Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

julen är ju ett av få tillfällen på året som man kan kompa bara några dagar men ändå lyckas få till kanske 2-3 veckors ledighet på raken, det ska inte bara vara unnat småbarnsföräldrar, även jag vill ju kunna få till en längre ledighet ibland utan att det ska stå mig dyrt med fler kompdagar...

Jo, jag läste den delen, men du far mellan den delen och dina påståenden att föräldrar generellt sett ska ha förtur framför andra vuxna pga barnen.

Nej det gör jag inte alls.

Barnen skall ha förtur på att ha sina föräldrar hemma över julen om de behöver det.
Behövs det inte så gör det ju inte det.

Så om man har 2 lika ömmande fall så skall det där det finns barn inblandat gå före.

.....hjälper dem andra dagar när barnen är sjuka .....

Så du menar då också att de hjälper dig när du är sjuk och inte kan jobba?

Man hjälper inte någon som är borta p.g.a. sjukdom.
Vare sig egen eller barnens.
I det läget så ställer man upp för företaget/chefen.
Det är ju inte direkt valfritt att vare sig vara sjuk eller ha sjuka barn.
Utan där så är det en rättighet att bli arbetsbefriad.

Och du tuggar bara vidare om dig själv.
Nu så handlar det om hur mycket som det kostar dig att vara ledig en annan gång i stället.
Och det tycker jag inte är relevant som orsak för att ett barn skall behöva vara utan sin förälder på julen.

"En annan som inte har barn ville ha långledigt över julen för att det är fördelaktigt ur lediga-dagar-synpunkt, så därför får inte din mamma/pappa vara ledig med dig på julen."
Det tror jag inte att vare sig en chef eller en förälder vill behöva säga till ett barn.

Och du tuggar bara vidare om dig själv.
Nu så handlar det om hur mycket som det kostar dig att vara ledig en annan gång i stället.
Och det tycker jag inte är relevant som orsak för att ett barn skall behöva vara utan sin förälder på julen.

"En annan som inte har barn ville ha långledigt över julen för att det är fördelaktigt ur lediga-dagar-synpunkt, så därför får inte din mamma/pappa vara ledig med dig på julen."
Det tror jag inte att vare sig en chef eller en förälder vill behöva säga till ett barn.

Jamen där motsäger du precis det som du sa till philosophia. Att det är i särskilt ömmande fall som man ska ta hänsyn till barnen före andra särskilt ömmande fall.
Nu verkar du vilja ha någon generell förtur för alla föräldrar igen. Att ingen förälder eller chef vill säga till barnen att föräldern måste jobba jul. För ALLA barn kan väl inte vara särskilt ömmande fall varje jul?

Att det kan finnas orsaker till varför en viss förälder behöver vara hemma över en viss(eller alla) jular. Det kan nog de flesta ta hänsyn till. Man kan ju tex inte låta en ensamstående utan avlastning jobba och låta treåringen sitta ensam hemma, men att ALLA föräldrar ALLA jular ska ha förtur enbart för att de har barn och det inte förligger "särskilda skäl" är det de flesta i tråden argumenterar emot.

Nej det gör jag inte alls.

Barnen skall ha förtur på att ha sina föräldrar hemma över julen om de behöver det.
Behövs det inte så gör det ju inte det.

Så om man har 2 lika ömmande fall så skall det där det finns barn inblandat gå före.

Fast resultatet i praktiken blir ju egentligen att alla som har barn automatiskt får förtur till julledighet. För en arbetsgivare kan ju inte sätta sig och göra en utredning om vilka barn som egentligen behöver ha sina föräldrar hemma eller ej. Om man som förälder vet att prioriteringsordningen i ledighetsansökan är "föräldrar med barn som har särskilda behov av att ha föräldern hemma på jul" som nummer 1 så är det nog ganska givet att den/de föräldrar som vill ha ledigt just kör med det trumfkortet att "mina barn behöver faktiskt sina föräldrar hemma!". Har man ansökt om ledighet över jul så vill man ju ha den såklart.... och det är klart att väldigt många som föräldrar (och faktiskt subjektiva personer) anser att just deras barn HAR det där "behovet" av att de är hemma på julen.

Ja och nu är det synd om alla som inte har barn och därför inte kan få 2-3 veckors sammanhängande ledighet över jul.
Jag förstår om föräldrar vill vara lediga klämmdagar och mellandagar.
Lite jobbigt för barnen om de inte går på fritids óch då kanske får vara ensamna 9-10 timmar och ibland mer än så för att föräldrarna jobbar. Kanske de klarar 1-2 timmar ensamna på vardagar innan föräldrarna kommer från jobbet. Vi försöker ta så många dagar som möjligt i mellandagarna för att så få dagbarnvårdare som möjligt ska behöva jobba.

Men fräcka människor kan man ju aldrig helt gardera sig emot.
Och nog tycker jag att de arbetsgivare som jag har haft har haft pelj på vilka som behöver och vilka som bara är fräcka.

Jag ber t.ex. mycket sällan om någon ledighet.
Så jag får det alltid när jag behöver.
Medan jag vet de som hela tiden tjaffsar om att få ledigt som också vackert får både vänta och många nej.

När det kommer till barn så är ju barnens ålder och om föräldern är ensamstående eller ej ganska så enkelt att hålla reda på.

Även om man anser att barns behov alltid skall sättas i främsta rummet så behöver man inte bli svart/vit.

För ALLA barn kan väl inte vara särskilt ömmande fall varje jul?
Nej det kan de ju inte.

....men att ALLA föräldrar ALLA jular ska ha förtur enbart för att de har barn och det inte förligger "särskilda skäl" är det de flesta i tråden argumenterar emot.
Inte bara.
Utan även att vid de "särskilda skälen" så tycker de inte att barnen skall gå före.
Men det tycker jag.

Är mitt barn viktigare än jag? Ja, det tycker jag.
Är barns behov viktigare än vuxnas? Absolut.

Så tror jag att det flesta i den här tråden känner. Däremot blir det förbistring kring vad barns behov egentligen är. För det är ju individuellt.

Skilsmässor är t ex uppslitande för barn, men i långa loppet kanske barnens främsta behov är möjligheten att få växa upp i ett kärleksfullt hem. Då är ibland skilsmässa bästa lösningen även för barnen. Även om det kan verka egoistiskt ur den vuxnes perspektiv.

Barnen går definitivt först för mig. Men vad som är mina barns behov skiljer sig från vilka behov andra barn har. Det är en värderingsfråga också, i vissa familjer är traditioner viktiga och i andra inte.

Kan vi inte bara enas om att barnen är det viktigaste vi har men att var och en har rätt att avgöra hur man bäst tillgodoser deras behov?

Att ha speciella principer för föräldrars julledighet är ju ingen bra idé eftersom villkoren är så olika i olika familjer. Och oftast löser man det ju genom att helt enkelt ställa upp lite för varandra på arbetsplatsen, något som då går åt båda håll.

Utan även att vid de "särskilda skälen" så tycker de inte att barnen skall gå före.
Men det tycker jag.

Klart att barnen går för vid de "särskilda skälen"! I fall som Alazzis där barn tvingas fira många jular hemifrån utan någon förälder närvarande alls så tycker jag att nog att den ensamstående föräldern ska få ledigt varje julafton för barnets/barnens skull. Däremot tycker jag inte att det är uppenbart att det alltid är en barnlös person som ska täcka upp.

Vi kan ju tänka oss en arbetsplats där två personer arbetar, en ensamstående förälder och en icke-ensamstående förälder. Här tycker jag att det inte är något fel om den ensamstående får vara ledig varje jul, medan den icke-ensamstående får arbeta varje jul om inte arbetsgivaren inte kan sätta inte en vikarie (vilket jag nog skulle kräva om jag var den icke-ensamstående föräldern).

En förälder som har en medförälder till sitt barn kan planera på ett helt annat sätt utan att barnet blir lidande eller inte får sina behov tillgodosedda. När det gäller icke-ensamstående föräldrar och barnlösa så tycker jag nog inte att det är någon generell skillnad när det gäller att arbeta jular. Finns den ena förälder hemma hela julafton och den andra föräldern halva julafton så blir barnets behov tillgodosett.

Men fräcka människor kan man ju aldrig helt gardera sig emot.
Och nog tycker jag att de arbetsgivare som jag har haft har haft pelj på vilka som behöver och vilka som bara är fräcka.
Nej, det kan man inte. Jag tror nog faktiskt det finns rätt många som är "fräcka" om/när de vill vara lediga. Det är ju just på såna arbetsplatser som diskussionerna och konflikterna uppstår - där "fräckisarna" finns. På de arbetsplatser där man visar ömsesidig hänsyn så finns ju inte problematiken.
Och en hel del anser säkert att deras barn har "särskilt behov" av dem under julen även om det vid någon slags objektiv utredning skulle visa sig att så inte alls är fallet.

Även om en ag har pejl på vilka som är "fräcka" så är det ju svårt att använda det som argument när ledighetsdiskussionerna dyker upp. "Jamen, du Berta, du är ju bara en sån som säger vad som helst för att få vara ledig. Jag tror inte alls dina barn har de där "behoven". Hillevi däremot, henne litar jag på när hon säger det!" Hur många konflikter skulle inte sånt skapa? Hur ska en chef kunna motivera att i just Hillevis fall så får hon "förtur" på ledigheten pga att hon har barn medan i Bertas fall så får hon det inte??
:crazy:
För mig låter det fullkomligt ogörligt och väääääldigt stora risker för en totalt subjektiv bedömning. Både från förälderns sida som anser att just dennes barn har "extra behovet" och från chefens som ska avgöra vem som verkligen har underbyggda argument för detta.

När det kommer till barn så är ju barnens ålder och om föräldern är ensamstående eller ej ganska så enkelt att hålla reda på.

Ja, det är väl typ sådana sakliga fakta som man möjligen skulle kunna utgå ifrån. Men det är ju inte ens säkert att ett barn med en ensamstående förälder som är 4 år har "behov". Det har du ju också själv instämt i.

Enligt min åsikt så är det antingen:
* lika villkor för alla, oavsett hemförhållanden, familj osv.
* Olika villkor där man t ex kan sätta upp ett regelverk som säger att ensamstående föräldrar med barn i åldern x-xx år har förtur vid julledighet

Att sätta upp ett regelverk som säger att "den som inte är "fräck" och har barn som tycker det är särskilt viktigt att ha föräldern hemma på julen har förtur" är liksom omöjligt att efterfölja.

det tycker jag visst är relevant. Ska det kosta mig då tusentals kronor mer i intjänad komp att få vara ledig 2-3 veckor varenda år för att småbarnsföräldrar vill ha förtur till julledigheten? Är det rimligt? Hade dem gjort den uppoffringen tillbaka för min skull om jag är bussig och låter dem få julledigt? Nej.

Morföräldrar är inte barn utan vuxna och därför inte vilktiga på samma sätt.

Barnen är framtiden och måste prioriteras först.
Morföräldrar är forntiden.....

Du är ju inte riktigt klok! Barn har ofantligt många jular framför sig medans äldre kanske bara har några få. Barns vardag är full av aktiviteter medan olika högtider verkligen är högtider för äldre.

Är man tillräckligt lite kommer man inte ihåg att mamma eller pappa jobbade och är man lite större så är det julklapparna som är det viktiga.

Jag är ju en såndär som inte blivit tillräcklit vuxen så jag har inga problem att se det ur ett barns synvinkel...

Och jag anser att vi alla skall hjälpas åt att lösa barnfamiljernas familjepussel.
För barnens skull.
Eftersom att alla barn angår oss alla.
De är en del av vårt gemensamma samhälle.
Och det är bra för oss alla om barnen i samhället mår bra.

Ingen annan är mitt ansvar än jag själv och mina eventuella barn. Varför ska jag ta ansvar för andra, oavsett ålder?

Nej det är ett ganska grundläggande behov att skaffa barn. En förutsättning för vår arts överlevnad. Det är som sagt inte som att skaffa sig hund, det är en hobby. Barn är ingen hobby, faktum är att ganska många av de som inte kan få barn mår dåligt av att inte kunna få barn. Sedan vill inte alla ha barn men det är en anna sak.

Det finns inget som helst behov av barn i dagens läge.
Barn och hund är inte samma sak, men det är något du har skaffat dig och som DU som förälder har ansvar att ta hand om.

Det finns inget som helst behov av barn i dagens läge.
Barn och hund är inte samma sak, men det är något du har skaffat dig och som DU som förälder har ansvar att ta hand om.

Självklart ansvarar jag för mina barn, hundar och hästar är hobby eller yrke men barn är en del av livet. Att vara barn, bli vuxen, skaffa barn och sedan bli gammal. Alla människor ansvarar för att ta hänsyn till barnen, precis som vi tar hänsyn till gammla och sjuka. Barnen behöver extra hänsyn eftersom de inte kan föra sin talan själv, det kan gammla och sjuka göra (oftas men inte alltid). De kan tala om för andra hur de vill ha det när de blir gammla.
Julen har förlorat mycket av glädjen och gemenskapen om människor går och är bittra på varandra och tänker på sig själva hela tiden. En vuxen som väljer att flytta långt ifrån släcken och sedan behöver flera dagars sammanhängande ledighet för att åka och hälsa på har valt sin situation och kan förändra den. Men attityden att föräldrar vabbar och vi ställer upp är ganska ego. Vad besvärligt det verkar vara för en del att människor vill ha barn och dessutom vill ta hand om dem. Hur många gnäller när en vuxen tar ledigt för att sitta hos sin sjuka mamma eller pappa. Men barnen de kan man gnälla över och klaga på att folk släpar med sig överallt. Jag undrar om det finns någon kategori det är tillåtet att utala sig om på det viset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 765
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar