Är jag för kräsen?

Haha kan tänka mig att de är värre än min mops som jag varit otroligt lätt faktiskt.. Men det har ändå funnits tillfällen då jag blivit så less på henne att jag hotat med att kasta henne genom ett fönster eller tvinga henne att sova PÅ GOLVET (:devil::devil::devil:)

En beauceron är lite som Tiggr i Nalle Puh, hård kropp, full av energi, och ett blödigt hjärta. Det fanns verkligen tillfällen när jag undrade vad jag gett mig in på. Men nu tycker jag att de blir bara bättre och bättre.

En beauceron är lite som Tiggr i Nalle Puh, hård kropp, full av energi, och ett blödigt hjärta. Det fanns verkligen tillfällen när jag undrade vad jag gett mig in på. Men nu tycker jag att de blir bara bättre och bättre.
Haha ååh det låter härligt! Ska höra med uppfödare och se vad de säger också :D

Ja det är.väl nackdelen när man väljer en ovanlig ras. Att man får räkna med väntetid innan man får valp. Men se till att träffa många individer och bilda dig en egen uppfattning. Var i Sverige finns du?

Ja det är.väl nackdelen när man väljer en ovanlig ras. Att man får räkna med väntetid innan man får valp. Men se till att träffa många individer och bilda dig en egen uppfattning. Var i Sverige finns du?
Stockholm bor jag i. Utan bil dessutom, så kan inte ta mig runt så mycket för att träffa många olika om det inte finns många här

Men vill TS ha en hund som behöver jobba? En Beauceron är en bruksras och min erfarenhet är att de inte är jätteförtjusta i andra hundar, särskilt inte hanarna. Vilket är rätt normalt för en bruksras men TS vill ju att de ska gilla alla främmande hundar.
Alltså, älska alla hundar behöver den inte göra. Men tolerera utan att vakta är ett måste. En Beauceron kanske inte är det bästa då

Men labbe av utställningslinjer då? Lagom stora, korthåriga, minimalt med vakt, snälla... Dessutom är de ganska kraftiga och det utseendet verkar du ju gilla.

Ja vissa hanar är lite stökiga men man kan välja tik eller så får man vara lite noga. Jag skulle inte vilja påstå att det är en "hel del" problem men ett allvarligt problem eftersom labbar SKA fungera med andra hundar (och människor). En labbe som är tjurig är liksom inte rastypisk. Det är förvisso okej med viss skärpa men försvarslusten ska vara liten och de ska ha bra nerver. Viktigast är att ha koll på armbågarna, artros är inte ovanligt.

Jag vill påstå att det är mer regel än undantag att utställningsavlade labbehanar är testosteronpumpade och pissenissiga. Brötiga och oförskämda, och labbarnas will to please har gått förlorad till fördel för viltspårschampionat och fläsk..

Eller så lyckas jag bara möta dom värsta exemplaren. Som tillhör den skara ägare som tappert försöker få hunden till fungerande jaktprovshund trots helt avsaknad av jaktliga kvaliteter hos hunden.

Lapsk vallhund låter ju precis som det du söker. Ring några uppfödare av rasen. Jag har själv tittat på den och aktiverar inte mina hundar mer än du beskriver (jag har samma önskemål som du). Och jag har fått väldigt pos respons. Däremot tycker jag att de är lite små och har lite lite päls, därav vet jag inte om det blir en sån för mig. Sen är jag van vid bc-respons o jag vet inte om nån ras kan leva upp till det..

Men labbe av utställningslinjer då? Lagom stora, korthåriga, minimalt med vakt, snälla... Dessutom är de ganska kraftiga och det utseendet verkar du ju gilla.
Utställningslabbar är typ det fulaste som finns :p kanske om den är välmusklad, men har bara sett u-labbar som ser ut som feta fläsktunnor

Lapsk vallhund låter ju precis som det du söker. Ring några uppfödare av rasen. Jag har själv tittat på den och aktiverar inte mina hundar mer än du beskriver (jag har samma önskemål som du). Och jag har fått väldigt pos respons. Däremot tycker jag att de är lite små och har lite lite päls, därav vet jag inte om det blir en sån för mig. Sen är jag van vid bc-respons o jag vet inte om nån ras kan leva upp till det..
Då ska jag kanske inte glömma dem helt heller! Om de är lika små som finska lapphundarna så är risken stor att jag tycker de är jobbigt små, men storleken är ändå inte det avgörande :p

Jag vill påstå att det är mer regel än undantag att utställningsavlade labbehanar är testosteronpumpade och pissenissiga. Brötiga och oförskämda, och labbarnas will to please har gått förlorad till fördel för viltspårschampionat och fläsk..

Eller så lyckas jag bara möta dom värsta exemplaren. Som tillhör den skara ägare som tappert försöker få hunden till fungerande jaktprovshund trots helt avsaknad av jaktliga kvaliteter hos hunden.

Jag träffar lite olika hanar men bara trevliga tikar faktiskt. De har ju inte alls samma driv och signalkänslighet som jaktlabbarna men verkar vara bra aktiva sällskapshundar :). Jakt är det väl ingen mening att ha dem till men lättare bruksklasser duger de gott till.

De är ngt större än de finska. Som jag tolkade det när jag pratade med en uppf så har de öppen stambok och man tar ibland in renvallare som inte har stamtavla. De kan ha lite olika grovlek och päls, och jag frågade själv lite efter nån som har hundar med lite mer massa och päls. Hittade en uppfödare i västeråstrakten som ska ha en lite större modell. Har inte varit där o träffat hennes hundar än dock. Så ring gärna runt o prata med nån som föder upp rasen. :) Man måste inte köpa bara för att man åker och tittar.

Ligga bakom disken är det som är planerat, kanske inte hälsa på folk, det känns onödigt, men lixom se att de hänger där och kanske ser att andra hundar kommer in och sånt.
Sen vill jag ju träna in rallylydnadsmoment, lite freestyle och andra "tricks"

Till sådant behövs ju inget annat än en "soffpotatishund" ungefär, för vilken sund ras som helst ska klara rejäla långpromenader osv. Som ett exempel är ju vinthundar absolut en typ av hund där det brukar pratas om att de behöver noll mental träning, det viktigaste är att de får röra på sig. Jag har tävlat lydnad med vinthund. Jag har tränat/provat på de flesta grenar som går att träna med vinthund.

Att träna lite rallylydnad, freestyle och tricks bör vara absoluta minimum för vilken hund som helst och alltså inte något som gör att det behövs en hund som vill ha mer mental stimulans. För faktum är, att även om en mer aktiv hund skulle kunna nöja sig med ett sådant liv, så är det väldigt få utöver sällskapsraserna som blir lyckliga av ett sådant liv. Vill du ha en lycklig hund (vilket jag rekommenderar, för lyckliga hundar är otroligt lätta och roliga att ha), så satsa på en hund med lågt aktivitetsbehov och absolut inte en "brukshund light".

En flatcoated retriever då? Mycket will-to-please, glada och mysiga :) Annars tycker jag nog pudel eller sheltie låter som bra ideer.

efär, för vilken sund ras som helst ska klara rejäla långpromenader osv. Som ett exempel är ju vinthundar absolut en typ av hund där det brukar pratas om att de behöver noll mental träning, det viktigaste är att de får röra på sig. Jag har tävlat lydnad med vinthund. Jag har tränat/provat på de flesta grenar som går att träna med vinthund.

Att träna lite rallylydnad, freestyle och tricks bör vara absoluta minimum för vilken hund som helst och alltså inte något som gör att det behövs en hund som vill ha mer mental stimulans. För faktum är, att även om en mer aktiv hund skulle kunna nöja sig med ett sådant liv, så är det väldigt få utöver sällskapsraserna som blir lyckliga av ett sådant liv. Vill du ha en lycklig hund (vilket jag rekommenderar, för lyckliga hundar är otroligt lätta och roliga att ha), så satsa på en hund med lågt aktivitetsbehov och absolut inte en "brukshund light".
Jag tycker att man idag blir avrådd att köpa nåt alls utanför rasgrupp 9 om man inte tänker leva för sin hund. Det är missvisande enligt min mening och beror helt på livsstil och vardag. Det går visst att ha en brukshund light även om man inte tänker bo på brukshundklubben. Man kanske inte ska köpa en belgare från en uppfödare med arbetande hundar i första hand, men det finns andra raser som från rätt linjer kan trivas ypperligt i den vardag som ts beskriver. Och ska man träna med sin hund så vill man ha nåt med lite go, lite vilja och lite arbetslust. Inte en soffpotatis!

Ts, jag tycker att du ska titta på raser du gillar och sen kontakta uppfödare i din närhet och fråga om de tror att deras ras kan trivas med den vardag du erbjuder. Om dom tror det, åk dit och bilda dig en egen uppfattning, prata med andra som har rasen.

Collie är ju annars en brukshund av light-modell men ändå bra stl. Det kanske kan vara nåt? Finns ju både korthår och långhår, och min syster har en blandning som är lite mitt i mellan. Välj en bra uppfödare, hälsa på och våga fråga och prata med folk. Jag har pratat med uppfödare och hundägare inom flera olika raser och folk är väldigt hjälpsamma - och ärliga faktiskt. Facebook är också ett bra kommunikationsmedel, det finns grupper för olika raser och man kan prata med många som har erfarenhet och bli rekommenderad uppfödare som har den typen av hund man söker. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar