Är jag för kräsen?

Eftersom kraven på arbetsskalle verkar ha sänkts till mer lättsam sällskapshund så skulle jag ta en titt på bedlingtonterrier. Super trevliga, lättsamma, mjuka hundar. Klipp/raka av pälsen och du har korthårig hund. Kräver inte mkt och flera av de jag känner gör helt okej ifrån sig på låg nivå i lite spår, lydnad och agility.
Väger skitlite men har iallafall lite höjd.

Eftersom kraven på arbetsskalle verkar ha sänkts till mer lättsam sällskapshund så skulle jag ta en titt på bedlingtonterrier. Super trevliga, lättsamma, mjuka hundar. Klipp/raka av pälsen och du har korthårig hund. Kräver inte mkt och flera av de jag känner gör helt okej ifrån sig på låg nivå i lite spår, lydnad och agility.
Väger skitlite men har iallafall lite höjd.
Att de har höjd är väl att ta i :P De är ju en liten hundras

Åh, på skolans hunddagis finns det en RR, han är supermysig och go. En av de som jobbar där har också en RR, och hon berättar att hon har behövt kämpa som en tok för att hunden ska gå att ha lös och lixom vilja vara med henne (jämfört med två andra anställda som har kelpie och tervueren). Hur uppfattar du det?

Alltså, rasen har ju ingen inbyggd will-to-please så de är ju lite mer svårmotiverade än t ex vallhundsraserna. De är envisa och tänker själv. Allt du ber dem göra ska ha en mening annars är det risk för att din hund låter bli att göra det du ber den om ;)
Så visst, det behövs lite mer motivering och påhittighet från dig som förare för att få din RR dit du vill men ingen av mina har varit svåra att dressera eller ha lösa för det är egentligen en väldigt lättlärd ras (svårmotiverad är inte att förväxla med svårdresserad) - du måste bara hitta knapparna så att säga. :) I gengäld är det enväldigt rolig och personlig ras som gärna har en hel del egenheter för sig.

Det finns idag många som tävla både lydnad, agility, bruks m.m. med sina RR så det är ju ingen omöjlig ras på något sätt.
Det är en ras som inte avlider om den måste chilla i ett par dagar en vecka men den hänger gärna på så fort man vill hitta på något - så länge det inte ösregnar ute för då tycker din RR att du kan gå ut på egen hand så stannar den kvar hemma nerbäddad i din säng ;)

Personligen skulle jag undvika RR om du är rädd för hund-aggressivitet... Vet inte om jag bara har väldigt otur, men jag tror inte jag råkat på eller känner någon RR som inte har problem med hur man umgås med andra hundar. Ingen av de RR jag känner har inte problem med att de biter antinge människor eller hundar.

Personligen skulle jag undvika RR om du är rädd för hund-aggressivitet... Vet inte om jag bara har väldigt otur, men jag tror inte jag råkat på eller känner någon RR som inte har problem med hur man umgås med andra hundar. Ingen av de RR jag känner har inte problem med att de biter antinge människor eller hundar.

Jag skulle nog inte säga att det egentligen är (ska vara) utmärkande för rasen, men däremot dras den nog med en del avelsproblem...

Men ändå tror du det är för svårt att hitta en större sheltie?

Jag får erkänna: jag fattar mindre och mindre. Inte elakt ment, jag fattar helt enkelt inte.
Ja, för sheltien ska ju hålla sig till rasstandarden. Bullyn finns i Pocket, Standard, Classic och XL. Alla ser olika ut och har olika kroppsbyggnad.
Men som jag sade, jag har slopat Bullyn, så det är onödigt att fortsätta ta upp dem.

Ja, för sheltien ska ju hålla sig till rasstandarden. Bullyn finns i Pocket, Standard, Classic och XL. Alla ser olika ut och har olika kroppsbyggnad.
Men som jag sade, jag har slopat Bullyn, så det är onödigt att fortsätta ta upp dem.

Jag tog absolut inte upp dem för att rekommendera dem, utan för att jämföra med exteriörkrav du uttryckt tidigare bara.

Men absolut, ju mindre plats de får desto bättre, jag ska inte nämna dem igen här. :up:

Jag tog absolut inte upp dem för att rekommendera dem, utan för att jämföra med exteriörkrav du uttryckt tidigare bara.

Men absolut, ju mindre plats de får desto bättre, jag ska inte nämna dem igen här. :up:
Haha förstår vad du menar, men tänkte bara att det inte funkade riktigt eftersom det finns riktigt höga bullys, som är mer åt amstaff-hållet i utseendet ;) Får väl nöja mig med att se snygga exemplar på internet.

Enligt din senaste lista röstar jag på dalmatiner!
De är aktiva sällskapshundar som röjer utomhus och vilar inomhus. De är allround-hundar som är pigga på att testa på det mesta, men har inga problem med att endast gå promenader vissa dagar. Får känslan av att du går på typ hundgymnasium och jag skaffade dalmatiner i samband med att jag påbörjade min gymnasieutbildning. Vi fick testa på en mängd olika grenar men det hon tyckte bäst om var agility, rallylydnad och viltspår. Senaste åren verkar det som många kör drag med dem.
De är i regel lätta att ha lösa och ska inte ha någon större jaktlust. Min tik drog iväg 20 meter och vände tillbaka om vilt hoppade upp framför henne.
Det är i grund och botten en frisk ras men det verkar ha dykt upp lite olika hälsoproblem senaste åren, får dock uppfattningen att rasklubben tar dem på allvar.

Japp, går hundprogrammet på djurgymnasiet. :)

Dalmatiner hade jag nästan glömt att de existerade! Det enda "negativa" med den rasen är väl att de har något konstigt med matsmältningen som gör att de inte kan typ bryta ner vissa typer av proteiner om jag inte minns fel? Ska kika mer på dem! :D:laugh:
Här känner jag att jag som dalmatinerägare ändå måste gå in i diskussionen, fast jag bara tänkt läsa.
Dalmatiner är, som du @Turali säger, en mycket rolig och mångsidig ras men jag skulle inte kalla dem särskilt lätta att träna (har för mig att det var ett av önskemålen från början?). De hänger gärna med men gör det på sina villkor, de är sociala och har liten till ingen jaktlust men ör rätt självständiga. Kan ofta uppleva att de är ganska lika katter. De lyder gärna... Men på sina egna villkor och har inte riktigt den will to please-mentalitet som många bruksraser har. De kräver att man vet att motivera dem, jobbar med mentala övningar och har stor fantasi och variation i sin träning. Visst kan de koppla av, mina är riktiga soffpotatisar mellan varven, men man måste vara medveten om att det är en ras som från början (i modern tid iaf) togs fram för att vakta hästekipage, både i rörelse och i stall. De är därför byggda för att vara uthålliga på längre sträckor.

Jag brukar gärna rekommendera dem till aktiva hem med hundkunniga människor, själv kan jag inte tänka mig någon annan ras, men de är inte alltid de lättaste hundarna. Isht hanar kan dessutom vara rätt skarpa mot andra hanar. Och i överlag är det en ras med stor personlig integritet.

@Tillnicole Det är inte matsmältningen som är problemet. Det är njurfunktionen som är något annorlunda mot andra raser. Urinen är surare och mat med hög purinhalt förvärrar det hela. Om de får problem med det handlar det om att de bildar uratstenar snarare än vanliga urinstenar. Ska dock inte vara mer vanligt än hos någon annan ras, isht om man tänker på vad man utfodrar dem med (undvik inälvsmat, typ vom, lungor osv, rött kött, vilt osv. Finns listor på nätet. Se alltid till att blöta maten alt. att de dricker rikligt med vatten för att späda ut urinen)

Här känner jag att jag som dalmatinerägare ändå måste gå in i diskussionen, fast jag bara tänkt läsa.
Dalmatiner är, som du @Turali säger, en mycket rolig och mångsidig ras men jag skulle inte kalla dem särskilt lätta att träna (har för mig att det var ett av önskemålen från början?). De hänger gärna med men gör det på sina villkor, de är sociala och har liten till ingen jaktlust men ör rätt självständiga. Kan ofta uppleva att de är ganska lika katter. De lyder gärna... Men på sina egna villkor och har inte riktigt den will to please-mentalitet som många bruksraser har. De kräver att man vet att motivera dem, jobbar med mentala övningar och har stor fantasi och variation i sin träning. Visst kan de koppla av, mina är riktiga soffpotatisar mellan varven, men man måste vara medveten om att det är en ras som från början (i modern tid iaf) togs fram för att vakta hästekipage, både i rörelse och i stall. De är därför byggda för att vara uthålliga på längre sträckor.

Jag brukar gärna rekommendera dem till aktiva hem med hundkunniga människor, själv kan jag inte tänka mig någon annan ras, men de är inte alltid de lättaste hundarna. Isht hanar kan dessutom vara rätt skarpa mot andra hanar. Och i överlag är det en ras med stor personlig integritet.

@Tillnicole Det är inte matsmältningen som är problemet. Det är njurfunktionen som är något annorlunda mot andra raser. Urinen är surare och mat med hög purinhalt förvärrar det hela. Om de får problem med det handlar det om att de bildar uratstenar snarare än vanliga urinstenar. Ska dock inte vara mer vanligt än hos någon annan ras, isht om man tänker på vad man utfodrar dem med (undvik inälvsmat, typ vom, lungor osv, rött kött, vilt osv. Finns listor på nätet. Se alltid till att blöta maten alt. att de dricker rikligt med vatten för att späda ut urinen)

Tack för informationen! Hm.. Om de avlats till att vakta hästekipage så är det kanske inte den bästa hunden för mig, tror inte att jag skulle orka gå så långa sträckor varje dag som jag tänker att man rider :P Hade jag haft häst hade Dalmatiner varit ett självklart val.

Åh, bedlingtonterrier är ju en favorit hos mig!

Jag har bara träffat urtrevliga och härliga rasrepresentanter, och jag tycker inte att de är små på höjden. Lättlärda och nöjda och glada med fokus på sin människa, men inga arbetsmaskiner :)

• Gilla
Reactions: Sel

Det är knappast ett rastypiskt drag om man säger så även om det såklart förekommer hos enstaka individer.
Jag har för närvarande tre stycken och har allt som allt haft 7 stycken och ingen av dem har varit hundaggressiv så jag skulle nog säga att just den biten nog mer är en uppfostringsfråga.

Att de du träffat dessutom verkar bita både folk och fä :eek:. Ja, jag undrar vad det är för hundar du träffat och hur många de är?

@Tillnicole Man behöver inte gå ut och gå flera mil med dem varje dag, även om det är en av de vanligaste fördomarna man stöter på. Folk man möter tror att de kräver hur mycket som helst. Jag är ute och går med mina hundar 1,5-2 timmar varje dag och det gör jag oavsett vilken hundras det är i andra ändan av kopplet. Det viktigaste tycker jag är att dalmatinern ges möjlighet att springa lös så de får rasa av sig sitt spring i benen. Har aldrig upplevt någon av våra hundar som svår att ha lös, de håller sig inom en 20-meters radie och har stenkoll på var du är någonstans.

Det är sant att de inte går på vad som helst, dock säljer dalmatinern sin själ för en godbit och är det någonting hunden tycker är kul hakar den på! Det vi fick traggla mest med var lydnadsmomenten eftersom den var del av en gymnasiekurs vi läste. Det kräver precis som Barret skriver variation och fantasi i träningen och man får bjuda en del på sig själv ;)
Med dalmatiner går det inte som på räls varje dag men när det gör det blir man jätteglad. I agility och rallylydnad händer det så mycket roligt hela tiden, så där hinner de inte ledsna.
Vill man ha en allround-hund att prova på olika hundgrenar med tycker jag dalmatinern är ett bra val. Det finns några uppfödare som meriterar sina hundar i t. ex lydnad och vill sälja valparna till valpköpare med liknande ambitioner. Kommer du sedan under utbildningens gång på att du brinner för bruks eller apportering går det att byta hundras till nästa köp.

Jag resonerar att TS går på ett hundgymnasium där det finns massa samlad kunskap och att TS kommer få hjälp av lärare och klasskamrater längs vägen om eller när hon stöter på problem. Det finns förutsättningar att låta en valpen lära känna stabila vuxna hundar och man lär sig mycket genom att umgås med sina klasskamrater.
Jag säger lycka till oavsett vilken hundras du väljer i slutändan!

Åh, bedlingtonterrier är ju en favorit hos mig!

Jag har bara träffat urtrevliga och härliga rasrepresentanter, och jag tycker inte att de är små på höjden. Lättlärda och nöjda och glada med fokus på sin människa, men inga arbetsmaskiner :)
Haha ska väl kolla på dem också då. Att de inte är över 50 cm dör jag ju inte av :P
Men sen är jag ju van vid Grand Danois och tycker min hund är liten så en 40 cm hund är ju jätte-mini för mig :P

Det är knappast ett rastypiskt drag om man säger så även om det såklart förekommer hos enstaka individer.
Jag har för närvarande tre stycken och har allt som allt haft 7 stycken och ingen av dem har varit hundaggressiv så jag skulle nog säga att just den biten nog mer är en uppfostringsfråga.

Att de du träffat dessutom verkar bita både folk och fä :eek:. Ja, jag undrar vad det är för hundar du träffat och hur många de är?
RR ska väl kunna komma bra överens med andra hundar med tanke på att de jagar i packs?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar