Är jag för kräsen?

@Tillnicole Man behöver inte gå ut och gå flera mil med dem varje dag, även om det är en av de vanligaste fördomarna man stöter på. Folk man möter tror att de kräver hur mycket som helst. Jag är ute och går med mina hundar 1,5-2 timmar varje dag och det gör jag oavsett vilken hundras det är i andra ändan av kopplet. Det viktigaste tycker jag är att dalmatinern ges möjlighet att springa lös så de får rasa av sig sitt spring i benen. Har aldrig upplevt någon av våra hundar som svår att ha lös, de håller sig inom en 20-meters radie och har stenkoll på var du är någonstans.

Det är sant att de inte går på vad som helst, dock säljer dalmatinern sin själ för en godbit och är det någonting hunden tycker är kul hakar den på! Det vi fick traggla mest med var lydnadsmomenten eftersom den var del av en gymnasiekurs vi läste. Det kräver precis som Barret skriver variation och fantasi i träningen och man får bjuda en del på sig själv ;)
Med dalmatiner går det inte som på räls varje dag men när det gör det blir man jätteglad. I agility och rallylydnad händer det så mycket roligt hela tiden, så där hinner de inte ledsna.
Vill man ha en allround-hund att prova på olika hundgrenar med tycker jag dalmatinern är ett bra val. Det finns några uppfödare som meriterar sina hundar i t. ex lydnad och vill sälja valparna till valpköpare med liknande ambitioner. Kommer du sedan under utbildningens gång på att du brinner för bruks eller apportering går det att byta hundras till nästa köp.

Jag resonerar att TS går på ett hundgymnasium där det finns massa samlad kunskap och att TS kommer få hjälp av lärare och klasskamrater längs vägen om eller när hon stöter på problem. Det finns förutsättningar att låta en valpen lära känna stabila vuxna hundar och man lär sig mycket genom att umgås med sina klasskamrater.
Jag säger lycka till oavsett vilken hundras du väljer i slutändan!
Då ger jag inte upp på dem! Får vara extra noga med hur jag utfodrar bara och försöka hitta mycket roligt vitt kött :)

Det är knappast ett rastypiskt drag om man säger så även om det såklart förekommer hos enstaka individer.
Jag har för närvarande tre stycken och har allt som allt haft 7 stycken och ingen av dem har varit hundaggressiv så jag skulle nog säga att just den biten nog mer är en uppfostringsfråga.

Att de du träffat dessutom verkar bita både folk och fä :eek:. Ja, jag undrar vad det är för hundar du träffat och hur många de är?
Vågarnog säga att mycket av sådana beteenden beror på att hunden är understimulerad. RR är ju en ras som är avlad för att jaga lejon och hålla byar och boskap säkert från dem, så det är ju hundar som har mycket go i sig. Hade en kurskompis som köpte en RR som de skulle ha i en lägenhet och bara vara ute och gå med. Hennes pojkvänn ville ha en för att dem såg coola och tuffa ut. Det var ett dyrt misstag. Dem kunde inte ta hem folk för hunden skulle hoppa på och brottas med alla som kom innanför dörren, den drog ned pojkvännen i ett dike så han bröt foten och gick knappt att ha i möblerade rum. Tyvärr vet jag inte vad som hände med den senare, men det var helt fel hund för de kraven dem hade.

Av pudlarna är det storpudel som känns "bäst", men det är mest pga storleken. Är de olika utöver storlekarna?
Har inte träffat så många storpudlar, men mellanvarianten tycker jag i alla fall verkat vara en väldigt lättsam och rolig hund. En som man kan göra väldigt mycket med, men som inte kräver massor.

Det är enormt länge sedan RR avlades för jakt.

Det har man nog inte gjort överhuvudtaget i just Sverige. Finns dock en del uppfödare som inriktar sig mer mot det och jag vet flera RR som används i praktisk jakt men i övrigt så är nog en mer lyckad benämning "aktiv sällskapshund". :)

Du skrev minst 45 cm, har du någon övre gräns? Annars tycker jag du beskriver min ras, beauceron. Men om de passar dig hänger lite på hur du själv är, de är lite speciella och man ska passa ihop. Men de är väldigt lättlärda, föriga och arbetsvilliga, friska, vackra och glada hundar som gärna jobbar men som inte blir tokiga om de periodvis bara vardagstränar, bara de får motion och får vara med. Googla Svenska Beauceronklubben så hittar du en massa bilder och rasinfo.

Vågarnog säga att mycket av sådana beteenden beror på att hunden är understimulerad. RR är ju en ras som är avlad för att jaga lejon och hålla byar och boskap säkert från dem, så det är ju hundar som har mycket go i sig. Hade en kurskompis som köpte en RR som de skulle ha i en lägenhet och bara vara ute och gå med. Hennes pojkvänn ville ha en för att dem såg coola och tuffa ut. Det var ett dyrt misstag. Dem kunde inte ta hem folk för hunden skulle hoppa på och brottas med alla som kom innanför dörren, den drog ned pojkvännen i ett dike så han bröt foten och gick knappt att ha i möblerade rum. Tyvärr vet jag inte vad som hände med den senare, men det var helt fel hund för de kraven dem hade.
Det är enormt länge sedan RR avlades för jakt.
I Sverige ja, eftersom vi aldrig haft lejon här. Men de ska ju ändå ha den mentaliteten.

Det man inte avlar för, avlar man emot. Mig veterligen görs inga som helst arbetsprov eller mentaltester av RR som krav för registrering av valpar. Alltså är det minst sagt naivt att tro att de har kvar det som utmärker eller krävs av en extrem jakthund.

Du skrev minst 45 cm, har du någon övre gräns? Annars tycker jag du beskriver min ras, beauceron. Men om de passar dig hänger lite på hur du själv är, de är lite speciella och man ska passa ihop. Men de är väldigt lättlärda, föriga och arbetsvilliga, friska, vackra och glada hundar som gärna jobbar men som inte blir tokiga om de periodvis bara vardagstränar, bara de får motion och får vara med. Googla Svenska Beauceronklubben så hittar du en massa bilder och rasinfo.
Beauceron har jag kollat lite smått på förut, men jag uppfattade dem som ganska mentalt krävande, men jag kanske uppfattade dem fel?

Beauceron är typ perfekt storlek, inte små och inte stora! :D vad "ska" en tik väga?

Det har man nog inte gjort överhuvudtaget i just Sverige. Finns dock en del uppfödare som inriktar sig mer mot det och jag vet flera RR som används i praktisk jakt men i övrigt så är nog en mer lyckad benämning "aktiv sällskapshund". :)
Jag har ju typ bara sett RR användas lyckat som sällskapshundar. Min lärare har ju sin till lite olika typer av träningar, men den verkar ju inte behöva några extrema mängder :up:

En RR kräver ju sin dos av hjärngympa samt motion dagligen för att inte bli odräglig, helt rätt.
Det är ingen BC eller så aktiveringsmässigt men hur gärna den än latar sig i din soffa så ska man inte låta skenet bedra, det är ingen renodlad soffpotatis.

Det som odrägligheten oftast visar sig som är förstörelse av materia (vet en vars hund slaktade en hel hörnsoffa i sin tristess), egna äventyr (öppnar grindar och ger sig iväg), utfall mot andra hundar osv.

En understimulerad RR är helt enkelt inte trevlig att ha att göra med och något man bör vara medveten om innan man skaffar sig en (dvs att man har möjligheten att tillfredsställa sin hund med daglig aktivering).

Beauceron har jag kollat lite smått på förut, men jag uppfattade dem som ganska mentalt krävande, men jag kanske uppfattade dem fel?

Beauceron är typ perfekt storlek, inte små och inte stora! :D vad "ska" en tik väga?

Räkna med 30 kg ungefär, min 10 mån tik väger c:a 25 men hon är lite i underkant i storlek. Hane c:a 40 kg.
Mentalt krävande - ja, det beror på vad man uppfattar som krävande. De är ju stora och livliga hundar så de kan vara ganska mycket, speciellt som unghundar. När det gäller fostran så handlar det snarare om att man måste ha lite fingertoppskänsla för de är inte hårda mentalt och kan ta väldigt illa vid sig om man är orättvis även när de beter sig som slynglar. Vilket de gör... för de mognar sent. Men eftersom de är lättlärda och vill vara till lags så handlar det mer om att man gillar just deras sätt att vara. Lite clowniga, vill sitta i knät och smälter inte direkt in i tapeten.

Det finns vissa problem med reservation och rädslor som man ska vara medveten om men som det arbetas mycket med från uppfödarhåll. Jakt kan vara en issue.

@Åsa A , @Lena Furberg kanske vill fylla på med info.

Haha böja på knäna är så jobbigt, jag lyckas aldrig göra det "rätt", så jag ramlar. Känns ganska opraktiskt när man är ute och går också :p
Fast använder du ryggen så fort du böjer dig istället för benen så kommer läkararna inte hitta något förrän förslitningarna är så pass stora att dom syns och oftast inte går att rehabilitera. Så lär dig böja på knäna och använda ben och mage istället för ryggen.

/Camilla

En RR kräver ju sin dos av hjärngympa samt motion dagligen för att inte bli odräglig, helt rätt.
Det är ingen BC eller så aktiveringsmässigt men hur gärna den än latar sig i din soffa så ska man inte låta skenet bedra, det är ingen renodlad soffpotatis.

Det som odrägligheten oftast visar sig som är förstörelse av materia (vet en vars hund slaktade en hel hörnsoffa i sin tristess), egna äventyr (öppnar grindar och ger sig iväg), utfall mot andra hundar osv.

En understimulerad RR är helt enkelt inte trevlig att ha att göra med och något man bör vara medveten om innan man skaffar sig en (dvs att man har möjligheten att tillfredsställa sin hund med daglig aktivering).
Att hänga med i butik, tror du det skulle göra något öht för en "normal" RR med "normalt" aktiveringsbehov för rasen? Minns att jag talade med någon om en vallhund förut och den personen ansåg att hunden skulle klara sig utan mycket mer mental aktivering då den skulle bli trött av att hålla koll på alla som kom in i affären

Räkna med 30 kg ungefär, min 10 mån tik väger c:a 25 men hon är lite i underkant i storlek. Hane c:a 40 kg.
Mentalt krävande - ja, det beror på vad man uppfattar som krävande. De är ju stora och livliga hundar så de kan vara ganska mycket, speciellt som unghundar. När det gäller fostran så handlar det snarare om att man måste ha lite fingertoppskänsla för de är inte hårda mentalt och kan ta väldigt illa vid sig om man är orättvis även när de beter sig som slynglar. Vilket de gör... för de mognar sent. Men eftersom de är lättlärda och vill vara till lags så handlar det mer om att man gillar just deras sätt att vara. Lite clowniga, vill sitta i knät och smälter inte direkt in i tapeten.

Det finns vissa problem med reservation och rädslor som man ska vara medveten om men som det arbetas mycket med från uppfödarhåll. Jakt kan vara en issue.

@Åsa A , @Lena Furberg kanske vill fylla på med info.
Använder mig enbart av positiv förstärkning, så kan inte tänka mig att hunden skulle känna sig orättvist behandlad av mig :P

Tack för informationen! Ska göra mer research om den :D

Att hänga med i butik, tror du det skulle göra något öht för en "normal" RR med "normalt" aktiveringsbehov för rasen? Minns att jag talade med någon om en vallhund förut och den personen ansåg att hunden skulle klara sig utan mycket mer mental aktivering då den skulle bli trött av att hålla koll på alla som kom in i affären

Det beror ju på hur den hänger med i butiken. Kommer hunden ligga i fikarummet ensam så ger det ju inget såklart men att vara med där det händer, träffa nya människor, få nya intryck osv kommer ju naturligtvis trötta ut den till viss del men är ju antagligen inget som räcker som enda "hjärngympa" i det långa loppet utan typ ett spår eller tre den veckan lär man ju behöva komplettera med :)

Haha.. lova inte för mycket, man kan bli galen på dem när de går igång. :-)
Haha kan tänka mig att de är värre än min mops som jag varit otroligt lätt faktiskt.. Men det har ändå funnits tillfällen då jag blivit så less på henne att jag hotat med att kasta henne genom ett fönster eller tvinga henne att sova PÅ GOLVET (:devil::devil::devil:)

Det beror ju på hur den hänger med i butiken. Kommer hunden ligga i fikarummet ensam så ger det ju inget såklart men att vara med där det händer, träffa nya människor, få nya intryck osv kommer ju naturligtvis trötta ut den till viss del men är ju antagligen inget som räcker som enda "hjärngympa" i det långa loppet utan typ ett spår eller tre den veckan lär man ju behöva komplettera med :)
Ligga bakom disken är det som är planerat, kanske inte hälsa på folk, det känns onödigt, men lixom se att de hänger där och kanske ser att andra hundar kommer in och sånt.
Sen vill jag ju träna in rallylydnadsmoment, lite freestyle och andra "tricks"

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 551
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 381
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar