Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

Hemma tillräckligt mycket för att barnen skall må bra.
Och det är säkert olika i olika familjer hur mycket det behöver vara.
En ensamstående förälder kanske behöver ledigt hela julen medan en som bor tillsammans med den andra föräldern och dessutom har "hela släkten" där inte behöver lika mycket ledigt.
Mina stora barn firar med sin pappa och jag firar när det blir.
Så det är olika det där.

Morföräldrar är inte barn utan vuxna och därför inte vilktiga på samma sätt.

Barnen är framtiden och måste prioriteras först.
Morföräldrar är forntiden.....

Ja jag tycker alltid att barnen skall gå först i alla lägen.
Och att det gäller alla barn.

Det är inte åldern i sig själv som är problemet utan de fötter som står kvar i barndomen där man var det där barnet som alltid gick först.
Och svårigheten att växla om till att bli vuxen och sätta andras behov före sina egna.

Men jag tycker att jag ser massor av exempel på föräldrar som fullständigt utplånar sig själva för sina barn. Som sätter upp den glada fasaden för barnens skull till vilket pris som helst. Om vi ska ge oss in i den diskussionen vill jag hävda att barn mår bäst av att umgås med transparenta vuxna som har egna behov och törs förklara det. Är barnen viktigast i livet? Självklart! Ska de alltid gå först? Nej, det tror jag inte någon mår bra av i längden. Men det är ett mycket större ämne.

Om du läser vad jag sriver så påstår jag varken att barnen far illa eller att föräldrar ska vara ledigar varje jul men att de bör få vara lediga i större utsträckning än de som inte har barn.
Det handlar om att barnens behov går före vuxnas och julen är väl inte den enda tiden man kan spendera med sina gammla föräldrar och mor/farföräldrar. Det är skillnad på vuxna barn och barn.

Barnens behov måste alltid gå först.
Vilka de behoven är är en annan diskussion.

Men att det inte är vuxna som utplånar sig själva till att bli transparanta kan vi nog vara överens om.

Hemma tillräckligt mycket för att barnen skall må bra.
Och det är säkert olika i olika familjer hur mycket det behöver vara.
En ensamstående förälder kanske behöver ledigt hela julen medan en som bor tillsammans med den andra föräldern och dessutom har "hela släkten" där inte behöver lika mycket ledigt.
Mina stora barn firar med sin pappa och jag firar när det blir.
Så det är olika det där.

Så mao. borde arbetsgivaren sätta sig ner med varje enskild anställd och gå igenom deras livssituation och prata om hur julfirandet ser ut i just deras familj och sedan ska arbetsgivaren prioritera ledighet efter det? Det fungerar ju kanske på små företag, men knappast på större.

eftersom julen är viktig för mina morföräldrar eftersom det är enda gången vi lyckas samla hela släkten så kan inte jag ta det ifrån dem för att jag är barnlös. Ska jag behöva skaffa barn för att få vara ledig?

Jodå, men då så är jag en gäst.
Och ser till att tänka på det.

Aha. Så är man gäst så får man inte tycka annorlunda än vad du tycker. Verkar ju vara ett fint klimat på ett diskussionsforum.

Och fortfarande tror jag inte att alla barn blir traumatiserade om någon av deras föräldrar jobbar åtta timmar på julafton. Det känns inte ens i närheten av rimligt.

Så mao. borde arbetsgivaren sätta sig ner med varje enskild anställd och gå igenom deras livssituation och prata om hur julfirandet ser ut i just deras familj och sedan ska arbetsgivaren prioritera ledighet efter det? Det fungerar ju kanske på små företag, men knappast på större.

Men en arbetsgivare/chef måste ju alltid ta hänsyn till de anställdas övriga livssituation.
Annars så fungerar det ju inte på arbetsplatsen.
Jag har jobbat på allt från mycket små företag till jättestora och där så var det oerhört viktigt att de anställdas hela liv fungerade, annars så presterade de ju inte bra.

Nu så kör jag buss och jag tycker då att det tas en mycket stor hänsyn till enskilda anställdas olika behov.
Vi fungerar ju bättre då så att vi får en hög och jämn närvaro.

Att sätta barnens behov först handlar inte om att utplåna sig själv.
Jag tycker det är värre med vuxna som inte ser barn som människor utan tycker det är jobbigt att andra har barn.
Tyvärr inte något ovanligt fenomen, barnen jämförs ofta med hundar.

på ett större företag är det omöjligt för en chef att kunna ha koll på alla sina anställdas livssituation...

eftersom julen är viktig för mina morföräldrar .....

Dina morföräldrar är inga barn.
De är vuxna.
Och hamnar därför inte i facket komma i första hand.
Barn kommer före morföräldrar.

Du kan väl hälsa på dem en annan gång i stället.
Så får de träffa släktingar oftare i stället för alla på en gång.
De är väl lediga hela tiden så att de har tid att träffa dig.

Visst får man det.
Men när jag är gäst så skippar jag personangrepp.
De försöker jag undvika annars också.
Jag försöker att hålla mig till ämnet och sakfrågan.

Gör du?

Jag skulle vilja påstå att jag väldigt mycket är på ämnet och den aktuella frågan.

Indirekt påstår du att jag gått till personangrepp. Var skulle det vara någonstans?

Det har man de lägre cheferna till.

Vad jobbar ni på för konstiga ställen.
Man kan väl prata om det hela.
Vår personalplanerare håller reda på 300 personer och deras situation.
Vilket en lärare på högstadiet också klarar av med sina elever.

jag tycker inte barnen jämförs med hundar på mitt företag. Dock är det föräldrarnas val att skaffa barn, precis som det är mitt val att vänta med barn. Dock får man ju vara beredd på att livet blir lite "bökigare" och att det blir lite mer "pyssel" för att få ihop livet efter att man skaffat barn, det är ju deras eget val, livet är ju inte räkmacka med ledighet precis när man vill bara för att man har barn. Barnlösa ska ju inte bara behöva anpassa sig hela tiden. Man har ju ett liv ändå även fast man är utan barn...

Jag förstår inte det resonomanget, vart vill du komma?

Det blir ju lite av konsekvensen om man som barnlös hamnar på en arbetsplats där föräldrar per automatik ges företräde till ledighet över jul och det råkar finnas många föräldrar. Ska deras ledighet prioriteras måste andra arbeta... dvs. de som inte har barn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25