Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

I deras fall så kommer det ju inte att bli några barn som kommer i kläm i alla fall.

Så om deras föräldrar, syskon, partners, vänner eller vad det nu må vara tycker det är tråkigt att inte få fira en ledig jul med X så spelar det ingen roll?!

Fråga barnen!
Och fråga de vuxna som inte fick ha sina föräldrar hemma på jularna!
De kan svara på den frågan.

Vad ett barn helst vill på julen är att ha sina föräldrar hemma hos sig.
Och barn är känsligare på sådant än vad vuxna är.
De vuxna som har ett "Jul-problem" bör nog välja ett yrke där jular alltid är lediga.
De flesta yrken är ju sådana.

Uppenbarligen är inte alla barns högsta önskan att ha sina föräldrar hemma hela julen.
Har man barn som anser det hyperviktigt att ha föräldrarna hemma hela julen så får man väl som förälder välja ett yrke där man är ledig på julen. Det ska väl inte vara alla andras uppgift att ordna med.

De upplevelser som man får som barn påverkar mera än de som man får som vuxen.
Så barnens upplevelser blir liksom större än den vuxnes upplevelser - alltid.

Unga vuxna har ofta svårt att hålla isär det där med barn och vuxen för de är fortfarande så nära sin egen barndom.
Och kan inte förstå att vuxna sätter barnen i första rummet.

Alltså ska alla barn alltid vara viktigare än vad man själv tycker?! Intressant må jag skriva.
Dessutom står jag fast vid min åsikt att det är föräldrarnas uppgift att isf välja ett arbete där man är ledig på julen. Näppeligen alla kollegors uppgift att ordna.

Och någon enda gång får du ge dig. Du är oerhört tröttsam med din arrogans mot de som är yngre än du själv.

Ja jag tycker alltid att barnen skall gå först i alla lägen.
Och att det gäller alla barn.

Det är inte åldern i sig själv som är problemet utan de fötter som står kvar i barndomen där man var det där barnet som alltid gick först.
Och svårigheten att växla om till att bli vuxen och sätta andras behov före sina egna.

Och så vill jag påminna om att du skriver i forumet "Förälder".

Kl.

Att föräldrar alltid ska ha förtur vet jag inte riktigt vad jag tycker om. Nja, de ska nog inte alltid kunna få gå före just för de har barn. Lite rättvisa får det vara. Finns ju de som inte har barn som också behöver sin ledighet eller vill umgås med familjen.
Men å andra sidan så skulle jag kunna ställa upp att jobba så en förälder får vara ledig och hemma med sina barn, eftersom jag inte själv har barn och måste vara hemma.

självklart ska väl alla få ledigt på lika vilkor. Jag vill ju också få vara ledig och spendera tid med släkt, vänner och familj när vi nu alla är lediga samtidigt, även fast jag inte har barn. Jag som inte har barn är ju ändå den som jämt ställer upp när andra VABBAR, då borde ju man kunna unna även mig ledigt över jul.

Jag håller med till viss del. När det gäller saker som faktiskt är viktiga för alla. Inte när det gäller julfirande där barnets föräldrar istället borde ta sitt ansvar.

Om din teori skulle hålla så skulle ju alla föräldrar och alla som var tillräckligt gamla (i dina ögon) tycka att barnlösa alltid ska jobba jular. Det bevisar ju den här tråden att så inte är fallet.

Jag kan i gengäld påminna om vad TS skrev:
Alla är givetvis välkomna i tråden, inte bara föräldrar

För övrigt, nog har jag sett dig i trådar på t.ex. ÄU? Nog är du äldre än 24 år...

Håller i stort med dig. Barnens viktigast på julen så visst bör föräldrar få förtur till ledighet över julen, kanske inte varje jul men oftare än barnlösa och singlar. Jag är själv inte så gammal men har barn och ser det som självklart att barnens behov går först. Att alla som är föräldrar ska välja yrke där de är lediga över julen är knappast möjligt för alla. Min mamma går in och jobbar extra över julen och mellandagarna för att de som har yngre barn ska få vara lediga, det skänker henne mer julglädje.

fast om föräldrarna alltid ska prioriteras först så prioriteras barnlösa alltid sist. Lika vilkor. Tänk om jag inte ens kan få barn? Ska jag då behöva jobba varje jul eller varje annan helg?

Men prioriteringen är inte mellan dig och föräldrarna utan prioriteringen handlar om barnen.
De barn som finns.

Och det är där som unga vuxna utan barn sällan förstår.
De tror att prioriteringen är mellan olika grupper av vuxna.
Men så är det inte.
Utan prioriteringen ligger på barnen.

Jag kan inte se att det är någon skillnad på de som inte kan få barn och de som inte vill eller inte hunnit skaffa barn. Skilnaden är väl ändå att endel har barn och andra inte, det betyder mycket för barnen att föräldrarna är hemma över julen. Focus ligger alltså på barnen inte på föräldern.

Så du tycker inte att föräldrar skall ha möjlighet att vara lediga tillsammans med sina barn då?
Skol-loven är ju när de är.

Sportlov och höstlov är inga konstigheter. Det är inte allmän semestertid, så det är väl självklart att föräldrar är lediga då.

Vad gäller julen så är det en familjehögtid oavsett om man har barn eller inte. Jag har en gammal ensam mamma som skulle fara illa av att sitta ensam på julafton. Är hon mindre viktig? Barn har oftast två föräldrar så att de skulle sitta själva ter sig osannolikt.

Min pappa var ibland bortrest i arbete över jul när jag var liten, jag minns inte detta som något trauma. Jag hade min mamma, min mormor, morbror, morfar etc. När pappa kom hem blev det en julafton till.

Jag tror att man kan lösa det mesta genom att resonera sig fram på en arbetsplats, men att föräldrar principiellt ska gå före i det här fallet håller jag helt enkelt inte med dig om.

Håller i stort med dig. Barnens viktigast på julen så visst bör föräldrar få förtur till ledighet över julen, kanske inte varje jul men oftare än barnlösa och singlar. Jag är själv inte så gammal men har barn och ser det som självklart att barnens behov går först. Att alla som är föräldrar ska välja yrke där de är lediga över julen är knappast möjligt för alla. Min mamma går in och jobbar extra över julen och mellandagarna för att de som har yngre barn ska få vara lediga, det skänker henne mer julglädje.

Men måste det handla om total ledighet över julen? Ingen kan väl seriöst mena att barn skulle fara illa av att mamma och/eller pappa jobbar från 7-15 på julen och sedan kommer hem och firar jul efter jobbet?

Är man sådan att man anser att man som förälder ska ha rätt att vara hemma hela julen för barnen far illa av annat... ja, då får man mig skaffa sig jobb efter det. Man kan inte kräva att alla andra ska dansa efter ens egen pipa. Vad händer om man hamnar på arbetsplats där alla har barn?:eek: Vems barn ska stryka på foten? Barnen, oavsett vems, far ju illa av att inte ha sina föräldrar hemma hela julen. Hur löser man det på en arbetsplats där alla har barn?

men varför ska jag som barnlös vara den som då måste jobba, för det är ju så det blir? Mina morföräldrarna finns inte kvar i livet i många år till, så jag vill ju gärna få vara så mycket som möjligt med dem den lilla tid dem har kvar. Vilket jag inte får om barnfamiljer alltid ska prioriteras högst...

*KL*
I helhet så nej. Jag tycker inte att föräldrar ska prioriteras vid jul. Barnen får sällan fira med båda sina föräldrar ändå. Jag har själv inga minnen av de år mor o far firade jul tillsammans. Antingen far eller mor. De separerade då jag va liten. Inte har jag tagit skada av det. Men så är det då föräldrarna är separerade. Och precis som vid arbete så måste ibland föräldrar jobba. Tyvär men sant.

Nu jobbar jag gärna högtider för de extra pengarna. Men säger jag att jag vill vara ledig så finns det alltid en anledning till det. Då ska inte den prioriteras bort bara för att jag är utan ungar. I år vill jag vara ledig då jag förlorat en anhörig och tänker spendera dagen med änkan! Skulle bli rätt sur om min chef kom o sa att du ska jobba för h*n ska vara hemma för barnens skull.

så därför ska jag prioriteras sist på ledighetslistan för att mina morföräldrar är inte lika viktiga som om jag haft egna barn?
Tur att jag sökte ledigt först av alla då så jag redan gick före barnfamiljerna på mitt jobb...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25