Är NH en trend, eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är NH en trend, eller??

Det som jag tycler är lustigt i kråksången är ju att folk tränar NH med sina hästar när det borde vara tvärsom....<hästarna kan ju hästarnas språk...
Man tränar inte NH, man "lever" det. Vilket bland annat innebär att använda hästarnas språk (så gott det går) i kommunikationen med dom.

Den som säger "tränar NH" har missuppfattat vad Natural Horsemanship är. DU vet vad NH innebär.

LIA

Re: Sv: Är NH en trend, eller??

Det är hästen som drillas med bl. de 7 games. Man viftar med fingrar o rep utan att fatta ett dugg- hästen fattar ännu mindre o drar sig därifrån. Hästen backar o den osäkra människan ser sin makt bre ut sig -Ah! Hästen respekterar mig:idea::banana:.
tyvärr är du rätt där i vissa situationen. Men då är det människan som det är fel med inte filosofen/metod(vi kalla det det för nu, för det verkar att vad man än kalla det, är det fel...). Jag tycker det är mycket fel med andra hästhanterings metoder och grenar men jag skylla på de som gör fel eller okunnighet och inte själva ämne så säga. Du har sett dålig NH och du tror alla gör dålig. Jag har sett dålig dressyr med när det är gjort rätt är det vackert. Samma med NH, Sen att andra inte fattar vad det går ut på är deras problem inte NH. Men det ta oss tillbaka till det. Tyvärr är det dåliga/oseriösa NH Tränare där med.

Ordet respekt har även fel betydelse i kriminella/ gängkretsar. Något som man hotar till sig med terror.
Ja men nästan alla "kretsar" tolka ett ord olika.

Verkligheten ser inte ut så på många andra håll- ser skiten dagligen:mad:
Men om man titta på samma skit så ser du inget annat. Kanske undersöker mer det du klaga på hela tiden på en mer avancerad nivå, än mary jane som bor bredvid som läst det i "en" bok. Men samtiden om man har inte ett "open mind" så blir det fel med...

Re: Sv: Är NH en trend, eller??

Man tränar inte NH, man "lever" det. Vilket bland annat innebär att använda hästarnas språk (så gott det går) i kommunikationen med dom.

Den som säger "tränar NH" har missuppfattat vad Natural Horsemanship är. DU vet vad NH innebär.

LIA

Jag också har tänkt mycket på det och tänkt samma sak. Bara pga av folk har tolkat det fel.

So here is my thoughts about it...(mer riktat allmänt inte mot dig. Jag vet du vet allt detta redan)

Om jag vill vara pianist så träna jag med en piano, Om jag vill vara en löpare så träna jag min kropp, om jag vill vara en bättre dressyr ryttare så träna jag dressyr (mina "skills" så säga, histori båkom det och vad det gör ut på), Om jag vill vara en allmänt trevligare person för min häst och har förhållande byggt på ömsesidigt respekt, så träna JAG min hjärna. Och det jag lära-mig/träna-på kalla jag för NH.

Pat har en ord språk som jag tycker om..."What do you call it when you turn a horse loose?...The truth!"

Om jag har tränat min kropp för "timming, movment and precision" och tränat min hjärna för att göra det jag måste göra och vet det är rätt och rättvis, och släppa hästen lös...så¨får jag sanningen om jag gör rätt eller fel. Om jag har varit rättvis eller inte. Om jag har förtjänat hästens respekt eller inte. Sanningen är Stanna hästen med mig eller springa den iväg? Vill den följa mig frivillig eller vill den spring iväg? Gör den det jag begär av den och ser glada att göra det eller vill den spring iväg? Titta den på mig med en fråga, "Vad ska vi gör nu?" eller ger den mig fingret..och sen vill springa iväg?

Kan man inte "Träna" och fortfarande vet vad saker går ut på?

Vill önska dig ett Gott Nytt År samtidigt med ett "high five" för ditt tålamod att förklara om och om igen vad NH är.
Gott Nytt År med massor av goa hästupplevelser även till alla övriga, oavsett ni upptäckt vad Natural Horsemanship innebär, eller ännu har det kvar att uppleva!

LIA

Kan man inte "Träna" och fortfarande vet vad saker går ut på?

Klart man kan men det betyder ju inte att man vet....Många tränar, de läser en bok o går på kurs...dom vet hur man ska göra men har inte öga eller känsla för det dom håller på med.
Sen kommer det oundvikliga....HJÄLP MIN HÄST ANFALLER MIG :grin:
Antingen ger man fan i att göra saker man inte förstår eller så försöker man fatta vad man gör, och varför..

Varför provocera fram nåt som hästen tycker är obehagligt bara för att visa att man är ledare :crazy:
Det finns folk på riktigt som verkligen tror att man tappar ledarskapet om hästen vill klia sig på dig om det t ex är svett i ansiktet....det är helt sjukt för i såfall hade jag varit död för typ 30 år sen...sen om man VILL bli kliad på eller inte är en helt annan sak...mina hästar får klia om dom inte kastar iväg mig, och JAG personligen ser det som en kärleksfull handling, ett teamwork...om det kliar på dig så självkart hjälper jag dig.
Det finns folk som tror man tappar förtroendet om man ens >GÖR nåt som hästen inte gillar, ex lastar på en finka.
Att vara en ledare innebär ju att vara den tryggheten om hästarna behöver I SAMBAND med människor.....jag kan aldrig ta över ledarskapet i allmänhet som hästar rangordnar varandra i, för jag är inte där jämt.

Det är inte lätt att bli ledare, att bli NHare, det krävs vissa medfödda egenskaper faktiskt och de flesta som håller på har tyvärr inte dom, en del kan säkert träna upp känsligheten för att läsa djuren, men många fattar inte ens att det finns en sån känslighet....tyvärr.

Senast ändrad:

Det handlar nog mer om att folk har svårt att uttrycka sig.
Man ska inte hänga upp sig på ord, säger någon tränar nh, så ta det inte så bokstavligt, de utövar ledarskap.

För mig som rider in hästar och tar emot problemhästar är "horsemanship" helt fantastiskt att hålla på med..
Visst det handlar om rent förnuft, men när man kommer till hästar med problem så är det livsviktigt med kroppsspråk, faktiskt annars också.

Jag har själv gått och utbildat mig i hästspykologi av olika utbildare, men när jag går tillbaka i tiden fanns det mycket i mig själv, som jag känner igen i horsemanshipen jag utbildats i..

Jag var alltid noga med att allt skulle fungera ifrån marken, innan jag hoppade upp och red, fick då höra idiotiska uttryck:grin: som att jag då lät hästen vinna för hjag hoppade av i farliga situationer och började jobba ifrån marken, Men i alla dessa fall jag gjorde så, så kom jag alltid överrens med hästen efter någon vecka och vi red överallt:love:

Fast det är knappast bara ett uttryck för jag har då sett det ena stolligare än det andra :D Utav folk som just håller på med NH...( lallare)

Att sen förädla det för att ta hand om problemhästar är ju en annan dimension..fast det finns säkert klåpare där också men dom dör väl ut av sig själv :angel:
Har man det i blodet spelar det ingen roll vad o hur o när man gör det...det känns att man gör rätt.

Jag har aldrig kört markarbete på det viset innan, speciellt inte på äldre hästar och det funkar det med. Men du kör din grej o jag kör min.

Jag fick bl a en skogstokig hingst på 5 år till mig, stor som ett hus och hade slagit sönder både folk o utrustningar. Jag slängde på han en sadel o red ut, efter några hundra meter blev han istadig och jag klämde på skänklarna och röt till.......>Det var INTE rätt melodi för den killen....han tittade på mig....och sa......Gör om det där en gång till om du törs :cool:
Oooops, fel av mig så jag fick få honom på andra tankar...det foick jag coch det blev ett samspel istället och efter det så bråkades det aldrig mer...

Jag lovar att om ni tagit in honom och gjort nån såndär join up så hade ni legat i en träkista idag. Honom gällde det att kunna lirka och komma i balans med, för den hästen var farlig om man dels visade sig osäker och dels om man ville ta över makten. Jag blev aldrig osäker, jag medlade bara så vi fick ett varsitt rätt :p

Jo, men klåpare finns i alla discipliner, och håller med dig, ofta dör de ut..
Vi har haft tre hästar hos oss varav alla attackerade sina ägare och andra..
Jag går inte in på detaljer, men det handlade om sparkar och hugg..

Vi arbetade med dessa hästar i några månader och utbildade deras mattar och hussar under tiden och vi kom på rätt köl, med dem..

Men en sådan häst som gör på detta viset, är livsfarlig och ibland får man plocka bort dem. För har de en gång lärt sig att ta över människan med våld så är det en mycket farlig häst..

För det finns de människor som fått sätt livet till i corallen..man måste inse sin egen begränsning och mot 600 kg har vi inte mycket att sätta emot.

Där kommer horsmanshipen in alltså ledarskapet, där vi jobbar snabbt och effektivt med kroppen och förflyttar hästen och olika delar på den.

För mig och mina medarbetare är det så rätt..

oki :D

Ja jag vill tilägga att jag inte tog emot problemhästar, utan konvalecenter och då tillkommer ju en del problem med i kittet så att säga, så min del i detta var inte att fostra grabben, utan för egen överlevnad är det en fördel att kunna läsa av hästar o situationer snabbt. Och inte gå in o leta upp i "boken"
Gott Nytt År på dig själv...

hej hej på er!
Nu har jag suttit och läst alla tankar och svar, tycker det var mycket intressant att se vad ni andra har för erfarenherter.:bow:

En tanke till bara, jag upplever det lite som att ni som utpräglat jobbar med NH ofta klankar ner på dom som inte gör det. Varför har det blivit så??

Jag jobbar inte enbart med NH på mina hästar, tycker iaf inte jag men då jag pga min mamma som alltid jobbat med hästar är född och uppvuxen i "hästflock" ;) och då mycket med sk problemhästar som kommit hem för "tillfixning" har jag alltid haft lätt för att förstå hästarna och kunna jobba med dom i en nära relation. Vad ska jag då kalla mig?? NH eller som jag själv tycker sunt förnuft och ömsesidig respekt??
Sen tycker jag att man måste se till att själv vara i balans i både kropp och själ när man jobbar med hästar, har man en dålig dag så är det ingen ide att försöka jobba med sin eller någon annans häst då man bara för över det på hästen.
Jag har flera gånger blivit tillfrågad att hålla lite små kurser i hästhantering men tycker inte att det är något som man lär sig på en på en "pisskvart" som min mamma skulle säga ;) det är något man lär sig under lång tid och genom att umgås med hästar.

Och slutligen
GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA!!!!

Så upplever nog jag att det är folk som klankar ner på andra överhuvudtaget i hästvärlden tyvärr..
Många är alltid duktiga på att berätta för andra hur de ska göra
Vi jobbar utifrån individen och egentligen är bara horsemanship ett ord på ledarskap, ömsesidig respekt och framförallt ett förtroende som är det svåraste att få av hästen..

I mina ögon är NH ngt som folk hoppar på då de inte fått lära sig det grundläggande i hur hästar fungerar, ska hanteras och skötas för att må bra, dvs de som inte har några grunder från äldre tiders hästmänniskor med respekt och kunskap = horsemanship.

Jag försöker att ha ett horsemanship-tänkande i min vardag med hästar, men NH är inte min grej.

Som sagt, onödigt att upprepa....:bow: :bow:

Samt att jag önskar er Gott Nytt År!

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett att det är tvärtom, de flesta som går kurser och dylikt i horsemanship, är ofta erfarna människor som vill något mycket mer än den "klassiska" hästhållningen.

Människor som känner att den finns mycket att lära och att man aldrig är fulllärd..
Jag försöker också alltid att hålla mig ödmjuk och öppen, samt ha ett gott horsemanship:)

Många kloka tankar i den här tråden!
Själv är jag inte renlärig, men att arbeta med hästen utifrån känsla och samarbete ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och jag är starkt influerad av NH- principerna. Å andra sidan tycker jag att det finns riktigt duktigt hästfolk inom alla "skolor", samtidigt som det finns riktiga måndagsexemplar också.

Kikar man lite närmare på hur duktiga hästmänniskor gör, vare sig det handlar om dressyr, AR, hoppning, western, skogslufferi eller vad som helst, så är grunderna desamma. En djup förståelse för hur hästar fungerar, hur man kommunicerar med dem och framförallt en ÖNSKAN att kommunicera med dem och förstå dem.

Duktiga hästmänniskor vill alltid lära sig mer och har en ödmjuk inställning. Måndagsexemplaren är mycket renläriga och tror att de har rätt i alla situationer. De kan bli farliga eftersom de kan ta till nästan vad som helst för att bevisa att de har rätt.

NH, och allt vad det står för, är något som alltid har funnits och alltid kommer att finnas bland hästfolk.

Detta är mina tankar kring det hela.

Många kloka tankar i den här tråden!
Själv är jag inte renlärig, men att arbeta med hästen utifrån känsla och samarbete ligger mig väldigt varmt om hjärtat, och jag är starkt influerad av NH- principerna. Å andra sidan tycker jag att det finns riktigt duktigt hästfolk inom alla "skolor", samtidigt som det finns riktiga måndagsexemplar också.

Kikar man lite närmare på hur duktiga hästmänniskor gör, vare sig det handlar om dressyr, AR, hoppning, western, skogslufferi eller vad som helst, så är grunderna desamma. En djup förståelse för hur hästar fungerar, hur man kommunicerar med dem och framförallt en ÖNSKAN att kommunicera med dem och förstå dem.

:bow::bow::bow:

Det också var en fin inlägg.:laugh:

*KL*

Jag håller med att jag tror det är många som har sin egen natural horsemanship redan i sig. Som Martha t ex. Fast hon kalla det för nåt annat, sunt förnuft. Jag känner många som kan mycket men vill inte vara kopplat med NH fast det är samma sak. Det är bara att vi säger Träna NH för vi följer en utbildnings plan.

Många träna NH för det har de inte inbyggt lika så många andra. Jag träna NH för jag vill lära mera om hästens psyke och hur mycket jag påverkar hästen i olika situationer. Men jag hade ingen problem med mina hästar, vill bara lära/göra mer.

Det är synd att många känna att de måste försvara själva ordet NH. Tyvärr är det många som har inte en grip på vad NH innebär med det är samma med andra saker i livet med.

Det du representerar, och många andra här också, är den där ödmjuka inställningen att man vill lära sig mer om hur hästen funkar och hur man ska kunna gå vidare. Sådana människor drar till sig andra och för principerna vidare på ett jättefint sätt!
Tyvärr finns det många som ger begreppet NH en negativ klang genom att tro sig vara fullärda, kalla det de sysslar med för NH och så bete sig illa både mot hästar och människor.
Ett exempel: Var hos en kille som höll på med westernridning och som använde sig av "NH" när han arbetade med hästarna. En av hans döttrar hade ramlat av sin häst ute i skogen, och den hade sprungit hem lös. Detta hade hänt flera dagar tidigare.
Nu skulle han minsann visa hästen vem som bestämde! Den skulle inte springa ifrån sin ryttare utan underordna sig människan! Så in med hästen i rundcorallen, och så låta den springa halvhysteriskt med uppspärrade ögon och näsborrar runt runt runt, byta varv, runt, runt, runt tills svetten dröp.
När man såg det fick man ju inte direkt något förtroende för westernridning och NH, men som väl var hade jag sett andra tränare också och förstod att denne man skulle ägnat sig åt att samla frimärken istället, eller något annat där han inte kunde skada levande varelser. Annars hade jag gått därifrån med den fasta förutsättningen att aldrig ägna mig åt NH mer ....

Ett exempel: Var hos en kille som höll på med westernridning och som använde sig av "NH" när han arbetade med hästarna. En av hans döttrar hade ramlat av sin häst ute i skogen, och den hade sprungit hem lös. Detta hade hänt flera dagar tidigare.
Nu skulle han minsann visa hästen vem som bestämde! Den skulle inte springa ifrån sin ryttare utan underordna sig människan! Så in med hästen i rundcorallen, och så låta den springa halvhysteriskt med uppspärrade ögon och näsborrar runt runt runt, byta varv, runt, runt, runt tills svetten dröp.
När man såg det fick man ju inte direkt något förtroende för westernridning och NH, men som väl var hade jag sett andra tränare också och förstod att denne man skulle ägnat sig åt att samla frimärken istället, eller något annat där han inte kunde skada levande varelser. Annars hade jag gått därifrån med den fasta förutsättningen att aldrig ägna mig åt NH mer ....
Du vet att detta inte har något med Natural Horsemanship att göra, antar jag. Oavsett om personen själv säger sig "använda sig av NH".

En parallell från ett annat område är "Demoktatisk Republiken Ditt o Datt" fast alla inser att det handlar om precisa motsatsen, en diktatur. Allt man behöver är att iakta och tänka till.

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 493
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve