Tillnicole
Trådstartare
Då ger jag inte upp på dem! Får vara extra noga med hur jag utfodrar bara och försöka hitta mycket roligt vitt kött@Tillnicole Man behöver inte gå ut och gå flera mil med dem varje dag, även om det är en av de vanligaste fördomarna man stöter på. Folk man möter tror att de kräver hur mycket som helst. Jag är ute och går med mina hundar 1,5-2 timmar varje dag och det gör jag oavsett vilken hundras det är i andra ändan av kopplet. Det viktigaste tycker jag är att dalmatinern ges möjlighet att springa lös så de får rasa av sig sitt spring i benen. Har aldrig upplevt någon av våra hundar som svår att ha lös, de håller sig inom en 20-meters radie och har stenkoll på var du är någonstans.
Det är sant att de inte går på vad som helst, dock säljer dalmatinern sin själ för en godbit och är det någonting hunden tycker är kul hakar den på! Det vi fick traggla mest med var lydnadsmomenten eftersom den var del av en gymnasiekurs vi läste. Det kräver precis som Barret skriver variation och fantasi i träningen och man får bjuda en del på sig själv
Med dalmatiner går det inte som på räls varje dag men när det gör det blir man jätteglad. I agility och rallylydnad händer det så mycket roligt hela tiden, så där hinner de inte ledsna.
Vill man ha en allround-hund att prova på olika hundgrenar med tycker jag dalmatinern är ett bra val. Det finns några uppfödare som meriterar sina hundar i t. ex lydnad och vill sälja valparna till valpköpare med liknande ambitioner. Kommer du sedan under utbildningens gång på att du brinner för bruks eller apportering går det att byta hundras till nästa köp.
Jag resonerar att TS går på ett hundgymnasium där det finns massa samlad kunskap och att TS kommer få hjälp av lärare och klasskamrater längs vägen om eller när hon stöter på problem. Det finns förutsättningar att låta en valpen lära känna stabila vuxna hundar och man lär sig mycket genom att umgås med sina klasskamrater.
Jag säger lycka till oavsett vilken hundras du väljer i slutändan!