Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

Det tycker jag verkar vara en trist arbetsplats.
Där jag har varit så försöker de att förebygga och hålla oss friska och arbetsföra.
Jag kanske bara har haft tur?

Ja, det finns goda skäl till varför jag inte arbetar kvar hos dem. De är dock knappast unika och det handlar om ett stort företag som finns i hela Sverige.

Jag kan inte helt och hållet svära på det men nog är det flera i den här tråden som har barn men ändå inte tror att jorden går under om man jobbar på julafton.
Och jag har ganska många bekanta, både till mig själv och till mina föräldrar, som inte alls har problem med att förstå att det inte bara är föräldrar som vill vara jullediga.

även om det är för barnens skull så är det ju oftast någon kollega som blir "lidande" och får jobba dubbla skift för att någon annan måste VABBA. Så just därför tycker jag man kan vara lite schyst mot barnlösa kollegor som alltid annars ställer upp.

Men kan du inte heller förstå skillnaden mellan barn och vuxna?

Ja, fast jag tror inte att barns jular nödvändigtvis behöver vara förstörda om en förälder jobbar delar av dagen.
Det finns många faktorer som spelar in, en del kanske vill åka bort och behöver vara lediga flera dar, en del kanske är ensamstående, andra har barn och vill ändå jobba.
Men det bär mig emot att någon skulle ha en gräddfil enbart för att de har barn när andra kanske har minst lika starka skäl tex döende föräldrar, släkt som hälsar på för första gången på tio år, bjuden på bröllopsresa osv.

Personligen skulle jag gärna jobba ifall nån vill vara ledig, jul är inte så viktigt för mig. Men jag kan förstå om det svider för nån som planerat något särskilt och som får stå tillbaka för en principsak.

Senast ändrad:

Men jag har inga problem alls med att förstå att även de utan barn vill ha ledigt på julen.
Jag tycker dock att barnens behov skalll gå före.

Observera att jag skriver just Barnens behov och inte Föräldrarnas.

Där är skillnaden. Jag tycker att det ska fördelas rättvist. Föräldrarna får helt enkelt söka sig till ett annat jobb om inte galoscherna passar. Det är först och främst de som ansvarar för barnets uppväxt.

Men då så förstår du ju inte de speciella behov som just barn har.

Om ett barns 8de julafton blir en katastrof så är det en större sak än om en vuxens 33dje eller 75te jul blir det.
Kan du se de olika perspektiven?

På en vettig arbetsplats med bra stämning brukar det inte vara ett problem ändå. Men det finns riktigt hemska arbetsplatser där varje chans att spela ut sina triumfkort mot andra används.
Men då brukar inte julen vara det enda konfliktområdet.

Men här så kommer ditt enkelspåriga perspektiv igen.

Du ställer vuxna mot vuxna och glömmer barnens perspektiv.
När man som du anser att det bara är föräldrarnas sak att tillgodose barnens behov så blir det ju så barnfientligt.
Du resonerar som om det var ett husdjur som föräldrar skaffar sig.
När det handlar om barn som är människor med egna och alldeles speciella behov.

Men då så förstår du ju inte de speciella behov som just barn har.

Om ett barns 8de julafton blir en katastrof så är det en större sak än om en vuxens 33dje eller 75te jul blir det.
Kan du se de olika perspektiven?

Men varför skulle ett barns jul automatiskt bli förstörd för att en förälder kommer hem vid kalle anka eller går iväg efter Kalle?
Eller fira jul den 23 eller 25?

Jag kanske är skadad genom att fått fira två jular de år när vi varit i Sverige. Men var vi i england så var det ju bara en jul och det var den 25. Inte fanns det kalle där heller... Var vi hos moster så blev å andra sidan ingen engelsk jul och ingen plumpudding med mynt.
Jag tror jag var anpassningsbar redan som barn;)

Det känns som du hoppar över vissa frågor.
T.ex. följande:
Hur blir ett barns julafton en katastrof för att mamma eller pappa åker hemifrån vid 16 eller kommer hem vid 16?
Blir ett barns julafton lika mycket katastrof om föräldern tillbringar flera timmar av julaftonen i stallet, i skidspåren eller i mataffären?
Ponera att ett företag enbart har föräldrar anställda, hur gör man då? Går efter åldern på barnen? Om inte det heller löser problemet?

Snarare tvärtom. Ditt resonemang känns enkelspårigt, föräldrar ska alltid få ledigt när det passar dem. Barnlösa eller folk med vuxna barn ska alltid stå tillbaka.

Återigen. Det är inte Gustav och Lisas val att Greta och Bertil skaffat barn. Det är Greta och Bertil som valt det och således bör lösa sitt familjepussel på egen hand, om det inte går att kompromissa fram en lösning.

fast jag förstår inte hur en enstaka jul kan bli förstörd för att ena föräldern jobbar 8h, säg varannan jul?

Men jag har aldrig påstått att de som har barn alltid ska vara lediga vid jul utan att de bör ha rätt att vara lediga oftare vid jul.
Att vara just och ställa upp för någon som vabbar kan jag inte se som ett argument. Så småningom kanske man själv får barn och vabbar eller så ställer kolegerna upp när man behöver vara lediga av andra skäl som ex bröllop, begravning eller släckträff som escodobe nämde. Det kan ju infalla alla tider på året men infaller det vid jul så går det ju att lägga fram det som skäl för att få vara ledig. Förhoppningsvis vill människor ställa upp för varandra och kan se varandras behov men framför allt hoppas jag att människor kan förstå barnens behov, de har inte så mycket möjlighet att välja själva.
Jag tycker julen är barnens högtid.

Men varför skulle ett barns jul automatiskt bli förstörd för att en förälder kommer hem vid kalle anka eller går iväg efter Kalle?

Men det behöver den ju inte bli.
Det är ju bara ett problem om barnets jul blir förstörd.
Men det har jag väl redan skrivit tidigare i tråden?

Dock så är en av åtta så mycket större än en av 33 eller en av 75, det är det som jag försöker få fram.
Det som man upplever som barn bär man ju med sig som ett större paket än det som man upplever som vuxen.

Oj vad många svar gud vad rolig!

Min mamma jobbade ibland någon julafton, tilläggas bör väl att julafton även är min födelsedag... jag hr VERKLIGEN inte blivit traumatiserad över att hon jobbade några timmar, vi snarare längtade efter att få åka o hämta mamma med bilen men satt inte o hoppade på stolarna för det fanns ju så mkt annat att göra på julafton :O)

Jag vet inte många barn som firar med sina båda biologiska föräldrar varje år.. så ser ju inte många familjer ut nuförtiden väl ?

Men hallå,

Om två föräldrar vill vara lediga då ? Vem ska då få gå före?

hur blir det ett problem att ena föräldern är borta några timmar på julafton varannat år? Ska båda föräldrarna inte få gå utanför dörren för att det är jul?

Och jag anser att vi alla skall hjälpas åt att lösa barnfamiljernas familjepussel.
För barnens skull.
Eftersom att alla barn angår oss alla.
De är en del av vårt gemensamma samhälle.
Och det är bra för oss alla om barnen i samhället mår bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 769
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV