar jag inte om dessa många Bettys i granbyerna och folk som fatta inte nåt om vad NH går ut på. Men folk som ta NH allvarlig? Jag har en terori på detta och det är så här. Många är bekväm i detta de kan redan och är rädd för det de inte vet om. Att lära nåt nytt kan vara skrämmande ibland och vissa inte trivs med att stepa ur sin egen comfort zone. Och vissa jag tror är rädd att kommer på att det de vet kan vara fel eller att det finns ett annat sätt eller även en bättre sätt.

Till din fråga:Är NH en trend?
Hur kan det vara det? För de flesta som skriver (som är emot NH) säger att Nh är bara saker som är från urtiders av gamla häst folk. Så om det har kommet från indiander/cowboys/Wein spanska ridskola/classic dressyr mm och är äntligen "Suntförnuft" hur kan det vara en trend om det har alltid funnits? Det är just nu folk satt ett namn på det för att folk förstår att det finns ett sätt att lära om det som har funnits och har utveklat sen gamlatiders. Då har jag varit i kontakt med NH i 33 år, hur länge måste det går för att inte ser det som en trend?
Men om det är som Lia skrev "utveklingsinriktad" så är det en trend. För det har funnits och kommer alltid finnas och ska alltid utveklas.

Ursäkta för allt skrammel men är sjuk i sängen och det är lätt att bli "carried away".:angel:

Re: Sv: Är NH en trend, eller??

Så får du gärna kommer hem till mig. räcker det med sex stycken eller (ärligt är det bara 2-3 st som gnägga)? :idea: Obs jag har mina på lösdrigt utan kraftfoder, dvs de kommer till mig för mig ser jag det så, inte för godis.

Fattar inte varför man inte går ngn kurs i själv/ kroppskontroll- till att börja med- som Pat.:bow:
Föreslår han det överhuvudtaget?
som vi diskuterade ett sen om just det. När vi skulle inte "pratar" med sina hästar ibörjan av träningen pga av han vill att folk skulle har bättre kroppskontrol/språk.

Att försöka imitera ledarhästen i flocken är en omöjlighet- de vet att vi är en varelse på 2 ben. Förhoppningsvis lär de sig att känna sig lika trygga med oss som hos kompisarna, men för det krävs det tillit.
just det. Det är vad t ex PNH går ut på sen när man utveckla från att skapa just den förhållande ska man går vidare. därför har PNH förut gått ut med olika "levels". att lära folk sakta och ordentligt.

Om jag vill vara KONSTANT medveten att allt jag gör med min häst påverkar den på nåt sätt eller en annan så ja, jag leva NH.

... Att kunna ser skillnaden och vet vad jag ska göra för vilken häst för mig är NH. Att jag på en Naturlig sätt med mina kunskaper(horsemanship) kan bygga up de eller dämpa det som är oönskad. Att veta om de behöver tid eller ska det hända nu. Samtiden jag behåller deras respekt för mig.
:bow:

Ursprungligen postat av axel

Så får du gärna kommer hem till mig. räcker det med sex stycken eller (ärligt är det bara 2-3 st som gnägga)? Obs jag har mina på lösdrigt utan kraftfoder, dvs de kommer till mig för mig ser jag det så, inte för godis.
Jag har två till (dom två som är mina) som alltid gnäggar när jag ropar på dom eller när dom får syn på mig och som alltid kommer mig till mötes. Även mina är på lösdrift och godis förekommer inte.
Och jag är (försöker vara) s k NH-människa. :)

LIA

Vad menar du med en trend, specifikt? Enl en ordbok står det för "utvecklingsriktning". I så fall svarar jag ett klart ja på den frågan. Ända sedan jag själv kom i kontakt med Natural Horsemanship första gången har jag sett intresset växa, oftast på gott men ibland på ont. Mycket av det, tänkande, hanterande, prylar mm, som kom i o m Natural Horsemanship är idag spritt bland hästfolk utan att man tänker på NH.

Det tror jag. Dvs, delar av det som kännetecknar Natural Horsemanship är välbekant för ett par jag umgås med. Annat är nytt och "modernt". Synen på samvaron med häst delar vi, dom och jag.
Men man ska inte tro att "gamla hästkarlar" alla gånger var något att ta efter. Det finns många bevis på motsatsen.

Vad tror/anser du själv att Natural Horsemanship står för?

LIA

Med trend menar jag precis det du skriver :)

Det jag menade med "gamla hästakarlar" var att jag tror inte riktigt att en karl som för tex 100 år sen ansågs vara en bra hästkarl förmodligen inte sa till folk att han använde sig av NH för att få ordning på hästen. Dom hade nog ett annat utryck för det även om det i grunden säkert var samma princip.

Håller med dig om att det fanns "rötägg" då också precis som nu. Men jag har haft turen att få träffa och bo hos en av dom gamla hästkarlar som verkligen visste vad det innebar att leva med hästen och ha ett väldigt nära samarbete med den och det är en stor förlust för hästsverige att han har gått bort. Kan inte bra mig till minnes att han någon gång använde termen NH.

Och din sista fråga tror jag att jag redan svarat på tidigare.

Ha det bra!!

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Är NH en trend, eller??

Nu hänger jag inte riktig med.:confused: Jag skrev mina "thoughts" om ordet "träna" inte om man ska andas NH eller inte, så säga. Man "leva" NH som ett val. Vad är fel om en person vill leva så och skapa ett bättre förhållande med sin häst eller en bättre människa för sin häst?

jag förstår att det är svårt för folk som är inte insatt djupare i NH än att har sett Betty i granbyn svinga sin rep eller vifta sin lilla finger för att får hästen att göra nåt att förstår att NH äntligen går mycket djupare än just detta. för många som "träna/leva/andas" (vad man än vill kalle det) NH nu har varit folk som är precis som de flesta i många av dessa tråden varit, icke NH folk men har haft öppet sinne och vill ser vad det gick ut på och hittade nåt som passar de. Vad spela det för roll vad vi vill kalle det. Folk som är emot NH eller bättre sagt namnet NH är just folk som inte har någon kunskaper på just NH. Om det är suntförnuft så är det det. Men det jag har lärt genom PNH bl a är mycket mer än vad bara suntförnuft skulle bjuda mig. Om du är med dina hästar och har en bra förhålande, och jobba med ömsesidig respekt (på hopningsvis det är inte en av tvång och våld lika som många andra) mm och du vill kalle det för gameltiders suntförnuft by all means gör det. Nh är baserad på just det. Tyvärr som är skrivet så många gånger för har många har tappat gripet på konceptet men inte alla. Om du är född med just det suntförnuft som kommer naturligt vad händer med folk som inte har det? Eller lika som mig som har hälsat på några ranchar, ridskolar, hästfolk mm som jag känner inte har detta "suntförnuft" för att lära mig vidare? Jag vill förstår hur hästens hjärna fungera mer än vad en ridskol kan lära mig. Jag har hittat det gonom PNH med det betyder inte att det är för alla, bara mig och flera 100 000 tals andra.

där har vi skillnaden. Jag behandlar mina hästar olika beroende på deras personalitet, vissa har mer självförtroende, vissa har ingen, vissa är lekfullt andra heller står och titta på. Vissa jobba gärna, vissa vill att jag vända om och går hem. Vissa är synlig osäkert andra ser lugn ut med är så rädd/osäkert att de har stängt av (gått inom sig själv). Att kunna ser skillnaden och vet vad jag ska göra för vilken häst för mig är NH. Att jag på en Naturlig sätt med mina kunskaper(horsemanship) kan bygga up de eller dämpa det som är oönskad. Att veta om de behöver tid eller ska det hända nu. Samtiden jag behåller deras respekt för mig.

Ingen har sagt det alls:confused:. Det man har lärt genom NH används i just allt detta du skrev.

Helt rätt!:bow:
Men varför är det som denna tråden och många andra skapat? Vill folk bevissa oss (som är insatt och ta NH väldigt seriös och även Newbi's som är intresserad) att vi har fel? Att det ska kalles för "SF" istället? vart är Öppet sinne i detta? Jag är enormt öppet men är emot saker i vissa grenar för jag tycker de är orättvis mot hästen menjag anser att det är just den tränare/ryttare/hanterare som är problemet inte själva grenen, och jag har aldrig öppet en tråd eller äns besökt dessa forumar pga jag vet för lite om dessa ämne. Visst söker jag mer information om de så jag kan lära mera men jag hoppa inte i diskuationer som jag vet för lite om.

Här är en allmänt fråga, Varför är folk änligen emot seriös NH? Nu pratar jag inte om dessa många Bettys i granbyerna och folk som fatta inte nåt om vad NH går ut på. Men folk som ta NH allvarlig? Jag har en terori på detta och det är så här. Många är bekväm i detta de kan redan och är rädd för det de inte vet om. Att lära nåt nytt kan vara skrämmande ibland och vissa inte trivs med att stepa ur sin egen comfort zone. Och vissa jag tror är rädd att kommer på att det de vet kan vara fel eller att det finns ett annat sätt eller även en bättre sätt.

Till din fråga:Är NH en trend?
Hur kan det vara det? För de flesta som skriver (som är emot NH) säger att Nh är bara saker som är från urtiders av gamla häst folk. Så om det har kommet från indiander/cowboys/Wein spanska ridskola/classic dressyr mm och är äntligen "Suntförnuft" hur kan det vara en trend om det har alltid funnits? Det är just nu folk satt ett namn på det för att folk förstår att det finns ett sätt att lära om det som har funnits och har utveklat sen gamlatiders. Då har jag varit i kontakt med NH i 33 år, hur länge måste det går för att inte ser det som en trend?
Men om det är som Lia skrev "utveklingsinriktad" så är det en trend. För det har funnits och kommer alltid finnas och ska alltid utveklas.

Ursäkta för allt skrammel men är sjuk i sängen och det är lätt att bli "carried away".:angel:

Nu ska vi se vart jag ska börja :d

Jag är inte negativt inställd till NH!!!! och vill inte bevisa något för någon!!! Jag tycker det är ett bra sätt att hantera hästen på men jag upplever det som att många som endast använder sig av den termen inte tycker att det finns något annat sätt att hantera hästar på för att vara (som du säger) en bättre människa för hästen.

Jag har själv varit på flera kurser (även med egen häst, inte bara tittat på) och föredrag i just ämnet NH. Bla för en kille som jobbar/jobbat på Montys farm. Och det finns saker jag gillar och saker jag inte gillar precis som med allt annat. Därför har jag valt bort en del saker och därför kallar jag mig inte NH männinska.

Jag har en mycket bra och nära relation med mina hästar som i stora drag bygger på tillit och ömsesidig respekt och självklart använder jag mig inte av våld på dom.

Skillanden som du hänvisar på har du nog inte tolkat det jag skrev som det var tänkt. Ska försöka formulera mig bättre. Jag behandlar varje häst efter personligheten men grund konceptet för min hantering är lika även om jag jobbar med dressyrhästen, travhästen eller "gårdshästen". Precis som du som använder dig av NH, jag har bara inget namn på min hantering ;) Såg att det var någon kommentar om att det är olika hantering om man håller på med tex dressyr eller NH. Tycker inte det behöver vara så.

Ska parera din fråga "Varför är folk änligen emot seriös NH?" med Varför är många seriösa NH människor emot oss andra?

Krya på dig! inte kul att vara sjuk :(

Senast ändrad av en moderator:

Natural Horsemanship (NH) är ett beskrivande namn. Man skulle kunna kalla det för "Plong" eller vad som helst, men då förlorade man ju just beskrivningen. Att vi använder oss av det engelska uttrycket retar en del, men så länge vi inte har något passande alternativ på svenska så ...

Hästkarlar för 100 år sedan använde sig inte av uttrycket NH eftersom det inte var påtänkt då, lika lite som Horsemanship, dator, skördetröska etc.
Jag tror f ö att man ska akta sig för att romantisera "gamla hästkarlar". I Sverige hade vi i huvudsak 3 "sorters" hästar med dito "hästkarlar", nämligen arméns, jordbrukets samt vagns-. "Nöjeshästar" förekom i stort sett inte.
När man läser i olika skrifter hur livet för dessa hästar tedde sig, är hästkarlar inte något positivt epitet. Bäst verkar bönderna ha hanterat sina hästar, delvis antagligen för att dom var just deras och livsviktiga för jordbruket.

Idag har vi förmånen att kunna lägga till "moderna" kunskaper mm till det som "gamla hästkarlar" hade och vi har också möjlighet att på ett annar sätt lägga tid på både våra hästar och vår egen hästutbildning. Därför är Natural Horsemanship mer än "gamla hästkarlar", även om man tar hänsyn till deras arbetstid tillsammans med hästarna.

Vad gäller min sista fråga så hittar jag inte någon klar bild.

Dags att knoppa. Godnatt!

LIA

Vilka alla???

Jag startade den här länken för att få höra era tankar om ni tycker att NH blivit en trend de senaste åren inte för att folk ska tjaffsa. Känner att jag måste gå emellan här.

Om jag ska vara helt ärlig tycker jag nästan att LIA har kommit med en del vassa komentarer själv.

Men nu tycker jag att vi lägger ner den diskutionen och återgår till den som vi började med. Är NH en trend, eller?? Eller kanske ska omformulera: Har NH blivit en tränd? (jag vet att NH har funnits länge men det har faktist blommat upp dom sista åren. Men tror inte dom gamla svenska "hästkarlarna" skulle säga att dom pysslar med NH ;)
Obs. Inga tankar eller svar är fel!!!

Okey jag tror att NH är en trend och kommer försvinna mer och mer men alla sådana trender kommer ha sina ständiga förespråkare och vice versa.

För min del fungerar inte NH alls så jag tycker det är värdelöst slöseri med tid. Men det är min mening.

Läste ditt svar till CS och vill ge ett par snabba kommentarer. ;)

Såg att det var någon kommentar om att det är olika hantering om man håller på med tex dressyr eller NH. Tycker inte det behöver vara så.

Ska parera din fråga "Varför är folk änligen emot seriös NH?" med Varför är många seriösa NH människor emot oss andra?
Jag har aldrig förstått "hålla på med NH". Det är inget man håller på med.
Oavsett man håller på med dressyr, hoppning, trav eller annat, så kan man leva efter NH-filosofin, det går alldeles utmärkt. Många gör det idag.

Jag har aldrig upplevt det som att seriösa Natural Horsemanship-människor är emot övriga. Däremot kan du, om du läser olika NH-trådar här, se att motsatsen är vanlig. Dvs att anti-NH-människor är synnerligen mycket emot Natural Horsemanship. Varför?? CS serverade en tänkbar förklaring. Kanske finns det fler.

LIA

För min del fungerar inte NH alls så jag tycker det är värdelöst slöseri med tid. Men det är min mening.
Behöver ju inte innebära att det är fel på Natural Horsemanship?

LIA

Hur kan nh vara en trend som funnits i ett 100 tal år???
NH är bara ett namn på naturlig hantering.

Jag tycket NH (till namnet) blivit lite av en trend, på gott och ont. De flesta metoder är bra, det är utövare (kanske även instruktörer) som ibland är lite klantiga.

Jag har också gått NH-kurser och har repgrimma och långt rep. Tycker det är en utmärkt utrustning när man jobbar m hästen eller bara leder den eller lastar.

Jag kallar det NH när jag gör de övningar jag lärt på kurser mm. Tycker de är bra (i måttliga doser) Men när jag och hästen kan dem ( gör dem bra) så övar man inget mer. Kanske testar nån gång ibland och när hästen svarar är det bra. Man behöver inte provocera.

Dess emellan hanterar jag hästen som vanligt dvs utövar även där en typ av horsemanship- men kallar det inget särskilt. Det ingår i det dagliga arbetet. Hästen får givetvis inte bita åt mig eller hota, hästen får aldrig trängas, ska lyfta fötterna, ska stå still när jag sadlar och stå still när jag går upp i sadeln, inte tigga godis mm

Jag tror NH blivit så stort därför att det är lätta att beskriva. Det finns böcker och övningar överallt. Man har sammanfattat lång erfarenhet till korta lättförståliga övningar.

De "gamla hästkarlarnas" hantering är inte lika lätt att ta till sig. De har inte tänkt i övningar- det är erfarenhet- svårt att beskriva. De har inga "snabba fix" att lära ut.

Jag anser att man oavsett vilken metod man väljer, måste göra metoden "till sin egen". Ingen människa är en annan lika, vi har olika styrkor och svagheter. Vi kan lära oss en metod men sen måste vi anpassa den till den egna unika situationen. Jag är inte Pat Parelli, kan aldrig bli Pat Parelli, jag måste lösa saker på mitt sätt, jag måste tänka själv, annars blir det hopplöst fel, men gärna ta råd från andra.

Det här med godis och kliande och ledarskap:
Man kan "tillåta" olika saker beroende på hur duktig hästmänniska man är. Vissa (de som kan sätta tydliga gränser) kan låta hästen klia sig på dem eller ge godis ur handen, medan andra gör bäst i att låt bli.

Sen det här med ledarskap. En del säger att antingen är du ledare över hästen eller så är hästen ledare över dig. Jag tycker det finns fler alternativ.
A) Hästen är ledare över dig: Han knuffar undan dig om du står i vägen, han tar morötterna även om du står på dem.
B) Han respekterar din plats och viker undan , men han följer dig inte in i otäcka saker som en transport mm
C) Du är ledare över hästen (eller jämvikt) Hästen utför villigt det du ber om, även det som är lite otäckt - han litar på dig.
D) Han ser dig som flockledare. Glöm det- vi tillbringar aldeles för lite tid med hästen

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår att du går i försvar...
Du var inte en av dem som behövde lära sig att läsa hästar innan du anammade NH- big difference:grin: Du har tidigare goda erfarenheter o kunde nyansera vad du ville ha ut av det. Att plocka de berömda russinen.

MEN. Just du, som håller kurser- förmodar jag, borde inse hur det ser ut IRL- när du träffar nya elever.
Har du elever som går i åratal hemma hos dig?
Det skulle behövas.

Nej jag kan aldrig tro att ett öga för hästar kan läras ut via böcker eller videos. För det krävs lång erfarenhet under en tränares supervision.

M a o lika lite som du kan lära dig rida bra genom att läsa- bara.
Du behöver ngn som bekräftar att det ä'r rätt eller som korrigerar i tid.

Hej! Vill bara påpeka att jag inte har läst HELA tråden... men mkt av den!

Detta är vad "NH" är enligt Wikipedia : http://sv.wikipedia.org/wiki/Nh

Natural horsemanship, engelska och betyder ordagrant ungefär naturligt handhavande av hästar, är en skolbildning och en lära om hur man kan arbeta med hästar på ett mer naturligt sätt genom att ryttaren utbildas i hur hästar beter sig och tänker.

I grunden går läran ut på att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren och att man kommunicerar med hästen på hästens eget språk. Natural Horsemanship bygger på begreppet horsemanship där man lär sig att förstå hästen på ett djupare plan, exempelvis hur hästen ser saker och ting och hur de uppfattar omvärlden. Natural horsemanship används inom träning för all slags ridsport och då speciellt inom westernridning. Natural horsemanship kan utövas både från marken och uppsutten i sadel som ryttare. NH som det oftast förkortas har blivit populärt de senaste tio-tjugo åren men har sina rötter i antikens Grekland och fältherren och skriftställaren Xenofons (430-355 f.Kr.) erfarenheter av hästskötsel och ridning

Jag själv "anser" att jag anänder mig av NH.... MEN i mina ögon tycker jag att det har blivit en "trend":(

Jag "började" med NH för ca 10 år sedan...
Det var "innan det vart en stor grej"

Eller egentligen ska jag inte säga att jag "började med"... för jag har i hela mitt liv "utövat denna metod" på alla min djur....Så jag ska säga att jag fick ett namn på vad jag stod för....

Sen kan jag ibland frångå mina principer och göra nått helt annat.... OFTA med ett dåligt resultat:(
Då återgår jag till "mitt vanliga" sätt att "hantera" mina hästar/ djur!!!

Jag gör på detta sätt för att jag tycker det fungerar.... inte för att det är NH...

Har nu jobbat med detta repviftande i 5 år, och använder repet som ett redskap. Har jobbat klassikt innan i 28 år, men kände alltid att det finns såå mycket mer.:idea:
Har alltid jobbat med mina hästar från marken först, som pressening, vatten, kommunikation med stor skopa förtroende mm enda sedan jag var liten

Det är så behändigt och bra hjälpmedel, då det efterliknar hästens svans, min arm, longerlina, sele, sadelgjord mm mm.

Är så bra till inridningshästar mm.
Tror ni man bara står och viftar för syns skull, det är perfect timing!! som gäller och eftergift i rätt skede.

Senast ändrad:

:rofl: Precis, om man tänker efter borde dom - om dom ser oss som hästar :angel:- bli väldigt upprörda för vi går ju på två ben HELA TIDEN och en häst som gör det skulle vara ganska hotfull när den närmar sej en annan häst:rofl::rofl:

Då borde man gå ner på fyra ben för att vara konsekvent:banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve