Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

Hänsyn ska tas till alla människor, oavsätt ålder. Barnen måste inte alltid komma först.

Jag syftade på LadyCovergirls inlägg om att de som inte kan få barn ser det som ett hån att de som kan få barn är lediga och de får inte vara lediga för att de inte kan få barn. Ett sådant resonoman bygger på de vuxnas perspektiv. Vi vill ha barn, vi vill vara lediga. Man de barn som finns kanske sitter utan mamma (eller pappa) på julafton i år igen. ett år är väldigt lång tid för ett barn. Barnen kanske inte får följa med till tjocka släckten och fira jul med kusinerna och mor/far föräldrarna. Ett år är en mycket lång tid för ett barn men för en vuxen känns det inte lika långt.
Mina barn är inte precis glada över att jag jobbar lördagar och söndagar ibland men det blir ju lördag nästa vecka med, julen är en gång om året.

Kanske mer i perspektivet att man sörjer att man inte kan få barn, inte att man måste jobba. Jag hoppas åtminstone att det är främst barnlösheten man sörjer och inte den försvunna ledigheten.

Barnen kan väl fira med släkten ändå? Och det är nog inte vanligt att ena föräldern är borta hela julaftonen utan kanske 7-15.30 eller 15-23.30.

Men nu får du väl läsa lite istället. Jag gissar utifrån hur det kan upplevas som ofrivilligt barnlös. Det måste svida något otroligt att man ses som mindre viktiga pga något man vill men inte kan få.

Jag du gissar utifrån hur det kan upplevas som ofrivilligt barnlös. Men resonomanget saknar fortfarande barnperspektiv. det handlar om vuxna människors behov. Och ja det finns uppenbarligen ett behov av att skaffa barn ett högst mänskligt behov. Men var kommer barnets behov in i resonomanget, barnet som redan finns och vill ha sina föräldrar nära över jul?

Och varför ska vi då tvunget anse det som någon sorts rättighet att skaffa ännu fler barn?

Rättigheten är inte att skaffa dem utan att ta hand om dem som man har.

Dessa barn som diskuteras i tråden finns redan.

Om rätten att skaffa eller inte skaffa barn är en helt annan tråd.
Som inte har med just Julledighet att göra.

Men den som inte har barn varför kan inte denna fira med släckten senare?
Visst det kanske är långt till släckten men det är det kanske för barnfamiljen också.

Vilket jag tror rätt ofta är fallet här. Föräldrarna vill vara lediga för sin egen skull, inte för barnens. Vad har man då vunnit?

Ingenting alls.

Männen som tar ut föräldraledighet vid jakttid eller under sportevenemang är väl det klassikt värsta exemplet i den vägen.

Det finns ju även föräldrar som har sin släkt längre bort än i samma stad. Då räcker det inte med att vara borta några få timmar på julaftonen utan man behöver kanske resa redan dagen innan om man ska ha en chans att träffas på julaftonen.

Och 8 timmars bortvaro är det nog inte många som klarar. Om man jobbar heltid och har lite resväg (det är få förunnat att ha gångavstånd till sitt arbete) så blir det betydligt längre tid än 8 timmar. 10 timmar är snarare mer rimligt, med lunchrast och restid.

Ja, jag har vuxit upp utan min mamma på varenda julafton eftersom på den tiden (60-talet) så var åtminstone hon tvungen att jobba, varenda jul. Och vi hade släkten på annat håll så jag har firat väldigt många julaftnar utan mamma. Och utan pappa eftersom min mamma är änka.

Så jag anser att föräldrar ska få ledigt i alla lägen när det är storhelger.

Själv har jag jobbat väldigt många storhelger när jag var barnlös. Tyckte att jag gott kunde ställa upp och jobba så att föräldrarna skulle få ledigt.

Senast ändrad:

Hänsyn ska tas till alla människor, oavsätt ålder. Barnen måste inte alltid komma först.

Jo barnens behov måste alltid komma först.
För de kan inte föra sin egen talan och själva ordna det för sig i sina liv.
De är helt utlämnade till de vuxna att sköta detta.
Och de blir så oerhört skadade och trasiga om det går fel.

Vuxna har ett eget ansvar för att sköta sina liv.

Kanske mer i perspektivet att man sörjer att man inte kan få barn, inte att man måste jobba. Jag hoppas åtminstone att det är främst barnlösheten man sörjer och inte den försvunna ledigheten.
.

Men det är en helt annan sak. Det finns de som inte kan få barn som inte tål att se en gravid kvinna och som får hela julen förstörd för att en släcking berättar att de ska få barn. Det finns inte mycket jag kan göra åt det faktiskt att någon annan jobbar på julafton får dem inte att må bättre för då riktas bitterheten mot de som pratar småbarn graviditet på julafton istället.

Men den som inte har barn varför kan inte denna fira med släckten senare?
Visst det kanske är långt till släckten men det är det kanske för barnfamiljen också.

Ja. Och därför är det högst rimligt att man använder ett rättvist system, t.ex. varannat år.

Ingenting alls.

Männen som tar ut föräldraledighet vid jakttid eller under sportevenemang är väl det klassikt värsta exemplet i den vägen.

Ja, och det är därför jag tycker att beastiebabys förslag är bättre än att automatiskt ge alla föräldrar ledigt vid jul om det inte kan lösas "av sig själv" på arbetsplatsen.

Att rent "generellt" ge en gräddfil, om det inte finns särskilda behov tycker jag är fel.

Som sagt så för mig personligen så lider jag inte av det eftersom jag ändå lika gärna har jobbat/kunnat jobba varje jul utom en enda sen jag började jobba. (Brukade ta stalljourer innan dess )

Senast ändrad:

Ett år upplevs som mycket längre tid för ett barn.

Sedan förstår jag inte hur du å ena sidan inte anser det vara en rättighet att skaffa barn och på andra sidan använder du barnlöshet som ett argument.
Kan vi vara överens om att det är väldigt naturligt att vilja skaffa barn?

Men det är en helt annan sak. Det finns de som inte kan få barn som inte tål att se en gravid kvinna och som får hela julen förstörd för att en släcking berättar att de ska få barn. Det finns inte mycket jag kan göra åt det faktiskt att någon annan jobbar på julafton får dem inte att må bättre för då riktas bitterheten mot de som pratar småbarn graviditet på julafton istället.

Absolut. Men inte tycker jag att det gör det mer rätt att de ska tvingas jobba varje jul för det.

Ett år kommer ju inte göra så barnet blir ärrat för livet? För att föräldern jobbar precis som vilken annan arbetsdag som helst? (Har barn den uppfattningen att vilja ha föräldrarna hemma mer vid jul än vilken annan dag som helst?)

Ett år upplevs som mycket längre tid för ett barn.

Sedan förstår jag inte hur du å ena sidan inte anser det vara en rättighet att skaffa barn och på andra sidan använder du barnlöshet som ett argument.
Kan vi vara överens om att det är väldigt naturligt att vilja skaffa barn?

Jaha, och? Det går alldeles utmärkt att fira julen på förmiddagen, eftermiddagen, kvällen eller till och med dagen efter.

Det är ingen rättighet att få barn. Därmed inte sagt att det därför är rättvist att föräldrar ska få välja ledighet först av alla. Jag anser att det ska fördelas rättvist, förälder eller ej.

Ingenting alls.

Så för att föräldrar tar ur föräldraledighet och inte tillbringar den med barnen så gör det att föräldrar automatiskt ska ha ledigt på julen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV