Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

Jaha, och? Det går alldeles utmärkt att fira julen på förmiddagen, eftermiddagen, kvällen eller till och med dagen efter.

Det är ingen rättighet att få barn. Därmed inte sagt att det därför är rättvist att föräldrar ska få välja ledighet först av alla. Jag anser att det ska fördelas rättvist, förälder eller ej.

Med barnen i focus så blir det det.

Jag du gissar utifrån hur det kan upplevas som ofrivilligt barnlös. Men resonomanget saknar fortfarande barnperspektiv. det handlar om vuxna människors behov. Och ja det finns uppenbarligen ett behov av att skaffa barn ett högst mänskligt behov. Men var kommer barnets behov in i resonomanget, barnet som redan finns och vill ha sina föräldrar nära över jul?

Precis som du gissar hur alla barn och föräldrar i Sverige upplever det.
Barnet har nog inga behov från scratch, just gällande julen. Det är något som barnet kan lära sig.
Vill inte barnen träffa sina föräldrar andra dagar på året, t.ex. på sin födelsedag?

Precis som du gissar hur alla barn och föräldrar i Sverige upplever det.
Barnet har nog inga behov från scratch, just gällande julen. Det är något som barnet kan lära sig.
Vill inte barnen träffa sina föräldrar andra dagar på året, t.ex. på sin födelsedag?

Jag tror det har blivit ett litet missförstånd.
Jag tror din gissning stämmer mycket bra på hur de flesta barnlösa resonerar.
Barnen påverkas av omgivningen och julen blir viktig på mer än ett sätt.

Senast ändrad:

Men det är fortfarande ingen av "er" som kunnat peka på varför barnen har ett sånt skrikande behov just på julaftonen.

Varför har någon överhuvudtaget ett skrikande behov av julafton.
Julen är barnens högtid och vuxna kan hantera och påverka sin situation i högre utsträckning än barnen.

jag har läst hela tråden nu..

jag är 21 år, och jag har en förälder som jobbat måånga jular.. har jag ärrats av det?nädå jag lever och mår bra:p

barnet har förhoppningsvis två föräldrar..i annat fall kan man ordna med kanske andra släktingar..om inte detta löser sig så skulle jag nog kunna jobba i dess ställe..men mot att jag får en annan högtid, ex nyår eller midsommar..

Men jag tycker inte föräldrar ska ha förtur..julafton blir inte katastrof för det..är det bra att lära barnen att allt måste vara exakt likadant varje år?

Sedan va det någon som hade en förälder som nyss blivit änka, ska väl inte bli omsprungen av föräldrar just pga dom har barn? alla är väl lika viktiga? sen vad man gör på sin fritid har väl inte någon med att göra?

Gamla föräldrar kanske blir jätteoroliga/dementa och inte förstår varför man inte kan komma, ska inte dessa få förtur?

Varannat år principen är bra tycker jag.. det är en del av livet att jobba..ibland på såna dagar man helst inte vill

en fråga, så man ska behöva jobba som barnlös kanske 5 år jular i rad? bara för att föräldern vill vara hemma(och ja visst är det bra för då kan man mysa med mamman/pappan)

Jag kanske vill mys med min lillebror?pojkvän?

Olika tider för olika saker.
Unga samt singlar vill oftast ha ledigt på Nyår och då så kan de få förtur.
Det är också en stor högtid.

om man inte är en festprisse då? Då kanske man inte ser nyår som den roligaste dagen att vara ledig på, utan kanske hellre är ledig en mysig jul?

det är ju föräldrarna som formar barnet att tycka att julen är den viktigaste dagen.

*kl*

Efter att ha läst mångas svar så ska jag som singel och barnlös vara beredd att jobba alla storhelger och hela semestern :cool:

För det är ju viktigt för barnen att föräldrarna finns där och mamma och pappa måste ju ha ledigt tillsammans och därför ska vi singlar jobba på semestern och lägga vår semester EFTER alla som har barn och även efter alla som är sambo/gifta för de måste ju kunna vara lediga tillsammans.

För vår rätt att fira storhelg med släkt och vänner är inte lika viktigt och vår semester är ju mer "flytande" än alla dom med familj :cool::crazy:

Olika tider för olika saker.
Unga samt singlar vill oftast ha ledigt på Nyår och då så kan de få förtur.
Det är också en stor högtid.

Men då är man där igen, att ge en grupp förtur "bara för att". Säg att just familjen X anser att den här nyåren är viktigare för dem än julafton. De har synnerligen beaktansvärda skäl till att vara lediga men ingen singel vill släppa ifrån sig ledigheten "eftersom de är singlar så har de minsann rätt att vara lediga på nyår".

Är det inte bättre att göra som beastiebabie, man ser efter vilket behov som finns just i år, på just den här arbetsplatsen och går det sen inte att lösa så får man ta hänsyn till beaktansvärda skäl som ledsna barn, sjuka föräldrar, förlovningsplaner osv. Går det trots allt ändå inte att lösa så får kanske varannan gång principen gälla.

*kl*
Efter att ha läst mångas svar så ska jag som singel och barnlös vara beredd att jobba alla storhelger och hela semestern :cool:

Nja, tråden handlar väl mest om julaftonen. Övriga storhelger är kanske inte lika laddade? Om jag får rangordna så hamnar julaftonen allra högst upp i prioritet.

När jag var barnlös och i ett förhållande så jobbade jag mer än gärna på storhelgerna just för att de med barn skulle få vara lediga. Jag visste hur viktigt det var för barnen.

Jag tycker att man ska få vara ledig varannan jul och jobba varannan om man nu inte gärna vill arbeta alla jular. Min granne är aldrig ledig på julen då alla barnföräldrar på hennes arbete tar ut f-ledighet då. Hennes högsta önskan är att få vara ledig och då åka till sin släkt och fira jul med sina syskonbarnbarn som hon älskar högst av allt. De bor långt härifrån så hon har ingen möjlighet att hälsa på dom före eller efter sitt arbetspass. De har heller ingen möjlighet att åka till henne på julen av olika anledningar. Varenda jul före och efter arbetet sitter hon och hennes man ensamma och längtar efter en jul med sina nära och kära.
Ibland får man bjussa på sig själv. Jag skulle gladeligen arbeta en extra jul om jag vet att någon som verkligen var i behov av att få vara ledig skulle få det. Det kan ex handla om att få fira jul sista gången med sin älskade anhörig som är svårt sjuk.
Annars tycker jag det är en bra ide som någon sa det här med att alla anställda få säga vilken högtid de helst vill vara ledig på.

men dom som har yngre syskon då? jag har ett syskon som jag inte vet hur många jular man får med..får man förtur då?ska jag hävda min rätt?nä knappast..

om man inte tycker om att festa å älskar julafton ska jag då hela tiden backa för att föräldrar ska få vara hemma? man kan ju göra så varannan jul varannan nyår, sen e det fritt att byta sinsemellan..

Nja, tråden handlar väl mest om julaftonen. Övriga storhelger är kanske inte lika laddade? Om jag får rangordna så hamnar julaftonen allra högst upp i prioritet.

När jag var barnlös och i ett förhållande så jobbade jag mer än gärna på storhelgerna just för att de med barn skulle få vara lediga. Jag visste hur viktigt det var för barnen.

Just för dig handlar det om julen för nästa är det midsommar och för den tredje är det nyårsafton och ja det finns dom som har barn som sätter nyårsafton högst på listan. Allt beror på vilka arbetstider man har. Själv jobbar jag natt.

Nä jag tycker inte att om det blir "bråk" om vem som ska vara ledig att de med barn ska gå före utan då får man titta på vem som var fri förra gången och då får den jobba oavsätt om man har barn eller ej.

sen är det kul också att jag som barnlös men med sambo kanske inte ens får ledigt samtidigt som honom för vi barnlösa ska ju vara så himla flexibla...

sen är det kul också att jag som barnlös men med sambo kanske inte ens får ledigt samtidigt som honom för vi barnlösa ska ju vara så himla flexibla...

Säkert lika kul som för mig som är singel och barnlös förväntas lägga min semester sist och ta dom veckorna som ingen annan vill ha :cool:

Och skulle det vara så att dom veckorna man vill ha är lediga och året efter vill man ha samma som någon annan så får man höra att du fick minsann när du ville förra året. Visst fick jag men det var ju för att ingen annan ville ha dom veckorna.

så är det för mig också som är sambo. Vi fick ingen semester tillsammans denna sommar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV