Är jag för kräsen?

Varför skulle det vara en passande ras till TS när hen till och med skriver att en sällskapsras dom DP kanske skulle vara för svår? ACD är ingen sällskapsras, den är i grunden en heeler och dom jag träffat har varit riktigt tuffa hundar, med ett enda undantag. Om kelpien anses för krävande är ADC absolut det, kanske inte i aktivitetsnivå men i mentaliteten.

"Australian cattledog är intelligent, lättlärd, har extremt snabb uppfattningsförmåga och vaktinstinkt. Den kan vara något reserverad. Den lämpar sig bäst en aktiv familj.
Valparna är i regel glada, öppna, lydiga och känsliga för ägarens röst. I den så kallade ”slyngelåldern” kan de uppträda reserverat, ibland avvisande mot främmande och kan också bli olydiga och provocerande."

Vet inte riktigt hur du menar med "svår", för svår tycker jag inte att den verkar på långa vägar (DP-n alltså. har ingen erfarenhet att uppfostra vallhundar, så där kan jag inte säga något), men jag gissar på att jag vill ha en mer "lättsam"/cool ras än en DP

Basenji kanske?
Basenjis uppfyller väl dock typ inte ett enda av mina "kriterier"? De är små och har mycket jaktlust, inte särskilt "samarbetsvilliga" om jag inte minns fel heller.. Ganska krävande också.. :/

"
Motion
Ungefär två timmars motion per dag kräver en basenji för att
må riktigt bra. Man måste vara noga med att komma ihåg rasens
jaktinstinkter. Finns det mycket vilt i närheten är det säkrast att rasta
på inhägnade områden.
Aktivering
Basenjin behöver aktiveras regelbundet för att må bra. Vilken typ
av aktivering man väljer spelar inte så stor roll, men lydnadsträning,
agility, problemlösning eller liknande kan rekommenderas. Rasen
är dock, med sin jaktlust och självständighet, inte lämplig för den
som vill satsa på en lydnadskarriär. "

"
Pumin är en relativt skarp och modig hund som ursprungligen användes till vallning av både nöt och får, därav deras benägenhet att lätt ta till skall då de är ”kroppsvallare” som driver djuren med skall. De är/var lite av gårdshundar som hade många olika uppgifter på gården, inte bara att valla och vakta fåren utan också ställa mat på bordet i form av vildsvin. Och vildsvinsjakt är ingen lek, där krävs det att man är modig och inte viker en tum mot dessa tuffa djur.
Pumin har också används för skadedjursbekämpning, t ex råttor och andra gnagare.

När man som hund besitter dessa grundegenskaper platsar man inte på soffan, pumin är en arbetsnarkoman. Och det är precis vad pumin är om den får komma till sin rätt. Den mår bäst av både fysisk och psykisk träning, den säger inte nej till långa promenader." :/

Får komma här med tipset på en stor mellan mexxare eller en liten stor mexare kanske? ( Kivcktänkta, älskar mysa, kan jobba hårt. Dock svårmotiverade mellan varven )

Fast måste fråga vad är problemet med din rygg? Faktiska problem eller är det åldern? Inget du kan träna bort? Så vitt jag vet skall man inte böja sig heller även med små hundar då det är ett pressande beteende.

Mina 2c

Får komma här med tipset på en stor mellan mexxare eller en liten stor mexare kanske? ( Kivcktänkta, älskar mysa, kan jobba hårt. Dock svårmotiverade mellan varven )

Fast måste fråga vad är problemet med din rygg? Faktiska problem eller är det åldern? Inget du kan träna bort? Så vitt jag vet skall man inte böja sig heller även med små hundar då det är ett pressande beteende.

Mina 2c

Hm, ja, de har jag haft lite funderingar på! Blir lite fundersam på pälsen där (eller more like, pälsen som inte finns där :P), känns lite opraktiskt på vintern. Min klasskompis har en mexikan och han är supersmart. Lär sig ett kommando på 40 minuter. Han är dock lite "seg i aktionerna" eller vad man ska säga.

Problemet med ryggen är att jag ramlade i en skidbacke och något knäckte till i ryggen. Inget fel hittas av osteopat eller sjukgymnast, men ont gör det ändå - kan inte ens bädda sängen utan smärta och obehag.

Och böja sig ner, alltså det handlar ju om hur man gör det. Skulle jag inte böja mig ner så skulle jag inte kunna belöna henne eller sätta på koppel.

@Tillnicole Har du haft någon annan ras än mops tidigare? Tänker att om det är vad du är van vid så finns det nog många raser som kan överraska dig positivt när det gäller träning/arbete :o;)
Har Grand Danois. När jag var yngre (så liten att hundar fortfarande var "leksaker") hade jag papillon. Annars ingen annan. har dock tränat med hundar på skolans hunddagis, däribland; Kelpie, Jaktlabbe och vanlig labbe

Har Grand Danois. När jag var yngre (så liten att hundar fortfarande var "leksaker") hade jag papillon. Annars ingen annan. har dock tränat med hundar på skolans hunddagis, däribland; Kelpie, Jaktlabbe och vanlig labbe
Okej :) Det är ju dock skillnad på att träna med en hund då och då och att leva med den dygnet runt. Men det låter som du har ganska bra koll på vad du vill ha. Låter som individ är väldigt avgörande, rätt hund kan finnas inom många raser men det är ingen ras jag kommer att tänka på direkt som känns klockren.

Sheltie som någon skrev tidigare skulle jag själv nog kika på, det är inte ovanligt med övervuxna shelties (och det märks oftast tidigt vilka som blir "för" stora). Hade nog blivit sheltie för min familj om rasen varit friskare/stabilare i temperamentet.

Och böja sig ner, alltså det handlar ju om hur man gör det. Skulle jag inte böja mig ner så skulle jag inte kunna belöna henne eller sätta på koppel.

Böj på knäna och inte ryggen så kan du ha vilken hund du vill, och dessutom håller ryggen hela livet.

Jag skadade ryggen för mer än 30 år sedan, och har problem till och från. Genom att använda kroppen rätt klarar jag att t o m göra tunga lyft i mitt arbete (bära folk uppför/nedför trappor när de inte själva kan gå). Hundarna (cockrar) har aldrig varit ett problem trots att vi tränar mycket och belöningen ofta består av klappar och pussar. Sitter man på huk nårde flesta hundar att mysa, och ryggen skonas. :p

Tycker inte du ska slå omplacering helt ur hågen.
Jag har haft 3 stycken, de har varit 1,5, 1,5 och 3 år.
De har formats efter oss alldeles utmärkt, märks inte på något sätt att haft andra hem innan.

Tycker inte du ska slå omplacering helt ur hågen.
Jag har haft 3 stycken, de har varit 1,5, 1,5 och 3 år.
De har formats efter oss alldeles utmärkt, märks inte på något sätt att haft andra hem innan.
Föredrar valp. Vill att hunden ska vara med från början, som sagt. Vill helt enkelt vara med från början, samt ha så mycket tid med hunden som möjligt. Gillar inte tanken på att missa flera år av hundens liv

Böj på knäna och inte ryggen så kan du ha vilken hund du vill, och dessutom håller ryggen hela livet.

Jag skadade ryggen för mer än 30 år sedan, och har problem till och från. Genom att använda kroppen rätt klarar jag att t o m göra tunga lyft i mitt arbete (bära folk uppför/nedför trappor när de inte själva kan gå). Hundarna (cockrar) har aldrig varit ett problem trots att vi tränar mycket och belöningen ofta består av klappar och pussar. Sitter man på huk nårde flesta hundar att mysa, och ryggen skonas. :p
Haha böja på knäna är så jobbigt, jag lyckas aldrig göra det "rätt", så jag ramlar. Känns ganska opraktiskt när man är ute och går också :p

Några raser som poppar upp i huvudet som inte nämnts redan:

Tollare
Gordonsetter (eller någon annan av setterraserna).
Curly coated retriever
Alla belgare förutom malle

Jag hade ungefär samma krav som dig och fastnade för storpudel vilket jag är supernöjd med. Jag känner inte igen att det ska vara svårt att hitta en stabil pudel även om min inte är ett jättebra exempel med tanke på att hon är lite skotträning. Om du kan tänka dig en lite mindre hund så finns det fler mellanpudlar som avlas på arbetsmeriter och därför är mer utvärderade mentalt. Dom kommer upp mot 40 cm iaf, vet inte om det finns några så stora som 45 cm?

Men annars tycker jag också att bearded colli låter som en bra ide.

Gordonsetter (eller någon annan av setterraserna).

Väldigt aktiva jakthundar! Fast en irländsk setter av utställningsmodell behöver inte vara helt tokigt. @Tillnicole Kolla in utställningsvarianten av Irländsk setter.

Ang lapsk vallhund så tycker jag de verkar vara ganska beskedliga för att vara den typen av hund men har aldrig ägt någon själv så att säga.

Du har inte funderat på att ge lite avkall på snabbheten i huvudet? För isf kanske en goldie eller labbe skulle kunna passa? Då av sällskaps-typen, inte jakttypen. Om nu små hundar är ett väldigt stort problem.
Eller en flat?
Nu var det et antal år sedan jag hade mina ..men de var snabba i huvudet, väldigt intresseerade av föraren och pigga på det mesta. Lättmotiverade glada skitar helt enkelt.
Fast aveln kanske har förändrat dem?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar