Är jag för kräsen?

"Beardisens långa päls drar åt sig sand, lera och grenar och tar med sig in. En Beardis smutsar helt enkelt ner, mer eller mindre och hur man än beter sig så kommer man att få städa mer än innan den blev medlem i familjen. " Haha det där lär väl mindre kul. Jag tycker det är såååå tråkigt att städa
Snagga, så är det ett ickeproblem ;)

Alltså, allvarligt talat. VAD talar för en "ras" som Bully? Den har ingenting som är unikt överhuvudtaget, ingenting förutom utseendet. Jag är fullständigt övertygad om att aveln inte är bättre än inom någon annan ras. Jag är fullständigt övertygad om att uppfödarna hellre avlar på en hund med det perfekta utseendet än en icke perfekt hund med perfekt mentalitet, precis som hos alla andra raser som inte avlas för funktion överhuvudtaget.

Dessutom skulle det förvåna mig något enormt om dom är snabbtänkta och kvicka. Jag har träffat tre bullys (Importerade, kuperade) och dom var allt annat än kvicka. Dom var rent av tröga, och den enda passionen dom har i sitt liv är att slita i trasor eller bildäck som är fastbundna i träd.

Vet en bruksschäfer som ska omplaceras , 4 år och absolut ingen problemhund

**Husse har lagt en bra grund både i vardagen och träningen. Han är KORAD, LP1, startad i lydnadsklass 2, godkänd i högre klass spår (momenten i elitens lydnad sitter), testad i skydd och sök. Positiv och lätt att jobba med. Att Cnazter på något sätt får fortsätta träna och få utlopp för sina behov är ett krav, det är dock inte lika viktigt att han ska ut och tävla om inte intresset finns. Då Cnazter är van vid ett aktivt liv bör han få fortsätta ha det i någon form. Det är inte en hund som kräver timmars stimulans varje dag för att fungera i vardagen. Han vill röra på sig och hitta på saker med sin ägare. Så länge han får vara med och vara delaktig i aktiviteter är han nöjd.**

Vet en bruksschäfer som ska omplaceras , 4 år och absolut ingen problemhund

**Husse har lagt en bra grund både i vardagen och träningen. Han är KORAD, LP1, startad i lydnadsklass 2, godkänd i högre klass spår (momenten i elitens lydnad sitter), testad i skydd och sök. Positiv och lätt att jobba med. Att Cnazter på något sätt får fortsätta träna och få utlopp för sina behov är ett krav, det är dock inte lika viktigt att han ska ut och tävla om inte intresset finns. Då Cnazter är van vid ett aktivt liv bör han få fortsätta ha det i någon form. Det är inte en hund som kräver timmars stimulans varje dag för att fungera i vardagen. Han vill röra på sig och hitta på saker med sin ägare. Så länge han får vara med och vara delaktig i aktiviteter är han nöjd.**

Åh, den hunden låter riktigt rolig. Brukade jobba med en bruksschäfer tidigare.. Men tyvärr är det nog inget för mig i dagsläget

Ja, för de ska funka bättre med andra djur. det är iallafall uppfattningen jag fått av ägarna + uppfödarna.
Men lägg ner nu.
Fast du är inte helt enkel att göra nöjd ;). Du skriver ju i ursprungsinlägget att god hälsa och sunt utseende är viktigast för dig, dessutom vill du att hunden ska vara ganska alert. Det stämmer ju inte alls med bullyn. Om du istället hade skrivit att den typen av utseende var viktigast så hade du kanske kunnat få andra tips. T ex Dogue de Bordeaux, som också är sjuklig men där du åtminstone har möjlighet att kolla lite på SKKs hunddata...

Ja, för de ska funka bättre med andra djur. det är iallafall uppfattningen jag fått av ägarna + uppfödarna.
Men lägg ner nu.

Lägg ner vad? Ifrågasättanden? Det är hur man kommer framåt i resonemang.

Du verkar ha enorma fördomar mot de mer etablerade raserna, men sväljer reklampåståenden om en hittepå-ras rakt av. Ta en titt på dina egna motiv, för din egen framtids skull.

@Milosari Jag undrar om du blandar ihop dem med american bulldog, om du tycker de liknar ddb? American bully är en "ras" som avlats ur amstaff/pb (plus en del riktigt alarmerande påståenden om korsning med andra raser, exakt vad som är sant och inte är dock inte något som är lätt att reda ut) och liknar inte ambullen (eller ddbn)

bully:
maxresdefault.jpg

(Och ja, svenska bully är gärna mindre extrema än de mest extrema varianterna i USA. Men det är som att säga att det gör mindre ont att hugga av sig en fot än ett ben: ingendera är något man gör frivilligt... Ovan är förresten inte en extrem variant.)

ambull:
007+%282%29.JPG

De är väldigt olika, både i utseende och mentalitet.

Jag är häpen.
Den som du frågar efter i trådstarten – och att landa i en am bully?

Näe. Jag förstår liksom inte hur det gick till och exakt var det gick åt pipsvängen, men det har det ju uppenbarligen gjort.

Verkligen! Från beskrivningen i trådstarten:

Det jag söker är en hund som är snabb i huvudet (dvs snabb reaktionsförmåga, tänk typiska vallhundsraser tex kelpie), gillar lydnad, rallylydnad, freestyle och eventuellt även agility. Lättlärd.

Frisk ras - ingen konstig fysik dvs intryckt nos, konstig form på benen, överdriven sluttning på ryggen eller vad det nu skulle kunna vara.

Jag ogillar terriers så de är helt uteslutna.

Jag fattar absolut inte hur det helt plötsligt svängt till bullyn!?:confused:
Det enda som jag kan tänka mig passar är "gillar att ta det lungt", men om det verkligen är prion så finns det väl bättre raser till det också...

Jag tror TS verkligen behöver tänka igenom vad exakt det är hon är ute efter lite närmre...

@Monstermom Det var bully jag menade :). Tycker mig se vissa likheter även om DDBn inte är fullt så bred, har längre ben och så är den skinnigare, ffa i ansiktet. DDBn verkar ju också vara väldigt lugn och snäll, vilket TS verkar värdesätta högt.
duke.jpg

Men alltså vissa bilder på bullyn gör mig så himla ledsen :(. Vilket missfoster!
1308505378_191718931_1-Fotos-de--American-Bully-Filhote-a-Vender.jpg

Det känns som man lika gärna köpa en engelsk bulldog… Var det EN enda individ i Sverige som hade A-höfter? Någon som kom ihåg ursäkten från rasfantasten som skrev här för några år sedan? Bulldogen får inte ont av dåliga höfter… :cautious:
bulldog-show-dog.jpeg

@Monstermom Det var bully jag menade :). Tycker mig se vissa likheter även om DDBn inte är fullt så bred, har längre ben och så är den skinnigare, ffa i ansiktet. DDBn verkar ju också vara väldigt lugn och snäll, vilket TS verkar värdesätta högt.
duke.jpg

Men alltså vissa bilder på bullyn gör mig så himla ledsen :(. Vilket missfoster!
1308505378_191718931_1-Fotos-de--American-Bully-Filhote-a-Vender.jpg

Det känns som man lika gärna köpa en engelsk bulldog… Var det EN enda individ i Sverige som hade A-höfter? Någon som kom ihåg ursäkten från rasfantasten som skrev här för några år sedan? Bulldogen får inte ont av dåliga höfter… :cautious:
bulldog-show-dog.jpeg

Aha, ja dåså. :D
Jag själv tycker det är milsvid skillnad mellan ddb och bullyns utseende, men man ser förmodligen saker från olika vinklar om man är en "molossmänniska" eller ej. (För att vara tydlig, jag tycker inte att ddb har en sund kroppsbyggnad heller. Däremot är de väldigt trevliga.)

Och ja, bullyaveln är fruktansvärd, det tycker jag också. I Sverige ser de ju inte ut som de värsta stackarna i USA (inte vad jag vet i alla fall), men grundtanken är ju densamma, man kommer helt enkelt bara undan med mer i USA (och där finns många fler individer). Det är för mig helt obegripligt att vi har denna "ras" i Sverige, jag trodde inte det var sant när jag först insåg det. Något är väldigt snett...

De värsta bullysarna är ju värre än bulldogs... Jag vet inte vad jag tycker är värst, bulldog har ju i alla fall en lång historia så jag kan förstå att det är en populär ras fortfarande som många tror/hoppas går att rädda. Bullys är rakt av ett nypåfunnet ego-experiment bara för nöjes skull. Gräsligt. Rakt av gräsligt.

(Jag var nog inte med på den tiden någon påstod en sådan sak, men jag förstår ungefär hur det var.
the-denial-is-strong-with-this-one.jpg

:cautious:)

@Milosari @Monstermom Ni har båda fått det helt om bakfoten, Bully avlas enbart för det fina temperamentet :up:

563092_511122732278524_1708344955_n.jpg

blue-american-bully-dax.jpg

Det är nästan så jag får en känsla av att det är en ras som avlats fram för att wannabe gansters ska kunna ha en ras som dem faktiskt har en chans att kunna hantera utan att det blir problemhundar av dem på 5 minuter...

@Milosari @Monstermom Ni har båda fått det helt om bakfoten, Bully avlas enbart för det fina temperamentet :up:

563092_511122732278524_1708344955_n.jpg

blue-american-bully-dax.jpg

Det är nästan så jag får en känsla av att det är en ras som avlats fram för att wannabe gansters ska kunna ha en ras som dem faktiskt har en chans att kunna hantera utan att det blir problemhundar av dem på 5 minuter...

Lustigt (nåja :meh:) nog är det inte bara wannabe gangstas som verkar dras till dem...

Men hundar är fantastiska, jag tycker att nästa experiment ska vara att försöka få en ras som ser ut som en giraff, nu när vi lyckats få fram en padda. :up:

@Monstermom

bulldog-show-dog.jpeg

Äsch då. Alla vet väl att en bulldog/fralla mm snorklar för att det är sött. Att de egentligen har problem med andningen räknas inte, för det är normalt för rasen att vara så :banghead:

Ibland undrar jag hur det egentligen är med lagstiftningen att det endast får avlas på friska djur.

Lustigt (nåja :meh:) nog är det inte bara wannabe gangstas som verkar dras till dem...

Men hundar är fantastiska, jag tycker att nästa experiment ska vara att försöka få en ras som ser ut som en giraff, nu när vi lyckats få fram en padda. :up:

Blanda in lagotto. Många lagotto kan bli så lååååånga när de ska nå något på diskbänken :angel::o:D

Jag är häpen.
Den som du frågar efter i trådstarten – och att landa i en am bully?

Näe. Jag förstår liksom inte hur det gick till och exakt var det gick åt pipsvängen, men det har det ju uppenbarligen gjort.
Började prata med svenska uppfödare och det lät som en oerhört trevlig ras. Jag verkar ju ändå inte hitta någon som passar mig, så jag kollar om. Men fine, finns det någon annan ras som har samma mentalitet som Bullyn har? Eller iallafall lite liknande.

Oh well, jag lägger ner bully-tänket då.

Någon som kan nån annan ras som är mer åt det hållet då? har tänkt igenom lite mer och har "nya" kriterier.

• Storlek spelar inte lika stor roll, men vikt mellan 20-30 kg. - kan gå uppåt men inte för mycket
  • Lugn ras men som gärna hänger med på aktiviteter
  • GENERELLT sätt passa bra med andra hundar - dvs rasen ska inte vara "ökänd" för att inte funka så bra med andra hundar. Detta eftersom den kommer träffa andra okända hundar varje dag.
  • helst inte mycket jaktlust
  • gärna korthårig/inte överdrivet mycket päls

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 556
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar