Är jag för kräsen?

Drar några fler förslag. Har bara läst om dessa på SKKs hemsida så reserverar mig för eventuellt missvisande info från deras sida.

Keesehond
Tysk spets
Podenco Ibicenco
Lagotto

Alla belgare förutom malle
De tervueren och laejenois (jag känner inga av den 4de typen av någon anledning) jag känner kräver klart mer än vad TS har att ge periodvis. Visst finns det exemplar som är lugnare och nöjer sig med att bara gå promenader vissa veckor, men köper man valp är det ju svårt att veta hur hunden blir i framtiden. Jag vet mallar som är nöjda med att leva på soffan med, men inte fasiken visste man att de skulle bli det som valp (en av soffmallarna var uppköpt av polisen som valp, uppenbarligen jobbar hon inte inom det nu :P ).

De pinschrar jag har träffat har jag upplevt som väldigt lika dvärgpinschrar, men lite mer sansade och dämpade. Alltså lite tvärt emot de erfarenheter som andra i tråden har..? Det kanske är värmländska pinschrar som är lite extra sköna bara? :D

De är visserligen aktiverade hundar som sportar spår, agility och lydnad, men inte direkt varje dag. Dessutom är de trevliga soff- och sängvärmare som inte gärna går långpromenad när det regnar. ;)

De pinschrar jag har träffat har jag upplevt som väldigt lika dvärgpinschrar, men lite mer sansade och dämpade. Alltså lite tvärt emot de erfarenheter som andra i tråden har..? Det kanske är värmländska pinschrar som är lite extra sköna bara? :D

De är visserligen aktiverade hundar som sportar spår, agility och lydnad, men inte direkt varje dag. Dessutom är de trevliga soff- och sängvärmare som inte gärna går långpromenad när det regnar. ;)

Vi har två pinschrar på Kungsholmen som jag träffar ibland. Båda är hanar av den större modellen och rätt chillade i jämförelse med dvärgpinschern. Sedan stod vi ju bredvid pinschrarna i rasmontern i helgen och några av hundarna där var ruskigt lika, både i energinivå och kroppsspråk! Sen vet jag inte om de kräver samma aktiviteter osv. men reagerade på den slående likheten. Generellt skulle jag nog säga som du, väldigt lika DP men lite mer dämpade.

De tervueren och laejenois (jag känner inga av den 4de typen av någon anledning) jag känner kräver klart mer än vad TS har att ge periodvis. Visst finns det exemplar som är lugnare och nöjer sig med att bara gå promenader vissa veckor, men köper man valp är det ju svårt att veta hur hunden blir i framtiden. Jag vet mallar som är nöjda med att leva på soffan med, men inte fasiken visste man att de skulle bli det som valp (en av soffmallarna var uppköpt av polisen som valp, uppenbarligen jobbar hon inte inom det nu :P ).
Tvivlar på att jag skulle kunna ge en belgare det den behöver, så det har du rätt i.
Haha köper man en malle förväntar man sig nog aldrig att den ska bli en soffhund!

De jag träffade var typ enbart stallhundar som fick springa runt hursomhelst och ingen aktivering utöver det. I deras familj fanns även en stört ostabil Dobermann som senare fick tas bort pga de problemen..

Tillägg: Har börjat kika åt Am. Bully. De ska tydligen vara bra med andra hundar och de har ett utseende som verkligen tilltalar mig :love:

Tillägg: Har börjat kika åt Am. Bully. De ska tydligen vara bra med andra hundar och de har ett utseende som verkligen tilltalar mig :love:
Nu känner jag inga am bully's, men är du inne på den rasen (som borde vara mkt liten i sverige) så tänker jag att hellre engelsk staff eller am staff. Så länge de får komma ut och gå ordentligt (gärna springa) så har de jag känner varit mer än nöjda med att inte träna. Jag känner nog fler amstaffar som i stort aldrig tränar någonsin än som tränar, och så länge de får röra på sig är de trevliga soffhundar hemma (får de inte motion så får man ju mer problem med både hundmöten och uppätna möbler...).

En am bully är inte alls vad jag tänker på när jag läser din beskrivning. Det är av vad jag förstår ifrån amerikanska vänner rätt slöa hundar, inte precis pigga alerta och träningsglada. Du riskerar att få hund som inte vill mer än vad många mopsar gör, inte en träningskamrat. Vet inte hur det svenska beståndet ser ut, kanske man valt ut individer som är mer amstaffiga och har och avlar på här? I USA så finns de i flera varianter och många är så kraftiga att de typ vaggar fram och knappt orkar springa alls (jag utgår ifrån att mina vänner inte överdriver särskilt mkt i sina bitska kommentarer då hundar som kommer upp om man söker på youtube inte precis ser ut som smidiga saker).

Jösses, american bully är väl en "ras" som på egen hand kan fylla ett dussin "less på dålig avel"-trådar!

Det är inte något jag hade valt att stödja, någonsin, och vill å det bestämdaste avråda alla andra från att göra det också.

Hm, ja, de har jag haft lite funderingar på! Blir lite fundersam på pälsen där (eller more like, pälsen som inte finns där :P), känns lite opraktiskt på vintern. Min klasskompis har en mexikan och han är supersmart. Lär sig ett kommando på 40 minuter. Han är dock lite "seg i aktionerna" eller vad man ska säga.

Problemet med ryggen är att jag ramlade i en skidbacke och något knäckte till i ryggen. Inget fel hittas av osteopat eller sjukgymnast, men ont gör det ändå - kan inte ens bädda sängen utan smärta och obehag.

Och böja sig ner, alltså det handlar ju om hur man gör det. Skulle jag inte böja mig ner så skulle jag inte kunna belöna henne eller sätta på koppel.

Mexare med päls :love: om du inte har utställningsambitioner vill säga.

Nu känner jag inga am bully's, men är du inne på den rasen (som borde vara mkt liten i sverige) så tänker jag att hellre engelsk staff eller am staff. Så länge de får komma ut och gå ordentligt (gärna springa) så har de jag känner varit mer än nöjda med att inte träna. Jag känner nog fler amstaffar som i stort aldrig tränar någonsin än som tränar, och så länge de får röra på sig är de trevliga soffhundar hemma (får de inte motion så får man ju mer problem med både hundmöten och uppätna möbler...).

En am bully är inte alls vad jag tänker på när jag läser din beskrivning. Det är av vad jag förstår ifrån amerikanska vänner rätt slöa hundar, inte precis pigga alerta och träningsglada. Du riskerar att få hund som inte vill mer än vad många mopsar gör, inte en träningskamrat. Vet inte hur det svenska beståndet ser ut, kanske man valt ut individer som är mer amstaffiga och har och avlar på här? I USA så finns de i flera varianter och många är så kraftiga att de typ vaggar fram och knappt orkar springa alls (jag utgår ifrån att mina vänner inte överdriver särskilt mkt i sina bitska kommentarer då hundar som kommer upp om man söker på youtube inte precis ser ut som smidiga saker).

Vill absolut inte ha eng eller amstaff. Vill inte ha kampen hos dem.

Tro mig, har koll på hur de fungerar. De finns flera olika kennlar i Sverige, kolla in dem innan man säger något negativt rekommenderar jag. http://sbkk.eu/uppfodare/

En utländsk vågar jag mig inte på då de ofta inte ens röntgar sina hundar (att de sedan kostar över 40.000kr är helt galet också)

Vill absolut inte ha eng eller amstaff. Vill inte ha kampen hos dem.

Tro mig, har koll på hur de fungerar. De finns flera olika kennlar i Sverige, kolla in dem innan man säger något negativt rekommenderar jag. http://sbkk.eu/uppfodare/

En utländsk vågar jag mig inte på då de ofta inte ens röntgar sina hundar (att de sedan kostar över 40.000kr är helt galet också)

Tycker du ska kolla HD-statusen då också.

En Am Bully känns ju inte särskilt kvick i skallen, men jag har inte träffat någon så jag ska låta det vara osagt..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 556
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar