Är jag ensam *snart* farmor här?

Pallas

Trådstartare
I mars ska jag bli farmor och jag saknar andra att dela den här upplevelsen med. Jag är jätteglad och tycker det är spännande, samtidigt har jag en massa tankar om en massa saker som rör den nya rollen jag kommer få. Det rör sig till exempel om saker som att jag är 37 år och kommer ha fullt upp med mitt eget liv, med jobb och småbarn, samtidigt som jag får ett barnbarn som kommer bo 100 mil härifrån.

Finns det andra far-/morföräldrar här på forumet?

Sv: Är jag ensam *snart* farmor här?

Jag är mormor till en liten flicka som fyller ett år i slutet av denna månad.
För min del har jag dem hos mig ofta eftersom vi bor i samma kommun.
Lillflickan är i mina ögon, jag är kanske partisk, en superunge som så länge man har röjt undan allt farligt roar sig själv går omkring och bär på sina prylar och det nyaste, stoppar saker i tomkartonger - jättespännande!

Åh vad härligt att kunna träffas så ofta! Jag önskar att vi kan ordna det så i framtiden, men min man kan inte få jobb i Västerbotten, så det är svårt.

Kanske är det en fördel att själv nyligen haft bebisar (de små farbröderna blir 5 och 6 år)? Jag har ju färskt i minnet (med viss fasa) hur jag var tvungen att barnsäkra för dem. Dessutom bör råden inte ändrats så mycket vad gäller banrskötsel och sånt, så jag slipper iaf fällan med att pracka på dem 50 år gamla råd... :grin:

Ja, mycket tankar är det som rör sig i huvudet, men jag vet att de är lyckliga och har det bra. Min svärdotters familj bor väldigt nära och ungdomarna har ett stort och sunt socialt nätverk omkring sig som kan stötta och avlasta - tvärt emot hur jag själv hade det som nybliven mamma.

Jodå, jag också.

Här hände det grejer att tag kan jag lova.;)

Och jag satt i samma sits, hade 2 barn som bodde kvar, i yngre tonåren(runt 10), och ett i lite , men bara lite, äldre än yngre tonåren som fick barn.:laugh:

Omständigheter gjorde att det då behövdes mycket stött, men nu efter ca 10 år är det fantastiskt roligt.

Sonen är 20 och hans fru 19, så de är ju inte jätteunga. Jag var ju 17 när jag fick honom. Jag är glad att de har hennes familj så nära och hennes syskon har barn, så det är inte första gången förutom för just det unga paret. Däremot känns det jobbigt, eftersom jag inser att det kommer bli svårt att upprätthålla en nära relation med mitt barnbarn pga det geografiska avståndet.

grattis! :) men fy vad jag känner mig gammal när du skriver attr de är 19 och 20 och inte superunga;)

min mamma fick mig tidigt (18) och blev själv mormor när hon var 39. min pappa var 41 när han blev morfar. 2009...
hon kände lite som du, men nu har dagen D kommit två gånger dvs hon är tvåbarnsmormor, och vad hon säger så tycker hon det är jätteskönt att inte vara så gammal mormor.

min mans mamma är 62 och pappa fyller 70 och man märker ganska stor skillnad i hur mkt ork och uppdatering osv, inget ont i det, min man önskar ibland att det blivit barn tidigare för att de skulle få ha farmor o farfar med sig längre om man ska se statistiskt.

nu har mina barn förmånen att ha både farmor och mormor inom 20min bilfärd. så den biten kan jag inte tillägga något på.. men än en gång grattis:)

Tack! Jo, det känns kul att få uppleva barnbarnet länge, och också förhoppningsvis orka med. Mina yngre barns farmor och farfar är närmare 80 och orkar typ ingenting.

Grattis Pallas :)

Jag ska bli mormor :)

Min dotter har precis fyllt 20 men jag är lite över 40, min mamma var 20 när jag föddes. Men då har jag en storebror också och hon var som dig 17 år när han föddes.
När min dotter var hos barnmorskan första gången så nämnde denna att i ungefär fem generationer brukar det bli att mamman är lika ung. Jag har ju även en dotter som är 22 så jag fick barn tidigt.

Jag har turen att min väntande dotter bor i närheten av mig, så vi kommer att ha väldigt mycket kontakt. Barnets farmor dog i höstas i cancer bara 48 år gammal så jag är glad att vi finns i närheten för dem. Farfarn finns inte tillgänglig på "normalt sätt" så det är tur att vi finns här för dem. Nu har jag ju större barn än dig då äldsta är 22 och yngsta 18.

Min mormor var också ung då min mamma är äldst i den syskonskaran, min mormor fick barn när min mamma fick sina barn så jag har en moster som är en månad yngre än mig och två morbröder som är ett år äldre och tre år äldre.

Den yngsta av de två morbröderna blev faktiskt morfar förra året då hans nittonåriga dotter fick en lite tjej. Hon fyller ett år på tisddag.

Barn är underbara och lyckan är total :love:
Men alla har ju inte hunnit flytta hemifrån än :love: så på något vis är det så skönt att det kommer barn i huset igen när mina barn flyger ut, det är väldigt stilla i huset ibland.

Roligt att det finns fler! Ibland blir jag ju lite... off... på gravid-/ägglossnings-/bebistrådar. Det är en helt passerad del i mitt liv nu och det känns inte så intressant längre. Nu inleds en annan "era" i mitt liv och det är jättespännande!

Men hur skulle ni göra i min sits, ni verkar ju bo lite närmare era barnbarn? Vad tror ni att det förväntas av mig? Hur tror ni att jag bör agera för att få chansen till en nära relation med mitt barnbarn? Hur ofta behöver man träffas?

Jag ska inte ha några barnbarn (Sebbe är bara 4 år ju :D) men jag har själv fått barn i samma ålder som din son, och med ca 65 mil hem till min egna familj.

Min mamma kom ner och hälsade på vid födseln, och därefter har vi försökt att ses så mycket som möjligt. I genomsnitt så blir det 5-6 ggr/ år i alla fall, i allt ifrån 2-30 dagar i sträck! Min familj kommer ner så ofta dom kan på små weekendresor, och jag kör upp så fort det finns tid/råd/etc. Däremellan har han pratat i telefon med dom från rätt så ung ålder, och hans relation till släkten i Stockholm är fantastisk!
Som 3 åring spenderade han sin första långsemester där på 1 månad, och därefter har han varit på kortare 1-2 veckors också - och nu i vintras var det dags igen då han spenderade hela december månad hos sin mormor.

Jag stod rätt ensam i början, men fick bra stöd av hans farmor efter ett tag och det underlättade mycket. Men jag saknade enormt att ha nära till MIN familj, såklart.

så vad jag kan se från min erfarenhet så är det bara att försöka hålla så regelbunden kontakt som möjligt, för att hålla relationen vid liv :) Behövs ju kontakt hyfsat ofta för att barnet ska minnas ordentligt, just när dom är små.

Tack för din beskrivning från "andra sidan", den gav mig tröst!

Allt löser sig om man bara vill, heter det ju :)

Min sambo har sin släkt strax över 100 mil bort, och hans son är 3 år nu. Minns farmor mycket väl, och älskar att få hälsa på däruppe - även om det tyvärr inte blir lika ofta som jag kan få till det för Sebbe..

Men hur skulle ni göra i min sits, ni verkar ju bo lite närmare era barnbarn? Vad tror ni att det förväntas av mig? Hur tror ni att jag bör agera för att få chansen till en nära relation med mitt barnbarn? Hur ofta behöver man träffas?

Jag blir plastmormor i mars! Vår extraflicka, 25 år, får sitt första barn. Den familjen bor i samma stad som vi, och här bor också pappans familj. Den familjen är av uppfattningen att den unga familjen bör besöka dem varje dag, så jag är nästan lite orolig för hur mycket jag ska få träffa barnet.

Men det blir nog bra.

Hursom, när jag var barn hade vi långt till min mormor och morfar. Jag minns inte antalet mil, men vi bodde inte i samma land.

Mormor och morfar kom väl åkande någon gång om året, lite mer när vi barn var riktigt små, och de kom även när jag föddes (vi kör med långdragna förlossningar i min familj, så de runtomkring hinner med mycket).

Vi var hos dem på jularna och lite då och då, men inte så värst många gånger per år, och så brukade vi syskon få bo hos dem när våra föräldrar var på resor där det inte passade att ha med barn (jobbresor).

Jag träffade min farmor mycket oftare, men jag kände mig närmare mormor och morfar. Jag tror det där är en fråga om tur också. Känner man sig lite lik varandra, tex, så är det lättare att odla starka band trots att man inte ses så ofta.

Mitt syskon har under hela min sons liv bott "på andra sidan jorden" typ, och de har kanske träffats någon vecka med 1,5 års mellanrum. Min metod var från början att helt enkelt dumpa barnet på mitt syskon när syskonet fanns till hands, och de två är idag tätare än vad syskonet och jag är. Sonen är 21 idag. De har helt enkelt fått umgås på det sätt som varit möjligt - medelst matning och blöjbyte från början, genom shopping nuförtiden, typ.

Så får du bara ha barnet lite för dig själv och på ert - barnets och ditt - sätt, så tror jag att ni kan få en nära relation trots avståndet.

På tisdag smäller det! Då blir det snitt pga sätesläge. Jag nervösar sönder mig och sänder mina tankar till föräldrarna, som förmodligen är ännu nervösare och mer förväntasfulla!

Har, mot mina principer*, köpt en liten stass och skickat tillsammans med en bärsjal i allafall.

*Jag brukar ge dem pengar så att de får köpa något de verkligen vill ha och gillar istället, de kanske tycker det jag köper är vedervärdigt fult, men nu kunde jag inte hålla mig!

Men så spännande!!!! (saknar en "bita på naglarna- smiley):love:

Ja, skoja inte! Nagelbitning på hög nivå, utan tvekan! Kanske till och med VM-klass! :D

I morgon bitti kl 8 är det planerat, fick jag reda på för en stund sen! Håll tummarna!

Jag håller tummarna! Nu är det inte många timmar kvar, hoppas föräldrarna har kunnat sova något inatt :)

Oj så spännande! Lycka till åt allihopa, antar att blivande farmor inte är mindre nervös just nu ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Övr. Barn Vi har nyligen fått besked om att vår dotters (2,5 år) farmor har en aggressiv och långt gången cancer. Hon har några få månader kvar...
2
Svar
27
· Visningar
3 547
Senast: cherie
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 230
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat