Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snarare tvärtom. Ditt resonemang känns enkelspårigt, föräldrar ska alltid få ledigt när det passar dem. Barnlösa eller folk med vuxna barn ska alltid stå tillbaka.
Återigen. Det är inte Gustav och Lisas val att Greta och Bertil skaffat barn. Det är Greta och Bertil som valt det och således bör lösa sitt familjepussel på egen hand, om det inte går att kompromissa fram en lösning.
fast jag förstår inte hur en enstaka jul kan bli förstörd för att ena föräldern jobbar 8h, säg varannan jul?
varför ska man vara ledig oftare vid jul för att man har barn? Det innebär ju att barnlösa få jobba oftare också...
Men jag har aldrig påstått att de som har barn alltid ska vara lediga vid jul utan att de bör ha rätt att vara lediga oftare vid jul.
Att vara just och ställa upp för någon som vabbar kan jag inte se som ett argument. Så småningom kanske man själv får barn och vabbar eller så ställer kolegerna upp när man behöver vara lediga av andra skäl som ex bröllop, begravning eller släckträff som escodobe nämde. Det kan ju infalla alla tider på året men infaller det vid jul så går det ju att lägga fram det som skäl för att få vara ledig. Förhoppningsvis vill människor ställa upp för varandra och kan se varandras behov men framför allt hoppas jag att människor kan förstå barnens behov, de har inte så mycket möjlighet att välja själva.
Jag tycker julen är barnens högtid.
Men det behöver den ju inte bli.
Det är ju bara ett problem om barnets jul blir förstörd.
Men det har jag väl redan skrivit tidigare i tråden?
Dock så är en av åtta så mycket större än en av 33 eller en av 75, det är det som jag försöker få fram.
Det som man upplever som barn bär man ju med sig som ett större paket än det som man upplever som vuxen.
och om man då försöker att få barn men kan inte, ska man då jobba varje jul och aldrig vara ledig för att dem som "lyckats" få barn ska gynnas?
Det är bra för samhället om alla arbetande vuxna mår bra också och också får ledigt emellanåt, och inte bara alla barnföräldrar...
Nej det är ett ganska grundläggande behov att skaffa barn. En förutsättning för vår arts överlevnad. Det är som sagt inte som att skaffa sig hund, det är en hobby. Barn är ingen hobby, faktum är att ganska många av de som inte kan få barn mår dåligt av att inte kunna få barn. Sedan vill inte alla ha barn men det är en anna sak.
Njae.Det köper jag inte alls. Viktigt att barn mår bra, visst, men huvudansvaret ligger alltid hos föräldrarna.
Ja dem som jag anser besvarade på annat sätt och annan plats i tråden.Du undviker fortfarande vissa frågor.
min pappa har jobbat skift sedan innan jag var född och därmed även flertalet julaftnar, jag är helt normal och kan sätta andras behov före mina egna, jag är inte "förstörd" för att pappa inte var med varenda julaftonskväll..Ja jag tycker alltid att barnen skall gå först i alla lägen.
Och att det gäller alla barn.
Det är inte åldern i sig själv som är problemet utan de fötter som står kvar i barndomen där man var det där barnet som alltid gick först.
Och svårigheten att växla om till att bli vuxen och sätta andras behov före sina egna.
Och så vill jag påminna om att du skriver i forumet "Förälder".
Varför skulle det vara ett hån?
För att barnen har större behov av att ha sina föräldrar hemma vid jul.
Njae.
Det finns ett slutgiltigt samhällsansvar för barn som träder in om det går på tok.
Och för att det inte skall behöva träda in så mycket så måste alla hjälpa till.
Socialtjänstlagen innehåller regler för vilka rättigheter barn har i samhället.
Och de rättigheterna står vi alla gemensamt för.
Om det blir problem med barn så blir de problemen också samhällets problem.
Ja dem som jag anser besvarade på annat sätt och annan plats i tråden.
Men dra dem som du anser obesvarade så skall jag svara på dem.