Sv: Är julen barnens helg?
Men fräcka människor kan man ju aldrig helt gardera sig emot.
Och nog tycker jag att de arbetsgivare som jag har haft har haft pelj på vilka som behöver och vilka som bara är fräcka.
Nej, det kan man inte. Jag tror nog faktiskt det finns rätt många som är "fräcka" om/när de vill vara lediga. Det är ju just på såna arbetsplatser som diskussionerna och konflikterna uppstår - där "fräckisarna" finns. På de arbetsplatser där man visar ömsesidig hänsyn så finns ju inte problematiken.
Och en hel del
anser säkert att deras barn har "särskilt behov" av dem under julen även om det vid någon slags objektiv utredning skulle visa sig att så inte alls är fallet.
Även om en ag har pejl på vilka som är "fräcka" så är det ju svårt att använda det som argument när ledighetsdiskussionerna dyker upp. "Jamen, du Berta, du är ju bara en sån som säger vad som helst för att få vara ledig. Jag tror inte alls dina barn har de där "behoven". Hillevi däremot, henne litar jag på när hon säger det!" Hur många konflikter skulle inte sånt skapa? Hur ska en chef kunna motivera att i just Hillevis fall så får hon "förtur" på ledigheten pga att hon har barn medan i Bertas fall så får hon det inte??
För mig låter det fullkomligt ogörligt och väääääldigt stora risker för en totalt subjektiv bedömning. Både från förälderns sida som anser att just dennes barn har "extra behovet" och från chefens som ska avgöra vem som verkligen har underbyggda argument för detta.
När det kommer till barn så är ju barnens ålder och om föräldern är ensamstående eller ej ganska så enkelt att hålla reda på.
Ja, det är väl typ sådana sakliga fakta som man möjligen skulle kunna utgå ifrån. Men det
är ju inte ens säkert att ett barn med en ensamstående förälder som är 4 år har "behov". Det har du ju också själv instämt i.
Enligt min åsikt så är det antingen:
* lika villkor för alla, oavsett hemförhållanden, familj osv.
* Olika villkor där man t ex kan sätta upp ett regelverk som säger att ensamstående föräldrar med barn i åldern x-xx år har förtur vid julledighet
Att sätta upp ett regelverk som säger att "den som inte är "fräck" och har barn som tycker det är särskilt viktigt att ha föräldern hemma på julen har förtur" är liksom omöjligt att efterfölja.