Tillnicole
Trådstartare
Det är ju det jag är ute efter! En hund som inte har ett extremt aktiveringsbehov och nöjer sig med lite träning mest för "skojs skull" eller vad man ska säga.Till sådant behövs ju inget annat än en "soffpotatishund" ungefär, för vilken sund ras som helst ska klara rejäla långpromenader osv. Som ett exempel är ju vinthundar absolut en typ av hund där det brukar pratas om att de behöver noll mental träning, det viktigaste är att de får röra på sig. Jag har tävlat lydnad med vinthund. Jag har tränat/provat på de flesta grenar som går att träna med vinthund.
Att träna lite rallylydnad, freestyle och tricks bör vara absoluta minimum för vilken hund som helst och alltså inte något som gör att det behövs en hund som vill ha mer mental stimulans. För faktum är, att även om en mer aktiv hund skulle kunna nöja sig med ett sådant liv, så är det väldigt få utöver sällskapsraserna som blir lyckliga av ett sådant liv. Vill du ha en lycklig hund (vilket jag rekommenderar, för lyckliga hundar är otroligt lätta och roliga att ha), så satsa på en hund med lågt aktivitetsbehov och absolut inte en "brukshund light".
Är det dumt att kolla på vinthundar tror du? Funkar de ihop med mindre hundar? Om en sådan skulle funka, vilken skulle passa bäst? Whippeten vet jag att jag tycker är för liten