Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

Jag har inga som helst problem med att förstå att det är viktigt.
Men jag anser fortfarande att man måste sätta barns behov före vuxnas behov.
Även om behovet ser likadant ut.

Fast du verkar anta att det med nödvändighet är så att barnens behov är sådana att de måste ha sina föräldrar hemma hela dagen på julafton. Det är inte alls säkert att barn har detta behov.

Jag tror dessutom att du förstorar ordet 'behov' här. Att ha närvarande och ansvarstagande föräldrar är ett behov. Att ha båda föräldrarna hemma varje julafton är det inte.

Men om man läser vad du skriver vad du tycker om julen.
Så kanske det är därför din lilla inte bryr sig så mycket.
För du verkar inte tycka julen är så rolig, och har kanske inte gjort julen till en stor grej.
Därför bryr sig inte din lilla.
Och dina större barn ser du inte ens på julafton.

Så det borde ju vara så att det är föräldrarna som blossar upp julen till något så stort och de får barnen med sig. Men om föräldrarna sa att ibland jobbar man på julen, ibland inte. Så skulle säkert alla barn förstå det också.
Barn kan ju lära sig de alltid inte kan få som de vill, även om det är jul.
Lika gärna som du säger att man kan träffa sin vuxna mamma andra dagar om året, så kan man ju umgås med sina barn andra dagar också.
Även om jag nu förstår hur du menar just för det är jul.
Så jag tror som jag skrev, är föräldrarna som gör julen till något stort och de får barnen att tycka samma sak.
Medans du som tycker julen är så där, har fått barnen att tycka samma sak.

Jag tycker du har andrat ditt tankesätt under trådens gång. I början skrev du att föräldrarna ska ha förtur till ledighet pga barnen. Sen ändrade du lite att om barnen vill ha föräldrarna hemma så ska de få ledigt.
Kan det vara att det är för du har det så själv.
Du skriver ju oftast att saker och ting ska vara på ett sånt sätt som du själv tycker är bra och som du gör själv i din familj mm.

Varför träffar du inte alla dina barn på julafton?

Måste man sitta helt fast att julefriden bara finns på själva julafon ?

jag som har barn som varit vartannat år har firast jul lite när det har passat.

I denna tråd verkar det finnas många vuxna som tycker julen är jätte viktig. Vuxna kan ju själva välja hur viktig julen är för dem, det kan inte barn.
Barn har förväntningar från kompisar och omgivningen inte bara från föräldrarna. Barn tar ju mer illa upp om man glömmer bort deras födelsedag än vad vuxna gör. Som vuxen har man en större förmåga att hantera sina känslor och inte ta åt sig lika mycket personligen.

Som vuxen är det lättare att fira julen en annan dag än vad det är för ett barn.

Julen är för mig inte alls viktig. Jag kan gärna hoppa över den.
Men jag anser även fast barn blir påverkad av kompisar mm. Att det är föräldrarna som blossar upp hur "stor" julen ska vara och hur mycket man ska fira den.

Man ska heller inte glömma att vi som skriver här har också varit barn. Så vi vet ju också hur barn tänker och hur mycket man blir påverkad eller inte påverkad av andra.
Är konstigt att sitta och skriva att bara för vissa inte har barn, så vet vi inte hur barn tänker mm.
Jag minns iallafall hur jag tyckte julen och mina födelsedagar var.
Och inte var det konstigt om någon av mina föräldrar var tvungen att jobba.
Som flera skrivit. Man måste ju inte jobba hela julafton.
Vi firade jul som vanligt, med en eller båda föräldrarna hemma.
Kanske vi fick lära oss att allt inte kan kretsa runt oss barn. utan att för att leva och äta, så måste man jobba. Även fast det var julafton.

Jag tror att många vuxna fortfarande är lite som barn känslomässigt.
Många vuxnas syn på barn visar att de inte har förmågan att tänka sig in i ett barns sätt att se på saker och ting.
Många vuxna talar om barn som om de inte är människor.
Allt för många har glömmt att de själva varit barn.

Fast du verkar anta att det med nödvändighet är så att barnens behov är sådana att de måste ha sina föräldrar hemma hela dagen på julafton.

Nej det gör jag inte alls.
Och det har jag också skrivit flera gånger i tråden nu.
Finns inte behovet så gör det ju inte det.
Hos t.ex. mina barn så gör det ju inte det.
Läste du inte den delen?

Det hela kanske bara en sorts masspsykos som de vuxna dyvlar på barnen.
En intressant och inte alls särskilt osannolik tanka faktiskt.

Jag tycker du har andrat ditt tankesätt under trådens gång. I början skrev du att föräldrarna ska ha förtur till ledighet pga barnen.
Men det tycker jag fortfarande att de skall ha även om inte just jag behöver det för mina barns skull.
Så tror jag att andras barn faktiskt behöver det.
Där så har ju den vuxne föräldern ett ansvar att även se när barnen inte behöver att man förstör julen för någon annan.
Jag skulle ju utan vidare låta mina barn stå tillbaka för att någon vill fira den kanske sista julen med sin gamla mamma.
Därför att mina barn inte alls skulle lida utav det.

Varför träffar du inte alla dina barn på julafton?
Alla de stora barnens jular har firats hos deras farmor.
Och det är det mest fantastiska julfirande som man kan tänka sig.
Så att t.o.m. jag var där varje år medan jag var tillsammans med deras pappa även om inte julen är viktig för mig så var det så trevligt.
Under dessa år så arbetade jag i ett yrke där man alltid är ledig på julen.
Så efter skiljsmässan så fortsatte de att fira jul på samma sätt men då utan mig.
Numera så har deras pappa tagit över detta julfirande med alla sina syskon och sin mamma.

Inte kan jag missunna dem det och sitta och kräva "min" del av julen i ett sådant läge.
Jag träffar dem lika gärna en annan gång.

Helt ärligt så vet inte jag det.
Eftersom att jag inte har dessa upphaussade kännslor runt julen utan bara försöker att förstå andras.
Jag tror att det är så för andra eftersom att det är en sådan huggsexa för att få denna julledighet.
Men jag vet ju faktiskt inte.

Jag bryr mig inte om min födelsedag heller.
Vilket min mamma som är helt hysterisk angående både jul och födelsedagar anser vara helt missanpassat och totalt kännslokallt.
Vad nu det har med anpassning och kännslor att göra.
Men min mamma har inte kommit ur sin traumatiska barndom så hon sitter fast i det där.

*kl*

Vi har som regel att ingen jobbar två jular eller storhelger i rad.
Vill man byta internt går det bra, men du ska det vara för att någon VILL jobba t ex. julafton, inte för att någon annan inte vill.
Det har alltid funkar oerhört smärtfritt.
Jag är nog den enda som inte har barn på jobbet, däremot har jag familjen långt bort.
Allas behov är lika viktiga, vi kommer den här julen klappa igen över de röda dagarna, så ingen behöver jobba. Ultimat lösning som funkar för oss.

Är konstigt att sitta och skriva att bara för vissa inte har barn, så vet vi inte hur barn tänker mm.

Man kan skriva såhär i stället.
Att många som inte har barn förstår inte hur barn tänker.
Tyvärr så finns det även de som har barn som inte gör det.
Och så finns det en del som förstår hur barn tänker även om de inte har barn.
Den delen handlar oftast om ett kunna sätta sig in i andras situation och förstå deras kännslor.

Man kan skriva såhär i stället.
Att många som inte har barn förstår inte hur barn tänker.
Tyvärr så finns det även de som har barn som inte gör det.
Och så finns det en del som förstår hur barn tänker även om de inte har barn.
Den delen handlar oftast om ett kunna sätta sig in i andras situation och förstå deras kännslor.

Eller som i mitt fall där jag helt enkelt ogillar att man ska generalisera rakt av utan vill se till det inviduella behovet.

Nej det gör jag inte alls.
Och det har jag också skrivit flera gånger i tråden nu.
Finns inte behovet så gör det ju inte det.
Hos t.ex. mina barn så gör det ju inte det.
Läste du inte den delen?

Jo, jag läste den delen, men du far mellan den delen och dina påståenden att föräldrar generellt sett ska ha förtur framför andra vuxna pga barnen.

Jag tycker inte att man kan säga att barn generellt ska behöver förtur framför vuxna. Även vuxna kan ha särskilda behov. Dock anser jag givetvis att det är otroligt viktigt att barnens behov tillgodoses och att arbetsplatsen möjliggör det. Men jag tror som sagt inte att det generellt går att säga att barn skulle må dåligt av att inte ha sina föräldrar hemma hela julaftonen. Det kan vara värre för ensamma vuxna människor med släkten i en annan stad att behöva sitta ensam hemma varje jul (t.ex. min sambos bror som jag nämnde i ett annat inlägg, som får fira sin femte ensamma jul detta år). Jobbar en av föräldrarna i en barnfamilj så blir ju inte ensamheten lika stor eftersom barnfamiljen har varandra även om ena föräldern jobbar julaftons för- eller eftermiddag.

Fast jag tycker att det oftast funkar. Om alla på en arbetsplats tar hänsyn till sina kollegor, och värderar varandra lika, behöver man sällan eller aldrig slåss om helgerna.
Man hjälps åt för att alla ska känna att de har möjlighet att tillbringa sina helger på bästa sätt.

Jag är en av de som Pilosophia nämner som annars hamnar i sitsen
Det kan vara värre för ensamma vuxna människor med släkten i en annan stad att behöva sitta ensam hemma varje jul
då min familj bor långt bort, och en "vanlig helg" är för kort tid att resa på, och jag sällan har möjlighet att ta ledigt under normal arbetstid.

Jag tror benhårt på att man hjälps åt med de tuffa passen, det skapar dessutom ett bättre arbetsklimat i det långa loppet. Det gör också att jag villigt tar någon annans uppgifter och hjälper dem andra dagar när barnen är sjukla eller har sportlov.
Hade mina kollegor däremot "Roffat åt sig" och tagit föräldraledigt VARENDA jul och midsommar hade jag surnat till ordentligt.

Jag tycker egoistiskt nog mer synd om mig själv om jag ska sitta ensam hela julhelgen, än om min kollega med familj får ta vårt korta julaftonspass på fyra timmar och sen kan åka hem till familjen. Min kollega förlorar 4 timmar, jag fyra dygn.

Ja, jag har varit barn och jag har vuxit upp med en frånvarande mamma många jular när jag var liten. Släkten träffades gemensamt i en annan stad och jag och min yngre bror fick åka tåg ensamma till den staden eftersom min mamma måste jobba. Övriga kusiner hade sina föräldrar på plats och alla stannade flera dagar för att fira och umgås. Men min mamma måste jobba.

Julen var enda gången som hela släkten samlades och hann umgås ordentligt.

Därför kämpar jag enormt nu för att alla ska träffas och fira jul tillsammans nu när jag har eget barn. Trots att vi bor i tre olika länder så kämpar jag för att vi ska fira en gemensam jul.

Min födelsedag firas inte alls, den är inte viktig för mig.

Jag förstår att man inte tänker samma om detta.
Men jag tycker kanske det är lite skillnad att få åka tåg själva och träffa släkten och alla har sina föräldrar med. Medans tex jag, var hemma med syskon och tex min pappa om min mamma jobbade.
Men nu fick ni åka bort själva.
Frågan är ju om din mamma ville jobba julafton eller om hon inte fick ledigt för nån utan barn var ledig istället?
Är ju lite det tråden handlar om :)

Hon fick inte ledigt. Som ensamstående förälder i början på 60-talet var det nog väldigt tufft att jobba inom vården.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd