Är jag för kräsen?

Haha, ja det gör man inte ostraffat på bukefalos. ;) Vad det skulle va för nåt kan man nog inte bestämma innan, det gäller nog att hitta nåt som passar bland det som dyker upp. Jag antar att du vill ha en renrasig hund. :)

Vad gäller att få en hund som fungerar i möten med andra hundar o människor gäller det nog ffa att välja en hund som har ett gott lynne, inga överdrivna rädslor eller andra lynnesfel, och att skaffa en hund som man kan stimulera. Sen är det träning som gäller. :) Det går nog bra med nästan alla raser.

Haha, ja det gör man inte ostraffat på bukefalos. ;) Vad det skulle va för nåt kan man nog inte bestämma innan, det gäller nog att hitta nåt som passar bland det som dyker upp. Jag antar att du vill ha en renrasig hund. :)

Vad gäller att få en hund som fungerar i möten med andra hundar o människor gäller det nog ffa att välja en hund som har ett gott lynne, inga överdrivna rädslor eller andra lynnesfel, och att skaffa en hund som man kan stimulera. Sen är det träning som gäller. :) Det går nog bra med nästan alla raser.

Men suck. Hur är det att straffa att säga emot?

Jag instämmer i att GRAINS rasmonter är jättetrevlig. Var och tackade dem i helgen för att de övertalade mig skaffa galgo espanol. Jag tycker vinthundarna har ett fantastiskt temperament, men de faller på jaktlusten. Min hane älskar klickerträning, viltspår och lure coursing - men skulle aldrig ta sig igenom en agilitytunnel.

Vill absolut inte ha eng eller amstaff. Vill inte ha kampen hos dem.

Tro mig, har koll på hur de fungerar. De finns flera olika kennlar i Sverige, kolla in dem innan man säger något negativt rekommenderar jag. http://sbkk.eu/uppfodare/

En utländsk vågar jag mig inte på då de ofta inte ens röntgar sina hundar (att de sedan kostar över 40.000kr är helt galet också)
Kamp är ingen egenskap utan någonting du lär fram hos en hund. Sen att dom har egenskapen att utveckla kamp-beteende är en annan sak men det har betydligt många mer hundar än dessa.
En am. bully skiljer sig ärlig talat inte mycket ifrån dessa raserna (tycker dock utav personliga erfarenheter att eng. staff är lite hispigare).

Kamp är ingen egenskap utan någonting du lär fram hos en hund. Sen att dom har egenskapen att utveckla kamp-beteende är en annan sak men det har betydligt många mer hundar än dessa.
En am. bully skiljer sig ärlig talat inte mycket ifrån dessa raserna (tycker dock utav personliga erfarenheter att eng. staff är lite hispigare).
Det är ändå inte hundar jag vill ha? Ni behöver inte försöka övertala mig om det.

Det är ändå inte hundar jag vill ha? Ni behöver inte försöka övertala mig om det.

Jag tror inte så mycket det handlar om att någon försöker överatala dig, som att det är att man a) inte riktigt förstår dina kriterier och b) inte alls håller med om dina invändningar mot dessa raser.

Det är lite som om jag sa "Jag vill ha en liten, charmig, clownig hund, det ska vara en glad skit med stort självförtroende - men inte en mops, för de är vampyrer! (... Däremot, en oreggad, fulavlad mops med blå ögonskugga, den kan jag tänka mig för den är helt ofarlig!)" Dels passar mops väldigt bra, och dels är min invändning mot rasen helt felaktig... Ingen vill "tvinga" dig till en ras du inte vill ha, men när du skriver påståenden om raser som många av oss anser är ungefär lika verklighetsförankrade som att mopsar kommer att suga ens blod när man sover, då är det jättesvårt att låta det stå helt obemött. Staffar (mfl) är inte mordiska hundkampsmaskiner, du behöver inte skaffa någon för det men du får nog tåla att folk säger att nä, du har fått nåt om bakfoten. För det har du.

(Obs, "vampyr"-liknelsen är en avsiktlig överdrift för att vara tydlig.)

Senast ändrad:

Nej men nu hittar du nog på lite. Kamplust är ett etablerat begrepp för att beskriva hur gärna en hund vill arbeta med käkar och muskler, helt utan aggression men med ett visst mått av allvar. Leklust kan väl beskrivas som kamplust light, utan inslag av allvar. Detta är medfödda och ärftliga egenskaper och ingenting du lär fram. Det du KAN lära hunden är lekregler, att den inte får bita i dina kläder, att den ska släppa leksaken när du säger loss, att den ska komma tillbaka med sakerna. Men själva kamplusten som egenskap finns där från början.

För alla arbetande hundar är kamplusten ett väldigt viktigt inslag i mentaliteten. En hund som ger upp så fort det tar emot är tämligen värdelös till all form av riktigt arbete och svårarbetad även till tävling på lägre nivå. Däremot finns det ju grader. Extrem kamplust kan bli ganska besvärligt, det är nödvändigt hos vissa tjänstehundar men för oss vanliga dödliga så blir det bara jobbigt om de ligger för högt. Har man ingen styrsel på hunden kan det bli rent farligt.

Det jag söker är en hund som är snabb i huvudet (dvs snabb reaktionsförmåga, tänk typiska vallhundsraser tex kelpie), gillar lydnad, rallylydnad, freestyle och eventuellt även agility. Lättlärd.

Jag vill kunna träna med den, men jag vill inte att den ska kräva arbete dag ut och dag in,

Så skrev du och det var det som gjorde att jag rekommenderade beauceron. Sen kanske dina tankar har gått vidare och det är förstås helt OK, att välja ras är en process.

Men hallå du säger saker jag ALDRIG sagt!
Den ska inte "gilla" alla hundar, men den ska tolerera att de kommer komma in i en butik där hunden är utan att börja vakta eller bete sig aggressivt.

Jag svarade @Milosari och hen hade tydligen fått uppfattningen att du ville ha en ras som går bra ihop med alla. Jag har inte påstått att du tycker så. En beauceron vaktar och man får lära den vad som är OK. En del är mer skarpa och en del är mer tillgängliga. Jag vet ju inte vad det är för butik du har och vilka dina kunder är, men många icke-hundmänniskor kan tycka att en stor svart hund är lite läskig.

Nej men nu hittar du nog på lite. Kamplust är ett etablerat begrepp för att beskriva hur gärna en hund vill arbeta med käkar och muskler, helt utan aggression men med ett visst mått av allvar. Leklust kan väl beskrivas som kamplust light, utan inslag av allvar. Detta är medfödda och ärftliga egenskaper och ingenting du lär fram. Det du KAN lära hunden är lekregler, att den inte får bita i dina kläder, att den ska släppa leksaken när du säger loss, att den ska komma tillbaka med sakerna. Men själva kamplusten som egenskap finns där från början.

För alla arbetande hundar är kamplusten ett väldigt viktigt inslag i mentaliteten. En hund som ger upp så fort det tar emot är tämligen värdelös till all form av riktigt arbete och svårarbetad även till tävling på lägre nivå. Däremot finns det ju grader. Extrem kamplust kan bli ganska besvärligt, det är nödvändigt hos vissa tjänstehundar men för oss vanliga dödliga så blir det bara jobbigt om de ligger för högt. Har man ingen styrsel på hunden kan det bli rent farligt.
Kampen är fortfarande ett användningsområde som vi ägare brukar hunden inom. Det är inte direkt så att hunden har en inställning eller behov att "Åh vad kul det hade varit och kampa!" som en BC vill valla.

Jag blir inte riktigt klok gällande hur mkt du faktiskt kommer träna med hunden eller hur viktigt det är att den är snabbtänkt likt en vallhund tex, men jag tänkte på Schapendoes?
En tjej på klubben har två som hon håller nedklippta. De kör framförallt agility men även lite rally och annat roligt.
Verkar vara pigga och alerta men jag vet också att hon har sagt att anledningen till att hon valde just denna ras är för att de också funkar utan att kräva så himla mycket.

Kampen är fortfarande ett användningsområde som vi ägare brukar hunden inom. Det är inte direkt så att hunden har en inställning eller behov att "Åh vad kul det hade varit och kampa!" som en BC vill valla.
Nej hunden känner att "åh vad kul det hade varit att anstränga sig". Kamplust är det namn vi givit denna egenskap. Och hundar med stor kamplust tar ju alla tillfällen i akt att få göra just detta om vi inte tyglar dem. De drar som vettvillingar i kopplet, förstör saker hemma, vägrar att släppa sina leksaker etc. För ett par år sedan var det en rottis som fick tag i byxbenen och släpade runt på en stackars unge. Också ett exempel på en hund med stor kamplust som inte var under kontroll.

Fast jo... Får en hund som ligger högt i kamp inte utlopp för det behovet, då får man problem.

Det skulle ju heller inte funka att använda kamp som belöning, om det var något vi begärde av hunden istället för något hunden har en drift för?

Men vill TS ha en hund som behöver jobba? En Beauceron är en bruksras och min erfarenhet är att de inte är jätteförtjusta i andra hundar, särskilt inte hanarna. Vilket är rätt normalt för en bruksras men TS vill ju att de ska gilla alla främmande hundar.

Nu kom det ju fram i tråden att en beauceron förmodligen behöver jobba mycket mer än vad TS vill, men jag ville bara kontra lite med att jag generellt tycker att beauceronerna är ganska enkla att ha ihop med andra hundar, även hanarna. Jag som tidigare haft schäfer blev ganska lättad när jag bytte ras och upptäckte att "båssarna" är mycket mindre intresserade av att spänna sig och vara muppiga. Av mina fem hanar (numera bara fyra i livet) är det bara en av dem som inte funkat med andra hanar och han funkar inte med varken hundar eller folk överlag, han har en del mentala brister och första ägarna missade massor, bland annat hela socialträningen så han är lite som han är.

Sen är det ju helt rätt att beauceronen är en bruksras och behöver jobba - lite varierande hur mycket från individ till individ och mina är duktiga på att inte bli galna även om jag har en vecka när jag inte är helt pigg och inte orkar göra något vettigt med dem, men jobba vill och behöver de helt klart.

Haha ååh det låter härligt! Ska höra med uppfödare och se vad de säger också :D
Jag har inte läst hela tråden men svarar ändå :-) Min Beauceron är cirka 74 cm i manken och väger över 50 kilo..... Han är 8 år men en MYCKET intensiv hund - hans motto är typ "Alltid Redo!!" Redo för precis vad som helst, allt är lika kul! Allt! Han är en fenomenal allround-hund, mycket alert, mycket stökig och brötig och bufflig, stoor integritet samtidigt som han gärna vill sitta ovanpå allt och alla. Mycket jakt, enormt föremålsintresse, massor med kamp.
Han är en hund som behöver få vara med - alltid. I alla situationer. han är INTE en hund som går och lägger sig i sin bädd i ett annat rum - där jag/vi är, där är han. Hela tiden. Han behöver få vara med, vara delaktig i i stort sett allt. Vill man ha en hund som finns med när man har lust, är Beauceronen inte ett bra val. Han är en del av dig.
Han behöver mycket motion (helst lös), mycket aktivering och mycket delaktighet. Jag brukar säga, att han vore en perfekt gårdshund - om man därmed menar en hund som är med sin flock hela tiden, får valla (!), hålla reda på allt och alla, viltspåra, vakta, hålla reda på det mesta, och sen ovanpå det gärna träna andra hundaktiviteter som lydnad t.ex.
Efter honom kommer jag nog att ha svårt att hitta en hund med så mycket närvaro, sån intensitet, så mycket clowneri, sån närhet......

Ja "Alltid redo" är verkligen mottot för en beauceron. Och allt du beskriver finns absolut också i min (numera kastrerade) hane. Som är mindre, bara 68 cm och väger 35 kg.

TS, om en båsse skulle trivas i din vardag hänger mycket på HUR du integrerar den i ditt vardagsliv för den vill vara i mitten av det. Att vara med på jobbet låter toppen när jag frågar mina, men att ligga under disken och sova när det kommer kunder händer inte. Däremot kan du göra det till en intressant övning att ligga kvar medan du betjänar kunden och få belöning för det. Så blir plötsligt dagen full av träningstillfällen.

Så om du ser att hunden kan få utlopp för arbetsviljan och vara en del av ditt arbete eller kunna bidra så kan du absolut tänka på mera aktiva raser. Det är så mycket som hänger på din inställning. Om du är en person som lever i symbios med dina hundar eller om du "har" en hund som "får" vara på ditt jobb om den inte stör.

Jag skulle generellt säga att det är vardagen som är det mest intressanta för rasvalet, om man inte söker en hund för en specifik sport eller uppgift. Att åka iväg till klubben någon eller några gånger i veckan är toppen men hur vill du jobba med hunden varje dag i veckan?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar