Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

Så du tycker verkligen att ett barn har större rätt att ha sina föräldrar närvarande hela julafton än att man kanske får fira sin sista jul med sin mamma?

För femte gången då i denna tråden.
Nej jag tycker inte att det är livsviktigt med hela julafton.
Och för tredje gången.
Detta gäller bara om barnet skulle lida utav utebliven förälder under julen.
Vilket då inte alls behöver vara fallet.

Men om barnet lider av en utebliven förälder så är det värre än om en vuxen lider av någon som uteblir.
Detta då barn inte kan tänka i termer av förra året och nästa år.
De klarar inte utav det.
Nu så menar jag då barn ungefär mellan 2 och 8 år.
Före 2 så märker de ingen skillnad.
Och efter ungefär 8 år så kan de med sitt intellekt förstå den där delen med rättvisa och flexibilitet.

Tiden som det handlar om är alltså ungefär 6år på ett barn.
Om man har några stycken barn så brukar tiden överlappa så det kan bli upp till 10år kanske.
Som yrkesverksam så jobbar man nog uppåt 40år eller mera.
Så de övriga 30åren kan man ju både vara flexibel och ställa upp extra.
Att då välja yrke efter 25% av tiden verkar fånigt.
Så om man under 75% av sin yrkesverksamma tid låter föräldrarna gå före - för barnens skull.
Så kan man ju få gå före 25% av tiden - för barnens skull.

jag tycker det verkar väldigt ohälsosamt att göra så en hel högtid kretsar bara kring barnen, räcker det inte med födelsedagar?

Ja, ser verkligen folks jular ut exakt likadana varje år? Exakt samma personer, på exakt samma ställe och på exakt likadana tider?

Våra jular såg exakt likadana ut i princip, tills mina föräldrar skiljde sig.
Och jämför man hur jularna var när någon av dem jobbade motför hur knökigt det blev när helt plötsligt huset var sålt, när man ska vara på olika ställen osv. så var det förstnämnda ingenting.

Jag vill ge mina barn fina jular, det är inte det -men jag tänker numera som så att jag inte ska skapa benhårda traditioner för mina barn som ser likadana ut år från år.
Med exakt samma upplägg, samma mat, samma människor på samma ställe. Växer man upp med identiska jular som "ska" vara på ett visst sätt så tar det mycket mer den dagen när saker och ting ändrar sig.

Och för tredje gången.

Men i just de fallen så kanske man kan se det som "särskilt ömmande fall" och så får man väga det mot de andra "särskilt ömmande fallen" istället för att ge alla föräldrar automatisk förtur.

Jag har varit med om att vi fått beordra in personal på julafton. Det är inte roligt för nån.

*kl*

Jag tycker nog att julen är främst barnens helg. Sedan har ju även vuxna olika behov.

Sedan ser ju arbetspassen väldigt olika ut, att jobba 11-20 är ju inget drömpass på julafton jämfört med ex.vis 7-16

Sedan gör olika arbetsplatser olika, vid polisen i min stad har man kommit överens om att inte ta ut föräldraledighet vid högtider utan där löper allt på schema. På sjukhuset i min stad finns ingen sådan solidaritet.

Själv har jag löst det genom att ta ett jobb där man är ledig alla högtider.

Och för tredje gången.

Jag undrar om min kompis håller med om att ett barn skulle lida mycket mer av att vara utan en av sina föräldrar än att hon missade chansen till att ha en sista jul med sitt mamma?

Det finns ingen som helst anledning att per automatik ge föräldrar förturen till ledigheter under jul. Det skall tvärtom fördelas så rättvist det går så att alla har möjligheten att få vara hemma under jul (om man nu vill vara det).

Jag tror inte ett dugg på att barnen lider av att mamma/pappa inte kan vara hemma hela julafton om de har en trevlig julafton förövrigt.

Sen finns det yrken där man är borta kanske flera veckor i sträck och är då borta hela julen men då är frågan om man verkligen skall ha ett sådant arbete om man har småbarn.

Var och en får ju stå för de val man har gjort. Har man då valt att prioritera ett jobb där man riskerar att vara borta över julen framför att vara hemma med familjen så kall ju ingen annan stackare få betala för det.

Mvh

Tora

Men vem har sagt att baren blir traumatiserade om en förälder jobbar på julen?
Vem har sagt att ensamstående och barnlösa aldrig ska få vara lediga över julen?
Jag tycker julen är viktigast för barnen, det betyder inte att den är totalt oviktig för alla andra.
Här verkar i alla fall finnas många vuxna som blir nästintill traumatiserade om de inte får fira jul med sin släckt. Varför så svartvitt tänkande att alla barnfamiljer firar hemma och mamma hinner hem men varför hinner inte barnlösa hem?
För mig var det viktigare att min son fick fira sista julen med sin morfar innan han dog, det var viktigare än att jag fick fira en jul till med min pappa.

Först.
Men läser du inte vad jag skriver?

Jag undrar om min kompis håller med om att ett barn skulle lida mycket mer av att vara utan en av sina föräldrar än att hon missade chansen till att ha en sista jul med sitt mamma?
Självklart inte.
Det egna lidandet anses alltid vara det största utav alla.
I alla fall utav dem som inte har barn.
För dessa så är barnens lidanden se största.
Och det gäller då alla barn och inte bara de egna.

Var och en får ju stå för de val man har gjort.
Men det gäller väl i sådana fall alla.
Den med gamla sjuka föräldrar får väl också byta jobb då om just julen är så viktig.

Det som jag försöker att säga i den avdelningen är att barntiden går över för barnen växer upp.
Och att då välja yrke efter en begränsad tid i livet verkar så - begränsat.

Ja, ser verkligen folks jular ut exakt likadana varje år? Exakt samma personer, på exakt samma ställe och på exakt likadana tider?

Brukar inte det variera, ibland är man bara familjen hemma, ibland har man gäster, ibland är man gäster. Vissa jular så är hela familljen med, andra gånger så har nån bytt partner och det är en ny person och den tredje julen kanske nån saknas?

Jag måste erkänna att jag är lite förvånad över hur rigid julen verkar vara för en del.

Även om det var ett tag sedan jag själv var barn så har vi barn från spädbarn till 18 i familjen och omedelbara dess krets.

Jag håller med. Jag är van att fira jul med olika människor och på olika platser. När vi haft det ekonomiskt kämpigt i familjen har både mamma och pappa varit tvugna att jobba extra inom hemtjänsten. Båda två är/var lärare och hade alltså ledigt över jul, men var tidvid så illa tvugna att ta extrapass (tex. på jul) för att få ihop ekonomin. Jag kan inte påstå att någon av oss barn var ledsna över att de var borta några timmar. Vi hade ju farmor, farmors syster eller någon annan hemma hos oss som gjorde varm choklad och bakade bullar åt oss.

Kanske var det bra för oss att inte ha så rigida rutiner kring julen? Vi förväntade oss inte att något särskilt skulle hända klockan 8, att julbordet skulle intas hos mormor klockan 14, att paketen skulle delas ut hemma klockan 18 osv. Kanske var flexibiliteten med avseende på både plats och människor något positivt?

Först.
Men läser du inte vad jag skriver?

Självklart inte.
Det egna lidandet anses alltid vara det största utav alla.
I alla fall utav dem som inte har barn.
För dessa så är barnens lidanden se största.
Och det gäller då alla barn och inte bara de egna.

Men det gäller väl i sådana fall alla.
Den med gamla sjuka föräldrar får väl också byta jobb då om just julen är så viktig.

Det som jag försöker att säga i den avdelningen är att barntiden går över för barnen växer upp.
Och att då välja yrke efter en begränsad tid i livet verkar så - begränsat.

Det är lite lustigt för jag får en känsla av att du inte läser vad jag skriver allternativ inte vill ta det till dig utan bara fortsätter att rabla upp redan använda argument.

Min kompis har två egna barn. Hon borde om någon förstå hur andra andra barn upplever det. Men trots detta så ville hon vara hos sin mamma på sjukhuset istället för att vara hemma hela dagen med sina barn. Det är inte roligt för barnen på sjukhuset de har det mycket roligare hemma med sin pappa. Barnen hade inga som helst problem med att förstå det. De är klart att man vill vara med sin mamma.

Problemet är att hon också är barn. Hon är barn till sin mamma och har känslor för sin mamma.

Lika lite som den som har en sjuk mamma har per automatik rätt till att vara ledig över julen lika lite har en förälder det. Man får helt enkelt anpassa sig till situationen. Lösningarna ser olika ut på olika håll. Men man kan inte kräva av andra att de skall lösa problemet åt en, eller offra sig på något sätt.

Ta tex min granne som är veterinär. I år är det så att hon har jour under julen. Hon har två barn en som är 4 och en som är 9. Hennes barn förstår att hon kanske måste vara borta större delen av julen. Men det är helt okej för de är ändå hos sin farmor och farfar. Mamma har ju ett jobb att sköta och nu var det hennes tur att jobba. Djuren får ju inte bli lidande.

Rent spontant så känns det som om barnet far väldigt illa av att inte ha mamma och pappa hela julen hos sig så finns det andra problem i grunden. "Kan inte mamma/pappa ens på julafton vara hemma hos mig?" Ett barn som är tryggt och känner sig älskad av sina föräldrar brukar inte ha några problem med att mamma/pappa måste jobba på julafton.

Jag jobbar ju ändå med kollektivtrafik och många av mina bekanta gör det också. De som jobbar skifft är sällan hemma samma dagar. Ibland så går det att lösa med semester men det är inte säkert att det går att göra varje gång. Men ingen av deras barn verkar fara illa av det. Det händer att man har blivit hembjuden till dom och då verkar det som om själva väntan på att pappa skall komma hem så att de kan öppna julklappar har varit mer spännande än själva öppnadet av julklappar.

Mvh

Tora

Det är lite lustigt för jag får en känsla av att du inte läser vad jag skriver allternativ inte vill ta det till dig utan bara fortsätter att rabla upp redan använda argument.

Min kompis har två egna barn. Hon borde om någon förstå hur andra andra barn upplever det. Men trots detta så ville hon vara hos sin mamma på sjukhuset istället för att vara hemma hela dagen med sina barn. Det är inte roligt för barnen på sjukhuset de har det mycket roligare hemma med sin pappa. Barnen hade inga som helst problem med att förstå det. De är klart att man vill vara med sin mamma.

Problemet är att hon också är barn. Hon är barn till sin mamma och har känslor för sin mamma.

Lika lite som den som har en sjuk mamma har per automatik rätt till att vara ledig över julen lika lite har en förälder det. Man får helt enkelt anpassa sig till situationen. Lösningarna ser olika ut på olika håll. Men man kan inte kräva av andra att de skall lösa problemet åt en, eller offra sig på något sätt.

Ta tex min granne som är veterinär. I år är det så att hon har jour under julen. Hon har två barn en som är 4 och en som är 9. Hennes barn förstår att hon kanske måste vara borta större delen av julen. Men det är helt okej för de är ändå hos sin farmor och farfar. Mamma har ju ett jobb att sköta och nu var det hennes tur att jobba. Djuren får ju inte bli lidande.

Rent spontant så känns det som om barnet far väldigt illa av att inte ha mamma och pappa hela julen hos sig så finns det andra problem i grunden. "Kan inte mamma/pappa ens på julafton vara hemma hos mig?" Ett barn som är tryggt och känner sig älskad av sina föräldrar brukar inte ha några problem med att mamma/pappa måste jobba på julafton.

Jag jobbar ju ändå med kollektivtrafik och många av mina bekanta gör det också. De som jobbar skifft är sällan hemma samma dagar. Ibland så går det att lösa med semester men det är inte säkert att det går att göra varje gång. Men ingen av deras barn verkar fara illa av det. Det händer att man har blivit hembjuden till dom och då verkar det som om själva väntan på att pappa skall komma hem så att de kan öppna julklappar har varit mer spännande än själva öppnadet av julklappar.

Mvh

Tora

Själv är jag uppväxt med en mamma som jobbar inom vården och då har fått jobba vissa jular när vi var små, visst har hon försökt få semester men det funkar inte alltid. Men vi har inte blivit skadade för det utan firat jul ändå men med mer flytande tider. Vi åkte även bort på julen och då var det så att mamma fick åka till jobbet efter några timmar. Inget konstigt med det.

Nu när vi är vuxna och vissa har egna barn så gör vi så att vi firar julen ihop någon av juldagarna. Vi är 3 st som jobbar inom vården. Men vi turas om att ha julen hemma hos varandra och så har vi knytkalas (alltså ingen behöver stå för all mat) och den juldag som alla är lediga på den blir det.

I år blir det juldagen för det slumpar sig så att jag och min mamma jobbar den lillejulafton och julafton, min svägerska jobbar juldagen och annandag jul. Men eftersom vi alla tre jobbar natt det här året så går det ändå. Svägerskan hinner fira jul med oss andra i några timmar och behöver inte göra vid något eftersom julen firas hemma hos min syster. Alla har vi även djur att ta hänsyn till så vi är alla vana vid att vara flexibla.

Det verkar som om det är de som måste ha julen på ett visst vis som tycker att julen blir trumatisk för barnen om det inte blir så. Vi andra firar jul ändå och njuter av att träffa släkt och vänner när vi kan.

Nej hon är inget barn.
Hon är vuxen.
Och vuxna skall ha en bättre förståelse för att man inte kan få det som man vill alla gånger än vad barn har.
Och de skall klara av att vara mera flexibla än vad barn klarar av.

Alla är barn till någon men det gör dem definitivt inte till barn.
Att vara barn är något helt annat.

Och så upprepar jag igen.
Så länge som barnen inte lider utav det så lider de ju inte.
Och det är först när de lider som man måste ta den extra hänsynen.

Och märk väl här - jag talar inte ens i egen sak.
Mina stora barn firar med sin pappa och min lilla bryr sig inte särskilt mycket om det där.
Så jag tyckte att det var okej att jobba på julen.
I år så jobbar jag både juldagen och julafton enligt mitt schema och det tänker jag låta vara så.
Jag jobbar också i kollektivtrafiken, jag kör buss.

Nej hon är inget barn.
Hon är vuxen.
Och vuxna skall ha en bättre förståelse för att man inte kan få det som man vill alla gånger än vad barn har.
Och de skall klara av att vara mera flexibla än vad barn klarar av.

Visst är hon vuxen men att veta att man inte får fira en sista jul med mamma kan vara med traumatiskt än för ett barn som inte får fira hela julen med sina föräldrar.

Det verkar som om det är de som måste ha julen på ett visst vis som tycker att julen blir trumatisk för barnen om det inte blir så.

Nej faktiskt inte.
Jag för min egen del firar helst inte jul alls.
Utan har gjort det förut för barnens skull.
Och nu så ställer jag mer än gärna upp och jobbar på julen så att andras barn kan få en fin jul med sina föräldrar.

Jobbar jag så kan jag dessutom skylla på det för att slippa.

Jag har redan före 12 års ålder fått allt Julfirande som jag behöver för ett helt liv.
Tänk "Fanny och Alexander" så har ni bilden.

Men vad är det med denna julfixering hos vuxna?
Det verkar sitta ristat i sten.
Att det betyder mycket för barn som gärna hamnar fast i ritualer det är ju begripligt på ett psykologiskt plan.
Men vuxna - fastspikade i Jultraditioner.

Hennes mamma går väl lika bra att besöka alla andra dagar också?
Vad är det med just Julen?

Visst är hon vuxen men att veta att man inte får fira en sista jul med mamma kan vara med traumatiskt än för ett barn som inte får fira hela julen med sina föräldrar.

Nu talar jag för mig själv
När vi firade sista julen innan pappa dog så var det viktigaste att han och min son fick en sista jul ihop. Jag och mina syskon har firat så många jular ihop med vår pappa och har så många jular att minnas. Min son har ganska få och min pappa som alltid annars ogillade julen var mån om att hans enda barnbarn skulle minnas denna julen. Min pappa dog ganska ung men vi har ändå fått många jular ihop, vi har haft chansen att träffas under så många år.

Hennes mamma går väl lika bra att besöka alla andra dagar också?
Vad är det med just Julen?

För många människor betyder julen som helg oerhört mycket och tanken att behöva sitta ensam på ett sjukhus utan sin familj på julafton kan vara väldigt jobbigt för en äldre människa. Det är väl inte så svårt att förstå att Toras kompis därför vill sitta hos sin mamma?

Men mer generellt så handlar julen för många människor om gemenskap (och inte primärt om barn, förutom om Jesubarnet om man firar en kristen jul) och därför är det väldigt svårt för många att vara ensamma under jul. Hur mycket eller lite du bryr dig om julen spelar ju ingen roll i sammanhanget. Varför är det så svårt att förstå att julen kan vara väldigt viktig även för många vuxna?

Dessutom, varför blir julen så viktig för barnen? Är inte det för att de vuxna sprider budskapet att det är viktigt? Hade inte julen varit viktig för de vuxna så hade den heller inte uppfattats som viktig av barnen.

Ska föräldrar ha förtur till ledighet om inte alla kan vara lediga?

Hur har man gjort på din arbetsplats?

Alla är givetvis välkomna i tråden, inte bara föräldrar:laugh:

På min arbetsplats får bara de som lämnat in om just föräldraledighet vara lediga under julen. Andra som lagt in om semester får avslag, för att det ska bli rättvist. Dock får man ledigt över nyår, om det finns tillräckligt med inhoppande vikarier. Jag jobbar som timmis där & har fått timmar ( glad i hågen är jag ) 27,28,30,31/12 & 1,2,3,4/1-09 :) varav 3 st 6:45 morgnar, 3 st 7:30 morgnar & 2 är 12-21. Jag kommer dock vara ganska mojjsig efter detta schema men jag får iaf ledig jul med mitt barn!

Varför är det så svårt att förstå att julen kan vara väldigt viktig även för många vuxna?

Jag har inga som helst problem med att förstå att det är viktigt.
Men jag anser fortfarande att man måste sätta barns behov före vuxnas behov.
Även om behovet ser likadant ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?