Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

om dem som har barn jämt ska prioriteras först, ska jag då behöva skaffa barn för att få vara "julledig"? Eller förväntas det bara av barnlösa att dem inte ska ha något liv, jämt jobba när det är jul och jämt jobba när folk VABBAR eller när det är skolavslutningar eller whatever?

Du glömmer fortfarande bort barnen och tjatar bara vidare om olika vuxna.
De med barn och de utan.

Det handlar inte om er - oss.
Det handlar om barnen.

Det har man de lägre cheferna till.

Vad jobbar ni på för konstiga ställen.
Man kan väl prata om det hela.
Vår personalplanerare håller reda på 300 personer och deras situation.
Vilket en lärare på högstadiet också klarar av med sina elever.

Numera arbetar jag på ett litet företag där "alla känner alla", men när jag tidigare arbetade på ett stort företag så höll då inte någon chef koll på de anställdas livssituation. Inte förrän någon började få mycket sjukfrånvaro. Då började "företaget" intressera sig. Dock inte tidigare än så.

Dock så har alla arbetsplatser jag varit på haft "varannatårs-policy" dvs. jobbade man förra julen slapp man den kommande.

ska jag då göra mina föräldrar besvikna och mina morföräldrar ledsna för att jag inte har barn och därför bör vara den som jämt står åt sidan för alla barnföräldrars skull? Det betyder rätt mycket för mig med att få umgås med släkten en enda dag på året... Även fast det inte blir varje år för mig heller, jag jobbade förra julen...

för att just min sits är rätt vanlig. Föräldrar vs. barnlösa. Har redan haft den diskutionen på mitt jobb, den vann jag. Jag beviljas ledigt med precis samma vilkor som barn familjer, ingen går numera för någon annan vad gällande ledighet.

Men de som har barn var förut sådana som inte har barn.
Och sedan när våra barn är stora sä är vi återigen sådana som är utan barn.
Så vi sitter liksom inte fast på ledigheterna hela livet.

Jag har redan placerat mig i facket för dem med större barn och kan utan vidare arbeta på julen.
Men jag fick ledigt ändå.
För kollegorna tyckte inte att min då 5-åriga son skulle behöva fira jul utan sin mamma.

Vissa sätter barnen i första rummet och andra gör det inte.

Ja, det är precis så jag upplever dig. Tröttsam med din arrogans. Du förminskar hela tiden de yngre som inte tycker som du. De yngre som tycker som du är okej och det verkar också vara skapligt okej att vara mer i din ålder och inte tycka som du.
Du ser ner på de som är yngre än du och kommer ofta-ofta med ditt rabbel om "nitton år", "kan inte se bortanför sina egna intressen" osv osv. Du kan inte ta emot synpunkter eller åsikter på ett vettigt sätt från yngre personer utan anser bara rakt av att det handlar om omognad.

Jag är långtifrån ensam om att tycka såhär gällande lediga föräldrar på högtider. Det finns såväl föräldrar som frivilligt barnlösa som ofrivilligt barnlösa som tycker som jag. Det finns de som tycker som jag som är både 20 år, 40 år och 60 år. Inse att dina åsikter inte är allrådande för vuxna, långtifrån.
Och ffa, du känner inte alla barn och vuxna och företag bäst av alla. Du vet inte allt om alla.

Jag håller med de som tycker det är fel att de med barn automatiskt ska få förtur till ledighet vid tex jul. Det kan finnas så mycket som spelar in när det gäller familj och vänner även för barnlösa. Som sagt så jobbar man ju ändå oftast 8 timmar och kan fira jul före och efter om det nu är så att man ska jobba och inte kan åka bort. Säg nån vars mamma kanske måste fira första julen utan sin make så tycker jag att den personen ska ha samma chans att få åka till sin mamma som den som vill vara ledig med sitt barn istället för att jobba 8 timmar och sen fira med barnet och maken.

Det ena är inte mer ömmande fall än det andra i mitt tycke.

Ser jag det ur ett EGOISTISKT perspektiv så skulle jag absolut inte ha något emot det. Det skulle innebära mer arbetstillfällen för mig - som gärna jobbat/jobbar både julafton och nyårsdagen och helst dubbla skift *s*.

De är vuxna och kan på ett annat sätt än barn förstå att någon måste jobba på julen.
Ni kan väl fira en annan dag när alla kan vara lediga?
Det är ju vad många i tråden föreslår att barnfamiljerna skall göra så det kan väl ni också göra.

*kl* Jag vet inte om det är julstress redan nu men jag anser att de flesta bör tänka över sina sätt att formulera sig och diskutera. Om inte tonen blir trevligare så kommer tråden att låsas!

Snurrfian-moderator

De som har barn även om de nu är stora barn tycker oerhört sällan som du gör.
Och här i tråden så är det i princip bara unga och barnlösa som tycker så.
För ni förstår inte det där med att sätta barnens behov i första rummet.
I ert första rum kommer alltid era egna behov.
För ni har inte provat något annat.

Det tycker jag verkar vara en trist arbetsplats.
Där jag har varit så försöker de att förebygga och hålla oss friska och arbetsföra.
Jag kanske bara har haft tur?

jag kan berätta att för att jag alltid satt andras behov före mitt eget så är jag numera sjukskriven, behöver inte oroa mig för det på ett tag. Så bara för att man är ung så är man inte egoistisk. Men visst, alla ska få vara lediga över jul emellanåt. Varannat år är jag för.

Rent juridiskt så är det ju det rätta.
Men om företaget månar om sina anställda så kan de välja att göra annorlunda.
Det är inne just nu för företag att vara "Barn-vänliga".
Och då så finns det väl något lönsamt som de ser i det.

Men kan du se skillnaden mellan barns behov och vuxnas behov då?
För det är väl egentligen själva kärnfrågan i den här tråden.

jag tycker inte barnen jämförs med hundar på mitt företag. Dock är det föräldrarnas val att skaffa barn, precis som det är mitt val att vänta med barn. Dock får man ju vara beredd på att livet blir lite "bökigare" och att det blir lite mer "pyssel" för att få ihop livet efter att man skaffat barn, det är ju deras eget val, livet är ju inte räkmacka med ledighet precis när man vill bara för att man har barn. Barnlösa ska ju inte bara behöva anpassa sig hela tiden. Man har ju ett liv ändå även fast man är utan barn...

Jag tror inte heller att de på ditt företag jämför barn med hundar men det är en åsikt jag bara hört från de som inte har barn och jag tycker det är långt värre med en sådan människosyn än att ge efter för någon annans behov som beskervs som självutplånande.

Men till saken så vabbar jag inte för min egen skull utan för barnets, jag vill inte att mina barn ska vara sjuka. Att föräldrar inte vabbar för nöjes skull bör vuxna förstå varesig de har barn eller ej. Och de flesta väljer ju att trotts allt att skaffa barn någon gång i livet eftersom barnen är vår framtid och utan dem skulle vi dö ut. Alltså det är mänskligt att vilja ha barn varesig man får det eller inte. Och de är små under en ganska kort tid i livet.

Senast ändrad:

Ja jag tycker alltid att barnen skall gå först i alla lägen.
Och att det gäller alla barn.
.

Det tycker jag med.

Men jag tycker inte det "drabbar" mina barn att jag jobbar julaftonsdygnet. Det har jag gjort alla år sedan 1982.

De får vara med en stund på sjukhuset och lära sig att på jul hjälper man sjuka människor. Många gamla med brutna ben har uppskattat de små tomtarna :)

Jag tycker det är en schysst motvikt mot det genomkommersiella som julen alltmer framstår som. Jag är inte religiös och kan inte se att jag skulle ha förtur till att vara ledig vid en religiös högtid.

Däremot ser jag till att tex inte vara jour och jobba dygnet runt på något hemmavarande barns födelsedag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 769
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV