Är julen barnens helg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är julen barnens helg?

vart finns lagen som säger att föräldrar bör ha företräde vid julledighet?
Är det inte vi vuxna som gör en för stor grej av julafton?
Jag har inte dött eller blivit traumatiserad av att mina föräldrar emellanåt jobbat på julafton, jag har haft det trevligt hemma hos mormor tills mina föräldrar slutat sina jobb. Kalle Anka kan jag titta på ensam eller med övriga släkten.

Jovisst vissa traditioner skapar man själv men vissa förväntningar finns där ändå.

Som sagt jag har aldrig mått dåligt över att min mamma jobbat några timmar någon julafton!

Jag är rätt övertygad om att de flesta barn klarar sig med enbart sin pappa eller sin mamma under cirkus en tredjedel av julaftonen. Tänk vad mysigt att få pyssla klart julbordet därhemma tillsammans med hemmavarande föräldern och låta mamma eller pappa mötas i dörren av doften av köttbullar och julskinka.

"Du kan inte få barn och eftersom du inte kan det så ska du inte få vara ledig på julafton. Sådan förtur har nämligen bara föräldrar och det är inte du."
Jag tror nog att det kan uppfattas så av ofrivilligt barnlösa.

En så total avsaknad av barnperspektiv i det resonomanget

Eller också är det vi som fortfarande ser det ur ett barnperspektiv? Och inser att det inte är så stor grej? Jag tyckte det var mysigt att få sitta och umgås med släkten även fast mamma eller pappa inte var där, utan dök upp först senare...

min pappa har jobbat skift sedan innan jag var född och därmed även flertalet julaftnar, jag är helt normal och kan sätta andras behov före mina egna, jag är inte "förstörd" för att pappa inte var med varenda julaftonskväll..

generellt tycker jag att en arbetsplats kan låta alla anställda radda upp en lista på vilka högdagar eller speciella dagar man helst vill ha ledigt på.. är det en förälder som i sin familj har mycket mer traditioner och tjockasläktenkalas på midsommar än på jul väljer nog den föräldern midsommar före julafton.. och det kanske är samma visa med lite yngre, som kanske har mer skoj på midsommar än jul och prioriterar därefter.. det blir lite enklare om man jämför alla högdagar än om det är enskilt race inför varje högdag..
skulle det bli så att bara 2 får vara lediga på julafton men 4 har julafton som förstaval så får man väl turas om, 2 detta år, de andra 2 nästa år..

Det här tror jag är en rätt vettig lösning, då ser man mer vilka dagar som är viktigt för de på just denna arbetsplats och inte på en generell "alla med barn får vara lediga per automatik".

Dessutom så undrar jag om inte sol har en poäng i att det är lite upschussat kring jul. Måste den se ut exakt likadant varje år? Kan det inte vara lite av en poäng i att få lära sig flexibilitet även på jul? Är man ensamstående och ingen annan förälder finns med i bilden är det ju lite speciallfall. Alla kan ju inte ordna barnvakt på julafton. Det får man ju ta hänsyn till i så fall. Men oftast så finns det ju två föräldrar, även om de inte bor ihop.

Senast ändrad:

Eller också är det så att det tas för mycket hänsyn till barnen? Med tanke på hur bortskämda barn är idag om man jämför med en 20 år sedan...
Barn mår inte dåligt av att inte alltid sättas på en piedestal.

Du blandar ihop saker och ting.
Nej jag skrev detta som ett inlägg angående att du anser att föräldrar och bara föräldrar har huvudansvare för barnen.

Hur blir ett barns julafton en katastrof för att mamma eller pappa åker hemifrån vid 16 eller kommer hem vid 16?

Okej, för fjärde gången i tråden.
Det behöver den inte alls bli.

Blir ett barns julafton lika mycket katastrof om föräldern tillbringar flera timmar av julaftonen i stallet, i skidspåren eller i mataffären?
Den behöver inte bli en katastrof då heller.

Ponera att ett företag enbart har föräldrar anställda, hur gör man då? Går efter åldern på barnen?
Ålder på barnet är ett sätt.
Mycket små barn märker ingen skillnad.
Och de litet större kan utan vidare förstå läget.

Om inte det heller löser problemet?

Då så får man väl turas om under dagen.
Med litet fantasi och improvisation så brukar det gå ihop sig.
Fira allihopa i butiken kanske?

En så total avsaknad av barnperspektiv i det resonomanget

Men nu får du väl läsa lite istället. Jag gissar utifrån hur det kan upplevas som ofrivilligt barnlös. Det måste svida något otroligt att man ses som mindre viktiga pga något man vill men inte kan få.

Jag håller helt med om att julen är barnens helg. Men har en vuxen person gjort valet att arbeta på en arbetsplats där helgarbete krävs så får man stå för sitt val, även om man har barn. Väldigt många jobb går att hitta alternativ till, om man vill och prioriterar barnen. Väljer man att göra en icke familjevänlig karriär parallellt med familjelivet så får man ta konsekvenserna, det är inte arbetsgivarens ansvar.

om dem som har barn jämt ska prioriteras först, ska jag då behöva skaffa barn för att få vara "julledig"? Eller förväntas det bara av barnlösa att dem inte ska ha något liv, jämt jobba när det är jul och jämt jobba när folk VABBAR eller när det är skolavslutningar eller whatever?

jag kan berätta att för att jag alltid satt andras behov före mitt eget så är jag numera sjukskriven, behöver inte oroa mig för det på ett tag. Så bara för att man är ung så är man inte egoistisk. Men visst, alla ska få vara lediga över jul emellanåt. Varannat år är jag för.

Men om de ska vara tvungna att "betala tillbaka" för att din chef tvingar in dig när de måste vabba - måste inte då du betala tillbaka på samma sätt när du kommer tillbaka efter din sjukskrivning - om de då blivit tvungna att täcka upp för dig? (Egentligen täcker de inte upp för dig när du är sjukskriven eftersom det inte är något du kan göra något åt, precis som du inte täcker upp för dem när de vabbar, vilket de inte kan göra något åt. Saken du inte ser är att när du täcker för någon som vabbar täcker du egentligen för din chef, som istället skulle se till att ha vikarier nog för att täcka när folk måste vabba/blir sjukskrivna.)

Vabb/sjuksrivning är ingenting man som individ kan göra något åt (jo, på lång sikt, men detta ska ju arbetsgivaren verka för tillsammans med den anställde), och det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns tillräckliga resurser för att täcka vabb/sjukskrivningar.

kl

Till själv sakfrågan har jag svårt att se hur en jul kan bli förstörd av att arbeta ett par timmar, även om det självklart är mysigare att gå hemma och mysa med familjen. Dock har på de företag jag arbetat på ofta varit flexibel - de som inte vill jobba jul är ofta inte samma personer som vill vara lediga nyår (eller jo, men folk tenderar att prioritera olika saker). Där har det ofta varit personer med barn som arbetar nyår och de utan barn som hellre vill vara lediga nyår. Och sedan finns det personer som gillar pengar och gärna vill jobba båda.

De flesta situationer går att lösa med kommunikation, och går det verkligen inte kan jag faktiskt inte se att personer med barn automatiskt ska gå före de utan barn. Det ska till väldigt extrema fall för att ett barns jul ska bli totalt förstörd för att föräldern måste arbeta - och uppstår dessa extrema situationer får man ta dem då - inte automatiskt ge föräldrar företräde till ledighet.

Jag syftade på LadyCovergirls inlägg om att de som inte kan få barn ser det som ett hån att de som kan få barn är lediga och de får inte vara lediga för att de inte kan få barn. Ett sådant resonoman bygger på de vuxnas perspektiv. Vi vill ha barn, vi vill vara lediga. Man de barn som finns kanske sitter utan mamma (eller pappa) på julafton i år igen. ett år är väldigt lång tid för ett barn. Barnen kanske inte får följa med till tjocka släckten och fira jul med kusinerna och mor/far föräldrarna. Ett år är en mycket lång tid för ett barn men för en vuxen känns det inte lika långt.
Mina barn är inte precis glada över att jag jobbar lördagar och söndagar ibland men det blir ju lördag nästa vecka med, julen är en gång om året.

just den disskutionen har jag haft med min chef. Att jag tänker inte gå och tala om ifall jag försöker få barn eller ej, att det kanske inte går, och därför vägrar bli nedprioriterad.

Eller också är det så att det tas för mycket hänsyn till barnen? Med tanke på hur bortskämda barn är idag om man jämför med en 20 år sedan...
Barn mår inte dåligt av att inte alltid sättas på en piedestal.

Att skämma bort eller sätta på piedestal är varken att ta hänsyn till barnens behov eller att sätta barnen i första rummet.

Att ta hansyn till barnen och sätta deras behov i första rummet är att göra sådant som är bra för barnet.
Att skämma bort barnet handlar oftast om föräldrarnas behov och sker utan barnperspektiv.

varför skulle barnet inte få åka till släkten för att föräldern/föräldrarna jobbar? Kan man inte lösa det på annat sätt? Menar du att man lämnar barnet helt ensam hemma då?

Nej jag skrev detta som ett inlägg angående att du anser att föräldrar och bara föräldrar har huvudansvare för barnen.

Ja. Huvudansvaret anser jag solklart ligger hos föräldrarna. Där kompromissar jag inte alls.
Ansvar kan tas av andra men inte huvudansvaret. (Undantaget blir när föräldrarna anses oförmögna att ta hand om sina egna barn men det känns inte som någon majoritet av fallen.)

Okej, för fjärde gången i tråden.
Det behöver den inte alls bli.

Nej. Och vad är då problemet. Rättvisa även när det gäller ledigheter.

Den behöver inte bli en katastrof då heller.

Se ovanstående svar.

Ålder på barnet är ett sätt.
Mycket små barn märker ingen skillnad.
Och de litet större kan utan vidare förstå läget.

Och som jag skrev, om inte åldern heller kan lösa problemet.

Då så får man väl turas om under dagen.
Med litet fantasi och improvisation så brukar det gå ihop sig.
Fira allihopa i butiken kanske?

Så det är okej att jobba fyra timmar men inte åtta timmar? Var går gränsen?
På mitt jobb skulle det inte vara ett alternativ då det blir alldeles för rörigt med flera småpass istället för färre helpass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 771
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV