Är jag för kräsen?

Oh well, jag lägger ner bully-tänket då.

Någon som kan nån annan ras som är mer åt det hållet då? har tänkt igenom lite mer och har "nya" kriterier.

• Storlek spelar inte lika stor roll, men vikt mellan 20-30 kg. - kan gå uppåt men inte för mycket
  • Lugn ras men som gärna hänger med på aktiviteter
  • GENERELLT sätt passa bra med andra hundar - dvs rasen ska inte vara "ökänd" för att inte funka så bra med andra hundar. Detta eftersom den kommer träffa andra okända hundar varje dag.
  • helst inte mycket jaktlust
  • gärna korthårig/inte överdrivet mycket päls

Helt ärligt nu... Jag tror du behöver tänka igenom en bra bit mer.

De olika saker du söker efter, dina väldigt spretande val... Något är vajsing någonstans, och det är bara du som kan luska ut var det är.

Oh well, jag lägger ner bully-tänket då.

Någon som kan nån annan ras som är mer åt det hållet då? har tänkt igenom lite mer och har "nya" kriterier.

• Storlek spelar inte lika stor roll, men vikt mellan 20-30 kg. - kan gå uppåt men inte för mycket
  • Lugn ras men som gärna hänger med på aktiviteter
  • GENERELLT sätt passa bra med andra hundar - dvs rasen ska inte vara "ökänd" för att inte funka så bra med andra hundar. Detta eftersom den kommer träffa andra okända hundar varje dag.
  • helst inte mycket jaktlust
  • gärna korthårig/inte överdrivet mycket päls
*Pekar på i princip alla raser det tipsats om i tråden*

Dina önskemål går inte ihop, de olika raser du ratar resp. föredrar går inte ihop. Jag vet inte var i funderingarna något gått snett, men något är det.

Kanske du skulle försöka träffa fler raser live? Du citerar en massa texter från internet och säger att uppfödare av bully övertalat dig att de har suveräna hundar, kanske är det personlig erfarenhet som fattas? Gå på öppen träning på bk några gånger (om du är medlem?), prata med andra aktiva hundägare? :)

Dina önskemål går inte ihop, de olika raser du ratar resp. föredrar går inte ihop. Jag vet inte var i funderingarna något gått snett, men något är det.

Kanske du skulle försöka träffa fler raser live? Du citerar en massa texter från internet och säger att uppfödare av bully övertalat dig att de har suveräna hundar, kanske är det personlig erfarenhet som fattas? Gå på öppen träning på bk några gånger (om du är medlem?), prata med andra aktiva hundägare? :)
Fast de flesta raser som rekommenderats är ju högpresterande raser och en sådan skulle jag inte kunna ge ett tillräckligt bra liv. Egentligen gillar jag (vissa) molossers sätt, men där tycker jag att hälsan faller på många av dem.

är inte medlem i någon bk, har inte heller möjlighet att ta mig till någon eftersom jag inte har bil..
Och hur menar du med prata med andra aktiva hundägare? Det gör jag ju dagligen, men tycker inte att det hjälper supermycket :p

Största problemet för mig med att välja ras är att jag växlar mellan att vilja ha en ganska snabb träningshund och ibland en hund som nöjer sig med promenader och lätt hjärngympa i hemmet.

Vit herdehund? Annars så verkar du nog ha lite andra kriterier för vad god hälsa är än vad många andra har och då står jag fast vid DDB.

Största problemet för mig med att välja ras är att jag växlar mellan att vilja ha en ganska snabb träningshund och ibland en hund som nöjer sig med promenader och lätt hjärngympa i hemmet.
Mig veterligen finns ingen sådan korthårig ras. Men Sheltien är ganska nära. Det finns en del individer som är på gränsen till large i agility så den storleken borde ju passa dig.

Mig veterligen finns ingen sådan korthårig ras. Men Sheltien är ganska nära. Det finns en del individer som är på gränsen till large i agility så den storleken borde ju passa dig.
Fast det är ju nästan omöjligt att veta hur stor en valp kommer bli, så att köpa en liten hundras och förvänta sig att den ska komma upp och bli så stor känns osäkert. :/

Enligt din senaste lista röstar jag på dalmatiner!
De är aktiva sällskapshundar som röjer utomhus och vilar inomhus. De är allround-hundar som är pigga på att testa på det mesta, men har inga problem med att endast gå promenader vissa dagar. Får känslan av att du går på typ hundgymnasium och jag skaffade dalmatiner i samband med att jag påbörjade min gymnasieutbildning. Vi fick testa på en mängd olika grenar men det hon tyckte bäst om var agility, rallylydnad och viltspår. Senaste åren verkar det som många kör drag med dem.
De är i regel lätta att ha lösa och ska inte ha någon större jaktlust. Min tik drog iväg 20 meter och vände tillbaka om vilt hoppade upp framför henne.
Det är i grund och botten en frisk ras men det verkar ha dykt upp lite olika hälsoproblem senaste åren, får dock uppfattningen att rasklubben tar dem på allvar.

Finns väl ändå mer optimala raser tycker jag. Sheltien är aldrig en ras jag fastnat för på något plan. föredrar "kraftigare" raser

OK, du har ett antal krav, många av dem i konflikt med varandra. Det är få förunnat att hitta en ras som är exakt 100% precis vad de letar efter, inte ett hårstrå som kunde haft en annan nyans.

Dela in dina krav i kategorier och prioritera kategorierna emot varandra, titta sedan på raserna med nya ögon.

OK, du har ett antal krav, många av dem i konflikt med varandra. Det är få förunnat att hitta en ras som är exakt 100% precis vad de letar efter, inte ett hårstrå som kunde haft en annan nyans.

Dela in dina krav i kategorier och prioritera kategorierna emot varandra, titta sedan på raserna med nya ögon.
Fast ingen av mina krav är lixom huggna i sten. Jag är väldigt anpassningsbar när det gäller det. Storlek är dock en av de viktigaste sakerna, samma med att hunden ska kunna chilla en längre period. Sen är ju inte pälslängden det som avgör.

Enligt din senaste lista röstar jag på dalmatiner!
De är aktiva sällskapshundar som röjer utomhus och vilar inomhus. De är allround-hundar som är pigga på att testa på det mesta, men har inga problem med att endast gå promenader vissa dagar. Får känslan av att du går på typ hundgymnasium och jag skaffade dalmatiner i samband med att jag påbörjade min gymnasieutbildning. Vi fick testa på en mängd olika grenar men det hon tyckte bäst om var agility, rallylydnad och viltspår. Senaste åren verkar det som många kör drag med dem.
De är i regel lätta att ha lösa och ska inte ha någon större jaktlust. Min tik drog iväg 20 meter och vände tillbaka om vilt hoppade upp framför henne.
Det är i grund och botten en frisk ras men det verkar ha dykt upp lite olika hälsoproblem senaste åren, får dock uppfattningen att rasklubben tar dem på allvar.

Japp, går hundprogrammet på djurgymnasiet. :)

Dalmatiner hade jag nästan glömt att de existerade! Det enda "negativa" med den rasen är väl att de har något konstigt med matsmältningen som gör att de inte kan typ bryta ner vissa typer av proteiner om jag inte minns fel? Ska kika mer på dem! :D:laugh:

Fast ingen av mina krav är lixom huggna i sten. Jag är väldigt anpassningsbar när det gäller det. Storlek är dock en av de viktigaste sakerna, samma med att hunden ska kunna chilla en längre period. Sen är ju inte pälslängden det som avgör.

Men bena ut de prioriteringarna mot varandra då. Så du faktiskt kan göra värderingar enligt vad du egentligen söker.

Jag brukar inte ofta rekommendera min egen ras men med det nya som framkommit så kanske du ska kika lite på Rhodesian ridgeback.

Misti1.jpg

Jag brukar inte ofta rekommendera min egen ras men med det nya som framkommit så kanske du ska kika lite på Rhodesian ridgeback.

Misti1.jpg

Åh, på skolans hunddagis finns det en RR, han är supermysig och go. En av de som jobbar där har också en RR, och hon berättar att hon har behövt kämpa som en tok för att hunden ska gå att ha lös och lixom vilja vara med henne (jämfört med två andra anställda som har kelpie och tervueren). Hur uppfattar du det?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 556
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar