Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

Nej, jag tycker faktiskt inte att föräldrar ska ha förtur till ledighet över julen. Även barnfria människor vill kunna umgås med familj/släkt under dessa dagar. Ibland tycker jag lagen är otroligt kränkande mot barnlösa människor, som om de inte accepteras eller lyssnas på bara för att de inte har några barn.

/carat - vars pappa har varit borta och jobbat mååånga julaftonar utan att familjen led av att han jobbade. Vi sköt helt enkelt upp julfirandet till lite senare den dagen om han slutade sent. Började han sent så firade vi tidigare.

så är det för mig också som är sambo. Vi fick ingen semester tillsammans denna sommar...

Trist :(

Ja den här tråden hade ju trillat iväg rätt många sidor sen jag tittade in sist :p
Men jag står fast vid att jag tycker att om inte föräldrar vill arbeta julafton när verksamheten faktiskt kräver detta så kan man leta ett annat arbete.
Att ta ut föräldradagar är en sak, det kräver vikarie (hos oss iallafall) och då spelar det ingen roll om det är föräldern eller vikarien som jobbar för passet blir täckt iallafall.
Men man kan inte lägga ledigt/semester varje år på julhelgen och förvänta sig att få igenom det när det är en hel arbetsgrupp som också vill vara ledig ibland.

Vi har turordning på mitt jobb, vi kom förra året överens om att vi ska ha julaftons kväll på rullande schema, vi är 12 i gruppen -jag jobbade förra året på kvällen och alltså ska inte jag göra det förens år 2019 igen.

Jag har svårt att tro att ett barn per automatik får en rutten jul för att en förälder inte är närvarande, bevisligen finns det rätt många ungar som har haft föräldrar som arbetat jul (bland annat jag -när jag var liten jobbade min pappa skift på pappersbruk). Och mina barn kommer att få vara utan mig ibland på jularna för jag jobbar som sagt alla dagar på året.

Barnperspektivet -det tycker jag är att skapa en så bra tillvaro för sina barn som möjligt, att lära barnen traditioner, att ge dem trygghet och kärlek i massor (bland annat) -jag kommer aldrig gå på att mina barn blir otrygga och osäkra individer för att jag jobbar en julafton.

Jag orkade bara läsa igenom första halva sidan :angel:

Men kan ta mig själv som exempel.
Jag har ställt upp VARJE julafton, men, inte i år.. i år SKA jag äta jullunch med min 97-åriga mormo. Vem vet om hon kan fira jul nästa år?
Ser henne i princip aldrig för jag jobbar varje helg, och det är då mamma tar hem henne för fika hos dem.

Mormor orkar inte äta julmiddag med oss, så det blir alltid lunch.

Ska jag då välja bort det?

Bara för att man själv inte har barn betyder det heller inte att övriga familjen vill vara utan en, jag är någons barn, barnbarn, kusin, brorsdotter...

Men det är fortfarande ingen av "er" som kunnat peka på varför barnen har ett sånt skrikande behov just på julaftonen.

jag tror snarare att just julafton är en dag de INTE har behov av bägge föräldrarna, många barn är så upptagna av sina presenter...

Här gick det hett till ;)

Inte _Ung mfl: Självklart ska man sätta barnens behov i första hand, men vad behöver då ett barn. Självklart är mat, kläder, kärlek, uppmärksamhet, respekt... hoppas jag åtminstone. För att kunna prestera detta behöver föräldrarna tillräckliga resurser i fråga om ekonomi/tid och engagemang. Inget barn har något medfött behov av att fira jul överhuvudtaget, den miljö barnet vistas i kan göra det besvärligt att avstå från julen helt, men knappast att skjuta på den eller tidigare lägga den. Den familj som inte kan anpassa sitt julfirande efter "matsäck" utan att det påverkar barnen negativt har troligen stora problem och behöver säkert stöd på många områden.

Föräldrar bör dock få förtur till att ha ledigt över huvudtaget till jul. Jobbar man på udda ställen (tänker mig nu på båtar/oljeplattformar/flyg) där man kanske är borta i flera dagar/veckor då känns det naturligt att ensamstående får förtur till att vara hemma julhelgen, men detta tillhör nog inte vanligheterna.

Vem ska då få förtur till ledighet, enligt min mening den som har störst behov. När det gäller jul så firar en del en liten jul med närmsta familjen, andra en stor överdådig med tjocka släckten, och vissa inte alls. Oavsett om man har barn eller inte så har ju den som firar med släkten besvärligast att påverka, medans den som firar i mindre skala har större valfrihet. Den som "offrat" sig flest gånger och stält upp bör också ha företräde och visst kan/ska barn vägas in i viss mån. Jag tror dock att det ofta som föräldrar framhärdar att det är för barnens skull även om det egentligen handlar om att tillgodose deras behov, de kanske till och med lyckats övertyga sig själv:angel:.

På min förra arbetsplats var det bäst att hålla käften om att man var förälder om det kom till ledigheter. Föräldrar var det mest nedprioriterade som fanns. Att man tex behövde få veta i tillräckligt god tid hur en schemaändring skulle se ut var nästintill lögn att få igenom. De höll precis fackets deadline, eller tummade lite lagom på den.

Min make hade flera ggr på sin arbetsplats fått igenom att lägga sitt oregelbundna schema efter mitt oregelbundna schema, men se där, då var det plötsligt schemaändring på mitt jobb igen:mad:. Här har vi varken nattis eller släktingar att ta till så prio ett var helt enkelt att ett barn på mellan ett och fem år inte skulle sköta om sig själv på kvällarna.:grin: Minst 2-3 ggr har jag fått svaret: man kanske inte ska jobba här om man har barn ..

Nåväl, jag har jobbat 4 av fem jular på det där jobbet för att mitt schema råkade se ut så. För oss är julen barnens högtid, men jag har aldrig tänkt så att jag skulle ha större rätt till de röda dagarna än någon annan på jobbet. Däremot skulle jag gärna vilja jobba på en arbetsplats som förstår att man inte kan skaka fram ett nattis ur rockärmen för att chefen tycker att det är en jättebra idé att nästa vecka omvandla mitt dagspass till ett kvällspass med kickoff/kurs, och att alla faktiskt inte har en farmor utan ett eget liv.

Alltså, att kräva jularna är långt ifrån min verklighet. Här ber vi om det lilla, som att vuxna kolleger med utflugna barn ska förstå att en tvååring inte kan fixa käk och natta sig själv ..

Jag tycker att småbarnsföräldrar ska ha rätt till ledighet under helgdagar. Däremot ska ensamstående ha förtur enligt mig.
(Är själv sambo så jag pratar inte om mig själv här)

* Det är inte kul för barnen om ingen av deras föräldrar är hemma.

* Det finns inte alltid omsorg för barnen under helgdagar. Och om det erbjuds så är det oftast ny personal och inte ordinarie vilket inte alla barn klarar av.

Jag är själv småbarnförälder och kan mycket väl förstå alla andra som också vill vara lediga och försöker i den mån jag kan ställa upp på helgdagar. Jag brukar välja att vara hemma på julafton eftersom jag tycker att det är mkt viktigare för barnen är nyårsafton tex. Så då jobbar jag nyårsafton då många av de som inte har barn gärna är lediga så det brukar lösa sig.

Jag har även ställt upp och jobbat julmornar men så att jag ändå är hemma till julbordet och tomten. Det är inte optimalt men funkar.

Och fortfarande tror jag inte att alla barn blir traumatiserade om någon av deras föräldrar jobbar åtta timmar på julafton. Det känns inte ens i närheten av rimligt.

Jag håller med. Det där med att just julafton är så himla viktigt och att det skulle kunna bli en stor traumaupplevelse av att inte båda föräldrarna är lediga hela det dygnet - det är ju något man själv skapar. Om man nu firar jul så kan man ju fira det på andra dagar än just julafton.

När jag varit sambo så har vi firat jul på olika dagar hos mina resp sambons föräldrar. Mina föräldrar (och jag) är väl de som är mest flexibla. Vi kan lika gärna ha "julafton" på juldagen, annandagen eller någon mellandag. En gång firade vi jul ett antal dagar före julafton eftersom jag skulle vara bortrest över julen på skidsemester. Jag ser inget skäl att vi inte skulle kunna göra samma sak nu när vi får barn. Och skulle jag eller sambon ha ett arbete som innebär att vi måste jobba på helger så hade vi väl helt enkelt lagt om julfirandet till en dag när båda är hemma. Eller firat lite "smått" på julaftonskväll (eller fm); den tiden när vi är hemma tillsammans hela familjen. Och tagit det "stora" firandet någon annan dag. Att få fira jul flera olika dagar tycker jag är rätt så kul - då får man ju julafton flera dagar! Och om jag tycker det är "normalt" och okej så kan jag inte tänka mig annat än att vårt barn också kommer tycka det är fullständigt normalt.

Jag känner folk som säger att det inte är någon "riktig jul" om de inte är utomlands. För mig är det totalt främmande, jag tycker precis tvärtom. Men det där är ju helt och hållet beroende på vad man har för egen tradition i familjen! I en familj där barnet t ex har separerade föräldrar och man firar just julafton vartannat år hos mamma/pappa eller i en familj där föräldrarna jobbar helger så blir ju det fullt normalt.

Måste tillägga en sak...

På ett av mina 3 jobb så har vi öppet 11-14 (eller något liknande) på julafton (butik). Då tycker jag att de som har familjen i annan stad ska ha förtur, inte de som bor i stockholm och ska fira här!
Vi har en från östersund och en från småland, de måste ju ha chans att köpa tågbiljetter och verkligen komma hem!

Där är dock chefen GRYM. Ställer man upp på väldigt kort varsel eller på sådana dagar så bjuder han alltid på lunch eller fika, det har hänt flera gånger att jag fått dubbel lön bara för att jag har gjort brandkårsutryckning! :bow:

jag tror snarare att just julafton är en dag de INTE har behov av bägge föräldrarna, många barn är så upptagna av sina presenter...

Bra svar! :D

Rent allmänt:

Jag köper inte att föräldrar ska ha förtur till ledighet på just julafton, eller ens att barn har ett extra stort behov av att båda föräldrarna är hemma just den dagen eller att de blir traumatiserade för livet om det inte är så. Jag tycker absolut att julen är barnens högtid, och då menar jag alla barn oavsett ålder!

Men om vi ska gå in på vad som är viktigast för barnen på julafton så är det inte föräldrarnas fysiska närvaro, utan jag tror snarare att det viktiga är att föräldrarna är nyktra och att julfirandet går vettigt till utan uppslitande scener och gräl.

Sen tror jag att barnen lika gärna kan fira utan föräldrarna helt och hållet, tex hos farmor/mormor/annan släkt eller vänner, om det skulle behövas. Vad gör väl det om mamman, pappan eller t.o.m. båda dyker upp i slutet av julafton (eller bara är med i början) om bara allting annat är OK runtomkring?

Jag köper inte att föräldrar ska ha förtur till ledighet på just julafton, eller ens att barn har ett extra stort behov av att båda föräldrarna är hemma just den dagen eller att de blir traumatiserade för livet om det inte är så. Jag tycker absolut att julen är barnens högtid, och då menar jag alla barn oavsett ålder!

Men om vi ska gå in på vad som är viktigast för barnen på julafton så är det inte föräldrarnas fysiska närvaro, utan jag tror snarare att det viktiga är att föräldrarna är nyktra och att julfirandet går vettigt till utan uppslitande scener och gräl.

Sen tror jag att barnen lika gärna kan fira utan föräldrarna helt och hållet, tex hos farmor/mormor/annan släkt eller vänner, om det skulle behövas. Vad gör väl det om mamman, pappan eller t.o.m. båda dyker upp i slutet av julafton (eller bara är med i början) om bara allting annat är OK runtomkring?

Kan inte annat än att hålla med.

Undrar om det inte är föräldrars dåliga samvete för att de under de vanliga dagarna inte lägger ner tillräckligt mycket tid på barnen som igentligen spelar störst roll när de absolut kräver att man måste vara ledig hela julafton för annars blir deras barn helt traumatiserade?

Ta tex min kompis som har en mamma som är dålig. Hon vet aldrig om det är sista julen som de firar ihop eller inte. Varför skulle hon prioritera bort sin mamma framför någon som med stor sannolikhet har stor chans att fira nästa jul tillsammans med sin familj?

Det viktigaste är att julen är trevlig och att man skapar bra minnen. Inte att man är hemma hela dagarna kring jul.

Är det så fruktansvärt viktigt att vara hemma över jul så får man kanske hitta ett jobb där man är ledig hela julen.

Sen är det ju så att i de flesta yrken som man även jobbar röda dagar så blir man kanske långledig om man tar ledigt över julen. Denna extra semester behöver alla få då och då inte bara de som har barn.

Att kräva att föräldrar alltid skall ha förtur till ledighet skapar bara ett missnöje på arbetsplatsen helt i onödan.

Mvh

Tora

Nej, jag tycker faktiskt inte att föräldrar ska ha förtur till ledighet över julen. Även barnfria människor vill kunna umgås med familj/släkt under dessa dagar. Ibland tycker jag lagen är otroligt kränkande mot barnlösa människor, som om de inte accepteras eller lyssnas på bara för att de inte har några barn.

Fast det finns faktiskt ingen lag som säger att föräldrar ska ha mer rätt till semesterledighet under jul. Den enda lagstadgade rättighet föräldrar har är just föräldraledighetsdagarna som i de flesta fall tas ut (merparten åtminstone) under barnets första 1,5-2 år. Därefter har man rätt att ta tillfällig föräldrapenning när barnet är sjukt.

Gällande semester, flextid, schemaläggning osv finns ingen lag som säger att föräldrar har förtur till att vara lediga på storhelger eller förtur att välja semester under sommaren.

Så du kan andas ut! :D

Ska föräldrar ha förtur till ledighet om inte alla kan vara lediga?

Förtur vet jag inte. Men barn gillar ju rutiner och kan bli så väldigt ledsna om julen inte ser ut som den brukar. Dock tycker jag att det framförallt är upp till föräldrarna att försöka lösa detta även om arbetsplatsen bör se till att erbjuda så vettiga tider som möjligt för alla. Ett exempel på det senare är att dela upp arbetsdagen på ett bra sätt så att någon person inte tvingas arbeta 9-17 en julafton, utan att man snarare har tider som 7-14 eller 14-21 och sedan ha ett rullande schema. Då kan man fira jul med sina barn antingen på förmiddagen eller eftermiddagen.

Huruvida julen är just barnens högtid vet jag inte, det känns väldigt Disneyfierat. Det är väl glädjens högtid, oavsett om man är barn eller vuxen. Min sambos mamma är präst och julen är därför en stor högtid för henne och hon vill gärna samla familjen. Trots detta har hon inte fått se en av sina söner de senaste tre till fyra åren under julen då han har varit tvungen att arbeta pga att han är ensamstående utan barn.

Vi sköt helt enkelt upp julfirandet till lite senare den dagen om han slutade sent. Började han sent så firade vi tidigare.

Men så kan väl alla göra?
Barn eller inte.

Och det handlar fortfarande inte om vuxna föräldrar kontra vuxna barnlösa utan om den 3dje parten - barnen.
När en förälder vill vara hemma med sina barn så finns det barn i andra änden som behöver sin förälder.
Inga vuxna människor behöver någon annan så mycket som barn behöver sina föräldrar.

Ta tex min kompis som har en mamma som är dålig. Hon vet aldrig om det är sista julen som de firar ihop eller inte. Varför skulle hon prioritera bort sin mamma framför någon som med stor sannolikhet har stor chans att fira nästa jul tillsammans med sin familj?

Därför att det i det fallet handlar om vuxna människor som kan träffas på andra tider.

Barn fungerar i det fallet på ett annat sätt.
Och det är olika.

Det är inte den person som visst kan fira med sin familj nästa år det handlar om.
Utan barnet som är hemma utan sin förälder.

Längre ledigheter kan man ta när som helst.
Det behöver det inte vara jul för.

Men så kan väl alla göra?
Barn eller inte.

Och det handlar fortfarande inte om vuxna föräldrar kontra vuxna barnlösa utan om den 3dje parten - barnen.
När en förälder vill vara hemma med sina barn så finns det barn i andra änden som behöver sin förälder.
Inga vuxna människor behöver någon annan så mycket som barn behöver sina föräldrar.

Fast när det kommer till denna julfixeringen så undrar jag som sagt om det inte är förälderns dåliga samvete som snarare spelar in än barnets behov av att föräldern skall vara hemma exakt hela dagen.

Man kan inte säga att barnen alltid har ett större behov. De som har en förståndshandikappad bror som absolut vill fira jul med sin syster. Den som har sin mamma som kanske inte lever så länge till. Den som precis förlorat sin närmaste anhörig. Den som precis förlorat sitt älskade husdjur. Det finns hur många särskilda behov som helst.

Att tro att ett barn skulle fara illa av att mamma/pappa inte är hemma hela dagen på julafton känns väldigt långsökt. Det viktiga är att barnen (och alla andra) är omgivna av människor som bryr sig om dom och som skapar trevliga upplevelser. Men det behöver inte vara samma personer hela dagen.

Mvh

Tora

Ja, ser verkligen folks jular ut exakt likadana varje år? Exakt samma personer, på exakt samma ställe och på exakt likadana tider?

Brukar inte det variera, ibland är man bara familjen hemma, ibland har man gäster, ibland är man gäster. Vissa jular så är hela familljen med, andra gånger så har nån bytt partner och det är en ny person och den tredje julen kanske nån saknas?

Jag måste erkänna att jag är lite förvånad över hur rigid julen verkar vara för en del.

Även om det var ett tag sedan jag själv var barn så har vi barn från spädbarn till 18 i familjen och omedelbara dess krets.

Därför att det i det fallet handlar om vuxna människor som kan träffas på andra tider.

Barn fungerar i det fallet på ett annat sätt.
Och det är olika.

Det är inte den person som visst kan fira med sin familj nästa år det handlar om.
Utan barnet som är hemma utan sin förälder.

Längre ledigheter kan man ta när som helst.
Det behöver det inte vara jul för.

Så du tycker verkligen att ett barn har större rätt att ha sina föräldrar närvarande hela julafton än att man kanske får fira sin sista jul med sin mamma?

Nog för att barn är viktiga men ibland så måste de också stå tillbaka för annat. Sånt är livet.

När det kommer till uttag av ledighet så är det så att om man går på skift så är det inte ovanligt att det slumpar sig så att man bara behöver tex ta ut två dagar istället för 4 dagar för att vara ledig länge. Allt detta beror på att vissa tjänster inte finns alla dagar (det är som när man tar ut klämdagar). Fast du kanske anser att denna möjlighet också bara är förbehållen för föräldrar?

Det är väl snarare bättre att det blir så rättvist som möjligt med julsemestern. Det är väl bättre att barnen får lära sig att ibland så måste man tänka längre än sina egna behov? Att du får ha din mamma/pappa hos dig på julafton (dock kanske inte hela dagen) därför att någon annan äntligen kan åka och hälsa på sin mamma/pappa som de inte har sett på väldigt länge pga långa avstånd?

Julen är inte en barnhögtid utan det är en familjehögtid. En tid som man skall tillbringa med sin familj och ha trevligt och njuta utav varandras sällskap. Detta är inget som en barnfamilj har pattent på. Ibland så får faktiskt även de stå tillbaka lite för att någon annan skall kunna njuta av den möjligheten.

Mvh

Tora

jag är uppvuxen med att julen inte är våran helg, utan det är ett tillfälle att samla Hela släkten och umgås och äta gott. Jag tror inte det är nyttigt att säga att julen är barnens helg. Det är ett tillfälle att umgås med alla nya småkusiner som kommit, umgås med sin gamla farmor o.s.v.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?