Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

varför ska man vara ledig oftare vid jul för att man har barn? Det innebär ju att barnlösa få jobba oftare också...

Snarare tvärtom. Ditt resonemang känns enkelspårigt, föräldrar ska alltid få ledigt när det passar dem. Barnlösa eller folk med vuxna barn ska alltid stå tillbaka.

Återigen. Det är inte Gustav och Lisas val att Greta och Bertil skaffat barn. Det är Greta och Bertil som valt det och således bör lösa sitt familjepussel på egen hand, om det inte går att kompromissa fram en lösning.

Nej det är ett ganska grundläggande behov att skaffa barn. En förutsättning för vår arts överlevnad. Det är som sagt inte som att skaffa sig hund, det är en hobby. Barn är ingen hobby, faktum är att ganska många av de som inte kan få barn mår dåligt av att inte kunna få barn. Sedan vill inte alla ha barn men det är en anna sak.

Det är bra för samhället om alla arbetande vuxna mår bra också och också får ledigt emellanåt, och inte bara alla barnföräldrar...

fast jag förstår inte hur en enstaka jul kan bli förstörd för att ena föräldern jobbar 8h, säg varannan jul?

Men det behöver den ju inte bli.
Som jag redan har skrivit 2 ggr tidigare i tråden.

Problemet uppkommer ju först om det blir ett problem.
Vi har många Muslimer på vår arbetsplats vilket till stor del löser våra jular.
Och deras barn har ju inga problem med att de arbetar på julen.
Så det är ju väldigt olika i olika familjer.

och om man då försöker att få barn men kan inte, ska man då jobba varje jul och aldrig vara ledig för att dem som "lyckats" få barn ska gynnas?

Det köper jag inte alls. Viktigt att barn mår bra, visst, men huvudansvaret ligger alltid hos föräldrarna.

Jag tycker snarare att det är ett utmärkt tillfälle till diskussion med barnen om man behöver jobba en jul. T.ex. viktigt att lära sig att allt inte kretsar kring barnen jämt och ständigt. Det finns de som är ensamma på julen, de som är sjuka, de som skadas och som behöver hjälp med olika saker.
Dessutom tycker jag att det är bra att barn förstår att pengar får man av att arbeta. Det är inget som trillar ner i knät hipp som happ.

Du undviker fortfarande vissa frågor.

Men jag har aldrig påstått att de som har barn alltid ska vara lediga vid jul utan att de bör ha rätt att vara lediga oftare vid jul.
Att vara just och ställa upp för någon som vabbar kan jag inte se som ett argument. Så småningom kanske man själv får barn och vabbar eller så ställer kolegerna upp när man behöver vara lediga av andra skäl som ex bröllop, begravning eller släckträff som escodobe nämde. Det kan ju infalla alla tider på året men infaller det vid jul så går det ju att lägga fram det som skäl för att få vara ledig. Förhoppningsvis vill människor ställa upp för varandra och kan se varandras behov men framför allt hoppas jag att människor kan förstå barnens behov, de har inte så mycket möjlighet att välja själva.
Jag tycker julen är barnens högtid.

Men det behöver den ju inte bli.
Det är ju bara ett problem om barnets jul blir förstörd.
Men det har jag väl redan skrivit tidigare i tråden?

Dock så är en av åtta så mycket större än en av 33 eller en av 75, det är det som jag försöker få fram.
Det som man upplever som barn bär man ju med sig som ett större paket än det som man upplever som vuxen.

Och det jag skrivit är att på en vettig arbetsplats så brukar det inte vara något problem.
Men på en del så kan "jag har faktiskt BARN" användas som ett slagträ för att trycka till de andra som får jobba ytterligare en helg, troligen inte för att att just det barnet i den familjens jul skulle plågas av att mamma (det är trots allt mest kvinnor som jobbar sådana här yrken) kommer hem till kalle anka utan för att den andra personen ville ha ledigt.

Det är bra för samhället om alla arbetande vuxna mår bra också och också får ledigt emellanåt, och inte bara alla barnföräldrar...

Men nu så glömmer du åter igen barnen i samanhanget.
Du ställer bara en grupp vuxna mot en annan och glömmer att det finns barn inblandade på det ena stället.
Eller att barn är ytterligare några människor att ta hänsyn till.

Jag har aldrig påstått att inte de utan barn inte skall få ledig tid.
Utan bara att barn lider mera av en förstörd jul än vad vuxna gör och att det skall tas hänsyn till det.

Du verkar faktiskt bitter på föräldrar på något vis.
De är inte hemma och latar sig när de vabbar om du nu tror det.

Nej det är ett ganska grundläggande behov att skaffa barn. En förutsättning för vår arts överlevnad. Det är som sagt inte som att skaffa sig hund, det är en hobby. Barn är ingen hobby, faktum är att ganska många av de som inte kan få barn mår dåligt av att inte kunna få barn. Sedan vill inte alla ha barn men det är en anna sak.

Som jag ser det är det en möjlighet att få barn, inget man kan kräva.
Som världen ser ut är det inte heller någon större brist på barn, snarare tvärtom.
Det är inte så att någon hindras att skaffa barn bara för att man inte får vara ledig varje jul utan kanske bara varannan.
Klart att man kan få dåligt av att inte kunna få barn. Hur tror du då det känns att man inte ens får vara ledig varannan jul för att få fira med sin partner/övriga familj? Och det bara för att man inte kan få barn. Snacka om hån.

"Ni" drar så enormt stora växlar av det här att det blir märkligt.

Det köper jag inte alls. Viktigt att barn mår bra, visst, men huvudansvaret ligger alltid hos föräldrarna.
Njae.
Det finns ett slutgiltigt samhällsansvar för barn som träder in om det går på tok.
Och för att det inte skall behöva träda in så mycket så måste alla hjälpa till.
Socialtjänstlagen innehåller regler för vilka rättigheter barn har i samhället.
Och de rättigheterna står vi alla gemensamt för.
Om det blir problem med barn så blir de problemen också samhällets problem.

Du undviker fortfarande vissa frågor.
Ja dem som jag anser besvarade på annat sätt och annan plats i tråden.
Men dra dem som du anser obesvarade så skall jag svara på dem.

Ja jag tycker alltid att barnen skall gå först i alla lägen.
Och att det gäller alla barn.

Det är inte åldern i sig själv som är problemet utan de fötter som står kvar i barndomen där man var det där barnet som alltid gick först.
Och svårigheten att växla om till att bli vuxen och sätta andras behov före sina egna.

Och så vill jag påminna om att du skriver i forumet "Förälder".
min pappa har jobbat skift sedan innan jag var född och därmed även flertalet julaftnar, jag är helt normal och kan sätta andras behov före mina egna, jag är inte "förstörd" för att pappa inte var med varenda julaftonskväll..

generellt tycker jag att en arbetsplats kan låta alla anställda radda upp en lista på vilka högdagar eller speciella dagar man helst vill ha ledigt på.. är det en förälder som i sin familj har mycket mer traditioner och tjockasläktenkalas på midsommar än på jul väljer nog den föräldern midsommar före julafton.. och det kanske är samma visa med lite yngre, som kanske har mer skoj på midsommar än jul och prioriterar därefter.. det blir lite enklare om man jämför alla högdagar än om det är enskilt race inför varje högdag..
skulle det bli så att bara 2 får vara lediga på julafton men 4 har julafton som förstaval så får man väl turas om, 2 detta år, de andra 2 nästa år..

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju inte heller barnens behov som styr då.
Utan rent egoistiska ur den vuxnes perspektiv.
Det finns ju även föräldrar som inte förstår att barnens behov är just barnens och inte föräldrarnas, d.v.s. deras egna.

Varför skulle det vara ett hån?

"Du kan inte få barn och eftersom du inte kan det så ska du inte få vara ledig på julafton. Sådan förtur har nämligen bara föräldrar och det är inte du."
Jag tror nog att det kan uppfattas så av ofrivilligt barnlösa.

För att barnen har större behov av att ha sina föräldrar hemma vid jul.

Fast man kan ju fråga sig om det egentligen är så. Är inte det behovet egentligen ett skapat behov? Man skulle ju kunna argumentera att föräldrar gör barnen en otjänst genom att skapa en tradition som egentligen inte är förenlig med deras arbeten. ;)

ja det har det eftersom du tycker att man ska framhålla det som skäl att få vara ledig.

Som sagt jag har aldrig mått dåligt över att min mamma jobbat några timmar någon julafton!

Njae.
Det finns ett slutgiltigt samhällsansvar för barn som träder in om det går på tok.
Och för att det inte skall behöva träda in så mycket så måste alla hjälpa till.
Socialtjänstlagen innehåller regler för vilka rättigheter barn har i samhället.
Och de rättigheterna står vi alla gemensamt för.
Om det blir problem med barn så blir de problemen också samhällets problem.

Ja. Där finns t.ex. Socialtjänst och fosterhem. Inte valfria personer på jobbet som ska se till att föräldrarna får vara lediga på julen.
Jag anser inte att det är att saker går på tok för att mamman eller pappan är borta drygt åtta timmar på julen. Däremot är det på tok om barnen inte får mat, tak över huvudet eller ordentliga vinterkläder.
Det är inte ett grundläggande behov att båda föräldrarna är hemma på julen. Hur skulle det se ut i skilsmässofamiljer? Skulle inte de få fira jul alls eller vad?

Du blandar ihop saker och ting.

Ja dem som jag anser besvarade på annat sätt och annan plats i tråden.
Men dra dem som du anser obesvarade så skall jag svara på dem.

Följande frågor anser jag att jag inte fått klara och tydliga svar på:
Hur blir ett barns julafton en katastrof för att mamma eller pappa åker hemifrån vid 16 eller kommer hem vid 16?
Blir ett barns julafton lika mycket katastrof om föräldern tillbringar flera timmar av julaftonen i stallet, i skidspåren eller i mataffären?
Ponera att ett företag enbart har föräldrar anställda, hur gör man då? Går efter åldern på barnen? Om inte det heller löser problemet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 771
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV