Är NH en trend, eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är NH en trend, eller??

Men då är det knappast något NH Det är bara vanlig hederlig sund hästhantering.
Varför skulle inte "vanlig hederlig sund hästhantering" vara en del av Natural Horsemanship?

Jag har frågat dej förr men aldrig fått ett enda konkret svar Men jag ger inte upp så lätt

VAD exakt skiljer då som gör att något kan kallas NH? Eller ÄR NH i din definiton bara gammal vanlig sund hästhantering som fått ett "namn" som gör att det är lättare att sälja som om det vore ett nytt koncept
Svaret är detsamma... Gör som jag och många andra, gå kurser för välrenomerade NH-instruktörer så lär du dig. Dvs om ditt intresse verkligen är att veta.

LIA

Det har jag inte sagt men det tar alldeles för lång tid för ett märkbart resultat.
Sedan att det har funnits jätte länge betyder inte att det är rätt eller fel.
Folk dricker massor med sprit trotts att det inte är bra för oss men det har man gjort sedan urminnes tider. ;)

Det beror helt på kunnighet och individer när man jobbar.
Varför ska det gå fort fram, det låter inte så bra..:confused:

KL

Sättet jag jobbar på med hästar är nog en mix av "allt" - jag plockar det som passar mig från alla stilar, men det har väl råkat bli rätt inspirerat av NH.

Anledningen till att NH har blivit så populärt tror jag är att människor (inklusive jag själv) gärna vill ha en klar och tydlig "metod" att arbeta efter. Typ "om hästen för si gör jag så". Det har både sina för- och nackdelar. Fördelarna är att man känner sig väldigt säker och det märker hästen. Då både litar och lyssnar den ofta mer på en. Dessutom handlar man ofta konsekvent och är rättvis mot hästen när man vet exakt vad man ska göra i alla lägen.
Nackdelen är att människor som kanske inte exakt har förstått vad tanken är bakom alla övningar och handlingar kan misstolka hästens beteende och göra saker och ting av fel anledning eller på fel sätt.

Avslutningsvis skulle jag vilja påpeka att det finns rötägg och folk som behandlar hästar dåligt och okunnigt inom alla av hästsportens grenar och inriktningar. Tränare som inte vet vad de sysslar med får dock lättare fäste i lite "nyare" inriktningar som NH (NH är ju trots allt relativt nytt i Sverige) som ännu inte vuxit sig så stora och som folk i allmänhet ännu inte har så mycket kunskap om.

Konsekvent hantering av hästar är i mina ögon A och O och jag sysslar inte med NH utan traditionell horsemanship. Oavsett vilken inriktning man sysslar med så måste man ju ha en röd tråd i sin hantering, hatta runt finns det väl ingen som förespråkar?

KL

Sättet jag jobbar på med hästar är nog en mix av "allt" - jag plockar det som passar mig från alla stilar, men det har väl råkat bli rätt inspirerat av NH.

Anledningen till att NH har blivit så populärt tror jag är att människor (inklusive jag själv) gärna vill ha en klar och tydlig "metod" att arbeta efter. Typ "om hästen för si gör jag så". Det har både sina för- och nackdelar. Fördelarna är att man känner sig väldigt säker och det märker hästen. Då både litar och lyssnar den ofta mer på en. Dessutom handlar man ofta konsekvent och är rättvis mot hästen när man vet exakt vad man ska göra i alla lägen.
Nackdelen är att människor som kanske inte exakt har förstått vad tanken är bakom alla övningar och handlingar kan misstolka hästens beteende och göra saker och ting av fel anledning eller på fel sätt.

Avslutningsvis skulle jag vilja påpeka att det finns rötägg och folk som behandlar hästar dåligt och okunnigt inom alla av hästsportens grenar och inriktningar. Tränare som inte vet vad de sysslar med får dock lättare fäste i lite "nyare" inriktningar som NH (NH är ju trots allt relativt nytt i Sverige) som ännu inte vuxit sig så stora och som folk i allmänhet ännu inte har så mycket kunskap om.

Du satte ord på precis som jag också tänker och jobbar:bow:

Ja, det är det faktiskt..
Just det du skriver med ens eget säkra sätt på vad man gör, gör en till en bra och ödmjuk ledare.

Jag tycker det är så härligt när hästen kommer in till mig vid inkallning och njuter av att bli kliad i pannan.:love:

Den dagen jag hör en häst gnägga efter sin Nh-människa eller för den delen kommer villigt- ska jag göra ett undantag i min kritiska hållning.

Då får du börja nu för alla mina tre hästar gnäggar på oss när vi kommer för att hämta dem, eller går förbi dem i hagen..

kom nu bara inte med att de tror de ska få mat:grin:

Precis! Och när man känner sig lugn och säker behöver man inte hålla på o hävda sig mot sin häst hela tiden, som många osäkra människor gör. Allt bara funkar :)

Min häst älskar också kli i pannan :D hon riktigt lutar sig mot handen när man kliar henne!

25711900.jpg

Exakt! Jag tror att det är just den röda tråden som gör att folk söker sig till NH.
Jag ser ingen anledning till att söka mig till NH för att hitta ngn röd tråd, jag är helt nöjd med den röda tråd jag och många andra redan har i vår hantering av våra hästar. Varför laga ngt som inte är trasigt?

Jag ser ingen anledning till att söka mig till NH för att hitta ngn röd tråd, jag är helt nöjd med den röda tråd jag och många andra redan har i vår hantering av våra hästar. Varför laga ngt som inte är trasigt?

Jag ser inte heller någon anledning till att du skulle söka dig till NH, men uppenbarligen finns det ju andra som gör det. (det finns andra som söker sig till NH för att hitta den där röda tråden alltså)

KL

Håller med dig!!!:bow::bow::bow: Du lyckades formulera dig mycket bättre än vad jag gjorde :D

som många andra håller jag med där! :bow:

Skogstokig o fiaskrutt, tusan va glad jag blir att de finns fler som tänker som jag på denna planet :) skål på er! :D

//Sussie (lite packad)

Du har tydligen bestämt dig för att inte "ta" i ordet NH, av princip eller hur?
På sätt och vis kan jag förstå dig när man läser att någon "tränar" NH eller "använder" sig av NH !??
NH är inte en träningsmetod NH har ingenting med vispande rep eller "morotskäppar" att göra som uppenbarligen en majoritet av folket här tycks tro.
Det påstås att det inte finns ett bra svenskt ord för NH, visst finns det en bra svensk översättning som ganska klart beskriver vad det handlar om, ordet är "naturlig hästhållning". Det vill säga ett för hästen naturligt (så naturligt det nu kan bli hos oss människor) sätt att leva, helt enkelt hästens levnadsmiljö.
Exakt vad den svenska djurskyddslagen kräver. Jag skulle tro att många av de uttalade NH motståndarna är motståndare just därför att de tror att NH är lika med repviftande och mer eller mindre kufiska "lekar" med hästen. För mina hästers bästa håller jag mig till en Naurlig Hästhållning vilket innebär att hästarna går fritt ute året om utan skor eller täcken. Jag skulle inte heller komma på den befängda tanken att KLIPPA mina häster.
Tyvärr har en grupp tagit sig rätten att tolka ordet Naturlig Hästhållning till något helt annat än det betyder. Jo då jag är medveten om att vissa kommer att hävda att NH betyder Naturlig Hästkunskap men det förändrar ingenting av det jag här har hävdat. DET ÄR INGEN TRÄNINGSMETOD! Hästen skall inte lära sig något, den kan redan allt den behöver kunna det är vi som behöver lära oss genom att förstå hästen.

Ronja

Jag tycker du ska löpa linan ut och släppa ut dina hästar i skogen, varför rida på dom (det kanske du inte gör:cool:) varför köra, eller hålla på med dom öht, det är inte naturligt för en vild häst.......

SKa man öht använda hästen måste man anpassa förutsättningarna, då är skor nödvändigt för de flesta hästar för att inte få ont i fötterna, :crazy:.
Naturligt eller ej. Ska man arbeta så att hästen blir svettig så klipper man eftersom det inte är nyttigt att stå kall med päls som är våt inifrån i en hage utan täcken. Men ska man inte göra något med dom så visst, men varflr då inte släppa dem helt, varför staket, liksom:confused: De t är inte heller naturligt.:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 981
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 489
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar