Är jag för kräsen?

Till sådant behövs ju inget annat än en "soffpotatishund" ungefär, för vilken sund ras som helst ska klara rejäla långpromenader osv. Som ett exempel är ju vinthundar absolut en typ av hund där det brukar pratas om att de behöver noll mental träning, det viktigaste är att de får röra på sig. Jag har tävlat lydnad med vinthund. Jag har tränat/provat på de flesta grenar som går att träna med vinthund.

Att träna lite rallylydnad, freestyle och tricks bör vara absoluta minimum för vilken hund som helst och alltså inte något som gör att det behövs en hund som vill ha mer mental stimulans. För faktum är, att även om en mer aktiv hund skulle kunna nöja sig med ett sådant liv, så är det väldigt få utöver sällskapsraserna som blir lyckliga av ett sådant liv. Vill du ha en lycklig hund (vilket jag rekommenderar, för lyckliga hundar är otroligt lätta och roliga att ha), så satsa på en hund med lågt aktivitetsbehov och absolut inte en "brukshund light".
Det är ju det jag är ute efter! En hund som inte har ett extremt aktiveringsbehov och nöjer sig med lite träning mest för "skojs skull" eller vad man ska säga.
Är det dumt att kolla på vinthundar tror du? Funkar de ihop med mindre hundar? Om en sådan skulle funka, vilken skulle passa bäst? Whippeten vet jag att jag tycker är för liten

Jag tycker att man idag blir avrådd att köpa nåt alls utanför rasgrupp 9 om man inte tänker leva för sin hund. Det är missvisande enligt min mening och beror helt på livsstil och vardag. Det går visst att ha en brukshund light även om man inte tänker bo på brukshundklubben. Man kanske inte ska köpa en belgare från en uppfödare med arbetande hundar i första hand, men det finns andra raser som från rätt linjer kan trivas ypperligt i den vardag som ts beskriver. Och ska man träna med sin hund så vill man ha nåt med lite go, lite vilja och lite arbetslust. Inte en soffpotatis!

Ts, jag tycker att du ska titta på raser du gillar och sen kontakta uppfödare i din närhet och fråga om de tror att deras ras kan trivas med den vardag du erbjuder. Om dom tror det, åk dit och bilda dig en egen uppfattning, prata med andra som har rasen.

Collie är ju annars en brukshund av light-modell men ändå bra stl. Det kanske kan vara nåt? Finns ju både korthår och långhår, och min syster har en blandning som är lite mitt i mellan. Välj en bra uppfödare, hälsa på och våga fråga och prata med folk. Jag har pratat med uppfödare och hundägare inom flera olika raser och folk är väldigt hjälpsamma - och ärliga faktiskt. Facebook är också ett bra kommunikationsmedel, det finns grupper för olika raser och man kan prata med många som har erfarenhet och bli rekommenderad uppfödare som har den typen av hund man söker. :)
Inom Collie finns det bara en uppfödare jag kan tänka mig, men jag kan ju mejla dit och fråga vad hon tycker :)

Jag tycker att man idag blir avrådd att köpa nåt alls utanför rasgrupp 9 om man inte tänker leva för sin hund. Det är missvisande enligt min mening och beror helt på livsstil och vardag. Det går visst att ha en brukshund light även om man inte tänker bo på brukshundklubben. Man kanske inte ska köpa en belgare från en uppfödare med arbetande hundar i första hand, men det finns andra raser som från rätt linjer kan trivas ypperligt i den vardag som ts beskriver. Och ska man träna med sin hund så vill man ha nåt med lite go, lite vilja och lite arbetslust. Inte en soffpotatis!

Grejen är väl att det TS skrivit om senast inte kan direkt kvalar in för "någon som tänker träna hund" utan mer någon som grundaktiverar sin hund. Att många köper mer aktiva hundar trots det, det får stå för dem, jag vet bara att jag träffar många hundar dagligen och önskar att nästan varenda ägare aktiverat sin hund mer. Har man en gång sett en lycklig och riktigt välaktiverad hund, då framstår allt annat som tråkigt/sorgligt/meningslöst, i alla fall är det så för mig.

Sedan fanns det en anledning till att jag skrev soffpotatis inom citationstecken. Jag vet nämligen inte många hundar som faktiskt ÄR soffpotatisar, mer än grannens pekingese som har så svårt att andas att han inte ens orkar gå en kilometerlång promenad. Samtliga lite sundare hundar som jag känner till älskar att lära sig saker, älskar att göra saker med sina ägare (när ägarna väl lärt sig samarbeta med sina hundar) osv, men kräver inte speciellt mycket för att bli lyckliga om de är av en ras som brukar ses som lugn.

Det är ju det jag är ute efter! En hund som inte har ett extremt aktiveringsbehov och nöjer sig med lite träning mest för "skojs skull" eller vad man ska säga.
Är det dumt att kolla på vinthundar tror du? Funkar de ihop med mindre hundar? Om en sådan skulle funka, vilken skulle passa bäst? Whippeten vet jag att jag tycker är för liten

Vinthundarna faller på att du ville ha en hund utan direkt jaktlust. Rastypiska vinthundar är riktiga jaktidioter och många är otroligt svåra att få lös. De flesta vinthundsägare får aldrig till bra inkallning på dem annat än när de är i miljöer helt utan störning.
Tänk dig katt i hundförpackning så har du en bra bild av hur vinthundarna är mentalt. De är självständiga, älskar värme och närhet, svårmotiverade vid träning men otroligt intelligenta och lär sig snabbt det som de själva vill lära sig (vilket långt ifrån alltid är vad ägaren vill att de lär sig).

Har för mig att du nämnde någonstans att du bor i Sthlm. Skulle du vara intresserad av att träffa saluki så finns jag också i Sthlm, har även vänner med flertalet olika vinthundsraser.

Vinthundarna faller på att du ville ha en hund utan direkt jaktlust. Rastypiska vinthundar är riktiga jaktidioter och många är otroligt svåra att få lös. De flesta vinthundsägare får aldrig till bra inkallning på dem annat än när de är i miljöer helt utan störning.
Tänk dig katt i hundförpackning så har du en bra bild av hur vinthundarna är mentalt. De är självständiga, älskar värme och närhet, svårmotiverade vid träning men otroligt intelligenta och lär sig snabbt det som de själva vill lära sig (vilket långt ifrån alltid är vad ägaren vill att de lär sig).

Har för mig att du nämnde någonstans att du bor i Sthlm. Skulle du vara intresserad av att träffa saluki så finns jag också i Sthlm, har även vänner med flertalet olika vinthundsraser.
Mjo, men är det en ras jag passar med för övrigt så går den ju inte bort för att jag inte skulle kunna ha den lös varje promenad, hur mycket jag än skulle vilja det pga bekvämligheten :P

Jag var på stockholms hundmässa och pratade med de i GRAINS rasmonter och alla där var jättetrevliga och även hundarna. Dock så minns jag inte så jättemycket, allt har blivit superrörigt i mitt huvud pga så många olika intryck.

Att träffa din saluki skulle vara roligt :D Min mops är ju inte heller särskilt lätt att träna egentligen, kanske inte av samma anledning, men ändå inte lätt

746049, member: 10323"Grejen är väl att det TS skrivit om senast inte kan direkt kvalar in för "någon som tänker träna hund" utan mer någon som grundaktiverar sin hund. Att många köper mer aktiva hundar trots det, det får stå för dem, jag vet bara att jag träffar många hundar dagligen och önskar att nästan varenda ägare aktiverat sin hund mer. Har man en gång sett en lycklig och riktigt välaktiverad hund, då framstår allt annat som tråkigt/sorgligt/meningslöst, i alla fall är det så för mig.

Sedan fanns det en anledning till att jag skrev soffpotatis inom citationstecken. Jag vet nämligen inte många hundar som faktiskt ÄR soffpotatisar, mer än grannens pekingese som har så svårt att andas att han inte ens orkar gå en kilometerlång promenad. Samtliga lite sundare hundar som jag känner till älskar att lära sig saker, älskar att göra saker med sina ägare (när ägarna väl lärt sig samarbeta med sina hundar) osv, men kräver inte speciellt mycket för att bli lyckliga om de är av en ras som brukar ses som lugn.
Okej, ja jag kanske misstolkade ditt inlägg. Men i min mening så skulle inte nästan alla hundar klara av det som jag såg framför mig när jag läste ts inlägg. Vill man ha en följsam, lättlärd och samarbetsvillig hund så har rasen berydelse tycker jag. Vill man ha hund lös måste man också tänka sig för vad man väljer. :) Ingen ur rasgrupp 9 skulle funka i min vardag som det känns för mig, som består av nästan ingenting förutom samarbete i vardagen.

Jag kanske aldrig har sett en riktigt välstimulerad hund dock. :)

Mjo, men är det en ras jag passar med för övrigt så går den ju inte bort för att jag inte skulle kunna ha den lös varje promenad, hur mycket jag än skulle vilja det pga bekvämligheten :P

Jag var på stockholms hundmässa och pratade med de i GRAINS rasmonter och alla där var jättetrevliga och även hundarna. Dock så minns jag inte så jättemycket, allt har blivit superrörigt i mitt huvud pga så många olika intryck.

Att träffa din saluki skulle vara roligt :D Min mops är ju inte heller särskilt lätt att träna egentligen, kanske inte av samma anledning, men ändå inte lätt

Jag skickar PM till dig! (eller vad det heter nu för tiden, sånt där privat litet meddelande här på buke ;) )

Helt ärligt känns det inte som att jag lyckas hitta någon hundras som fyller de önskemål jag har. De flesta ur rasgrupp 9 är helt otänkbara pga bara storleken på dem. Då finns det storpudel kvar, men den är jag ändå inte helt säker på.

Vad är det som felar med collie o lapsk då? :)
Det är väl att jag är rädd att de vill ha mer än jag "orkar". har en kompis med en collie (minns inte om jag sade det tidigare i tråden) som har problem med en armbåge, men han kräver runt 1 timmes mentalt arbete om dagen och det är inget jag skulle orka öht

Hm, nu är jag ingen expert på collie men min syster har haft 4. De långhåriga behöver komma ut, absolut, de är alltid lösa vilket säkert gör mkt, men i övrigt är de inga arbetsnarkomaner enl min uppfattning, dock mkt villiga!. Men de älskar att vara med, hitta på saker och få träna lite nu o då. Ut i skog och mark lösa, träffa andra hundar, sammarbete med sin matte och lite lättare träning. Det kan räcka fint för en långhårig collie. Men givetvis ska du inte köpa nåt du inte tror att du orkar med. :) Man ska inte ta sig vatten över huvudet.

Jag har en bc-korsning. 1h mental träning är inget jag ger honom medvetet. Han måste ha huvudet med sig i vår vardag då han alltid är lös och med överallt och jag ställer krav på honom, men jag sitter inte och jobbar 1h med mentalträning om dan. Jag vet inte varför din kompis hund behövde det, men det kanske berodde på att hunden övriga 23 h inte stimulerades i sin vardag?

Hm, nu är jag ingen expert på collie men min syster har haft 4. De långhåriga behöver komma ut, absolut, de är alltid lösa vilket säkert gör mkt, men i övrigt är de inga arbetsnarkomaner enl min uppfattning, dock mkt villiga!. Men de älskar att vara med, hitta på saker och få träna lite nu o då. Ut i skog och mark lösa, träffa andra hundar, sammarbete med sin matte och lite lättare träning. Det kan räcka fint för en långhårig collie. Men givetvis ska du inte köpa nåt du inte tror att du orkar med. :) Man ska inte ta sig vatten över huvudet.

Jag har en bc-korsning. 1h mental träning är inget jag ger honom medvetet. Han måste ha huvudet med sig i vår vardag då han alltid är lös och med överallt och jag ställer krav på honom, men jag sitter inte och jobbar 1h med mentalträning om dan. Jag vet inte varför din kompis hund behövde det, men det kanske berodde på att hunden övriga 23 h inte stimulerades i sin vardag?
Precis, och det känns som att om jag tvekar är det ju inte det bästa. Men utav de två Collie-varianterna så är det den korthåriga jag gillar bäst.

Njae, hon hade ju planerat att tävla med honom och hon aktiverar honom utöver det där. Tror dock att hans armbågar gör att han kräver mer mental stimulans eftersom den fysiska inte kan bli lika "intensiv".
Hon pluggar hund och då är han med i skolan under dagen :)

Ja i så fall är beauceron helt fel hund för dig. Det framgick inte i orginalinlägget där du nämnde flera sporter som du tyckte var skoj men att hunden skulle klara att det blev lugnare veckor då och då. Du jämförde med kelpie och ville ha något lite större och inte fullt så arbetssökande och därför föreslog jag beauceron.

Men om du istället menar att "lugnare veckor" är det normala och att det blir avbrott för lite träning då och då ska du inte ha en beuceron. Det är en underbar ras men de behöver jobba.

Precis, och det kännsjag tvekar är det ju inte det bästa. Men utav de två Colie-varianterna så är det den korthåriga jag gillar bäst.

Njae, hon hade ju planerat att tävla med honom och hon aktiverar honom utöver det där. Tror dock att hans armbågar gör att han kräver mer mental stimulans eftersom den fysiska inte kan bli lika "intensiv".
Hon pluggar hund och då är han med i skolan under dagen :)
Ok. :)
Ja magkänslan är viktigast! Min systers korthåriga är mkt hund. Den behöver mer än dom långhåriga helt klart.

Då återstår lapsk då. :) De är ca 50-55cm tror jag, hanarna.

Ja i så fall är beauceron helt fel hund för dig. Det framgick inte i orginalinlägget där du nämnde flera sporter som du tyckte var skoj men att hunden skulle klara att det blev lugnare veckor då och då. Du jämförde med kelpie och ville ha något lite större och inte fullt så arbetssökande och därför föreslog jag beauceron.

Men om du istället menar att "lugnare veckor" är det normala och att det blir avbrott för lite träning då och då ska du inte ha en beuceron. Det är en underbar ras men de behöver jobba.
Ska redigera första inlägget. Skrev en ny beskrivning/lista senare men det verkar inte många ha sett.

Och nej, de lugnare veckorna är lugnare veckor.
Jag vill ändå träna lite lydnad, rallylydnad + freestyle, men inte på extremhög nivå, utan som sagt - för skojs skull för mig och hunden

Men vill TS ha en hund som behöver jobba? En Beauceron är en bruksras och min erfarenhet är att de inte är jätteförtjusta i andra hundar, särskilt inte hanarna. Vilket är rätt normalt för en bruksras men TS vill ju att de ska gilla alla främmande hundar.

I orginalinlägget ville TS ha en hund till agility, lydnad m fl sporter men verkar sen ha ändrat sig och då går min rekommendation bort. Att kravet skulle vara att den gillar alla främmande hundar (vilken hund gör det??) framgick inte heller i början av tråden. Beauceroner är förhållandevis enkla ändå i det avseendet jämfört med en del andra bruksraser (undantag finns naturligtvis).

I orginalinlägget ville TS ha en hund till agility, lydnad m fl sporter men verkar sen ha ändrat sig och då går min rekommendation bort. Att kravet skulle vara att den gillar alla främmande hundar (vilken hund gör det??) framgick inte heller i början av tråden. Beauceroner är förhållandevis enkla ändå i det avseendet jämfört med en del andra bruksraser (undantag finns naturligtvis).
Men hallå du säger saker jag ALDRIG sagt!
Den ska inte "gilla" alla hundar, men den ska tolerera att de kommer komma in i en butik där hunden är utan att börja vakta eller bete sig aggressivt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar